WRNU:s filmklubb 2022 v49

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v49 2022 – #517 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har sett Super 8 (2011).

Filmen utspelar sig på slutet av 70-talet där ett gäng högstadienördar, boende i en liten stad, gör sitt bästa för att göra en film tillsammans inför en filmtävling. Men där sker en ganska så extrem olycka, ungarna får se något de inte borde se och snart kryllar staden den lilla hålan av militärer.

När man ser filmen är det lätt att se hur Stranger Things förmodligen tog inspiration av Super 8. På det stora hela är det en mycket bra rulle i mina ögon om man är sugen på teman kring barndom (utan att vara en barnfilm) och mysterielösning. Det var också en mycket bra rulle att se innan man börjar skriva en kampanj till Things from the flood/Tales from the Loop.

Jag ger den 4/5.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Jag har sett Pitch Perfect 2


Nä, det här var inte lika bra som ettan. Alls. Musiknumren är färre och inte lika imponerande. De dåliga skämten har blivit fler och har fått sällskap av genuint otrevliga sådana (överraskande många misogyna och/eller rasistiska) och så vidare. Men det som är bra är fortfarande bra. Adam DeVine och Rebel Wilson är fortsatt roliga, om än mer under bältet den här gången. Nya skurkarna i den tyska synth-acapellagruppen Das Sound Machine är riktigt kul, särskilt Anna Kendricks förolämpningar mot dem.

Storymässigt är det här en standarduppföljare i sportfilmens spår. Först blir de nedplockade från tronen de vann i finalen på förra filmen, och sedan måste de arbeta sig tillbaka till toppen. Som avslutning måste de förstås ställa upp i VM, inte i nationella mästerskapet. Ni vet, klassisk sportfilm. Fast med kör.

5/10, inte så kul att jag vill se om den.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Äventyr i Drömlandet
2022

Jag är svag för filmer och serier som anspelar på drömmande, som Finding Neverlands eller den gamla tv-serien The Storyteller. Det är en överraskande vacker film med väldigt fint soundtrack på en gammal irländsk sång som bland annat Sven Bertil Taube gjort en cover på ("Ett sista glas"). Den stora överraskningen var Jason Mamoa i hans clown-manér. Han övertygar starkt med att, trots att det inte är den starkaste dialogen, spela ut en äventyrsfull självisk person som ändå är väldigt varm. Egentligen är det ingen överraskning för mig, för jag har misstänkt att han kan spela mer än bara muskel-roller. Skulle älska se honom i någonting helt annat än vad han är type castad som ... vilket jag bland annat fick uppleva här.

Storyn är något sånär förutsägbar för att vara en ungdomsfilm, men detta är en film som motsvarar de gamla Narnia-filmerna jag såg i mina yngre tonår. Den är väldigt kompetent genomförd och jag skulle inte ha något emot att återkomma till filmen, trots att jag inte är dess målgrupp. Filmen är riktigt skön när den tar oss på strapatser i Drömlandet.

BEtYG: 4/5
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har sett Black Adam (2022). Den gör samma misstag som Batman v Superman gör, eller Suicide Squad (den första), där den antar att jag som tittare bryr mig om karaktärer baserat på sina namn, snarare än att låta bygga upp deras personligheter på skärmen. För att förklara vad jag menar...

I typisk MCU film: Vi får se huvudkaraktären göra något som händer i deras vardagliga liv. Vi får se vem de har relationer med, vad de oroar sig för, vad de drömmer om. Sen börjar storyn. Efter den här filmen är klar så kommer vi introducera en ny karaktär, och i film nummer 3 kommer de två karaktärerna att hänga med varandra.

I typisk DCEU film: Berättarröst förklarar att det här här Anders "Pickan" Storskytt, han har en magisk pistol. Blir du skjuten av den, aj aj, då kommer det sluta illa för dig. Sen gör vi det tre gånger till. I samma film. Jag hoppas du är engagerad i karaktärerna nu.


