WRNU:s filmklubb 2021 v37

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v37 2021 – #454 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag kom just hem efter att ha sett Denis Villenueves (deh-NI vill-NÖHv) Dune.

Dune-böckerna är såna där som alla "riktiga" scifi-fans "måste" ha läst. Det är typ Stiftelsen, Dune och… jag vet inte riktigt. Det känns som att jag glömmer bort någon viktig annan bokserie, men jag kanske kommer på det sen. I alla fall, Dune-böckerna fanns i den modesta hyllan med engelsk scifi- och fantasyskönlitteratur på Hudiksvalls Bibliotek, så jag läste dem i ganska ung ålder. Jag läste såklart Stiftelsen också. Fast det tror jag att jag gjorde på svenska.

I alla fall. Dune. Det har tidigare gjorts en film, som jag sett men inte minns så mycket av, en TV-serie som jag inte sett.

Den här filmen är… tja, mitt samlade intryck är att den var väldigt fin men inte speciellt medryckande. Det var skitlänge sedan jag läste boken, men jag fick intrycket av att det här var en ganska beat-by-beat filmatisering av (första halvan av) första boken – inte så mycket kreativa friheter. Och det kanske var det som behövdes, givet vad folk tyckte om den första filmen? Jag hade fortfarande gärna sett Jodorowskys version, men den här duger.

Jag tyckte att det var jäkligt coolt hur filmen verkade ha tagit estetiska intryck från i princip alla inkarnationer av Dune. Från TV-spelen till Giegers ritningar till Jodorowskyversionen. Men allt passar ihop i en snygg estetisk helhet. Väldigt visuellt njutbart.

Jag gillade hur filmen inte höll på med en massa onödig exposition. Ett par saker förklarades uttryckligen, för att de behövdes – sandormarna för att bygga upp förväntningar snarare än för att förklara för publiken, de grundläggande faktumen om Fremen och Kryddan för att storyn skulle kunna flyta på. Men till exempel fick vi ingen riktig förklaring till mentaterna, och inga detaljer kring rymdgillet. Mentater fanns, med, men fick inget fokus – vi som minns originalet eller första filmen fattade ju vad vi såg, men jag tror inte man behövde den förkunskapen för att njuta av filmen. Överlag kändes det inte som att filmen dumförklarade tittaren.

Det var roligt att se ett gäng kompetenta skådisar göra sitt jobb, såklart.

Men ja. Inte så hänryckande, inte speciellt intellektuellt eller emotionellt engagerande.

BETYG: 4/5
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Åh, en sak: Det är verkligen bara första halvan av första boken. Man ska inte förvänta sig att filmen knyter ihop säcken. Alls. Det här är första delen i vad de hoppas på ska bli en filmserie.

EDIT: Jag vet att Villenueve vill göra dels del 2, dels minst en film till.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Den blomstertid nu kommer
2018

Om vi slår upp ordet "meningslös" kommer vi se en bild på pojken i filmen. Först faller hans relationer. Sedan faller världen.

Vad som chockade mig lite var hur osvensk den här filmen är när det kommer till produktionsvärdet. Färgerna är helt annorlunda mot vad jag är van att se, kameravinklarna var oväntade, vissa ögonblick var väldigt vackert filmade och ibland utbrast jag i ett "what the fuck?!". Vad som chockade mig än mer är att filmen är skapad av ett kamratgäng och budgeten var bara på 1,8 miljoner för hela filmen. Cirka 700 000 av dessa drog de in via kickstarter. Det märks att det är ett gäng som vill uttrycka sig, men det gör också att dialogen blir lidande. Stundvis är den klumpigt framlagd.

Det som särskiljer denna film mot andra västerländska kreationer är att den är en "slice of life" i en katastroffilm. Vi ska inte bry oss om rollerna, utan se hur individer reagerar när det otänkbara inträffar. Det både finns och inte finns en huvudperson i filmen och jag tror att det är viktigt att komma ihåg om man ska få något engagemang. För filmen är riktigt skön på några punkter.

Jag ogillar normalt svensk film.

BETYG: 4/5
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Åh, en sak: Det är verkligen bara första boken. Man ska inte förvänta sig att filmen knyter ihop säcken. Alls. Det här är första delen i vad de hoppas på ska bli en trilogi, gissar jag.
Lite mer än första halvan av första boken, om man ska vara riktigt petig. Boken Dune står för sig själv, och även Dune Messiah har ett slut, om än med aningen fler lösa trådar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har sett lite fler Godzilla-filmer.

