WRNU:s filmklubb 2021 v43

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v43 2021 – #460 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har sent omsider tittat på Himmelsfall. Jag hoppade egentligen av Craig-Bond efter Quantum of Solace, men nu kommer jag tvingas att gå och se den senaste på bio, så jag får väl ta igen de två jag hoppat över.

Den här var... OK. Den har mycket typiska Bond-tropes, såsom jakter, fajter, och flörtande. Vissa referenser till hasardspel, drinkar och gadgets. Bond får rätt mycket vara Bond, liksom. Men den missar också många öppna mål, och en del grejer den gör verkar bara vara för att få vissa saker på plats i filmserien - såsom en ny M och en Moneypenny.

För att verkligen gå in på vad jag störde mig på krävs ett stort fett block med spoilers.

* Så när Bond förmodas död och vi finner honom shacked up med någon brud på någon strand, trodde jag de skulle göra hela minnesförlust-hjärntvätt-försöka-mörda-M-grejen från böckerna. Den har väl inte gjorts i filmerna förut, eller? Det hade varit coolt. Men nej, de wimpar ut där.
* När han kommer tillbaks tänker jag att M kommer att använda faktumet att han inte klarar utvärderingen till att använda Bond som en super-hemlig, off-the-books typ av agent. Men nej, det hade visst varit för vågat.
* Apropå utvärderingen, ingick inte en medicinsk undersökning i den? Vad fan var det för doktor som inte märkte fragmenten i hans skottskada?
* Vad fan är den nya Qs kommentar om exploderande pennor till för? Att göra oss som gillar coola prylar pissed off? För jag kan inte se att det är en plantering för något som kommer upp senare.
* Om de nu använder en location som Hashima, kan de inte göra något fräckare med den?
* Kanske litet FÖR mycket av en klassisk trop att den Bond-brud som är "damaged goods" måste dö för att visa hur ond skurken är.
* När det visar sig att Silva har en karta över alla underjordiska tunnlar i London och att han är på väg mot Westminster tänkte jag "aha, en gunpowder plot!" Men nejdå, planen var bara att han och två kumpaner skulle bryta sig in för att skjuta M med pistoler inför en högt uppsatt publik. Så otroligt fånigt.
* Löjlig låtsas-hacking.

Men trots alla dessa strukturella problem så funkar fortfarande de flesta individuella scenerna och jag blir underhållen för stunden.
3 av 5 på krank-skalan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett halloween kills så här inför halloween

Michael Myers och halloween behöver ingen närmare introduktion för dom av oss som gillar slasherfilmer , halloween kills är den senaste filmen i halloween franchishen och tar vid där halloween 2018 slutade och ignorerar sålunda tidigare uppföljare i serien , halloween 2018 är en direkt uppföljare på första halloweenfilmen och halloween kills en direkt uppföljare på halloween 2018.

Detta blir 12:e halloweenfilmen och frågan är som med alla andra skräck franchishes som får remakes och uppföljare i tid och otid att behöver vi det här , behövs det liksom en 347:e remake på terror on elm street eller fredagen den 13:e part 587 ?

I övrigt --- det är halloween, det är Michael Myers, det är slasher . Det finns inte så mycket mer att säga.

Betyg 3/5 det är en ok slasher rulle men inte så mycket mer än så men det skall man kanske heller inte förvänta sig att det skall vara . Det är popcorn hour underhållningsvåld som passar bra ihop med lite chips och bärs på fredagskvällen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag slog till och skaffade HBO Max i samband med Sverige releasen och release erbjudandet om livstids 50% off på priset så 44,50 kr i månaden vid nytecknande av abonnemang . (Ett tips för dom som tänkt på att skaffa HBO max )

I samband med detta så såg jag James Gunn's Suicide Squad som funnits på min lista över filmer som jag velat se.

Storyn är inte direkt Shakespeare men herregud vad underhållen jag var ifrån början till slut.

Filmen är riktigt visuellt tilltalande ,det är over the top action , våld , cool dialog , popcorn hour när det är som bäst , sedan är ju king shark bara helt jävla adorable . Jag vill adoptera honom 😍...


