WRNU:s filmklubb 2025 v30

Det är också så himla trevligt att de åtminstone försöker göra en James Gunn och ta med några av de allra dummaste FF-fienderna. Mole Man, liksom! Jag är också rätt säker på att en av fienderna de visar i montaget i början är det som var med i allra, allra första FF #1-serien.
Skurken i #1 är just Mole Man. Men du kanske tänker på något av de monster han kontrollerar?

Skurken i #1 är just Mole Man. Men du kanske tänker på något av de monster han kontrollerar?
Enligt uppgift var Stan Lee litet osäker på om det där med superhjältar var en bra idé, så FF #1 lutade sig mycket på monsterserien, om man behövde skifta tillbaka dit.

Last edited:

Det var bokstavligt talat årtionden sedan jag läste den storyn, jag mindes bara Giganto på omslaget, mindes inte alls monstrets koppling till Mole Man.

Wallstreet (1987)

Charlie Sheen är ung börshaj. Michael Douglas är gammal börshaj. Tillsammans gör de affärer. Daryl Hannah dyker upp på ett hörn (Pris från Bladerunner, och Ayla från Grottbjörnens folk!)

En känd film av Oliver Stone, men som jag inte sett förr. Den var visst rätt populär när den kom.

Den var OK. Jag känner nog inget behov av att se om den någon gång, men det var tillräckligt trevligt medan det varade.

Tre stjärnor.

Vuxna Människor (1999)

Råkade slänga på en "modern" svensk komedi-klassiker igår. Monologerna ur Frank (Felix Herngrens) tankevärld känns fortfarande roliga även om jag kan tänka mig att andra ser greppen och humorn som daterad. Fredrik Lindqvist agerar wingman och den översexuelle mytomanen Georg (Mikael Persbrandt) är välbalanserat sorgligt och sanslöst roligt. Sofia (Källa Bie), Rosie (Cecilia Ljung) och Nenne Pihlgren (Karin Bjurström) är också välspelade.

4+

Nu har jag också sett Fantastiska Fyran.
Har inget nytt att tillägga. Håller med om att det är en 4 av 5.
Den gör absolut inget fel, den påverkar mig bara inte så djupt som krävs för den där sista poängen. Och det är helt OK - all underhållning behöver inte vara djup och 5/5.

Beerfest (2006)

Två tyskättlingar uppväxta i USA reser till Tyskland för att sprida sin farfars aska i Munchen. Där dras de in i öldrickande på tävlingsnivå.

Det är fullständig smörja. Plumpa skämt på rad. Jag tror den här filmen skulle ha svårt att spelas in idag, och det kan inte ha varit helt enkelt att få till den ens när den kom. Men ingen förväntar sig att den skall vara bra film, frågan är, "Är den underhållande?"

Ehh... näää. Inte tillräckligt i alla fall.

Den får två stjärnor. Möjligen skulle den kunna få tre om man såg den som ung, med vänner, och var berusad.

1753553978401.png

Sideways (2004)
Två snubbar tar en resa i vindistriktet för att fira den enes sista vecka i frihet innan han skall gifta sig.
Oscarsbelönad rulle. Dessutom har den Virginia Madsen i en biroll, vilket var anledningen till att jag köpte den.

Men ack. Det här är verkligen inte en film för mig. Ängsliga snubbar som stöter på servitriserna och bearbetar sina osäkerheter, den kallas för komedi, men nä.

Efter en halvtimme slår jag av och förpassar filmen till högen med sedda filmer som jag inte räknar med att återvända till.
En stjärna.

1753604096407.png

Sideways (2004)
Två snubbar tar en resa i vindistriktet för att fira den enes sista vecka i frihet innan han skall gifta sig.
Oscarsbelönad rulle. Dessutom har den Virginia Madsen i en biroll, vilket var anledningen till att jag köpte den.

Men ack. Det här är verkligen inte en film för mig. Ängsliga snubbar som stöter på servitriserna och bearbetar sina osäkerheter, den kallas för komedi, men nä.

Efter en halvtimme slår jag av och förpassar filmen till högen med sedda filmer som jag inte räknar med att återvända till.
En stjärna.

View attachment 24915
Oj, den här filmen minns jag som helt underbar.

Dubbel CIA

Fay Grim (2006)
Parker Posey är änka och mor till en strulig kille när hon en dag kontaktas av CIA ...