Godzilla vs SpaceGodzilla


Godzillas celler åkte ut i rymden, någonting någonting svart hål, Godzilla-variant med stora kristaller kommer och är superondare än Godzilla. Lite hints om att det kan ligga utomjordingar bakom i någon enskild dialog som aldrig följs upp. Godzilla-styrkan har också byggt ny anti-godzilla-robot (Moguera), med borrar överallt.

Dåligt: En del. Moguera-designen är rätt fånig. Baby Godzilla har en "sötare" design och är större. Miki, som är flickan med psykiska krafter, skulle få "mer fokus" den här filmen. Om ni läste det som att hon får en ganska trist love interest och så är det det hela, ja. Hon gör ungefär lika mycket här som i Mechagodzilla II. De har också klippt bort typ allt som ens antydde dåliga saker (som att baby godzilla fångades i en kristall som Godzilla inte kunde frige den från - nu fångas Baby Godzilla i en kristall och försvinner från handlingen helt). Huvudpersonerna är ointressanta snygga killar - jag har inget emot att huvudpersoner är snygga och inte riktade mot min läggning men ge dem några drag utöver "armésnubbe #1 och #2". Förra filmen hade en pilot som egentligen var ingenjör och pterosaur-nörd, liksom. Det går att klämma in istället för att ha en tråkig gruff snubbe som upprepar att han vill döda Godzilla (plus motivering, upprepad 4 gånger). Det är också lite väl mycket onödig buildup - framförallt upprepas den och det behövs inte.

Bra saker: SpaceGodzilla är en rätt cool design. Striderna är det mestadels inget större fel på, utöver Mogueras rymdstrid som är tacksamt kort.

Sammanfattningsvis: Det saknas en ordentlig handling, en ordentlig emotionell kärna, stakes. OCH den har ingen egentlig koppling till övriga filmer. Meriterna är i princip enbart att några av striderna ser coola ut, men det här är förmodligen den sämsta Heisei-filmen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Så, jag gillade inte SpaceGodzilla, tyckte Mechagodzilla inte riktigt funkade... Hatar jag Baby Godzilla? Alltså, nja. Men de Heisei-filmerna är de svagaste. Det är absolut inte att jag när ett hat för "söt Godzilla" baserat på att jag ogillade Godzooky.

Godzilla vs Destoroyah, då, är ett "riktigt" slut för Heisei-eran, snarare än Showa-erans abrupta slut på motorn.


Jag skyller på de två föregående filmerna, och de gick inte lika bra som Godzilla vs Mothra så det kan ha en koppling.

Handling: Godzilla håller på att överhetta efter att det var någon form av naturlig härdsmälta på ön Godzilla och Baby Godzilla befann sig på. Ungdom resonerar att Oxygen Destoroyah (vapnet från allra första filmen) borde användas för att stoppa Godzilla från att explodera i kärnexplosion. Oxygen Destroyer har dock påverkat små precambrianska fossil som växer exponentiellt.

This is fine

Dåliga grejer: Möjligen pacingen? Men kan på rak arm inte komma på något.
Bra grejer: Monsterdesignerna är utmärkta. Gillar att Destoroyah har stadier tydligt inspirerade av Alien och, typ, krabbor, och faktiskt ger sig på människor direkt - det är uppfriskande med variationen. Effekterna är on-point, striderna är bra, Baby Godzillas utvecklade form är bra, slutet är utmärkt.

Betyg: 5/5
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Av Heisei är filmerna jag ser som bäst: Godzilla vs. Mothra, Godzilla vs. Destoroyah, Godzilla vs. Biollante, Godzilla vs. King Ghidorah. Vill man hänga med kan man skippa Mechagodzilla II och SpaceGodzilla med i princip ingen förlust - Destoroyah har inga callbacks till dem - Miki reset:as till sin status i Mechagodzilla II (och annan karaktär från den filmen dyker förstås upp). Men - eftersom det "bara" är sju filmer (åtta med första Godzilla) och även de sämsta har något värt att se kan man se alla.

Med det sagt, studion hade sagt att Godzilla skulle dö i den 22:a filmen, och de höll det löftet. Som svar på backlashen sa de att de tänkte låta Godzilla vara död till årtusendet.

Däremellan hann det komma en amerikansk Godzilla-film som var sämre än de flesta Heisei-filmer och tjänade in... mer än 6 gånger vad Destoroyah gjorde. Engelskspråk och marketing hjälper antar jag. Och så klart ledde den filmens framgång till att Toho gjorde uppföljare tidigare än planerat. Med ett år.

