WRNU:s filmklubb 2025 v30

Det är också så himla trevligt att de åtminstone försöker göra en James Gunn och ta med några av de allra dummaste FF-fienderna. Mole Man, liksom! Jag är också rätt säker på att en av fienderna de visar i montaget i början är det som var med i allra, allra första FF #1-serien.
Skurken i #1 är just Mole Man. Men du kanske tänker på något av de monster han kontrollerar?

Skurken i #1 är just Mole Man. Men du kanske tänker på något av de monster han kontrollerar?
Enligt uppgift var Stan Lee litet osäker på om det där med superhjältar var en bra idé, så FF #1 lutade sig mycket på monsterserien, om man behövde skifta tillbaka dit.

Last edited:

Det var bokstavligt talat årtionden sedan jag läste den storyn, jag mindes bara Giganto på omslaget, mindes inte alls monstrets koppling till Mole Man.

Wallstreet (1987)

Charlie Sheen är ung börshaj. Michael Douglas är gammal börshaj. Tillsammans gör de affärer. Daryl Hannah dyker upp på ett hörn (Pris från Bladerunner, och Ayla från Grottbjörnens folk!)

En känd film av Oliver Stone, men som jag inte sett förr. Den var visst rätt populär när den kom.

Den var OK. Jag känner nog inget behov av att se om den någon gång, men det var tillräckligt trevligt medan det varade.

Tre stjärnor.

Vuxna Människor (1999)

Råkade slänga på en "modern" svensk komedi-klassiker igår. Monologerna ur Frank (Felix Herngrens) tankevärld känns fortfarande roliga även om jag kan tänka mig att andra ser greppen och humorn som daterad. Fredrik Lindqvist agerar wingman och den översexuelle mytomanen Georg (Mikael Persbrandt) är välbalanserat sorgligt och sanslöst roligt. Sofia (Källa Bie), Rosie (Cecilia Ljung) och Nenne Pihlgren (Karin Bjurström) är också välspelade.

4+

Nu har jag också sett Fantastiska Fyran.
Har inget nytt att tillägga. Håller med om att det är en 4 av 5.
Den gör absolut inget fel, den påverkar mig bara inte så djupt som krävs för den där sista poängen. Och det är helt OK - all underhållning behöver inte vara djup och 5/5.

Back