WRNU:s filmklubb 2022 v34

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v34 2022 – #502 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Häromdagen såg jag Annihilation. Typ tre-fyra år efter att alla andra slutat prata om den.


Det är en såndär sf-rulle som inte riktigt handlar om att det är SF, utan mest använder hela SF-ytan som metafor för att prata om saker här och nu. Det tog ett tag innan jag fattade det. Här utforskar vi inte teknologi, rymdvarelser och sånt, utan vi kör introspektivt för hela slanten.

Vet man det när man går in tror jag man har lite lättare att börja avkoda filmen redan från scratch än jag hade. För det här är en film som är kul att sitta och peta på och fundera kring och tänka runt.

Filosofisk SF var det länge sedan jag såg. Det här var bra grejer. Har du inte redan sett den rekommenderas den.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,924
Jag har sett filmen Nope och jag gillade den otroligt mycket! Filmen är otroligt symboltyngd och tar tematiskt sett upp väldigt många olika saker. I huvudsak är det dels en hyllning till sci fi filmerna på 50-talet, dels en hyllning till westernfilmerna och dels en symbolisk upprättelse för de svarta filmarbetarna från förr som på grund av rasism och diskriminering inte fick det erkännande de förtjänade. Filmen lyckas sy ihop dessa till synes väsensskilda teman på ett mycket elegant sätt samtidigt som den levererar vad gäller spänning, humor och ett riktigt snyggt foto! Rekommenderas varmt!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
När jag sett The Thing förra året så insåg jag att det är en film jag nog vill äga, så jag köpte den på blu-ray. Och nu har jag sett den, vilket räknas eftersom jag säger att det gör det. Eller ja, det är ju ett etablerat undantag: köpe-blurays räknas alltid som "nya filmer" for the purposes of the filmklubb.

Ja, det här är fortfarande skitbra, såklart.

BETYG: 4+/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Day Shift
2022

Jamie Foxx är en inbrottstjuv ... en mördare ... en vampyrjägare. Han har 10 000 anledningar till att vara det som kan buntas ihop till en enda: hans dotter. Filmen påminner väldigt mycket om Blade men har ett djup i världen på samma sätt som John Wick, vilket kanske inte är så konstigt då manusförfattaren har skrivit alla filmer från och med den tredje. Det är riktigt skön action med asiatisk influens, utan att vara kampsportsbetonad. Kameravinklarna i actionscenerna är schyssta och påminner om Michael Bay när han var på topp. Cirque de Solei-artisterna var utan arbete under covid, så de fick vampyrroller, vilket ger en rätt annorlunda vinkling på vampyrerna. Det är dessutom en fröjd att se Snoop Dog i cowboy-mundering. Jag skulle inte bli förvånad om det kom en Night Shift, precis som de ryska filmerna.

J.J. Perrys regidebut och han gör verkligen inte illa ifrån sig. Enda negativa är att Jamies starka personlighet lyser igenom i alla hans roller. Det är väl bara i Ray som han känns annorlunda som person. Egentligen samma sak jag kan säga om skådespelare som Will Smith, Robin Williams och träbocken Denzel Washington. Det sagt, det här är en film som är riktigt skön på flera punkter.

BETYG: 4/5
 
Top