Godzilla 2000: Millennium (1999)


Ytterliggare en reboot/alternativhistorisk variant med 1954-filmen som startpunkt. Nu är Godzilla ute efter kraftkällor - vilka definieras förrän nästa film, som kanske/kanske inte hänger ihop med denna? Vetenskapsman och dotter jagar Godzilla och förvarnar när denne kommer, lite som Twister med jätteödla. Armén planerar att döda Godzilla, vetenskapsmannen vill att Godzilla ska bevaras för vetenskapen. Värt att veta är att Godzilla följer Heisei-tolkningen och som bäst är en orkan man vill undvika. Också kommer det ett uråldrigt flygande tefat in i handlingen.

Dåligt: Handlingen lider av att människorna inte har någon egentlig effekt alls. Det finns en del på 20 minuter man nästan kan spola förbi där människorna försöker lista ut vad utomjordingarnas plan är som saknar en del spänning och förmodligen hade kunnat lyfts om karaktärerna hade haft mobiltelefoner (för en gångs skull). Utöver det - SFX men också det visuella tar ett steg tillbaka. Det här känns mycket som medium-budget 90-talsfilm, precis när CGI började ta över. Och de drog ner på modellerna och använder mer chroma key. Så vi får klumpigt datorgenererat krossat bilfönster, fler bilder med Godzilla blandat med stadsfilm. En del av det ser bra ut, men en del är mindre bra och det märks när de inte lägger till den extra ansträngningen för att blanda samman monsterdräkt och filming på plats. Tefatet är också problematiskt - designen är lite fräck med en reflekterande yta men påminner också starkt om något man skulle kunnat hitta på ett voodoografikkorts förpackning.


Bra: Sympatiska mänskliga huvudpersoner. Trots att filmen har en Godzillas motsvarighet till He-man-handling (utomjording spenderar det mesta av filmen på att förbereda plan, Godzilla slår sönder plan på 10 minuter) så tröttnade jag inte när de slösade tid med en b-handling där människorna är helt irrelevanta förutom som exposition-fordon.

Monsterdesignen för Godzillas motståndare har flera former, som Biollante och Destoroyah. Jag ser det inte som något dåligt, och här skiftar de en del. Den första är lite War of the Worlds-inspirerad:


Och de senare formerna är... inte det.


Så för att sammanfatta: En väldigt 90-talsaktig Godzilla. Början och slutstriden är rätt fet, men det är rätt mycket tråkigt i mitten som inte påverkar något, tyvärr.

Nästa film verkar de ha dragit samma slutsats med, och den både utelämnar den här filmen och ger mer fullödig bakgrundsberättelse.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Godzilla vs. Megaguirus


Typ fortsättning på förra filmen - Godzilla ger sig efter kärnkraftsverk, så Japan ersätter dem med sol, vind och vatten...
...
vilket inte är närheten nog för att täcka Japans energibehov, så de utvecklar en ny energityp, "plasmaenergi", som inte använder sig av fission. Och Godzilla Lämnar Dem I Fred - ha ha nej, han ger sig på de kraftverken också, för Godzilla är lite av ett aschle. Och anti-Godzilla-styrkan utvecklar ett vapen för att ta hand om Godzilla - ett litet svart hål, som de behöver få ner till 2 meter. Testerna går bra, men de råkar väcka till liv/mutera/släppa lös en uråldrig insekt av en sort som härskade över Jorden i miljontals år.

Mindre bra: Några scener har inte åldrats så värdigt och ser inte lysande ut. De har en del slow motion of freeze frames som ser dåliga ut nu men antagligen var nya och fräscha på den tiden. Det känns som att de bygger vidare på förra filmens tekniker, och de gör det klart bättre, men de har lite bugs kvar att fixa.

Coolt: De återanvänder lite samma koncept som Destoroyah, men gör det med jätteinsekter i storlek lite större än människor. Det funkar. Handlingen kretsar mest kring militär igen, vilket är lite trist men åtminstone ger det handlingen fokus. En insektssamlande pojke och hans mor ger lite vardagslivskoppling. Striderna är också varierade - och Godzilla har till och med lite wrestling moves i den här!

Inte den bästa Godzilla-filmen, men bra.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har varit och kikat på Dune, utan att ha särskilt bra koll i förväg. Kom inte igen den gamla filmen den gången jag körde igång den, har inte läst nåt. Därför lite extra skoj att gå med nån som hade desto bättre koll och få tjöta lite efteråt om vilka saker som antingen inte syndes till, som bara antyddes eller som fick lite extra förklaring i den här versionen.