Det är en klurig konspiration här, stundtals tycker jag det är lurigt att hänga med i svängarna, men det är nog avsiktligt för hela filmen har en vagt surrealistisk ton över sig.

OK film, men mer konstig än bra. Den får två stjärnor men de är rätt starka.

The Recruit (2003)
Collin Farrell är på väg ut från MIT när han kontaktas av Al Pachino från CIA. Kanske kan CIA-agent vara en passande karriär för den unge hackern?

Det är naturligtvis en klurig historia, full med vändningar och fara. Helt OK film.

Den får tre stjärnor.

Jag har sett Renfield (2023) på Netflix. Med Nux från Fury Road som Renfield och Nicholas Cage som Dracula.
Det är en helt ok komedi om att Renfield efter ett par hundra år i Draculas tjänst kommer på att de har en toxisk relation. Han går på stödgruppsmöten och låter Dracula äta andra toxiska personer. Många bra komiska talanger som Fuck Tony från Space Force, Awkwafina och Tookie från briljanta men av pandemin dödade Stumptown tex. En del skämt är lite kul. En del splatter är lite festlig.
Men utan Cage som Dracula så räcker inte det till något särskilt.

Filmen får 3 av 5. Med tillägget att den som inte vill se Dracula spelad som vi alla vet att Cage kommer göra honom kommer se en mycket svag trea.

Veckan avslutas med The Brave One (2007)
Jodie Foster utsätts för ett brott, och filmen handlar om hennes väg tillbaka.

I inledningen är en av de mest obehagliga våldsskildringarna jag sett på film. Väldigt välgjord, men också något mer magstark än något jag skulle söka mig till, så liten varningstriangel där. Men det är en bra film, riktigt bra.

Jag sätter fyra stjärnor i betyg, inte jättestarka, men dock.

1753641063971.png

Kapten Sverige
2019

Detta är en konceptfilm för att sälja in den riktiga filmen. Skapad av Ted Kjellsson som mest gjort barnfilmer. Detta är som ett urklipp från Supergänget, med diskbänksrealism blandat med avsaknaden av superskurkar i ett lagom Sverige. Sten Ljunggren, Josephine Bornebusch, ICA-Stig och Claudia Galli är med på ett hörn. En rätt skön kortfilm som funkar att softa till.

BETYG: 3/5

Nu har jag också sett Fantastic Four: First Steps. Det är väldigt mycket En Vanlig Superhjältefilm. Fast på 60-talet i ett alternativt universum där det är år 828 (8/28 är Jack Kirbys födelsedag). Och då kan man gå all-in på grejer som att Latveria finns, och att Mole Man faktiskt har en stad under jorden, och att Fyran har besegrat apmonster.
  • Pedro Pascal är överallt, ja, men han säljer in Reed som "jag är supersmart på gränsen till sociopat och min kärlek till resten av Fyran håller mig på rätt väg".
  • Vanessa Kirby får väldigt mycket scener där det etableras att Sue Reed älskar sin familj och kommer att cutta den jävel som hotar dem.
  • Ben och Johnny är där. De kan ju inte riktigt bräcka Chris Evans och Michael Chiklis. Vilket är synd, för båda är kul roller. Johnny får vara kompetent, och Ben... lider av att det verkar ha klippts friskt i hans subplot.
  • Det är väldigt mycket "alla älskar Fyran" i början, och det är nästan så jag börjar undra om det är täckmantel för en dystopi, de verkar ju ha gått in och delvis ersatt amerikanska regeringen. Men så är det ju inte. De är bara världens enda superhjältar och extremt populära.
  • Silversurfaren surfar faktiskt! Det är coolt.
  • Jag såg en del spekulationer om att Fyran skulle rädda sin värld genom att färdas till ett annat universum (det som resten av MCU utspelar sig i) och ta med sig Galactus. Eller att Doom skulle fly dit på något vis. Lika så bra att det inte blev så, då får den här filmen stå på egna ben utan att lägga spår för resten av MCU. Antagligen blir de indragna ändå i Avengers: Doomsday.
Det var ju bra grejer, men den hade inte riktigt samma drag som Superman, så det får bli en stark fyra.

