WRNU:s filmklubb 2023 v12

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Inte set den men Strandvaskaren kanske. Sedan har vi ju gamla Körkarlen och Häxan. Död snö var svensk va?

Inte skräckfilm i sig men Storm (som jag rekommenderar stort) har lite skräck element.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag skulle önska mig att svensk film 1) slutade anställa folk som levererar repliker som om de vore på teater, 2) fixade fler manusförfattare som kan skriva manus som låter som folk pratar istället för att låta som teaterpjäser och 3) blev bättre på att göra genrefilm utan att skämmas.
Jag vet inte vad som händer i filmvärlden vs tv-världen, för det problemet upplevde jag inte alls när jag såg Kalifatet, Folk med ångest eller Snabba cash. Jag vet inte om de har Netflixfolk som hjälper till eller något. Men ja, det styltiga teatersnacket är det som är mest brutalt med att försöka se svensk film. Mina tankar dras genast till när man tittar på gamla Kurosawa-filmer, utan att nödvändigtvis vara på det bra sättet.

Annars brukar väl svensk skräck antas vara Låt den rätte komma in (som inte egentligen är särskilt skräckig jämfört med The ring och dylika filmer). Personligen tycker jag att svensk ångest är bättre än svensk skräck, och måste som sig bör nämna Aniara.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Annars brukar väl svensk skräck antas vara Låt den rätte komma in (som inte egentligen är särskilt skräckig jämfört med The ring och dylika filmer). Personligen tycker jag att svensk ångest är bättre än svensk skräck, och måste som sig bör nämna Aniara.
Ajvide ja! Undrar om inte japanerna behöver tipsas om Gräns också, även om det inte heller är så skräck utan mer trollporr.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Turandot (Metropolitan Operans 2009 uppsättning, DVD)
Det här är inte en minimalistisk tolkning utan den är ful med statister, flera som är tränade akrobater som de hoppar runt, och stora, avancerade scener. Den är underbar när det kommer till scenografin, dräkterna och sången, men jag finner att någonstans i andra akten förlorar jag sympatin med huvudpersonerna p.g.a. deras handlande.
Om du vill ha visuell inspiration för kinesisk-artad fantasy rekommenderar jag den.

Krankisk 4:a.

-------------------------

Nötknäpparen (San Francisco balettens 2008 uppsättning, DVD)
Nötknäpparen, de har valt att ha de icke drömska delarna i 1920-talets USA (bra inspiration för festkläder till bl.a. ett CoC spel) och har ett antal grejer som är mer "gammaldags tecknadfilm" (typ Musse Pigg som Ångbåtskalle eller Ferdinand) när det kommer till hur vissa statister framställs (ex. den finna damen som trippar överdrivet fram hållande ett litet paket följt av sin man nedtyngt av en stor hög paket) och hur råttorna ser ut (råttkungen är grotesk i hur ond han ser ut).

Krankisk 4:a.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Så, jag fick ett gäng frågor från vad min kontakt i Japan kallar "den japanska pressen", som jag behöver få ihop svar till innan helgen är slut. En av frågorna var om svensk skräckfilm, appropå Midsommar.
Inte film men nätserien Uriah | WEBTOON är svensk - och kommer snart ut i fysiskform: Uriah 1 - Magnolia Winroth - och post-apokalyps med en hel del skräck nätserien Stand Still. Stay Silent är skriven av en finlandssvensk och utspelar sig i Skandinavien.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag tackar hjärtligt för tipsen – tyvärr ska svaren skickas idag och jag har inte tid idag att titta på speciellt mycket skräck! Men jag uppskattar tanken, och återkommer nog till dem vad det lider.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Personligen tycker jag att svensk ångest är bättre än svensk skräck, och måste som sig bör nämna Aniara.
Tror du sätter fingret på något speciellt. Svensk/nordisk skräck är mer existentiell kris än försöka skrämma publiken. Borde förvisso passa väl till Lovecraft-miljö.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Jag såg Ghostbusters Afterlife och den var betydligt bättre än jag hade väntat mig efter de ganska oentusiastiska recensionerna. För mig fungerade det utmärkt att börja med ett ungdomsäventyr i 80-talsstil och sedan blanda in spökjägandet, och låta de gamla gubbarna dyka upp och hjälpa till, utan att överglänsa de nya karaktärerna.

