WRNU:s filmklubb 2022 v4

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Hittade ingen v4 så jag tog mig friheten att skapa en för @krank och hoppas därmed att ingen misstycker.

Detta är WRNU's filmklubb för v4 2022 – #472 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag har sett en del film senaste dagarna och kommer sammanfatta med några korta kommentarer om varje film.

Paris, je t'aime (2006) - Ett montage med korta berättelser som har Paris som gemensam nämnare. Varje berättelse är skriven, regisserad och skådespelad av olika kända manusförfattare/regissörer och skådespelare. Tyvärr tycker jag varje berättelse är för kort för att hinna bli intressant.
Quinceañera (2006) - Dramafilm som kretsar kring Magdalena som ska firas enligt den latinamerikanska traditionen med samma namn som filmen (då en flicka blir 15 år). Man får också följa några av de andra familjemedlemmarna i sina respektive dilemman. Förutom att göra en film om själva firandet så kändes det här ganska intetsägande för mig.
Reprise (2006) - Norskt drama om karriären för två unga norska författare. Filmens format och sammansättning skall antagligen kännas lite spännande och annorlunda, men det gör den istället osammanhängande för mig. Det här var verkligen slätstruket och rent ut sagt ganska tråkigt.
JFK Revisited: Through the Looking Glass (2021) - I den här dokumentären gräver Oliver Stone vidare i JFK-mordet och lyfter fram olika konspirationsteorier. Eftersom jag är fascinerad av olösta mord i allmänhet och på kända personer i synnerhet så var det här ganska spännande när Stone och privata utredare lägger fram en teori om att mordet på JFK orkestrerades av högt uppsatta personer inom USA´s styrande skikt för att presidenten hade blivit obekväm och bl.a. ville avsluta Vietnamkriget. Fängslande oavsett sanningshalten! :)
Rescue Dawn (2006) - Drama som bygger på en verkligen händelse från Vietnamkriget. Under ett hemligt uppdrag blir piloten Dieter Dengler (Christian Bale) nedskjuten och tas tillfånga av Viet Cong där han och andra fångar utsätts för diverse otrevligheter. Jag brukar gilla filmer som är baserad på verkliga händelser, men den här berättelsen är för lik allt annat man sett om vietnamkriget (även om de flesta förmodligen är fiktion) så det här kändes mest mediokert.
Severance (2006) - Tramsskräck när en teambuilding-aktivitet spårar ur fullständigt under en resa ut i de ungerska skogarna. Nej tack!
Roving Mars (2006) - Dokumentär om två rovers som NASA skickade för att utforska Mars 2003. Intressant, men något daterat då det gjorts senare utforskningar av planeten.
Spencer (2021) - Drama som följer Prinsessan Diana under en julhelg med kungafamiljen. Jag gillar dramat och de dysfunktionella inom familjen, men vissa delar av filmen spårar ur i hallucinationer som blir lite för konstlat för min smak. Sammanlagt ändå en helt ok film.
Shut Up & Sing (2006) - Dokumentär om The Dixie Chicks och kontroverserna kring sångerskans öppna kritik mot President Bush vid inledningen till irakkriget vilket fick hela right-wing och redneck-amerika att gå i taket med både ilska och hat vilket i sin tur ledde till att de bannlystes från radio. En smått intressant film om frihet i "the land of the free".
Snow Cake (2006) - Efter en trafikolycka där en liftare Vivienne dör söker föraren Alex upp Viviennes mamma som visar sig vara en autistisk kvinna som han lovar att stanna kvar och hjälpa med begravningen. Det här är en lite udda och trevlig rulle som jag rekommenderar.
Special (2006) - Serietidningsnörden Les reagerar märkligt på en medicin han hjälper till att utvärdera och tror att han är en superhjälte. Känns som en föregångare till Kick-Ass-filmerna men där de lyckas bättre att berätta historien än den här filmen.
The Kid Detective (2020) - Dramakomedi om den avdankade barn-detektiven som blivit vuxen och fortfarande dras med skuldkänslor för ett försvinnande som han aldrig lyckades lösa. Dialogen sitter perfekt och Adam Brody som spelar detektiven Abe gör en fantastiskt rolig rolltolkning. Den här filmen skrattade jag högt åt flera gånger. Lysande!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag var på förhandsvisning av nya Guillermo del Toro-rullen Nightmare Alley, som har premiär på fredag. Tydligen en nyinspelning av en förlaga från 40-talet. Google genrebenämner den som neo-noir psychological thriller, vilket låter som en lämplig beskrivning. Jag hade sagt gotiskt drama. Såväl jag som mitt likadeles Lovecraft-kunniga sällskap tyckte att settingen och stämningen kändes väldigt Cthulu-mytos-kompatibel, förlagd till sent 30-tal och gotiska amerikanska miljöer. En charmig snubbe spelad av Bradley Cooper med förmodat skumt förflutet tar anställning i cirkusvärlden bland illusionsakter och kusliga freakshows, och handlingen för oss även till de finare rikemanssalongerna där överklassen gärna betalar för en häftig seans eller förmodat äkta trollerishow. Vår huvudperson varnas flera gånger av de äldre veteranerna i cirkusvärlden att inte gå över gränsen. "Don't do the spookshow". Hemskheter väntar.

