WRNU:s filmklubb 2021 v43

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nja, om det finns en estetik som från topp till tå är sjukt snarlik (inte identisk, det har ingen påstått) och den enda skillnaden ligger i att kragarna inte är helt detsamma, att slipsar saknas och att bältena är annorlunda, då kan vi ju i alla fall vara överens om att merparten i övrigt för tankarna till fascism och SS. För ingen har ju påstått att det är ett rippoff rakt av 😉
Jag får nog påstå att jag inte heller ser SS när jag ser Atreides uniformer. Jag skulle snarare säga att jag ser militär adel . Mannen längst till höger i bild tycker jag att hans uniform ser lite smått ww2 brittisk ut och mannen i mittens uniform skulle i mitt tycke kunna göra vilken kommunistdiktator i vilken bananrepublik som helst stolt , möjligen för att jag gör en koppling mellan hans skägg och Fidel Castro.

Då skall det tilläggas att jag gör dessa bedömningar utifrån att endast tittat på dom bilder som postats i tråden. Jag har ännu inte sett filmen men kommer göra så när den släpps den 1:e november på HBO Max och efter att sett filmen så kanske jag ser något som jag inte ser nu.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag får nog påstå att jag inte heller ser SS när jag ser Atreides uniformer. Jag skulle snarare säga att jag ser militär adel . Mannen längst till höger i bild tycker jag att hans uniform ser lite smått ww2 brittisk ut och mannen i mittens uniform skulle i mitt tycke kunna göra vilken kommunistdiktator i vilken bananrepublik som helst stolt , möjligen för att jag gör en koppling mellan hans skägg och Fidel Castro.

Då skall det tilläggas att jag gör dessa bedömningar utifrån att endast tittat på dom bilder som postats i tråden. Jag har ännu inte sett filmen men kommer göra så när den släpps den 1:e november på HBO Max och efter att sett filmen så kanske jag ser något som jag inte ser nu.
De här filurerna tycker jag är snarlika SS. Jag har letat efter bra bilder på dem på nätet men inte hittat. De syns bättre på en del ställen i filmen.
Screenshot_20211031-070924_Samsung Internet.jpg
Uniformen, ridstövlarna, kepsen, jag tycker helt klart att det är snarlikt. Vill poängtera att jag på intet sätt tycker att det är fel, att estetiken förstör filmen på något sätt. Jag är nyfiken bara om det finns någon tanke med den som kommer bli tydligare längre fram.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är det den svarta färgen ni som ser SS hänger upp er på?

För förutom den ser alla länders officers- eller paraduniformer väldigt snarlik ut.
Här en brittisk:
View attachment 7411
Det var samma tanke jag var inne på när det kommer till uniformernas estetik, vad är det folk kopplar till SS ?

Pösiga byxor , ridstövlar , skärp och koppel samt skärmmössa känns inte exklusivt för SS utan snarare som en estetik som återfanns bland dom flesta länders armér som var inblandade i ww2
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Är det den svarta färgen ni som ser SS hänger upp er på?

För förutom den ser alla länders officers- eller paraduniformer väldigt snarlik ut.
Ja alltså, den svarta färgen på den Uniformen är ju ett rätt i ögonfallande trademark om man säger så. Sen blir det ju extra tydligt med resten av estetiken och själva uppställningen i scenen när de får uppdraget från kejsaren.

Jag menar, det finns ju mycket i naziestetik som inte enkom finns där, men som man associerar med det. Hakkorset hade ju från början inget med nazism att göra. Men skulle det okommenterat dyka upp i en film så skulle jag såklart bli lite förvånad.

Trodde verkligen inte att min spaning på något sätt var kontroversiell.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Ja alltså, den svarta färgen på den Uniformen är ju ett rätt i ögonfallande trademark om man säger så.
Nej? Svart kan väl vem som helst bära. De flesta flottors officerare bär än idag svarta uniformer.

Sen blir det ju extra tydligt med resten av estetiken och själva uppställningen i scenen när de får uppdraget från kejsaren.
Återigen, bara en typisk militär uppställning. Raka led är självklart i officiella sammanhang. Hur skulle man annars göra?

Jag menar, det finns ju mycket i naziestetik som inte enkom finns där, men som man associerar med det. Hakkorset hade ju från början inget med nazism att göra. Men skulle det okommenterat dyka upp i en film så skulle jag såklart bli lite förvånad.
Det såklart. Men det är irrelevant här eftersom ingenting i närheten av någon nazi-symbol förekommer i filmen.

Trodde verkligen inte att min spaning på något sätt var kontroversiell.
Inte kontroversiell, bara historielös. ;)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja alltså, den svarta färgen på den Uniformen är ju ett rätt i ögonfallande trademark om man säger så. Sen blir det ju extra tydligt med resten av estetiken och själva uppställningen i scenen när de får uppdraget från kejsaren.

Jag menar, det finns ju mycket i naziestetik som inte enkom finns där, men som man associerar med det. Hakkorset hade ju från början inget med nazism att göra. Men skulle det okommenterat dyka upp i en film så skulle jag såklart bli lite förvånad.