Betyg : 5/5.... jag satt som klistrad ifrån början till slut och det är ett bra betyg då min adhd ofta gör att jag blir distraherad när jag ser på film och inte kan koncentrera mig fullt ut.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,909
Jag är lite sen på båten, men har äntligen lyckats se Dune. Har inte så mycket förkunskaper, vet att det är en bok (eller kanske flera böcker?) från början. Jodorowski skulle från början göra en filmatisering, vilket skildrades i en ganska underhållande dokumentär. Sen gjorde Lynch en film istället. Såg den för en herrans massa år sedan, men minns ingenting alls bortsett från att Sting var med och hade konstiga kalsonger, att maskarna var coola och att jag inte begrep ett pillekvitt av storyn. Jag gick alltså i i denna film utan särskilt många förkunskaper.

Jag gillade detta! Jag gillade det väldigt mycket! Det är nog den mest episka film jag någonsin sett och den mest opera-aktiga space opera jag sett! Hela filmens framtoning är bombastisk, humorlös, teatral, larger than life väldigt mycket utan substans. Men det är också meningen och det passar väldigt bra in. Storyn är lite svår att bedöma då det bara är första akten, men när filmen var klar ville både jag och frugan genast se mer och det betyget är ju gott!

Jag som inte vet så mycket om histirien sen innan funderade över två saker:

1. Paul får under filmens gång visioner om framtiden. Jag och min fru funderade på om alla visioner är om en och samma framtid, eller om det finns två alternativ, en där Paul blir ond och en där han blir god beroende på vilka beslut han fattar.

2. Jag fattade inte var grejen var med huset Atreides fascistestetik. På deras hemplanet var alla typ klädda som SS-soldater så jag var övertygad om att allt prat om att behandla invånarna på ökenplaneten väl bara var bullshit och att de skulle börja förtrycka dem lika mycket som Harkonnen. Men det kändes som att de hade goda intentioner. Undrar om detta är något som kommer förtydligas i senare filmer, att Pauls pappa inte var någon good guy alls?

Nu kanske dessa funderingar är jättesumma för folk som läst böckerna :LOL: Hursomhelst riktigt bra film, årets bioupplevelse!!!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag fattade inte var grejen var med huset Atreides fascistestetik.
Jag reflekterade inte alls över det, men det kanske berodde på mina förkunskaper.

Alltså, samhället är ju en rymdfeodalism där alla aristokrater mer eller mindre anser sig vara övermänniskor. Skillnaden mellan dem är att vissa (hus Atreides till exempel) tar idén om noblesse oblige på allvar, medan andra (Harkonnen) bara är rövarbaroner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
2. Jag fattade inte var grejen var med huset Atreides fascistestetik.
Jag tyckte den grejen var riktigt bra. Jag menar, i den här filmen handlar det ju visserligen mycket om Atridesfamiljen och så, men det är å andra sidan jäkla tydligt i estetik och även agerande att de inte är några good guys. De kanske tekniskt sett är bättre än Harkonnen, men det betyder inte nödvändigtvis att de är hypergoda och snälla hjältar. Tvärtom är ju Atrides också cyniska makthungriga skitar, som är lika mycket imperialister och rasister och fascister som nån annan, men de har en snyggare yta och är i sitt agerande kanske lite mindre vedervärdiga mot de fremen de ämnar förtrycka. Atriedes kör soft power och vill "tämja vildarna"; använda dem för sina syften även om man alltid tänker se till att de håller sig på sin plats (dvs under Atreides).

Jag tycker kanske att det inte krävs sådär jättemycket arbete för att läsa in ett narrativ om vissa nutida (eller för all del dåtida, Dune skrevs ju 1965, kallt krig och sådär) politiska nationer eller konglomerat i det här…

