WRNU:s filmklubb 2022 v48

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Detta är WRNU:s filmklubb för v48 2022 – #516 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

@krank brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) @krank tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film @krank inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om @krank har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När @krank sett en film skriver @krank något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) @krank skriver bara om filmer @krank sett innevarande vecka.
5) @krank kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som @krank knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

@Kranks betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom @krank främst ser till att se film @krank redan vet att @krank gillar eller har god anledning att tro att @krank kommer att tycka om.

Betyg @krank satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:


1591730152931.png
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag har sett Pitch Perfect


En sportfilm enligt konstens alla regler. Bara det att det handlar om kör, acapella och sång istället för sport.

Jag tror inte jag sett en film som så tydligt bara utstrålar sångglädje på hur länge som helst. Det här är det närmaste jag kan tänka mig en reklamfilm för att sjunga med sina kompisar. Jisses vad sugen jag blir på att göra plats i en kör i mitt schema.

Filmen tar sig själv på precis lagom allvar, dvs. inte särskilt. Det viktiga är just sångglädjen och att folk har kul, inte det mest djuplodande skådespeleriet eller de perfekta konstpauserna i dialogen. Ur det perspektivet är allt perfekt balanserat.

7/10. Har redan sett om många scener på tuben. Rekommenderas varmt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett barbarian ifrån 2022

Vad tyckte jag om barbarian då . Ja jag ser då inte vad som gjort att kritiker hyllat den och att den har 92% på tomato meter och 71% audience score på rotten tomatoes och 7,1 på imdb.

Det är en skräckis som kör på i the middle lane med troper man redan sett tusentals gånger liksom , varken mer eller mindre.

Betyg 2, 5 av 5 .
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag är rätt svag för julfilmer såhär års, vilket gjorde att jag tog en titt på Falling for christmas på Netflix. Det ska sägas att jag är rätt förlåtande mot just julfilmer. Jag kan ha överseende med rätt mycket som jag skulle ogilla i andra filmer bara den rätta julstämningen finns där. Det ska också sägas att Netflix faktiskt släppt rätt många bra julfilmer genom åren. Klaus, Jingle Jangle: En magisk jul och Single all the way är exempel på julfilmer därifrån jag gillar!

Tyvärr är dock Falling for christmas väldigt mycket sämre än filmerna ovan. Den börjar som en rätt harmlös romcom: En bortskämd dotter till en rik hotellägare är på väg att gifta sig med en egocentrisk lika bortskämd snubbe. Dock kommer en jordnära snäll kille emellan och det verkar som att han kan vinna hennes hjärta.

Fantasilöst javisst men en ganska harmlös setup. Men här kommer filmens största misstag. Tjejen träffar den här killen genom att hon tappar minnet och fastnar på hans vandrarhem då hon inte vet vart hon bor. Hon är precis samma slags person som förut, lika bortskämd, så ingenting hos henne själv förändras efter att hon tappat minnet. Det enda som händer är att hon inte vet vart hon bor så att hon inte kan hitta till sin fästman, vilket är en förutsättning för att filmens handling ska fungera då hon ju måste få tid med snälla killen på vandrarhemmet. Med andra ord så innebär minnesförlusten inget tematiskt alls utan den gör bara filmen till en ursäkt för sig själv. Riktigt lamt! Lägg där till att filmen inte är särskilt rolig och att karaktärer i form av homofoba stereotyper duggar rätt tätt så var vi en rulle som är riktigt dålig.

Trots att det finns en hel del julstämning här kan jag inte rekommendera filmen. Se en annan julfilm istället, det finns så många bättre att välja på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett John Carpenter's Prince of Darkness, som tillsammans med The Thing och In the Mouth of Madness bildar hand "spocalypse trilogy.

Den handlar om en forskare och hans studenter och kollegor, som kallas in för att undersöka en mystisk vätskefylld behållare som finns under en kyrka. Jag räknar med att detta adapterats till ett flertal konventsscenarier genom åren, annars bör de ansvariga avgå omedelbums.

Roger Ebert skrev om den här att den "contains the ingredients for a much better movie", och det är nog vad jag kommer fram till också. Därmed inte sagt att den är dålig; tvärtom var den över mina förväntningar. Kanske för att de förväntningarna satts av In the Mouth of Madness och av relativt låga recensionsbvetyg (kring 60%). Men; grundkonceptet är super-solitt, idéerna superintressanta, skådespelarna dugliga, specialeffekterna oklanderliga på alla sätt, klippning och ljussättning och musik fungerar alla för att skapa en stämningsfull helhet.

Tyvärr är manus bitvis lite klumpigt. Dels i stultiga repliker som underminerar kemin mellan karaktärerna, dels i att det inte riktigt vågar (eller vill, eller kan) göra den inledande delen av filmens vetenskapliga fokus rättvisa. Jag hade gärna sett mer detaljer kring de undersökningar som görs; mer kring hur slutsatserna drogs etc. Dels för att utredningar av underliga saker är my jam, men också för att jag tror att det givit ett mindre hattigt intryck och skapat bättre kontrast med vad vi kan kalla "de andra delarna". Nu kändes det generellt som att de orimliga vetenskapliga slutsatserna drogs fram ur en hatt utan vidare uppbyggnad.

Men ja, den här filmen kan jag klart rekommendera. Mustig stämning, intressanta idéer och riktigt snygga specialeffekter. Räkna inte med superhögt tempo, dock.

Riktigt lika bra som The Thing? Kanske inte. Men väldigt väl värd att ses.

BETYG: 4/5
 
Top