Trodde verkligen inte att min spaning på något sätt var kontroversiell.
Kontroversiell och kontroversiell, det är väll snarare så att så fort man har ett "ondskefullt" militärt imperium i strikt uniform så skall det dras paralleller till nazi-tyskland det första man gör . Det känns som det blivit någon sorts go to grej.

Då ser jag nog mer kopplingar till nazis i star wars där George Lucas själv sagt att nazisterna är inspiration för imperiet och dess uniformer
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag skulle även kunna se vissa likheter mellan den korpulente manens uniform och den finska arméns ww2 uniform.
Ja alltså, tittar man på en suddig skärmdump fattar jag att det kan se snarlikt med den finska armén, det är ju så mycket mer i sammanhanget som bidrar till den känslan i filmen tycker jag. Framförallt i scenen jag nämnde.

Som sagt, man kan ju se likheter med ett indiskt skolkors om ett hakkors skulle förekomma på film, men förekommer det helt okommenterat så skulle jag tycka att det var egendomligt.

Klart uniformer förekommer i andra sammanhang än fascistoida. Men estetiken som finns på vissa ställen i filmen är klart lånad därifrån tycker jag (och det behöver inte vara nåt fel i det, var bara nyfiken på vad regissören ville berätta). Det är ju inte som att jag sa: "Det finns en karaktär med mustasch i filmen. Hitler hade mustasch, estetiken är därmed fascistisk!" Men det känns som att folk tror att jag säger typ det och det känns lite olustigt. Känns också lite olustigt att bli kallad historielös av @Bolongo då jag är utbildad inom ämnet och undervisar inom det. Som sagt, det är klart att jag inte säger raka led = fascism, svarta kläder = fascism. Trodde vi kunde tolka varandra med lite mer god vilja än så.

Det blir ju lite som att, för att göra en jämförelse, om någon skulle kommentera filmen Sagan om de två tornen när Saruman håller sitt tal till orcherna och säga, "Detta Känns inspirerat från Viljans triumf" och jag skulle svara typ "Vadå, fanns orcher med i viljans triumf? Kan inte folk lyssna på en talare utan att de associationerna ska dras? Kan inte folk stå på led längre, hur skulle orcherna annars stå?" Det känns inte som ett helt schysst resonemang även om det tekniskt sett stämmer.

Jaja, detta var ju verkligen inte menat att blåsa upp till en stor grej. Det var en spaning jag gjorde i en film jag tyckte var väldigt bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Kontroversiell och kontroversiell, det är väll snarare så att så fort man har ett "ondskefullt" militärt imperium i strikt uniform så skall det dras paralleller till nazi-tyskland det första man gör . Det känns som det blivit någon sorts go to grej.

Då ser jag nog mer kopplingar till nazis i star wars där George Lucas själv sagt att nazisterna är inspiration för imperiet och dess uniformer
Alltså, du får hemskt gärna citera mig innan när jag dragit kopplingar till nazism som en to go grej. Om du inte kan hitta det får du gärna be om ursäkt.

Jag tycker att man måste få lyfta en fundering i en film man sätt utan att först kolla vad regissören själv sagt, framförallt om det bara gäller en flyktig recension i ett rollspelsforum.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså, du får hemskt gärna citera mig innan när jag dragit kopplingar till nazism som en to go grej. Om du inte kan hitta det får du gärna be om ursäkt.

Jag tycker att man måste få lyfta en fundering i en film man sätt utan att först kolla vad regissören själv sagt, framförallt om det bara gäller en flyktig recension i ett rollspelsforum.
Jag menade inte dig personligen och om jag fick det att framstå så då ber jag givetvis om ursäkt.

Jag pratade rent generellt och syftade inte på dig eller någon specifik individ här på forumet.

Detta känns som det är något vi människor gör rent generellt, tex i sagan om ringen har vi sauron och hens Orcher ja men då drar vi paralleller till nazisterna , i star wars har vi kejsaren och imperiet ja men då drar vi paralleller till nazisterna osv osv . Iom att nazismen bär på så mycket skuld och ett så ondskefullt historiskt arv som ändå inte ligger allt för långt bort i tiden så känns det som att så fort ett ondskefullt hierarkiskt militärt imperium figurerar i fiction så väljer vi att dra paralleller till nazismen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag menade inte dig personligen och om jag fick det att framstå så då ber jag givetvis om ursäkt.

Jag pratade rent generellt och syftade inte på dig eller någon specifik individ här på forumet.

