WRNU:s filmklubb 2023 v33

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v33 2023 – #552 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Alltså klockan är 22:30, det är söndag och bara jag har sett film? Oh well…

Jag har sett Heart of Stone på Netflix.

Det är en helt habil agent-action-thriller med Gal Gadot i huvudrollen och med Matthias Schweighöfer i biroll. Jag undrar vad för slags hold Schweighöfer har på Netflix-cheferna; han verkar dyka upp precis hela tiden i grejer. Från att ha varit rätt okänd.

Nå; jag vet inte riktigt vad man ska sägsa förutom "habil agent-action-thriller" faktiskt. Snygga explosioner och effekter. Jag gillade temalåten. Både den och introt och, tja, väldigt mycket överlag faktiskt kändes som en Bondfilm. Fast utan helt onödigt Bond-nuppande då, vilket var rätt skönt.

Jag ser gärna en uppföljare. Det var ju mitt enda egentliga problem med Atomic Blonde också; att det bara blev en film. Jag vill se en Bondfranchise men med en kvinnlig huvudroll.

Men ja, okej, riktigt lika bra som Atomic Blonde var inte den här. Långt ifrån, framför allt har ju den filmen ett helt oslagbart soundtrack.

Men se den om du gillar bondrullar, liksom. Men… stäng av hjärnan när det gäller tech-delarna.

BETYG: 4/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Guardians of the Galaxy 3
2023

Jag älskade första filmen och den andra var medioker. Vad jag fick med den tredje kändes som ett Star Wars-äventyr. Jag häpnades över hur mycket ögongodis som fick plats på rutan och James Gunn tar verkligen de lösa bitarna från de tidigare filmerna och binder samman dem för att få ett rejält avslut på trilogin. Har en av de bästa korridorsfighterna jag sett på bild - en verklig uppslagsfight. Jag kände något i bröstet stundtals när jag såg filmen och det känns som om Gunn har lärt sig av tidigare misstag där det inte måste vara ett skämt med var fjärde sekund. Jag kände definitivt någonting när filmen avslutades: en sorg över att det är över. Precis samma känslor jag fått när jag sett Star Wars och Lord of the Rings. Den här filmen är Gunns mästerverk. Jag kommer definitivt se om hela trilogin i ett svep i framtiden. Rekommenderas varmt.

BETYG: 5/5
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Det är en helt habil agent-action-thriller med Gal Gadot i huvudrollen och med Matthias Schweighöfer i biroll. Jag undrar vad för slags hold Schweighöfer har på Netflix-cheferna; han verkar dyka upp precis hela tiden i grejer. Från att ha varit rätt okänd.
Okänd utanför Tyskland kanske, men han har ju över 80 titlar kopplade till sitt namn. Han kanske har skrivit ett kontrakt med Netflix som andra skådisar skriver kontrakt med andra studios?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Aliens - 1986

Uppföljaren till en annan av tidernas bästa filmer och en riktig genreskapare, Alien från 1979 (Magiskt år ;) !).
Jag älskar den här filmen och den är troligtvis en av mina favoritfilmer någonsin.
Att den nästan är 40 år gammal är helt sjukt! Effekterna är fortfarande bra, med mycket smarta lösningar som att skjuta scener under mörkare omständigheter än vad man normalt gör.
Jag ser den här filmen minst en gång om året tror jag, ibland kanske 3-4 gånger.
Tror jag kan Apone´s alla repliker i hela filmen, samt Hudson´s och de övriga soldaternas likaså. "Look into my eye"!!
Kan rekommendera att se dokumentären som följde med i Quadrilogyboxen om man är ett stort fan, det gör filmen bättre på något vis. Världsbygget mm.Jag upptäfcker fortfarande små detaljer varje gång jag ser filmen. Vad någon av doldaterna skrivit på sin rustning eller sitt vapen. Som at det står Adios på Vaquez smartgun tex! Skallen på Hudson´s rustning och namnet Louise! Vem fan är Louis? Är det hans flickvän eller har han döpt sin rustning till Louis?
Mästerverk! "Game over man, game over!"
10/5 stjärnor!

 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag såg Spider-Man: Across the Spider-Verse (2023) i förra veckan men kom inte loss i tiden att faktiskt skriva en recension. Har sett en hel del och inte haft tid att skriva faktiskt, för det är mycket med jobb och sådär, men here we go.

