WRNU:s filmklubb 2022 v49

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag har sett Blade (1998). Och jag vart inte besviken. Sånna här filmer görs inte längre. Ingen sen är överflödig. Storyn är kul och dum på precis den nivå som låter en stänga av hjärnan och bara ryckas med. På något sett lyckas den vara både seriös och på låssas samtidigt. Det är dessutom en film där slagsmålen är tydliga, alltid berättar en story och stunt-teamet får stjärnan att lysa. Att den lånat en hel del från WtM är inte heller dåligt. En av de tydligaste grejerna man inte skulle kunna göra idag är att det krävs två korta scener o stället för en 30 minuters parallell handling när ett botemedel ska uppfinnas. Först packar de fram lite teknisk utrustning. Sen är inte uppfinnaren med på några scener, och så är botemedlet klart.
Ett par cgi-effekter har åldrats dåligt, men de flesta är helt ok.

Filmen handlar om att Blade dödar vampyrer - men själv är till hälften vampyr! Kris Kristofferson bygger hans vapen och super. Skurkarna är vampyrerklaner eller förlåt familjer som har problem med att en uppkomling fått för sig att gå all out Sabbath. Han i sin tur vill bli nån slags vampyr-gud.

Blade har läderjacka och sparkar högt. Ibland säger han coola one-liners men oftast gör han en segergest eller ler stolt när han tokmördat ett gäng vampyrer.

Ok det här är inte världens enskilt bästa film, men den är snyggt filmad, har bra gradient och många coola scener (det är härifrån blod i sprinkler-systemet på vampyrdiscot kommer).

Jag förstår inte hur jag kunde minnas det här som en ”ok actionrulle” den är mycket mer än så. 4 av 5.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Funderar på om John Carpenters Vampires eller Blade 2 är rätt film att följa upp med.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Den stora kapplöpningen jorden runt (1965)
Mins ni gamla Hanna-Barbera serien Fartdårarna? Det här är filmen som inspirerade den serien. Rekommenderar den rejält.
Om ni ska spela Troubleshooters med temat racing över stora områden så är den här utmärkt inspiration o skulle nog säga att den borde vara bland de obligatoriska inspirationskällorna för Troubleshooters framtida pre-WWI expansion.

----------------------------

Taran och den magiska kitteln (1985)
1670800929052.png
En fantasyrulle som lätt bygger på Krönikan om landet Prydain. Stilmässigt känns den väldigt lik Bumbibjörnarna i hur folk och världen ser ut. Något jag gillar är att ingen av hjältarna är en stridis och man inte vinner dagen genom att fysisk slåss mot ondskan. Nog bra inspiration för Äventyr. Trevlig.

----------------------------

Utpressning (1946)
Den här filmen är ikonisk och det med en anledning. Gillar du noir, rapp dialog, detektivhistorier, och/eller mysmord är den här nog ett måste. Den är även ett måste om du ska spela NOIR. Något lite roligt är att trots att Utpressning är nog den ikoniska noir-filmen så bryter den mot flera av de så kallade regalerna för noir (säger inte vilka) som folk räknar upp när man talar om vad som gör en noir-film till noir. Ett måste att se enligt mig. Sedan visar den upp flera olika typer av folk och klädstilar som jag tycker inte används i moderna tolkningar av 40-talet, en hel del kvinnor i byxor bl.a.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jag följde upp Alien med att se Aliens. Enligt mitt filmklubb-kalkylark så har jag tydligen inte sett den sedan 2013?

Det här är en actionrulle i helt annan genre än ettan, och som dessutom inte är lika snygg. Alltså, rent effektmässigt är det klart att myckat positivt hänt mellan 1979 och 1986, men estetiskt är den här inte lika klaustrofobisk och scenografin är inte ens i närheten av lika skönt plottrig. Det är mindre lowtech också, vilket mejkar sense i filmens universa men som jag ändå sörjer lite.

Jag tycker verkligen illa om nästan alla karaktärer i filmen. Hela gänget av space marines är verkligen bara töntiga, bröliga idioter. Det gör liksom inget när de går åt. Det är också knappast så att de utstrålar någon egentlig styrka eller kompetens ens innan uppdraget. Vilket såklart kan bara medvetet – om målet är att man redan från början ska känna att 1) "de här har inte en chans" och 2) "det ska bli lite skönt att se när de dör" så mission accomplished.

Men jag är inte helt säker på att alla läste den här filmen så. Det verkar ju ändå ha blivit en trend att ha oironiskt "tuffa" och bröliga soldater i saker? I dunno, man.

Jag såg theatrical cut den här gången. Det har sina fördelar att inte ha det längre introt; berättandet blir mer tight. Men jag kan ändå inte riktigt med att ge den här filmen full pott. Det var något som inte funkade för mig den här gången, bara. Kanske var det att jag såg ettan på bio så nära inpå.