^ Såhär pratar människor med varandra enligt Warner Brothers, och såhär får vi andra människor att bry sig om karaktärerna.

Skurken är såklart skittråkig också och dialogen varvar exposition med clichéer. Worst offender är ungen, som är en riktig planka till skådespelare.

Det går att göra ensamble-filmer bra dock - se Suicide squad 2, tex. Men eftersom DCEU kör samma koncept om och om igen så börjar det bli extremt stelt.

------------------------------------------------

Bättre saker med filmen: Humorn funkar rätt ofta för mig, Pierce Brosnan gör det bra som Dr. Fate (men jag kan inte låta bli att tänka att han någon gång under inspelning tittade på en praktikant och suckade ut typ 'I used to be James Fucking Bond you know...'), actionscenerna är häftiga och har mycket större "scope" än MCU.

Jag kom att tänka på en scen från filmen Super 8 som jag recenserade ovan. Ett gäng småglin håller på att göra sin egen film och regissören förklarar för sina kompisar att deras zombie-film saknar ett viktigt element: det måste finnas en trovärdig och stark relation mellan de mänskliga karaktärerna för att tittarna ska bry sig om dom.

Sådant verkar man ha svårt för att förstå i DCEU.

Typiskt medioker DCEU-film. 2 av 5.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Det var också en mycket bra rulle att se innan man börjar skriva en kampanj till Flodskörden/Ur varselklotet
FIFY, men håller i övrigt med

Jag är svag för filmer och serier som anspelar på drömmande,
Känner du till att det görs en indi-film med drömlandstema, något inspirerad av Lovecrafts drömcykel om jag förstått rätt, vet inte hur det går med skapandet men det har blivit några schysta trailar (som jag tror e mer gjorda för att sälja in filmen som projekt än vissa upp den färdiga produkten, den första e från 7 år sedan men den tredje e från nu i höst)


 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Känner du till att det görs en indi-film med drömlandstema, något inspirerad av Lovecrafts drömcykel om jag förstått rätt, vet inte hur det går med skapandet
Jag backade den på Indiegogo, och tempot har väl varit... sådär. Bidragande orsak till att jag aldrig crowdfundar filmer längre.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har sett Troll (2022). Ett tunnelbygge i Dovrefjell utlöser "seismisk aktivitet", ni kan aldrig gissa vad det beror på egentligen! Eller jo, kanske.

En trevlig titt. Den får fyra krankiska trolltassar av fem.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag såg Guillermo del Toro’s Pinocchio (2022) - ja, den heter så. Och det är tur det, för de släppte tre (!) olika Pinocchio filmer i år.

Som bakgrund kan jag säga att jag alltid tyckt att Pinocchio är en av Disneys tråkigaste filmer. Tom. som barn tyckte jag den var rätt seg att se på, men jag är ett fan av del Toro, speciellt Pan's labyrinth, så när jag såg att den låg på Netflix så tänkte jag "Äh, why not?".

Bruh.

Den får 5/5. Den är fanimig helt fantastisk.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Som bakgrund kan jag säga att jag alltid tyckt att Pinocchio är en av Disneys tråkigaste filmer.
Jag håller med, och jag skulle vilja gå ännu längre och säga att den är olämplig för barn. Men Del Toros version är jag riktigt nyfiken på!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag såg just Alien: Director's Cut på bio. Jag gillar Cinemateket! Jag vet att jag sett den förut, och skrivit om den både en och två (och tre) gånger. Men jag har inte sett en på bio förut, och om jag inte ids se något imorgon så tänker jag räkna den som veckans film sådeså.

Det är fortfarade en jävla bra film. Definitivt min favorit i franchisen. Scenografin är verkligen helt magisk, ljuddesignen suverän, tempot perfekt. Jag älskar nästan varje bildruta; allt är så skitigt-vacker och inlevt, jag har varit förälskad i sån här skitig ry,d-scifi sen jag såg den första gången. Och att tekniken och mycket annat känns föråldrat år 2022 lägger till, snarare än drar bort, från filmen. Det finns mycket som inte skulle finnas med i dag och som jag tycker det är BRA att det inte skulle finnas med idag, men som ändå känns perfekta i just den här filmen. Från Ripleys ganska omotiverade och sannolikt rätt obekväma trosor till porren i bakgrunden till rökandet vid matbordet. Men det här är ju på något sätt en film lika mycket om 1979 som det är en film om framtiden.