Jag tror alla som är någorlunda nördiga/har någorlunda mycket intresse för animering har sett eller planerar att se den här filmen. Den har såklart enorma förväntningar på sig, den första filmen var en succé (ekonomiskt var den som en typisk mitten-Disney-rulle, men den mottog enormt mycket ros från kritiker och fans).

Animeringen har på något vis gått upp ännu ett steg, och det gäller speciellt när teamet säger "fuck realism" och svävar iväg. Några av de snyggaste scenerna är direkt i öppningen av filmen, under Gwen-segmentet, då miljöer är till 99% flytande och färger och former istället används för att förmedla sinnesstämning och känsla.

Där är ett problem för mig dock. Multiverse-storylines börjar jäkligt uttjatade. Om du inte är Everything Everywhere All At Once, then get out of my face. Och det är också det här som är filmens svaghet - den gör inte något som är särskilt nytt eller kul med multiuniversumet. Det betyder inte att filmen är dålig, inte överhuvudtaget. Skurken är kul, Miles är väl... helt okey, Gwen och en handfull av de andra Spindelgubbarna är också väldigt kul (Spiderpunk, vilken jävla häftig design!).

Om man vill säga något snällt om deras Multiverse så är det hur de faktiskt låter de olika universumen inte bara vara olika för att "Oj, här är Peter Parker en cowboy istället!" utan för att man använder animeringen för att sälja in den annorlunda världen. Karaktärsdesign har olika tjocka kontrastlinjer, mörkare eller ljusare färger, annorlunda stil av kroppar/ansikten, osv. baserat på vilken miljö de kommer från.

Ett andra problem är att jag ser två olika slut framför mig på trilogen baserat på hur den har satts upp, och båda slut kommer göra mig besviken.

Aja, en film är mycket mer än bara sin story. Det är animering, musik, röstskådespel, intressanta karaktärer, kemi, action-scener och så vidare. Och i allt det där är Spider-Man: Across the Spider-Verse en jävligt bra film.

Stark 4/5.

EDIT: Jag glömde nämna att filmen är roligt. Riktigt satans rolig, faktiskt.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag har sett The hunt for Red October (1990) som är baserad på Tom Clancys bok med samma namn som kom ut sex år tidigare. Den följer egentligen två huvudkaraktärer, å ena sidan kommendören för en Sovjetisk hypermodern atomubåt Marko Ramius, och Jack Ryan som är en rådgivare inom CIA. Det är inte första gången jag ser filmen, men min man hade aldrig sett den förut så det var väl så dags.

Extremt liten spoiler för det avslöjas mycket tidigt i filmen men...
Marko har tröttnat på Sovjetunionen och tänker desertera till USA med sin ubåt. Sovjet får nys på det och förföljer, medan USA försöker luska ut vad som händer.

Det är en väldigt spännande film, med storskaligt skådespel som ger tyngd till varje scen. Särskilt Sean Connery är excellent som Marko och varje scen i den Sovjetiska ubåten håller en på tårna. Jag gav mig ut på jakt efter fler ubåtsfilmer nästan omedelbart efter att ha sett färdigt denna klassiker (som man väl får lov att kalla den för?). Stellan Skarsgård har en mindre roll också, en karaktär som jag helt förträngt.

Allting i filmen är inte perfekt dock. Där är lite grejer som är förvirrande exakt varför de sker bland annat, men på det stora hela var jag mycket underhålld.

4/5.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag har också sett The little mermaid (2023), som alltså är live-action versionen av filmen som jag recenserade här och då gav 3/5.

Min kritik mot filmen var då att animeringen var lite sisådär ibland och att hennes tre animal sidekicks alla var olika nivåer av dryga. Har man löst detta? Well... Animeringen är det inget fel på. Ariel ser otroligt naturlig ut i sitt undervattenlandskap, speciellt eftersom jag tittar på hur man faktiskt filmade det hela (hon hänger i en stor robot typ och använder så in i helvetes mycket magmuskler för att se normal ut). Hon tränade rätt så mycket för att inte hänga som en slak nudel inför filmandet, tydligen.