(Mina förkunskaper är svajjiga – jag har läst typ alla böckerna men för över 20 år sedan typ)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,909
Jag tyckte den grejen var riktigt bra. Jag menar, i den här filmen handlar det ju visserligen mycket om Atridesfamiljen och så, men det är å andra sidan jäkla tydligt i estetik och även agerande att de inte är några good guys. De kanske tekniskt sett är bättre än Harkonnen, men det betyder inte nödvändigtvis att de är hypergoda och snälla hjältar. Tvärtom är ju Atrides också cyniska makthungriga skitar, som är lika mycket imperialister och rasister och fascister som nån annan, men de har en snyggare yta och är i sitt agerande kanske lite mindre vedervärdiga mot de fremen de ämnar förtrycka.
Absolut jag menar inte alls att det var dåligt. Jag ville inte gå in för mycket i handlingen då denna film ju bara är början, men jag som tittare gillade inte Atrides, men jag var lite osäker på om filmen ville att jag skulle det. Fascistestetiken visar ju att man inte ska det, och att de som du säger är cyniska kolonisatörer. Men det är ju i rätt många filmer som kolonisatörer ändå kan framställas som good guys och tänkte att det är lite tidigt att dra slutsatser åt något håll om vad filmen vill säga 🙂
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
men jag som tittare gillade inte Atrides, men jag var lite osäker på om filmen ville att jag skulle det. Fascistestetiken visar ju att man inte ska det, och att de som du säger är cyniska kolonisatörer. Men det är ju i rätt många filmer som kolonisatörer ändå kan framställas som good guys och tänkte att det är lite tidigt att dra slutsatser åt något håll om vad filmen vill säga 🙂
Ja, jag ville mest bekräfta ditt intryck =) För mig är det som sagt en av mina favoritgrejer med filmen, att den inte egentligen målar upp några "good guys". Man kan för all del tycka att Fremen är mindre dåliga än de andra, men det är inte som att deras kultur verkar så jävla sund den heller. Men de andra två är ju i grunden imperialistiska svin som i olika grad vill förgöra eller domesticera fremen, så…

IRL är det ju ofta så att det är svårt att hitta någon renodlad good guy-sida i väpnade konflikter. Se t.ex. Israel-Palestina. Men det går fortfarande att identifiera vilken sida som blir hårdast förtryckt, som är mest i underläge etc. Även om man inte för den sakens skull vill säga att den sidan är perfekt och skinande.

Det var nog det som förvånade mig mest med filmen tror jag. Att Denis verkligen tillät sig ha den komplexiteten med, och inte försökte renodla och förenkla. Eller ja, jag vet ju att Denis kan göra subtila och nyanserade grejer, men det förvånade mig lite att han fick göra så i en så dyr film. Den här sortens svindyr megafilm brukar snarare försöka tala till minsta gemensamma nämnare, och då vill man ha skurkiga skurkar och hjältiga hjältar…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
2. Jag fattade inte var grejen var med huset Atreides fascistestetik.
Tror att det där är din egen fördom om vad som är fascistestetik som talar, tror iden var att ge dem en något stilrent o något minimalistiskt men ändå historiskt/aristokratiskt.

Det var nog det som förvånade mig mest med filmen tror jag. Att Denis verkligen tillät sig ha den komplexiteten med, och inte försökte renodla och förenkla.
Ehe, håller inte med. Filmen har Harkonnen som genomonda utan något uns av komplexitet, i alla fall '84-an hade (som i boken) att de följde reglerna o först gjorde en fredsgester som Leto avsnäste. O boken hade med ett antal grejer som gjorde att Atreidis inte framtog som helylle med våra mott o mätt, som '21 saknade. De känns också som de gjorde Bene Geserit mer antagonistiska än i boken o '84:an
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,909
Tror att det där är din egen fördom om vad som är fascistestetik som talar, tror iden var att ge dem en något stilrent o något minimalistiskt men ändå historiskt/aristokratiskt.
Alltså, uniformerna är ju nästan identiska med SS-uniformer. Att Denis Villeneuve skulle ha så lite koll på vad han nästan exakt kopierar har jag svårt att tro. Det finns ju en massa estetik som är stilren, minimalistisk och aristokratisk men utan fascistiska övertoner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
O boken hade med ett antal grejer som gjorde att Atreidis inte framtog som helylle med våra mott o mätt, som '21 saknade. De känns också som de gjorde Bene Geserit mer antagonistiska än i boken o '84:an
Jag är nästan aggressivt ointresserad av på vilka sätt filmen skiljer sig från boken, om jag ska vara helt ärlig. För mig är inte en filmatiserings uppgift att vara trogen boken i allt, och det finns verkligen inget egenvärde alls i att göra allt likadant.