Det som hade kunnat skötas snyggare var själva premissen där de borde ha tänkt ett varv extra för att få det trovärdigt. Efter händelserna i Ghostbusters I och II känns det inte alls rimligt att ingen skulle tro på Egon när han hävdar att en uråldrig gud planerar att dyka upp och göra kaos.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Jag såg Ghostbusters Afterlife och den var betydligt bättre än jag hade väntat mig efter de ganska oentusiastiska recensionerna. För mig fungerade det utmärkt att börja med ett ungdomsäventyr i 80-talsstil och sedan blanda in spökjägandet, och låta de gamla gubbarna dyka upp och hjälpa till, utan att överglänsa de nya karaktärerna.
Håller helt med. Följer de gamla filmerna riktigt bra, så det kanske säger vad de gamla filmerna har för kvalitet utan nostalgiglasögonen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Jag har sett Winnie the Pooh: Blood and Honey (2023)

Den var inte bra. Det kommer säkert inte som någon överraskning för någon. Men den var till och med sämre än jag trodde. Det är likom inte ens en bra slasherfilm. Vilket är synd för det fanns potential!

Den gjords på 10 dagar för en budget på typ 100 000 pund, och jag har sett filmer som hade betydligt mer tid och pengar som var bra mycket sämre. Det finns talang gömd här någonstans. Tyvärr ligger den talangen definitivt inte manusskrivande. En del coola idéer till scener, men ingen som helst vikt läggs vid att bygga upp och knyta ihop de scenerna.

Och hela konceptet med Nalle Puh är helt bortslösat. Hade man klippt bort introt som är ett par minuter, och skrivit om typ 5 repliker så hade det lika gärna kunnat röra sig om en galning i en gummimask. Men då hade så klart den här filmen inte fått någon uppmärksamhet överhuvudtaget, och ingen hade sett den.

Betyg: kanske en 2:a? Jag är inte arg, jag är bara besviken.

Jag har också sett Cocaine Bear (2023)

Och ärligt talat, om de hade sagt att björnen i den här filmen var Nalle Puh så hade det varit en oerhört mycket bättre "Nalle Puh mördrar folk"-film än vad Blood and Honey var. Nu är det bara en vanlig, ej namngiven (förutom "cocaine bear") björn, men det är fortfarande en långt mycket bättre film än Blood and Honey.

I kort: knarklangare dumpar massa kokain över en skog, en björn börjar käka och löper amok i en riktig jäkla kokainpsykos och dödar folk. Tydligen baserad på en verklig händelse (även om jag tror den händelsen var en smula mindre blodig).

Kul film! Tycker till och med barnskådisarna gjorde ett bra jobb.

Betyg: 4/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
I kort: knarklangare dumpar massa kokain över en skog, en björn börjar käka och löper amok i en riktig jäkla kokainpsykos och dödar folk. Tydligen baserad på en verklig händelse (även om jag tror den händelsen var en smula mindre blodig).
Björnen käkade kokain motsvarande en tredjedel av sin vikt och dog direkt. Pablo Eskobear finns uppstoppad i Kentucky.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag har sett Dungeons and Dragons: Honor Among Thieves
och den får 2.5 vaktarögon av 5 möjliga.

Det var ett spektakel och dumunderhållning (med betoning på DUM och UNDERHÅLLNING).
Väldigt enkel story, en emotionell sidostory som tyvärr var väldigt förutsägbar.
Full av memberberries. Är man någon som jublar när mems och ord man känner igen sägs kommer man gilla denna film.
Klart sevärt spektakel att se på bio, och se se hemma när man kan sitta och namnge krafterna folk använder, men inget du kommer komma ihåg nästa år. (Förutom att alla spelare du möter kommer gnälla om att få spela en druid med wild shape...)
 
Top