Gick in med ganska svala förväntningar, men gillade den betydligt bättre än jag hade väntat mig. Tyckte inte den kändes lång, var mindre visuellt mindre "platt" än jag befarade eftersom nästan allt promo-material haft samma dämpade färger, och gillade flera av skådisarna. Kände inte igen varken Oscar Isaac eller Javier Bardem, vilket jag menar är en positiv grej.

Nå, kort sagt: mer tack. 4 flygsländor av 5.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Godzilla, Mothra and King Ghidorah: Giant Monsters All-Out Attack (2001)


Godzilla är skurken i den här

Okej, så i förra filmen så slogs Godzilla mot en jätteinsekt och militären kastade in den i ett maskhål, i en väldigt Heisei-era-lik handling. Så för att se den här filmen så är det viktigt att komma ihåg... första filmen. Yup, en reset/remake till där Godzilla dök upp 1954 och är tillbaka igen. Den här gången tog SDF all cred för att Godzilla besegrades - fast nu kommer Godzilla tillbaka. Två saker skiljer sig en del från tidigare filmer: Det första: En del tidigare Godzilla-filmer har haft att Godzilla orsakat massiv förstörelse och folk sprungit i panik, en del scener har Godzilla förstört byggnad med folk i - det har slätats över en del. I den här så får vi dels perspektivet från folk när Godzilla kommer och massor dör "on screen" (inte blodigt, men kollapsande byggnader, atomandedräkt, svans, etc). För det andra så är det mer som en spökhistoria: Godzilla är i denna filmen ett amalgam av alla rastlösa själar från de som dog i Stillahavskriget, och attackerar för att Japaner försöker förneka sin historia - givetvis dog en del Japaner där också men Japanernas offer och deras vrede väger tyngre.

Dåligt: Om jag ska anstränga mig att leta fel så är filmen lite slö med att komma igång.

Bra:
  • Designen är solid. Baragon, Mothra och King Ghidorah har lite mer traditionell japansk andevärlds-stuk (yokai) och Godzilla ser mer ut som en demon. Någon enstaka scen kan man se CGIn men mestadels ser det ut som bra dräktjobb och effekterna är solida.

  • Fokuset på att ge perspektiv från dömda människor förhöjer hur monstruös Godzilla är. De som spelar dem gör också bra ifrån sig.
  • Mänskliga huvudpersonerna är starkt kopplade till handlingen. Vi följer en soldat och en reporter vilka båda är lite upprepning, men jag köper deras inbördes relation och bifigurerna funkar.
Betyg: 5/5.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag såg också Dune Part One (2021) den här veckan.

Överlag: Rätt trogen romanen, nästan alla ändringar förbättrade - att vi spenderade mer tid på Caladan än boken gav mer kontrast, t ex. Visuellt har jag bara gott att säga - det är rätt mycket hämtat från tidigare versioner (ornithoptern är 80-90% från Cryos Dune-spel) med ändringar som med förbättrar. Älskade rymdskeppen.

Bästa filmatiseringen innan den här är 2000-tals-miniserien, som också hade uppföljarna Dune Messiah och Children of Dune. Den var mestadels trogen i handling, såg rätt dålig ut och hade "OK" skådespelande. Den lyfte aldrig riktigt.

Betyg: 5/5. Med en skopa tur så kan vi få den definitiva filmatiseringen av Dune. Hoppas.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett super mega cheese ultra deluxe campy b-action rullen Dark Angel även känd som i come in peace ifrån 1990 med vår blonde svenske actionhjälte Dolph Lundgren i huvudrollen som den hårde Texas snuten Jack Caine som inte tvekar att tänja på lagen i sin jakt på The White Boys som man skulle kunna tro är en rasistisk hatgrupp baserat på namnet men så är inte fallet utan som är ett gäng med White collars (slips och kostym nissar) som dealar droger .

Mitt i allt detta så dyker 2 Aliens upp , den onde Talec som injicerar människor med heroin för att sedan skörda endorfiner för att framställa en drog som heter Barsi som hen sedan skall sälja på sin planet och Azec som är den "goda" alien och är en intergalaktisk snut som jagar Talec.

Jack Caine blir naturligtvis involverad i detta och måste rädda mänskligheten ifrån Talecs onda intergalaktiska drog imperium.