Ser man Villenueves Dune som film i sig, så visar han upp Atreides som obehagliga, nedlåtande, självgoda imperialister. En tunn fernissa av välvilja och "ära". Huruvida detta görs i högre grad i till exempel den på de flesta sätt kassa filmen från '84 är för mig helt ointressant. På samma sätt som det är helt ointressant och irrelevant för mig huruvida det sätt filmen gör det skiljer sig från boken, och huruvida boken gör det mer/mindre. Jag jämför inte med dem.

Den enda jämförelse jag gjort är med andra samtida högbudgetfilmer, och jag börjar ångra även den jämförelsen…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Alltså, uniformerna är ju nästan identiska med SS-uniformer. Att Denis Villeneuve skulle ha så lite koll på vad han nästan exakt kopierar har jag svårt att tro. Det finns ju en massa estetik som är stilren, minimalistisk och aristokratisk men utan fascistiska övertoner.
Måste erkänna att jag int ser det.

Ser man Villenueves Dune som film i sig, så visar han upp Atreides som obehagliga, nedlåtande, självgoda imperialister.
Smaken e som baken, jag tycke inte han visade det där så noterbart.

Jag är nästan aggressivt ointresserad av på vilka sätt filmen skiljer sig från boken, om jag ska vara helt ärlig. För mig är inte en filmatiserings uppgift att vara trogen boken i allt, och det finns verkligen inget egenvärde alls i att göra allt likadant.
Håller med men jag råkar lyssnar på boken just nu så jag har det i huvudet just nu o det är ett antal passager jag är förvånad att de inte hade med om tanken var att visa Atreides som problematiska. O det känns som '21 presenterar dem mer som "underdog" än '84:sn eller boken, vilket gör att det blir lätt att man omedvetet finner dem sympatiska.

Sedan måste jag ju fråga varför filmen, o boken, behandlar det som något relativt nytt att imperie-adel kommer o härskar över Arrakis, det är något som har pågått i minst tusen år. Vilket ju gör det lite fundersamt att det verkar som Letos tankar om att alliera sig med Fremenerna är något väldigt nytänkande, varför har ingen tänkt på det tidigare?
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har sett filmen What we do in the Shadows

En cringe-komedi-film, fast om vampyrer och varulvar den här gången. Inte riktigt min kopp té om jag ska vara ärlig, och nästan 30 minuter i början, en tredjedel av filmen, läggs på att etablera saker. Men den funkar. Som sagt, inte min grej - men gillar man den här sortens film är den nog fantastisk, för t o m jag skrattade till ett par gånger.

Betyg: 3 av 5
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag tog tiden att se The Suicide Squad (den nya).

Där den första filmen var intressant mest för att den tog ett fantastiskt seriekoncept och gjorde film av det så är det här en faktiskt bra film. Det är lite halvdum action med superskurkar. Är det här lika bra som Guardians of the Galaxy? Nej, såklart inte. Det känns som att WBs nissar möjligen tvingade in en del "stil" från första filmen som var dålig där och är knappt tolererbart här - som tur är inte så ofta. Delar av berättelsen känns också som att någon sagt "första filmen fast bättre" och det är de, men det är ändå lite upprepning. Om en tredje görs så skulle jag gärna se lite mer bonkers grejer. Jag har hört att det finns en serietidning att sno ifrån...

Betyg: 4 av 5.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag tyckte den grejen var riktigt bra. Jag menar, i den här filmen handlar det ju visserligen mycket om Atridesfamiljen och så, men det är å andra sidan jäkla tydligt i estetik och även agerande att de inte är några good guys. De kanske tekniskt sett är bättre än Harkonnen, men det betyder inte nödvändigtvis att de är hypergoda och snälla hjältar. Tvärtom är ju Atrides också cyniska makthungriga skitar, som är lika mycket imperialister och rasister och fascister som nån annan, men de har en snyggare yta och är i sitt agerande kanske lite mindre vedervärdiga mot de fremen de ämnar förtrycka. Atriedes kör soft power och vill "tämja vildarna"; använda dem för sina syften även om man alltid tänker se till att de håller sig på sin plats (dvs under Atreides).

