WRNU:s filmklubb 2023 v10

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Jag har sett Les invisibles (De osynliga, 2018). Handlingen kretsar kring ett daghärbärge för kvinnor som på grund av dålig statistik ska läggas ner. Det är ett drama med komiska inslag, lite i samma ådra som en del mer välkända brittiska filmer: skitig realism, men lite feelgood. Ensemble består till stor del av icke-professionella skådisar som istället hittats via intervjuer och workshops.

Jag tyckte den var bra, men den landade inte så tungt hos mig att jag känner att jag kommer gå runt och rekommendera den i allmänhet. Betyget blir således en krankisk trea.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,669
Location
Eslöv
Jag har inte sett färdigt på Disney. Jag hade tydligen inte ens sett färdigt på Don Bluth, för häromdagen blev det Titan A.E. (2000). Det var, som omnämnts tidigare, Don Bluths sista (senaste?) långfilm. Mannen är alltså 85 år gammal, chansen att han imorgon skulle berätta för oss att en ny långfilm är påväg är rätt liten. Det var hans andra film för Fox Animation - den första var Anastasia som blev en stor succe och drog in tre gånger så mycket pengar som investerades för att skapa filmen (50 miljoner dollar budget, 143 miljoner dollar drog den in).

Fox animation var dock i en jobbig situation, man hade nämligen fått den dumma idéen att göra sin egna animeringsstudio precis när Disney-renässansen var i högvarv. Visserligen var deras första film en framgång (Anastacia), men man hade inte budgeten att hålla liv i studion. Redan innan Titan A.E. släpptes så började det knaka i fogarna ordentligt, och produktionen blev lidande. Av 380 anställda animatörer sparkades 300 stycken (!) och flera delar av filmen fick animeras av utomstående animeringsbolag, bland andra POVDE group, Reality Check Studios och Blue Skye Studios som alla animerade olika segment och scener. Det här lyckades inte hålla nere budgeten precis, och filmen var en sådan ekonomisk bomb att att den enligt Meledandri, som var handledaren för hela projektet, gick back ungefär 100 miljoner dollar. Det är alltså runt 20 miljoner dollar mer än hela Lilo & Stitchs budget.

Fox Animation lades formellt ned tio dagar efter filmen släpptes. När Fox gav sig på animering i framtiden igen så blev det exklusivt 3D animerade filmer där de såg stor ekonomisk framgång med bland annat Ice age-filmerna. En annan sak som gjorde att filmens budget drog iväg var helt utanför Don Bluths händer - man hade skrivit manus (bland annat Joss Wheedon hade pillat på det) och hade planer för att göra det till en live-action film. Men där satt filmen fast i något slags jäsande stadie och tillsist hade budgeten skenat iväg till 30 miljoner spenderade utan att ha något mer än ett finputsat manus. Man visste inte riktigt vad man skulle göra med manuset och vände sig tillsist till animeringsstudion (som redan hade det tufft) med införståelsen att ta det här manuset, gör filmen, annars måste animeringsstudion läggas ned. Don Bluth hade aldrig jobbat med sci-fi förut, men var villig att försöka.

Resultatet blev en film som blev noterbart mörkare i ton än tidigare barnfilmer - närmast ligger kanske The Secret Of Nimh, men det här var Don Bluths första (och enda) animerade långfilm som fick en PG-rating.

Så till filmen då...


Cale och Akima reparerar ett fordon och käkar macka tillsammans.

Över tusen år in i framtiden så invaderas jorden av en alien-armada då människor precis utvecklat en ny, superavancerad teknologi (The Titan-project) och aliensna fruktar vad människor kan bli om de börjar använda den. Aliensna totalt tillintetgör vår planet och endast ett fåtal koloniskepp lyckas fly ut i rymden. Filmens huvudkaraktär, Cale, är endast litet barn och hans pappa är tänkt att kommendera skeppet med denna hemliga teknologi på. Filmen hoppar sedan fram tio år och vi lär oss att människor har blivit utsatta drifters som lever i "floating junk colonies" och generellt inte behandlas särskilt bra av andra aliens.

En dag på sitt skitiga, farliga arbete så dyker det upp några andra människor och säger att de med hjälp av Cale kan hitta Titanen och med hjälp av den rädda mänskligheten. Efter lite övertalan och action-scener och följer Cale med den färgstarka gruppen äventyrare på en rymdresa för att hitta Titanen. Cale är väldigt mycket en motvillig hjälte arketyp vilket inte är min favorit precis, men Akima och Captain Korso är mycket starka karaktärer. Resten av aliensna är okey, men aningen för one-note för att riktigt bli sina egna intressanta karaktärer på samma nivå som de tre människorna är.

Filmen är riktigt, jävla snygg så fort saker och ting är 2D animerat.

Don Bluth älskar som vanligt avancerat kamera-arbete.

Även bakgrunderna, när de är hand-drawn (vilket de ofta är), är mycket detaljrika och fyllda av små detaljer som ger karaktär till scenerna. En gammal hangar är smutsig, med ett paint-jobb som halvt om halvt täcker över den gamla färgen, något har spillts på golvet och naglat sig fast där, sprickor, revor och hemma-lösningar för att få det att funka osv. Det är inte Star Trek-sci fi, det här är smutsig, få det att funka på något vis-sci fi.

Sen kommer det 3D-animerade och oh-boy har det inte åldrats väl. Det är (ofta) inte lika hemskt som att se Sid från den första Toy Story filmen, men CGI används uteslutande för den fientliga alien-rasen och det ser ut som något väldigt gammalt datorspel.


I'm blue Da ba dee da ba di...