Jag har sett Renfield (2023) på Netflix. Med Nux från Fury Road som Renfield och Nicholas Cage som Dracula.
Det är en helt ok komedi om att Renfield efter ett par hundra år i Draculas tjänst kommer på att de har en toxisk relation. Han går på stödgruppsmöten och låter Dracula äta andra toxiska personer. Många bra komiska talanger som Fuck Tony från Space Force, Awkwafina och Tookie från briljanta men av pandemin dödade Stumptown tex. En del skämt är lite kul. En del splatter är lite festlig.
Men utan Cage som Dracula så räcker inte det till något särskilt.

Filmen får 3 av 5. Med tillägget att den som inte vill se Dracula spelad som vi alla vet att Cage kommer göra honom kommer se en mycket svag trea.
Tyckte den var mycket underhållande när jag såg den på bio. Men håller nog med om att det är en trea. Bara en trea som underhöll.

Jag har under gårdagen sett lilla Fridolf -Fridolf sticker upp ifrån 1958.

Detta är tydligen vad jag förstått den 3:e av 4:a filmer om lilla Fridolf. Filmera går att köpa som ett paket i toffelhjälteboxen men jag såg den ist gratis på youtube där den finns att beskåda.

Hur som haver , lilla Fridolf blir tilldelad rollen som ställföreträdande chef på kolonialbolaget medans chefen skall iväg på affärsresa i söderhavet och medans Fridolf är ställföreträdande chef så kommer det att komma en revisor och en rationaliseringsexpert för att göra budgetnedskärningar på kolonialbolaget och en massa trassligheter,missförstånd och förväxlingar avlöser varandra.

Betyg 3/5 det är den typiska svenska pilsnerfilms/buskishumorn som man kan förvänta sig ifrån en sådan här film. Det duger att softa till med lite chips och en 3,5:a på en söndagskväll

• Jag såg en del spekulationer om att Fyran skulle rädda sin värld genom att färdas till ett annat universum (det som resten av MCU utspelar sig i) och ta med sig Galactus. Eller att Doom skulle fly dit på något vis. Lika så bra att det inte blev så, då får den här filmen stå på egna ben utan att lägga spår för resten av MCU. Antagligen blir de indragna ändå i Avengers: Doomsday.

I post-credits-scenen i Thunderbolts så anländer Fyrans skepp i vanliga MCU-universat (616 eller 199999, beroende på vad man går efter) och skickar ut en nödsignal, så jag satt och väntade hela tiden från det att Reed nämner multipla universa på att de skulle göra den grejen. Jag trodde 100% att slutstriden skulle landa i att de lockade med sig Galactus till MCU.

Det är väl nackdelen med att se de här post-credits-scenerna antar jag, för det förtog lite av mitt gillande av filmen att sitta och vänta på nåt som inte hände.

Last edited:
Kapten Sverige
2019

Detta är en konceptfilm för att sälja in den riktiga filmen. Skapad av Ted Kjellsson som mest gjort barnfilmer. Detta är som ett urklipp från Supergänget, med diskbänksrealism blandat med avsaknaden av superskurkar i ett lagom Sverige. Sten Ljunggren, Josephine Bornebusch, ICA-Stig och Claudia Galli är med på ett hörn. En rätt skön kortfilm som funkar att softa till.

BETYG: 3/5

Ted Kjellsson kom och föreläste på filmskolan jag gick 2005. Han var förbaskat kul, trevlig och kunnig och ligger bakom den roliga kortfilmen Tompta Gudh som han hade med sig och visade. Redan då, 2005, talade han passionerat om Kapten Sverige som han försökte sälja in till olika produktionsbolag. Tråkigt att det inte verkar ha gått vägen under 20 år, det tycks ju definitivt vara ett passion project.

Här är för övrigt Ted Kjellssons Tompta Gudh för den som är nyfiken:

The Fountain (2006)
Ett romantiskt science fiction-drama om Hugh Jackman som är forskare och hans fru Rachel Weisz som är författare.
Det är en jättekonstig film. Jag satt iofs kvar framför skärmen till eftertexterna, men det var rätt skönt när de började rulla.

Två stjärnor.

Som en liten sido-not så hade DVD-skivan någon sorts kopieringsskydd på sig så den gick inte att spela i min nya Panasonic-läsare, men det gick bra att spela den i den begagnade som jag köpte först. Mystiskt.

View attachment 24846

Den är ju fantastisk! Var en klar favorit för mig länge. Tycker den inte hållit i längden helt och hållet, mest pga lite överdramatiskt regi av skådespelarna.

Back