Jag tycker kanske att det inte krävs sådär jättemycket arbete för att läsa in ett narrativ om vissa nutida (eller för all del dåtida, Dune skrevs ju 1965, kallt krig och sådär) politiska nationer eller konglomerat i det här…
Notera också att Pauls världsbild (och klädsel) ändras när han "goes native". Boken i sig kör budskapet "beware false messiahs" ganska hårt också.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Du visar min poäng. Noterbart annorlunda kragar o knäppning, inga slipsar, bortsätt från kragmärkena o bältena så är de monokroma, m.m.

Avsaknaden av dolkar på Atreidis soldaterna är faktiskt lite intressant eftersom de är en huvudvapnen i DUNE-'versumet tack vare sköldteknologin

Förresten är det bara jag eller ser det lite ut som Thufir Hawat har en Svensk enhetsuniform m/1910?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jag har sett Army of Thieves.

– "Så… let me get this straight. Du vill göra en prequel till Army of the Dead?"
– "Det stämmer".
– "Så då antar jag att du kommer att visa ett gäng av karaktärerna från den filmen, deras backstory? Det låter skitbra…"
– "Nej, alltså. Jag tänker bara använda Dieter."
– "Va? Den tyske knäppis-comic reliefen? Så vi kommer att följa honom under själva zombie-outbreaken? Alright, fine, publiken gillade honom, så…"
– "Eh, nej, min film kommer inte ha några zombies. Eller ja, kanske i bakgrunden, folk snackar om dem. Kanske är de i en drömsekvens. Men inga i själva filmen liksom."
– "…nu hänger jag inte med. Du vill alltså göra en prequel till en frän zombierulle med en massa kända skådisar, men du vill inte använda några av kändisarna och du vill inte använda några zombies. Är det åtminstone en heistfilm, så vi får nån koppling?"
– "Ja, jo, det blir en heistfilm men med lite annan känsla. Senaste var ju lite Ocean's Eleven möter Dawn of the Dead, right? Tja, det här är mer som Ocean's Eight möter… Har du hört om en svensk filmserie som heter Jönssonligan?"

Den här filmen borde inte finnas. Den är en ofantligt dum och dålig idé och på pappret finns exakt ingenting som skulle kunna få den att funka.

Men det, märkligt nog, gör den. Den funkar jävligt bra, faktiskt. Rapp, rolig dialog. Intressanta och skojjiga karaktärer. Lagom mängd lampshading i dramatiska ögonblick (men inte alla, det är inte en Marvelfilm). Spänning, fart och fläkt! En comic relief som får bli protagonist och hjälte! En kvinnlig hacker som inte är stereotypiskt nördig! En jättefånig personifiering av toxisk manlighet som idoliserar amerikanska actionhjältar och bytt namn från Alexis till "Brad Cage"!

Jag älskar att den här filmen finns. Jag fattar inte riktigt hur den blev greenlightad, men jag antar att de på Netflix vet vad de håller på med för det här är jättebra. Inte se-om-imorgon-bra, men jättebra.

BETYG: 4+/5

EDIT: Also – filmens bästa karaktärer är Korina och Beatrix. Korinas generella attityd och komiska timing, och Beatrix' uppenbara lesshet över att behöva hantera sin töntige och inkompetente manlige chef… guld!
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,909
Du visar min poäng. Noterbart annorlunda kragar o knäppning, inga slipsar, bortsätt från kragmärkena o bältena så är de monokroma, m.m.
Nja, om det finns en estetik som från topp till tå är sjukt snarlik (inte identisk, det har ingen påstått) och den enda skillnaden ligger i att kragarna inte är helt detsamma, att slipsar saknas och att bältena är annorlunda, då kan vi ju i alla fall vara överens om att merparten i övrigt för tankarna till fascism och SS. För ingen har ju påstått att det är ett rippoff rakt av 😉
 
Top