Den enda scen som jag inte riktigt kan förlika mig med längre är den enda där specialeffekterna tyvärr inte funkar. Det gör de ju till större delen fortfarande, vilket är fascinserande – jag köper alla modellerna av rymdskeppen, alla matte-paint-rymdbakgrunderna, jag har inga problem med snubben i gummidräkt som ska vara xenomorfen. Men tyvärr, scenen där John Hurt föder en liten xenomorf funkar inte. Eller, den funkar jättebra – fram till dess att det lilla monstret ska springa över bordet. Impopulär åsikt: Den scenen skulle må bra av att bli George Lucas-Special-Edition:ad.

Jag tänkte också på vad jag skrev i diskussionen om licensspel, att Alien egentligen inte är en spelvärld som har så mycket eget. Och det står jag nog fast vid. Det finns ingen liksom varumärkes-identitet här, som försvinner om man filar bort serienumren. För mig skulle det inte vara viktig att det var just xeomorfen, eller just Weyland Yutani. I den här filmen används namnen knappt, om alls – det är bara The Company, och varelsen får aldrig ett namn. Exakt samma estetik skulle kunna användas för att bygga ett helt nytt spel och jag skulle sluka det också.

Jag höll också utkik efter ENVIRON CTR PURGE-skärmen i slutet, som jag ju har en T-shirt av. Jag köpte T-shirten för att den var på nåtslags rea och för att den refererade filmer jag gillade, men jag var inte säker på om jag faktiskt sett skärmen den refererade… Och nu har jag gjort det. Så yay!

BETYG: 5/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
The Soccer football movie

Weird al yankovic stjäl eller snarare klonar Zlatans talang och Zlatan måste nu teama upp med amerikanska kvinnliga fotbollsspelaren Megan Rapinoe och ett gäng fotbollsälskande ungdomar för att besegra weird al och hans fotbolls slime mutanter i en all star match och ta ifrån weird al den stulna talangen

Hela den här filmen kändes som nån sorts fan fiction love letter till Zlatan .

Betyg 2/5.. är man yngre och gillar fotboll och har Zlatan som idol så har man säkert större behållning av den här filmen än vad jag hade .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag följde upp Alien med att se Aliens. Enligt mitt filmklubb-kalkylark så har jag tydligen inte sett den sedan 2013?

Det här är en actionrulle i helt annan genre än ettan, och som dessutom inte är lika snygg. Alltså, rent effektmässigt är det klart att myckat positivt hänt mellan 1979 och 1986, men estetiskt är den här inte lika klaustrofobisk och scenografin är inte ens i närheten av lika skönt plottrig. Det är mindre lowtech också, vilket mejkar sense i filmens universa men som jag ändå sörjer lite.

Jag tycker verkligen illa om nästan alla karaktärer i filmen. Hela gänget av space marines är verkligen bara töntiga, bröliga idioter. Det gör liksom inget när de går åt. Det är också knappast så att de utstrålar någon egentlig styrka eller kompetens ens innan uppdraget. Vilket såklart kan bara medvetet – om målet är att man redan från början ska känna att 1) "de här har inte en chans" och 2) "det ska bli lite skönt att se när de dör" så mission accomplished.

Men jag är inte helt säker på att alla läste den här filmen så. Det verkar ju ändå ha blivit en trend att ha oironiskt "tuffa" och bröliga soldater i saker? I dunno, man.

Jag såg theatrical cut den här gången. Det har sina fördelar att inte ha det längre introt; berättandet blir mer tight. Men jag kan ändå inte riktigt med att ge den här filmen full pott. Det var något som inte funkade för mig den här gången, bara. Kanske var det att jag såg ettan på bio så nära inpå.