Detta känns som det är något vi människor gör rent generellt, tex i sagan om ringen har vi sauron och hens Orcher ja men då drar vi paralleller till nazisterna , i star wars har vi kejsaren och imperiet ja men då drar vi paralleller till nazisterna osv osv . Iom att nazismen bär på så mycket skuld och ett så ondskefullt historiskt arv som ändå inte ligger allt för långt bort i tiden så känns det som att så fort ett ondskefullt hierarkiskt militärt imperium figurerar i fiction så väljer vi att dra paralleller till nazismen.
Okej, men det är ju mig du direkt pratar med och jag har inte sagt något om detta över huvud taget så det kanske är en sak som bättre borde tas i ett annat sammanhang? Jag byter ju liksom inte ämne hux flux när jag pratar med dig?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Men estetiken som finns på vissa ställen i filmen är klart lånad därifrån tycker jag
Jag vill ju inte heller göra någon stor grej, men jag blir så nyfiken på vad specifikt det är du menar med detta. För alla de specifika exemplen du tagit upp har du ju sedan backat från. Vad är "estetik" egentligen i det här sammanhanget?

Mitt intresse är inte heller egentligen riktat mot dig personligen, det är ju flera som verkat få samma intryck, du var bara den siste som sade det i tråden. JAg blir som sagt nyfiken på vad det är som skapar dessa associationer?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Okej, men det är ju mig du direkt pratar med och jag har inte sagt något om detta över huvud taget så det kanske är en sak som bättre borde tas i ett annat sammanhang? Jag byter ju liksom inte ämne hux flux när jag pratar med dig?
Jag kan väll prata med dig och samtidigt tala i generella termer eller är det per automatik så att det är dig personligen jag åsyftar om jag talar med dig , om du väljer att se det så så får det stå för dig . Jag har nu sagt att jag inte syftade på dig utan talade rent generellt och dessutom bett om ursäkt om du tog åt dig. Nu är det upp till dig om du accepterar det eller ej . Gör du inte det så kommer vi två inte att komma längre än så här .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag vill ju inte heller göra någon stor grej, men jag blir så nyfiken på vad specifikt det är du menar med detta. För alla de specifika exemplen du tagit upp har du ju sedan backat från. Vad är "estetik" egentligen i det här sammanhanget?

Mitt intresse är inte heller egentligen riktat mot dig personligen, det är ju flera som verkat få samma intryck, du var bara den siste som sade det i tråden. JAg blir som sagt nyfiken på vad det är som skapar dessa associationer?
Jag har letar efter klipp från filmen för att kunna förklara vad jag menar bättre, men då filmen är så ny har det varit svårt. Med estetik menar jag en blandad kompott av uniformer, symboler, fanor, filmfoto, bildkomposition, rytm i klippning etc. Det går ju såklart att plocka bort alla enskilda detaljer och säga att det är väl inte sådan estetik bara för att den där grejen finns med, men sammantaget tyckte jag att det var en rätt tydlig sådan estetik i vissa delar av filmen. Sorry att jag inte kan vara tydligare än så, kan lägga upp några klipp sen när de börjar cirkulera.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
EDIT: såg int att det hade kommit en sida två, ursäkta om jag tar upp saker som redan nämnts.
Nja, om det finns en estetik som från topp till tå är sjukt snarlik (inte identisk, det har ingen påstått)
Jo, du:
Alltså, uniformerna är ju nästan identiska med SS-uniformer


och den enda skillnaden ligger i att kragarna inte är helt detsamma, att slipsar saknas och att bältena är annorlunda,
Och ett antal andra faktorer, vilket gör dem till något annat än "nästan identiska med SS-uniformer" - skulle personligen säga att de är mer liknar Sovjetiska uniformer från den eran.

då kan vi ju i alla fall vara överens om att merparten i övrigt för tankarna till fascism och SS.
Jag tänker mer allmänt modernistisk tolkning av sent-1800-tal till Andra Världskriget uniformer. (Sen kan man väll påstå att de flesta nationer var fascister på den tiden med våra mått o mätt)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Är det den svarta färgen ni som ser SS hänger upp er på?
De är tekniskt sett mörkgröna, men det är svårt att se med tanke på ljuset o hur mörka de är - vilket är ett av mina klagomål rörande filmen, om vi har två grupper som är avskalat svarta i sin design (Bene Geserit o Harkonnen) sär är det en otjänst att göra även en tredje grupp framstå som svarta i de flesta ljusen. Gör dem mer noterbart gröna och/eller ha åtminstone Harkonnen i en annan färg än svart - i boken så är det faktiskt Leto Atreidis som beskrivs med svarta uniform i flera scenener medan Harkonnen inte får någon färg.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Nej, jag sa faktiskt inte identisk i något av citaten 🙂

Alltså, om du hellre ser jämförelser med exempelvis sovjet är det helt okej med mig.

Som jag tidigare sa, estetiken har funnits inom andra nationer, nazisternas grej var ju liksom att kopiera andra. Men det betyder ju att man kan använda det argumentet varje gång fascistisk estetik används. Det handlar ju också om att se saker i ett sammanhang.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Jag håller med Franz, ser jag raka led, svarta uniformer, väldrillade män, pösiga byxor och ridstövlar tänker jag på nassar. Och då är jag ändå historielärare, ve och fasa.

Hade de haft camoflagekläder hade jag tyckt att de var usa-imperialister.

Ljusgröna hade jag trott att de var stalinistkommunister
 
Top