WRNU:s filmklubb 2022 v35

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v35 2022 – #503 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Kejsarinnans tofflor / Вечера на хуторе близ Диканьки (1961)
En sovjetisk sago film baserat på Nikolaj Gogols historia. Utspelar sig i en liten by någonstans i Ryssland där byns unge smed är förälskad i byns vackraste ungmö (som dock är lite av en retsticka), samtidigt så är djävulen ute efter att ge igen på smeden för att han målade en kyrkomålning där djävulen får stryk, där e mellan så har vi en hel del fars (bl.a. en scen då olika män efter varandra besöker en kvinna (inget mer än att de hinner skålla i vodka händer) o sedan snabbt måste gömma sig när nästa karl knakar på hennes dörr).

Det här känns väldigt klassiskt saga. Djävulen är hårig o ful, lättstött o feg, o hans hämnd planer är rätt så enkla (även om de involverar hans mäkta magiska krafter) o inte den charmerande mäster manipulatör som det är så populärt att porträttera honom som i dagsläget.

Jag gillar den här som film. Skulle också rekommendera den som inspiration för folk som vill arbeta med kosacker eller slaver eller saker inspirerande av dessa (som vardagligt folk, inte krigare eller skurkar som det ofta blir), det är kanske inte så historiskt korrekt (jag vet inte själv här) men det är ändå en bild av hur Sovjeterna ville representera dessa i en historisk sago-miljö.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Kejsarinnans tofflor / Вечера на хуторе близ Диканьки (1961)
Glömde nämna: set på DVD lånad från Kungsholmens bibliotek/Internationella biblioteket. Ryskt tal, engelsk undertext.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Day shift
Följer en vampyrjägare som behöver komma över pengar för att rädda sin exfrus enorma hus (för hemska tanke om de inte fick bo i ett slott). Sen kommer såklart ett gäng supervampyrer och allt går åt skogen. Massa pang-pang, en osäker assistent, snoop dogg med en minigun osv.

Det här är riktigt pannkaka, finns inga karaktärer som känns som riktiga personer, actionen är medioker som bäst, handlingen är menlös och huvudskurken totalt ointressan.

2av5, men kanske borde vara en 1a. Se valfri blade film istället.

Alien
Så nästa gång vi skulle se en film här hemma så "ville vi se nåt bra" efter katastrofen som var Day Shift.

Det vart Alien. Jag har inte sett den sen jag var barn... men ju mer jag såg av den desto mer fick jag känslan att jag aldrig har sett den. Alla scener jag hade i minnet var inte där, så det måste varit från någon uppföljare.

Iaf.
CONTROVERSY INCOMING. YOU HAVE BEEN WARNED!!

Jag gillade den inte.
Typ inte alls.
Eller ja, så dålig var den inte... men den kändes väldigt medioker. Fastnade inte för nån av karaktärerna. Alien själv var inte så skrämmande som jag trodde och filmen kändes ganska förutsägbar

3/5? Vet inte om jag vågar sätta en 2a utan att bli lynchad :p
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
King of the kickboxers ifrån 1990

Jag har en viss kärlek till b-filmer samt 80/tidig 90-tals action och kampsportfilmer så var tvungen att se denna film då jag inte sett den innan.


Huvudpersonens jakes bror går en kickboxning match mot den regerande thailändske mästaren Khan och vinner matchen och på väg hem till deras hotell anfaller Khan Jake och hens bror och dödar brodern

Jake jobbar 10 år senare som polis och nått fall som involverar snuff kampsportfilmer dyker upp och när hen ser att khan är involverad så tar han på sig att lösa fallet.

Väl i Thailand får Jake reda på att mannen bakom snufffilmerna söker efter fighters att delta i hans filmer vilket är en väg till att få möta khan i ringen.

Jake blir vän med thasi en thai-amerikansk kickboxare som berättar om prang den ende som varit nära att besegra Khan och Jake söker upp prang för att bli tränad av denna .

Det här är i princip en ren ripp off av kick boxer med Van Damme med lite extra skit påsmetad här och där men ack så mycket sämre skådespel och fighting scener .

Den här filmen är tydligen en del i karate tiger eller som den hette här i väst no retreat No surrender serien


Betyg 2/5 funkar som söndagens bakfyllefilm eller om man vill se på nån hjärndöd film där det inte gör nått om man missar 20 minuter av handlingen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
The Last Duel

Satan vilken bra film!

Fantastiskt kombination av medeltida realism, nyskapande story-telling, bra skådespeleri (till och med Affleck var bra), gripande story och med en fråga i förgrunden som känns relevant och intressant för moderna tittare.

Även miljöer, kostymer och det mesta annat var på topp. Gillade särskilt att den utspelade sig bland de lägre adelskicken.

Eventuellt den bästa riddar-film som gjorts?

Ena som var dåligt att det var massa äcklig gore som så ofta är fallet numera.