BETYG: 4+/5
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
The Soccer football movie

Weird al yankovic stjäl eller snarare klonar Zlatans talang och Zlatan måste nu teama upp med amerikanska kvinnliga fotbollsspelaren Megan Rapinoe och ett gäng fotbollsälskande ungdomar för att besegra weird al och hans fotbolls slime mutanter i en all star match och ta ifrån weird al den stulna talangen

Hela den här filmen kändes som nån sorts fan fiction love letter till Zlatan .

Betyg 2/5.. är man yngre och gillar fotboll och har Zlatan som idol så har man säkert större behållning av den här filmen än vad jag hade .
Utan att ha ens sett en trailer låter det extremt själlöst.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tycker verkligen illa om nästan alla karaktärer i filmen. Hela gänget av space marines är verkligen bara töntiga, bröliga idioter. Det gör liksom inget när de går åt. Det är också knappast så att de utstrålar någon egentlig styrka eller kompetens ens innan uppdraget. Vilket såklart kan bara medvetet – om målet är att man redan från början ska känna att 1) "de här har inte en chans" och 2) "det ska bli lite skönt att se när de dör" så mission accomplished.

Men jag är inte helt säker på att alla läste den här filmen så. Det verkar ju ändå ha blivit en trend att ha oironiskt "tuffa" och bröliga soldater i saker? I dunno, man.
Jag minns att när jag var yngre och såg den här filmen så tyckte jag redan från början att soldaterna var otroligt störiga och töntiga och bröliga och dessutom rätt inkompetenta och att det var helt uppenbart att vi inte skulle tycka om dem. Sen stötte jag allteftersom på människor som helt och fullt var på soldaternas sida och tyckte att de ända från början var tuffa och att de gjorde rätt. Kommer ihåg hur otroligt förvånad jag blev över detta, och är det fortfarande. Har aldrig tänkt tanken ”Såg vi verkligen samma film?!” lika starkt. Jag kan fatta att folk gillar dem i slutet när de lärt sig en läxa, men i början?!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag minns att när jag var yngre och såg den här filmen så tyckte jag redan från början att soldaterna var otroligt störiga och töntiga och bröliga och dessutom rätt inkompetenta och att det var helt uppenbart att vi inte skulle tycka om dem. Sen stötte jag allteftersom på människor som helt och fullt var på soldaternas sida och tyckte att de ända från början var tuffa och att de gjorde rätt. Kommer ihåg hur otroligt förvånad jag blev över detta, och är det fortfarande. Har aldrig tänkt tanken ”Såg vi verkligen samma film?!” lika starkt. Jag kan fatta att folk gillar dem i slutet när de lärt sig en läxa, men i början?!
Ja, alltså… Jag har definitivt stött på många som oironiskt citerat deras bröliga oneliners som om de vore tuffcoola på riktigt. Och det är väl för all del absolut möjligt att jag också gjort så, nån gång i gymnasiet kanske.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ja, alltså… Jag har definitivt stött på många som oironiskt citerat deras bröliga oneliners som om de vore tuffcoola på riktigt. Och det är väl för all del absolut möjligt att jag också gjort så, nån gång i gymnasiet kanske.
Måste erkänna att jag själv sagt ”Game over, man! Game over!” några gånger i livet 🙂
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Måste erkänna att jag själv sagt ”Game over, man! Game over!” några gånger i livet 🙂
Vilket i och för sig inte direkt är en av filmens bröliga oneliners. Den har ju många bra icke-bröliga också =)

Min personliga favorit är nog "I say we take off, nuke the site from orbit. It's the only way to be sure." Vilket ju i sammanhanget bara är den rationella, rimliga grejen att göra. =)
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Alien och särskilt Aliens är bland de bästa filmerna som någonsin gjorts.

Hoppas på en stark Alien tv-serie tv serie framöver nu när man förstört filmerna med usla uppföljare.
 
Top