Den som väntar sig fartfylld monsteraction blir besviken (se spoilerruta nedan). Detta är ett karaktärsdrama. Relationer och intriger.

Jag gillade den. Snygg och stämningsfull. Jag listade ut slutet ganska tidigt (eller, det var en av mina olika tippningar i huvudet, för hur det skulle sluta), men vägen dit var likväl överraskande och spännande. Mitt sällskap var inte lika imponerad och tyckte att handlingen alltför länge gick på seg sparlåga.

3 av 5.

Jag väntade långt in i filmens andra halva på att de riktiga monstren eller häxorna skulle dyka upp, men det gjorde de aldrig. Det är inga egentliga övernaturligheter, ingen fantasy eller verklig magi, vilket jag väntat mig eftersom det var Guillermo del Toro. Det är bara trolleritrick, och hur lurendrejeriet går överstyr.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Idag har jag kikat på...

Starter for 10 från 2006 som handlar om Brian Jackson (James McAvoy) som i mitten på 80-talet blir antagen till Bristol University där han blir en del av skolans team till den TV-sända frågesportprogrammet "University Challange". Det här är en romantisk dramakomedi som jag tycker funkar hyffsat även om den är ganska förutsägbar.

Taxidermia från 2006. Eller sett och sett. Jag blev ganska omgående tvungen att snabbspola allt snabbare genom den här fruktansvärda och osmakliga sörjan till film.

Ne le dis à personne från 2006 som är en noir-inspirerad thriller om barnläkaren Alexandre Beck vars fru blir mördad och där han själv lyckas överleva under oklara omständigheter. 8 år senare hittas två lik på platsen och en ny utredning tar form. Utifrån ett ganska högt betyg på IMDB måste jag ändå säga att filmen lyckades infria förväntningarna. Den här filmen stämplar jag mer än gärna med min rekommendation.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag såg Mother/Android, en sci-fi film om en ung gravid mamma, hennes pojkvän och ett post-apokalyptiskt amerika där androider har gått bärsärk.

Den är okej filmad och skådespelarna gör som de ska. Den är dock sååå tråkig. Manuset är meh, cinematiken har ingen känsla för drama och filmen är förutsägbar. En fullkomlig snarkare.

2 av 5 sömniga Z:an.

P.S: Vill du se en bra lågbudget sci-fi så rekommenderar jag Prospect istället. En av de svettigaste, pirrigaste och mest klaustrofobiska person-orienterade sci-fi filmer jag någonsin sett.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag har sett Encanto! Det är grepp från sydamerikansk magisk realism som används tillsammans med vapengradig nivåer av Disney sentimentalitet och musik av Lin-Minuel Miranda för att prata om hur olika generationer påverkar varandra i familjer. Särskilt hur trauma formar flera generationer av en familj.

Det är en helt fantastisk film! Bra karaktärer, bra sånger och en handling där jag genuint inte visste vad som skulle hända.

5 av 5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
The Hole
2019 (org. titel: El hoyo)

Fick beskrivningen "som Snowpiercer, fast vertikalt" så jag kände att det var intressant. En sådan här film som man är glad att ha sett men aldrig mer. Vet inte riktigt vad jag såg för något - en väldigt uppenbar kommentar på mänsklig hierarki och solidaritet, möjligtvis? Miljön får mig å tänka på The Cube med väldigt minimalistiskt rum med ett hål i taket och ett hål i botten. Mellan hålen går en hiss med mat varje dag. De på högre plan får äta först från maten i hissen, vilket renderar i att de på nedre får svälta. Känns som ett fängelse, men vissa är där frivilligt för att få någon personlig belöning.