4.5/5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Har precis sett färdigt Shake Hands with the Devil från 2007.
Filmen är en biopic som följer FN generalen Roméo Antonius Dallaire och hans kamp för att rädda minoritetsbefolkningen Tutsi undan folkmordet i Rwanda 1994.
Filmens ämne är självklart ångestladdat och gripande, men det räcker tyvärr inte eftersom själva filmatiseringen känns amatörmässig med märklig "pace", underligga klipp och dåligt skådespeleri. (Den här filmen ligger alltså på andra sidan av skalan jämfört med mästerliga Hotel Rwanda).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Har precis sett färdigt Shake Hands with the Devil från 2007.
Filmen är en biopic som följer FN generalen Roméo Antonius Dallaire och hans kamp för att rädda minoritetsbefolkningen Tutsi undan folkmordet i Rwanda 1994.
Filmens ämne är självklart ångestladdat och gripande, men det räcker tyvärr inte eftersom själva filmatiseringen känns amatörmässig med märklig "pace", underligga klipp och dåligt skådespeleri. (Den här filmen ligger alltså på andra sidan av skalan jämfört med mästerliga Hotel Rwanda).
Jag hade en period då jag såg alla filmer som gjorts om folkmordet i Rwanda.

"Hotel Rwanda" är givetvis utan motstycke den bästa filmen av dessa, den är ju bara en av de bästa filmer som någonsin gjorts, men två andra jag minns att jag tyckte var rätt bra var "Shooting Dogs" (med John Hurt! <3) och "Sometimes in April".
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag hade en period då jag såg alla filmer som gjorts om folkmordet i Rwanda.

"Hotel Rwanda" är givetvis utan motstycke den bästa filmen av dessa, den är ju bara en av de bästa filmer som någonsin gjorts, men två andra jag minns att jag tyckte var rätt bra var "Shooting Dogs" (med John Hurt! <3) och "Sometimes in April".
Såg Shooting Dogs för inte så längesedan, och den var om möjligt ännu mer brutal och ångestladdad än Hotel Rwanda och Shake hands with the devil. Sometimes in april var däremot ny för mig. Får se om den kanske redan finns på min watchlist eller om det kan bli en komplettering.

EDIT: Något som är för självklart för att överhuvudtaget behöva nämnas är att världen är för jäkla sjuk. Rwanda, Vietnam, Koreakriget, Nazityskland, Hiroshima/Nagasaki, Slavhandeln från Afrika, Japans krigsbrott i Kina under WW2 (t.ex. i Nanking,) Dödsfälten i Kambodja, Ukraina… listan kan göras hur lång som helst. Vad i helvete är det för fel på människor? :(
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har sett John Carpenters In the Mouth of Madness.

Den var… well. Intressant för all del, även om de idéer som utforskas knappast är nya. Författare som skriver verkligheten, utsuddade gränser mellan fiktion och "verklighet", etc. Jag kan inte heller säga att skådespeleriet imponerar – det varierar mellan okej och rätt B-dassigt. Och visst, lite scenografituggande hör ju till men det som faller här är mer vardagsscener och folk som bara har vanliga konversationer. Det blir ganska platt, även om flera inblandade (såsom Sam Neil) är proffs.

Annars är regin och klippningen helt okej även om tempot är spretigt och strukturen lite sisådär. Det som är riktigt syggt är såklart de köttiga specialeffekterna, som vi tyvärr får se lite för lite av.

BETYG: 3+/5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag har sett John Carpenters In the Mouth of Madness.

Den var… well. Intressant för all del, även om de idéer som utforskas knappast är nya. Författare som skriver verkligheten, utsuddade gränser mellan fiktion och "verklighet", etc. Jag kan inte heller säga att skådespeleriet imponerar – det varierar mellan okej och rätt B-dassigt. Och visst, lite scenografituggande hör ju till men det som faller här är mer vardagsscener och folk som bara har vanliga konversationer. Det blir ganska platt, även om flera inblandade (såsom Sam Neil) är proffs.

Annars är regin och klippningen helt okej även om tempot är spretigt och strukturen lite sisådär. Det som är riktigt syggt är såklart de köttiga specialeffekterna, som vi tyvärr får se lite för lite av.

BETYG: 3+/5
Fantastisk dejtfilm dock! Man behöver inte hänga med för att hänga med. Den känns smart fast inte på ett ansträngande sätt. Den är inte uppenbart porrig som så mycket skräck är men där är lite sexuella spänningar. Och lagom mycket läskigt
mycket baserat runt visuella saker. Och lite kul skämt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Ett inställt tåg ledde till ett spontant biobesök. Det blev en ytterst fånig film som fick mig att le och skratta flera gånger, men som träffade lite in the feels också ibland. Allt var inte klockrent, men på det hela taget var det mycket underhållande.

Thor: Love and Thunder får fyra skrikande jättegetter av fem i rollen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Den svarta katten (1934)
En thriller (innan det begreppet fanns) om två män (Bela Lugosi och Boris Karloff ) som försöker ha ihjäl varandra och det unga paret som råkar komma i kläm i deras konflikt, samtidigt som de låter etikett råda o inte visar sitt hat så länge paret är där (till en viss punkt) .

Bela Lugosi och Boris Karloff är mest kända för Dracula och Frankenstein, o den här filmen visar att det är något av en otjänst mot dem, här får de spela ut sina register mot varandra. Filmen får också en deko byggnad att vara gotisk.

Jag rekommenderar den här filmen varmt, även om den fult möjligt e lite för teatral för vissa.
 
Top