WRNU:s filmklubb 2022 v4

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Hittar den inte när jag söker, kan du direktlänka?
Den är inte där lagligt, men jag brukar "youtuba" på filmnamn full movie när jag försöker hitta något obskyrt. Antingen har någon slängt upp hela filmen eller så kommer det fram på Youtube att man kan hyra den. Kvaliteten för hyrfilmer på Youtube är dock rätt kass, om jag jämför med alla andra streamingtjänster. HD är detsamma som SD, i princip, antagligen på grund av komprimeringsalgoritmen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jag såg Strange Days igår, eftersom jag inte verkar skrivit om den förut.
BETYG: 5-/5
En av de första filmerna jag köpte på DVD. Otroligt bra story även om jag minns slutet som lite yxigt. Håller också med om att den borde finnas i toppen på bästa cyberpunk-filmer. Förstår inte riktigt varför den inte flög hos biobesökarna.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Strange Days låg på Viaplay (tror jag det var) för inte så länge sen. Såg den i höstas igen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Shadow in the Cloud
Den här filmen börjar fantastiskt kul med en tecknad informationsfilm för RAF.
Filmen börjar även perfekt i Lovecraftiansk stil och med en liten krypande känsla av att snart dyker monster upp...
Innan monster dyker upp får vi dock veta hur barbariska och sexfixerade vi män kan vara så fort en kvinna dyker upp i den manliga sfären.
Tyvärr tappar filmen fokus på det spännande rysliga och övergår i brutalt akrobatiska manövrar. Påminner om Gravity med Sandra Bullock. Rollspeligt är det dock, men knappast CoC. Möjligtvis Pulp Cthulhu.
Slutet är en stor välriktad pungspark.
Kvinnor kan också vara slumpade hjältemodiga hjältar när de får möjligheten.
En kul flygtur som tyvärr inte blir riktigt spännande.
3 av 5
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Jag gillar också Strange Days. Det faktum att det inte förekommer så mycket high tech gör att den åldrats väldigt väl! Eller, jag tyckte det i alla fall när jag såg om den för ca. tio år sen.

Det var en grej jag reagerade på då, men som kanske inte är en stor grej, eller så feltolkade jag det hela:

Huvudpersonens kompis säger att det finns en dödsstyrka bland poliserna som leder en konspiration i att rensa gatorna. Jag tyckte att det var en jättespännande story! Sen visar det sig att kompisen ljög och säger nåt i stil med ”Det var bara två lite för skjutgalna poliser” och syftar på de som sköt den svarte rapparen. När jag såg filmen tolkade jag det som att polisen generellt gör ett bra jobb, det var bara dessa två, och kanske några andra enstaka få, som är dåliga. Jag tyckte att filmen här duckade för ett samhällsproblem som hade varit riktigt intressant att utforska.

Men jag kanske bara var överdrivet nitisk när jag såg om filmen? Oavsett är det en väldigt bra film 😊😊
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Jag avrundade veckan med att titta på Tale of Tales (2015). Jag har bläddrat förbi den nån gång tidigare och tänkt nåt i stil med "Fantasy med John C. Riley? Det måste ju vara utomordentligt fånigt..." och det var ju inte så smart av mig.

Det är fråga om en trio sagor i samma film, alla med rätt mörka bitar. Grunderna är tydligen tagna från en samling berättelser sammanställd under 1600-talet, och det kändes som det på sätt och vis hjälpte mig förstå vad tusan det var som pågick i efterhand, för det är en del som går på tvären mot hur det "ska vara" i film.

Tror det blir en krankisk trea i betyg, men det kan vara en såndär film som blir bättre om jag ser den igen med bättre förförståelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Det var en grej jag reagerade på då, men som kanske inte är en stor grej, eller så feltolkade jag det hela:
Nä, som synes i min spoilertagg så håller jag med. Det var det mest orealistiska i filmen och även det som slarvades bort mest. Jag hade gärna sett ett slut som inte innebar att polisen var hjältar, utan istället att polischefen visat sig vara opålitlig och velat mörka ner det (eventuellt med lite samvetskval), typ "ja det var väl dåligt men att släppa detta fritt skulle sänka hela kåren och skapa kaos på gatorna". Och sedan hade Mace kunnat få komma undan efter polismisshandeln, och så hade hon kunnat få släppa filmen så den sändes på de stora skärmarna på Times Square. Och så hade hela skiten kunnat braka loss samtidigt som tolvslaget och Mace och Leny kunnat röra sig därifrån hand i hand. Mer av ett Fight Club-slut helt enkelt.
 
Top