Hennes animal sidekicks...? Eeeh, Sebastian är helt okey. Fisken och fågeln? Den ena är så ful (förlåt, hyperrealistisk) att man önskar att fisken snarast blev uppäten, och fågeln har Akwafina som röstskådis, vilket i the best of times är lite grating för öronen, och när hon får en ny sång mot slutet av filmen så inser man att det här är den värsta Disney-låten som gjorts sedan "A guy like you" från Ringaren i Notre dam. Det går inte att överdriva hur hemsk Scuttlebutt är och jag sitter i förvåning över hur ett helt filmteam hörde Lin Manuel Miranda av alla människor pitcha den här låten och bara "Ja, men det här är ju bra!"

Klicka nedan! Varning - endast för de med sinne av stål!


Storyn är i princip storyn från originalet, med lite sid-plots för att få 90 minuter att bli 135 minuter (det består mest i att hitta på scener där Ursula sitter och pratar för sig själv, alldeles för ofta, och genom att andra segment får mer speltid). Eric utvecklas också rätt så mycket, vilket är välkommet.

Det som förvånar mig mest positivt är hur otroligt grym Halle Bailey är som Ariel. Skådespel, uttryck och rösten. När hon framför Part of your world får jag gåshud alltså.

The little Mermaid landar på 3/5 och det är en av de där Disney remaksen som inte är dålig, bara onödig. Läs mig rätt här nu dock, egentligen är det en 2/5 film, men Halle Bailey bär den på sina axlar upp till 3/5.

Precis som de flesta andra live-action Disney så drog den in gott om cash också och har lyckats få helt okey recensioner både på IMDB och Rotten tomatoes. Vi har inte sett slutet på live action Disney är vad jag försöker säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Den ena är så ful (förlåt, hyperrealistisk) att man önskar att fisken snarast blev uppäten, och fågeln har Akwafina som röstskådis, vilket i the best of times är lite grating för öronen, och när hon får en ny sång mot slutet av filmen så inser man att det här är den värsta Disney-låten som gjorts sedan "A guy like you" från Ringaren i Notre dam. Det går inte att överdriva hur hemsk Scuttlebutt är och jag sitter i förvåning över hur ett helt filmteam hörde Lin Manuel Miranda av alla människor pitcha den här låten och bara "Ja, men det här är ju bra!"

Klicka nedan! Varning - endast för de med sinne av stål!
Alltså jag gillar Awkwafina rätt mycket, har noll problem med hennes röst och hennes närvaro i en film gör mig mer sugen att se den.

Men holy hell det där funkade inte. Jag pallade typ en minut.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Sett dokumentären Religulous från 2008.
Lite lagom underhållande när Bill Maher reser runt i världen och dissar religiösa personer från olika trossamfund, men samtidigt en vettig kritik att religion får utrymme att spela en såpass stor roll i politik, ekonomi, krig etc.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Alltså jag gillar Awkwafina rätt mycket, har noll problem med hennes röst och hennes närvaro i en film gör mig mer sugen att se den.

Men holy hell det där funkade inte. Jag pallade typ en minut.
Jag gillar henne i doser, men den där sången gör henne inga tjänster.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
Aja, en film är mycket mer än bara sin story.
Jag såg den just också, och jag har sällan gillat en film så mycket i förhållande till sin skakiga handling.

Roas också av att den har Hermione Granger-syndromet, att den kvinnliga andrarollen är mycket intressantare än den manliga huvudrollen.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Alltså jag gillar Awkwafina rätt mycket, har noll problem med hennes röst och hennes närvaro i en film gör mig mer sugen att se den.

Men holy hell det där funkade inte. Jag pallade typ en minut.

Jag gillar Awkwafina hyfsat mycket nu förtiden. Men hon är enligt mig inte speciellt bra som röstskådespelare, och sållar det här till ännu en roll som blivit rollsatt mer på grund av känd namn än att det är rätt röstskådespelare för det.
Men med det sagt Så är sången så usel, att jag inte tror någon hade kunnat få den att låta bra.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,426
Location
Maastricht
Jag gillar Awkwafina hyfsat mycket nu förtiden. Men hon är enligt mig inte speciellt bra som röstskådespelare, och sållar det här till ännu en roll som blivit rollsatt mer på grund av känd namn än att det är rätt röstskådespelare för det.
Men med det sagt Så är sången så usel, att jag inte tror någon hade kunnat få den att låta bra.
Det hade bara behövt inkorporera lite Judas Priest så hade allt varit bra!

 
Top