BETYG: 4+/5
Ser precis om samma version och slås av att en av mina favoritscener, scenen med dem monterade kulsprutorna inte är med! Känns som en helt klart sämre version är special addition
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Jag minns att när jag var yngre och såg den här filmen så tyckte jag redan från början att soldaterna var otroligt störiga och töntiga och bröliga och dessutom rätt inkompetenta och att det var helt uppenbart att vi inte skulle tycka om dem. Sen stötte jag allteftersom på människor som helt och fullt var på soldaternas sida och tyckte att de ända från början var tuffa och att de gjorde rätt. Kommer ihåg hur otroligt förvånad jag blev över detta, och är det fortfarande. Har aldrig tänkt tanken ”Såg vi verkligen samma film?!” lika starkt. Jag kan fatta att folk gillar dem i slutet när de lärt sig en läxa, men i början?!
Soldaternas överspelande och vräkiga dialog är filmens kanske svagaste sida. Men tycker bättre om dem för varje gång jag ser filmen, jag menar det är väl ganska mycket sådär man kan tänka sig att dem skulle vara. Sen växer gänget som blir kvar efter den första alien attacken rätt bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Ser precis om samma version och slås av att en av mina favoritscener, scenen med dem monterade kulsprutorna inte är med! Känns som en helt klart sämre version är special addition
Ja, det reagerade jag också på. Jag hade ett sånt starkt minne av att ha sett den scenen som del av den "vanliga versionen", men det verkar vara ett falskt minne.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Sen växer gänget som blir kvar efter den första alien attacken rätt bra.
Jo precis, det är därför jag är så förvånad när folk är på deras sida från början. Min tolkning har alltid varit att de är störiga och högmodiga i början, men sen lär de sig av sina misstag och växer som människor.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Ja, det reagerade jag också på. Jag hade ett sånt starkt minne av att ha sett den scenen som del av den "vanliga versionen", men det verkar vara ett falskt minne.
Det är synd att båda versionerna är bristfälliga. Vanliga versionen saknar kulsprutorna och det faktum att Ripley förlorar sin dotter, men directors cut visar kolonin innan aloens tagit över vilket jag tycker sabbar mycket av skräcken när Ripley och gänget kommer dit.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Det är synd att båda versionerna är bristfälliga. Vanliga versionen saknar kulsprutorna och det faktum att Ripley förlorar sin dotter, men directors cut visar kolonin innan aloens tagit över vilket jag tycker sabbar mycket av skräcken när Ripley och gänget kommer dit.
Scenerna från kolonin är rätt jönsiga. Dessutom avslöjar de att det var företaget som skicka ut kolonisterna för att leta upp alien-tillhållet.

Därtill introducerar dem än face-hugger i ett onödigt tidigt skeende.

Att Ripley skulle haft en dotter känns lite apart. Men å andra sidan förstärker det relationer till Newt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Scenerna från kolonin är rätt jönsiga. Dessutom avslöjar de att det var företaget som skicka ut kolonisterna för att leta upp alien-tillhållet.

Därtill introducerar dem än face-hugger i ett onödigt tidigt skeende.
100% medhåll!

Att Ripley skulle haft en dotter känns lite apart. Men å andra sidan förstärker det relationer till Newt.
Jo precis, jag tycker att hennes relation med Newt blir bättre av det. Sen gör det ju hennes fajt med drottningen lite mer tematisk.

En annan grej jag minns som lite märklig i directors cut är Huxleys utläggning om drottningen. Hur kan han veta att det finns någon drottning och att hon är så farlig? Eller gissar han bara? Väldigt precis gissning i så fall. Eller minns jag fel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Det är synd att båda versionerna är bristfälliga. Vanliga versionen saknar kulsprutorna och det faktum att Ripley förlorar sin dotter, men directors cut visar kolonin innan aloens tagit över vilket jag tycker sabbar mycket av skräcken när Ripley och gänget kommer dit.
Jag håller med.

Alltså, jag tycker ändå om scenerna med kolonin innan, men jag vet inte om de passar bäst där de är. Idag kanske jag mer tänkt på dem som lämpliga för en "web exclusive" eller ett sido-släpp av annat slag. Kanske delar av det hade kunnat vara bonusmaterial efter eftertexterna eller nåt.

Jag är glad över att ha sett de scenerna, men jag håller med om att de funkar dåligt där i början.

Och Ripleys dotter-grejen tycker jag är betydligt viktigare än kulsprutorna; de gör mycket av hennes plötsligt så väldigt moderliga beteende mot Newt mycket mer rimligt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Alltså, jag tycker ändå om scenerna med kolonin innan, men jag vet inte om de passar bäst där de är. Idag kanske jag mer tänkt på dem som lämpliga för en "web exclusive" eller ett sido-släpp av annat slag. Kanske delar av det hade kunnat vara bonusmaterial efter eftertexterna eller nåt.
Absolut, det hade varit bättre! Hade det kanske funkar som en flashback? Newt drömmer detta när Ripley nattat henne?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Absolut, det hade varit bättre! Hade det kanske funkar som en flashback? Newt drömmer detta när Ripley nattat henne?
Det kan jag absolut tänka mig! Kanske rentav uppdelat i flera flashbacks? Lite snyggt och tight klippta? Inte ens nödvändigtvis i kronologisk ordning? Det tror jag skulle kunna funka, om det gjordes rätt.

Någon får göra en WRNU-cut. =)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Det kan jag absolut tänka mig! Kanske rentav uppdelat i flera flashbacks? Lite snyggt och tight klippta? Inte ens nödvändigtvis i kronologisk ordning? Det tror jag skulle kunna funka, om det gjordes rätt.

Någon får göra en WRNU-cut. =)
Någon som sett No hope edition vad jag fattat gör den några av sakerna ni vill ha.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
En annan grej jag minns som lite märklig i directors cut är Huxleys utläggning om drottningen. Hur kan han veta att det finns någon drottning och att hon är så farlig? Eller gissar han bara? Väldigt precis gissning i så fall. Eller minns jag fel?
Menar du Hudson? Jag vill minnas att de bara står och gissar varifrån ansiktshuggarna kommer, vem lägger äggen? Sedan drar han en pararell till bin som avfärdas av Vasquez "They are not bees man" eller något åt det hållet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Menar du Hudson? Jag vill minnas att de bara står och gissar varifrån ansiktshuggarna kommer, vem lägger äggen? Sedan drar han en pararell till bin som avfärdas av Vasquez "They are not bees man" eller något åt det hållet.
Hudson hette han ja! Hm, du kanske har rätt, minns inte riktigt. Har för mig att han hade en lång random utläggning av drottningen men kan minnas fel
 
Top