Funkar om du vill softa med något väldigt annorlunda. Filmen hade säkert något att säga, men jag missade det.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Concrete Cowboys
2020

Jag ville se något med Idris Ilba som inte var The Suicide Squad. Kommer nog sen om just den filmen innan jag går på The Peacemaker. Det jag tar med mig av den här filmen är att concrete cowboys faktiskt finns på riktigt, vilket är folk i ghetton som rider på hästar i norra Philadelphia. Jag fick till början känslan av att filmen var baserad på en bok. Det är snyggt, nästan experimentellt filmat, många av skådisarna är faktiskt gatucowboys på riktigt och jag höll mig engagerad länge tills jag insåg att filmen inte hade någonting att säga. Titta på en tre minuters Youtube-video om "fenomenet" concrete cowboys istället, för du måste vara desperat att vilja slökolla på något om du drar igång den här filmen.

BETYG: 2/5
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Warriors of the Wastland (1983)
1643480096649.png

En italiensk Mad Max ripoff. Året är 2019 (eller så skedd atomkriget 2019, e inte helt säker), en galen grupp som kallar sig Templars är på ett heligt uppdrag att döda alla som överlevde katastrofen o hamnar i konflikt med inte-Max Scorpion (Giancarlo Prete). Scorpion får hjälp av Nadir (Fred Williamson, det bästa i hela filmen) och en grabbhalva som e en fena på teknik o slangbella (o funkar som Scorpions mekaniker) att besegra Templars.

Den är inte bra, men är lite charmig o har vissa bra detaljer (ex. Fred Williamson o hans galan gulddräkt). Flertalet av biljakterna o liknande sabbas av att det verkar som man inte kör snabbare än 10 km i timmen många gånger. Något som är lite kul är att till skillnad från Mad Max där atomkriget skedde väldigt nära till nuläget, så har den här filmen en hel del framtidsteknologi bl.a. alla skjutvapen är strålpistoler/gevär

Om du gillar italienska ripoffs och/eller Mad Max kopior så är den här nog värd o se, annars kan man strunta i den. Kan vara inspirerande om du ska spela/SL:a Warhammer 40k/liknande
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Såg Munich - The edge of war

Helt okej film om man gillar WW2 eran.
Tänker inte förklara något som titeln inte förklarar.
Inga direkta överraskningar alls, men ändå en spännande film med bra skådisar.

3/5
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,908
Jag har sett Roy Anderssons Om det oändliga. Har man sett Roy Anderssons verk tidigare så vet man vad man får här. Det är bedrövade män, olyckliga stackare som inte finner någon mening i livet, raserat folkhem, slitna relationer och ett väldigt väldigt vackert foto. Jag gillar det! Den är inte lika bra som min favorit Sånger från andra våningen men likväl bra! En grej som skiljer denna film från hans andra är att humorn är betydligt mer nerskalad här. Jag gillar det med, det gör att den skiljer sig från hans andra filmer och får en lite egen ton!

Om du gillar Roy Andersson ska du absolut ta dig en titt på denna. Om du sen tidigare inte gillar hans filmer lär denna inte vinna över dig.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har sett episod 9 av Star Wars, helt absurt sent men tanke på att episod 4, 5 och 6 alla är med på min topp fyra-lista över mest sedda filmer och att jag därmed borde klassas som någon slags Star Wars-fantast.

Första halvan (eller 2/3) kände jag att jag hellre kollar på The Mandalorian än det här. Resten var bättre, men topparna är få (Reys och Kylos samspel står för nästan samtliga) och inte så höga, och dalarna är många. De får ihop ett slut i alla fall, och det var ju bra, men känslan med hela nya trilogin är lite "vad vill manusförfattarna?" (jag är medveten om att det inte är samma författare för hela trilogin, men känner inte till om det finns någon förklaring till varför). Både 8 och 9 har känts lite för mörka, som i att skurkarna har en miljard krigsskepp och rebellerna femton, att jag liksom tonar ut för det känns så orealistiskt att First Order skulle tappa det här.

Alltså, säga vad man vill om episod 1, men Darth Maul och Duel of the fates spöar hela nya trilogin i "Star Wars-nerv". Jag känner mer för Obi-Wan i episod 2 och 3 än jag känner för någon karaktär i nya trilogin (kanske för att jag är gammal och bitter nu :)). Så det var en okej avrundning den här trilogin, men vill jag se den igen nöjer jag mig nog med ett youtube-klipp på när Rey och Kylo fäktas hos Snoke (nu tog jag nog i lite... kommer säkert se om alla filmerna någon gång, förr eller senare).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Om du gillar Roy Andersson ska du absolut ta dig en titt på denna. Om du sen tidigare inte gillar hans filmer lär denna inte vinna över dig.
Den varningen tar jag på fullt allvar och bär med mig :D

Men helt ärligt så har jag verkligen försökt gilla hans filmer och trots att vi gjorde ett aktivt val att stänga av Sånger från andra våningen första gången jag såg den på tidigt 00-tal, så tvingade jag mig igenom den för några år sedan och kom ändå till slutsatsen att jag borde litat på min instinkt från första gången och inse att det här verkligen inte var något för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jag såg Strange Days igår, eftersom jag inte verkar skrivit om den förut.