-----------------------------------------------


Är det här en bra film? Mina nostalgia-goggles satt på rätt hårt för den här filmen. Jag var mycket fascinerad som ungdom över att västerländsk animering kunde ge mig något som var vuxnare i ton än övriga Disney, med våld och blod och postapokalyps. Där komedi satt i baksätet för action-scener och world-building. Nu när jag ser om den? Somliga saker har åldrats bra, somliga relationer, somliga action-scener (shoot-outen i kantinan är mycket cool) och mycket av det 2D animerade ser bra ut. Musiken har också en hel del nostalgia-bangers. Men de svagare delarna, som att det är lite för mycket action, att 3Dn inte riktigt fungerar... Filmen sitter på runt 50% på rotten tomatoes, vilket jag tycker att typiska skräpfilmer gör, men det är lite orättvist.

Det här är inte skräpfilm. Det här är en flopp.

Titan A.E. får 3/5. Om ni vill ha lite nostalgia-vibbar från tidigt 2000/sent 90, så klicka här.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Mannen är alltså 85 år gammal, chansen att han imorgon skulle berätta för oss att en ny långfilm är påväg är rätt liten.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,669
Location
Eslöv
Drog in $600 000 på Indiegogo.

Men visst, med tanke på Bluths detaljrikedom vet jag inte hur lätt det är att dra den filmen i hamn.
Problemet är att 600 000 dollar är typ ingenting alls när man pratar om kostnad för animerad film. Det finns enskilda kortfilmer som kostar mer att göra. En typisk animerad film som inte är billig CGI kommer ligga närmre 100 miljoner dollar än 50 miljoner dollar att producera. Nu kan det såklart hända att Netflix i sin jakt efter en nostalgi-hungrig publik väljer att pröjsa allting själv, men kickstarerpengarna spelar nog minimal roll här. Utöver att kanske kolla av temperaturen - hur många finns det som skulle subscriba till Netflix enbart för att se en Don Bluth rulle? Runt 8000 pers enligt Indiegogo iallafall. Filmen har dock varit i produktion sen typ 2015?

Ingen kommer bli gladare än jag om det här faktiskt händer att vi får en animerad film... men troligare är att vi kommer få en live action adaption med Ryan Reynolds.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Jag har just sett The Night House.

Beths make har just tagit livet av sig, och så börjar hon drömma mystiska drömmar och samtidigt nysta i sin döde makes hemligheter.

Det här är en rätt effektiv skräckis, åtminstone fram till slutet. Det är ganska tungt att bära en sån här film på sina axlar – större delen av filmens nästan två timmar har i princip bara en ensam, isolerad Beth. Andra karaktärer syns i enstaka scener, men mest är det bara hon. Rebecca Hall klarar det med bravur, jag är rktigt imponerad.

Hantverksmässigt är filmen också välgjord. Jag gillar dess pacing, regi, komposition, ljussättning och så vidare. Inget att klaga på, egentligen.

Det som fick mig att se filmen var dock en lite missvisande blurb, där det stod att filmen skulle handa om att hon undersökte "det mystiska hus hennes make byggt", typ. Och… visst, det är hennes make som byggt huset och en liten del av det hon undersöker är huset, men det är verkligen bara en yttepyttedel. Så snart jag insett att det här inte var en "mysterieundersökande räkna-ut-hur-saker-hänger-ihop-film" utan en mer psykologiskt fokuserad film och att fokuset inte alls låg på huset så funkade allt mycket bättre.

Men ja. Bra rulle, som inte handlar om ett mystiskt hus.

Synd bara att slutet visar sig i princip bygga på en ordlek, och att lösningen på mysteriet skrivs så otroligt mycket på publikens näsa.

BETYG: 4/5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Ytterligare två filmer jag hunnit med nu...

DeUsynlige (2008) - Välgjort norskt drama om en man som avtjänat sitt fängelsestraff för mord på ett barn och försöker bygga ett nytt liv, men hans tidigare liv kommer ikapp honom. Allt i den här filmen håller hög kvalitet med allt från en fängslande berättelse och välspelade dialoger till själva panoreringarna och klippningen.

Felon (2008) - Fängelsedrama om den hårt kämpande Wade Porter som döms för dråp på en inbrottstjuv och hamnar i total onåd i den fängelsemiljö han blir placerad. Det här är en tämligen medioker berättelse med tunn och förutsägbar dialog. Slagsmålen avlöser varandra och den känns verkligen som en dussinfilm. Med det sagt är filmen inte direkt dålig - bara onödig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,880
Location
Nordnordost
Jag såg Häxorna i Eastwick, eller jag såg om den. Jag har sett den förr, kvalitetsunderhållning med Jack Nicholson, Susan Sarandon, Michelle Pfeiffer och Cher, och så musiken av John Williams som väl måste sägas vara dem femte huvudpersonen. Bra rulle, ser nog om den om 10-15år igen. Fyra stjärnor. Jag har läst Updikes bok som den baseras på, men jag vill minnas att jag tyckte bättre om filmen.

Jag såg även om La Femme Nikita (1990). Bra rulle även den, samma där att det blir att se om om 10-15år igen. Fyra stjärnor.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det är märkligt att "Hamlet möter Triumph des Willens animerat på savannen" faktiskt funkar, men det gör det ju.

(Jag skäms för övrigt fortfarande ibland över hur lång tid det tog för mig att koppla att upplägget i Sons of Anarchy är 100% Hamlet.)
Nästa serie av samma snubbe Mayans MC är Kung Lear. Det tog mig några säsonger av ganska tydliga hintar (the three kings) att inse det.
 
Top