Det är alltså dystopisk near-future cyberpunk-scifi-noir, med Ralph Fiennes, Juliette Lewis, Angela Bassett, Tom Sizemore, Vincent D'Onofrio, Michael Wincott och William Fichner. En del av de där namnen känner du säkert inte igen, men namngoogla så kommer du att se att de allihop är folk du känner igen och som är bra.

Manuset är riktigt bra - Fiennes spelar Lenny Nero, en sleezy före detta polis som fallt allt djupare ner i en ganska sjuk tillvaro där han säljer inspelningar av folks upplevelser. I övrigt är det ganska lite scifi, men just den här "spela in upplevelser"-grejen är genomtänkt i hur den funkar; man sätter på sig typ ett elektroniskt hårnät och har en inspelningsmojäng i närheten. Mojängen kan spela in eller spela upp. man lagrar inspelningar på typ... minidiscs.

Genom teknologin och genom Lennys ögon får vi se ett samhälle som verkligen känns som på väg mot kollaps, men det är på ett sätt som känns som att det ligger ganska nära. Teknologin skapar få riktigt nya problem, utan förvärrar bara existerande. Självklart används den till porr, och lika självklart är det sällan folk som faktiskt spelar in porren for the love of the game som gör den. Självklart blir teknologin en verklighetsflykt som många fastnar helt och hållet i. Självklart finns det folk som blir alltmer avtrubbade och behöver hårdare och hårdare grejer. I den här filmen mår alla dåligt, och är trasiga. Färgskalan går i princip från mellangrått till svart.

Men förutom att utforska samhällsproblem genom teknologins lins, och utforska potentiella konsekvenser av den här specifika teknologin, så finns här också en riktigt najs plot, där Lenny blir indragen i en massa skit som tvingar honom att förändras. Jag ska nog inte gå in så mycket på plotten, men den drivs givetvis också av teknologin likväl som av samhällsproblem och av de inblandade karaktärernas svagheter och trasigheter.


Det här är en jävla bra film. Det är för mig helt obegripligt att den bombade när den kom. Den här borde vara en av scifi/cyberpunkgenrens storheter. Den här borde nämnas i samma andetag som Blade Runner. Den här filmen borde ha ett spel till SNES och ett par uppföljare och en Fria Ligan-licens.

Det enda som är lite synd är att filmen är så mycket male gaze tyvärr. Det är rätt mycket tuttar, rätt få snoppar. Samma kritik som jag brukade ge till Game of Thrones med andra ord. Och jag fattar att det är en del av grejen, men jag kan inte hjälpa det. Jag hade gärna sett lite mer snygga karlar med mindre på sig, helt enkelt.

Det sämsta med filmen är slutet, det känns helt orealistiskt att de där två poliserna bara skulle vara två enskilda rötägg, och att polisschefen skulle komma som nån white knight och ställa allt till rätta. Tanken på polisen som good guys känns här oerhört malplacerad, liksom den här sortens "lyckliga slut". Men okej, vi ser ju faktiskt hur de andra snutarna slår rätt brutalt på Mace på inrådan av D'Onofrios karaktär så kanske är kåren i stort ganska skit – men fortfarande, den där gamle vite manlige polischefen med integriteten etc… Nja. Det känns inte som att det riktigt passar in.

BETYG: 5-/5
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Jag såg Strange Days igår, eftersom jag inte verkar skrivit om den förut.
Like kul timing, jag pratade med en kompis igår om kvinnliga regissörer och rekomendera den här som en film han borde se.

Jag håller med dig om att det är jättekonstigt att den bomba och att så få pratar om den idag.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Like kul timing, jag pratade med en kompis igår om kvinnliga regissörer och rekomendera den här som en film han borde se.

Jag håller med dig om att det är jättekonstigt satt den bomba och att så få pratat om den idag.
Såg den faktiskt på bio när den kom. Mycket bra film, och mycket bra analys av Krank.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Men enligt vodeville.se har ingen streamingtjänst Strange days. :(
Nej, vilket är lite lustigt givet att filmen typ handlar om streaming… =)

Men ja, jag köpte en import-bluray för att kunna se den. Det är väldigt, väldigt underligt hur svårt det är att få se den lagligt och i bra kvalitet.
 
Top