Detta är 90-tals b-action cheese camp deluxe , varenda 80/90-tals action cliche och trope finns närvarande i den här filmen .

Betyg: 4/5 på grund av sin cheesy 90-tals b-action känsla .
Du vet att du får Dolph Lundgren, pistoler och muskler och action i 90 minuter när du slänger på den här filmen .
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Atlantis Inferno
1983 (alt: Atlantis Interceptors, org. title: I predatori di Atlantide)

Två kompetenta män knockar två vakter ljudlöst. Ingen dödad. Ena tar sig in för att söka efter sitt mål och bryter nacken av en vakt på vägen. Varför knockade de ut de första två vakterna? Mannen fortsätter vidare och hittar sitt offer, som han kloroformerar ... tyst. Blir ändå upptäckt och hotad med pistol men slår undan pistolen och använder sin redan etablerade "superkraft" att effektivt och stumt knocka någon med ett knytnävsslag. Nästa vakt skjuter han. Vakterna utanför vaknar till liv. Dessa skjuts också. Varför dödade de inte dem från första början?

Postern såg ut som en äventyrsfilm på Netflix. Tänkte att det handlade om att söka efter Atlantis, men icke. Det ser ut som att filmen är regisserad av en student och han försöker göra någonting spännande genom att ständigt klippa mellan två saker. I början av filmen ska en helikopter landa på en oljeplattform. Säkert 1-2 minuter lång sekvens där det klipps mellan en person som går upp på landningsplattan och helikoptern. Genom filmen så byts stämningen från "action" till en skräckkänsla och när jag ser att detta är regissören som gjort Cannibal Holocaust så känner jag igen mig mer.

Filmen är kass. Det finns inget i den som är värt någonting. Det fanns en kul tanke och jag tror faktiskt Spielberg hade kunnat göra något vettigt av manuset, men någonstans på vägen tyckte de att Mad Max var en schysst förebild för atlantianerna och det blev mest bisarrt. Vissa sekvenser är jättekonsigt redigerade. Exempelvis en sekvens där huvudpersonen står på en båt och ser en ö och i nästa klipp ser vi att han och hans kumpan har simmat i land. Nästa klipp är de tillbaka på båten igen torra. Under några frames i filmen så fladdrade den här förbi (bibehållet ljud och text):

atlantisInfernoOffline.jpg

En sak som är lite intressant är den kvinnliga historikern i filmen. Där kvinnor på denna tid framställdes som våp är hon kompetent. Överraskande progressivt. Men i alla fall, se bara den här filmen om du desperat behöver något att slökolla på.

BETYG: 2/5
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har sett den kandensiska skräckfilmen Pontypool (2008) som bygger på romanen Pontypool Changes Everything (1995). Det är författaren till boken som har skrivit manuset, men läser man blurben tilll romanen så verkar filmen vara ett annat perspektiv på händelserna i boken snarare än en filmatisering.
I princip hela filmen utspelar sig inne på en lokalradiostation i den lilla staden Pontypool där det kommer in märkligare och märkligare nyheter. Invånarna i staden börjar bete sig udda. Ken in the Sunshine Copter raporterar att det samlats en stor klunga vid läkarmotagningen och steg för steg får vi följa detta mycket annorlunda Zombie-utbrott (det är inte Zombies, men tillräkligt nära för att det ska vara en jämförelse).

De tre medarbetarna, raidoptartaren Grant, producenten Syndey och praktikanten Laurel-Ann gör sitt bästa för att förstå vad som händer, sorterar i tipsen som rings in och försöker bestämma vad de kan och inte kan säga "on the air". Till slut konfronteras de med PontyZombierna men det blir inte "det vanliga" i en zombiefilm då heller.

Det här var en bra film och den gjorde mig sugen på att skiva ett "Tangonätter" inspirerat äventyr om samma gruindpremiss. Rollpersonerna är en radiostation och något märkligt händer utanför.
4 av 5.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Igår såg jag för första gången Karate Kid part 2.

Ett drama om pensionärer som återupplivar sin tonårskärlek efter fyrtio år, samtidigt som den gamla rivaliteten i triangeldramat blossar upp igen. Storyknutarna löses vackert genom en stor storm, som visar skurken att det finns saker mäktigare än honom och hans långsinthet, och en nära döden-upplevelse som sätter saker i perspektiv. Riktigt bra, och Pat Morita i huvudrollen är helt jäkla fantastisk. Scenen där han sitter och tittar på solnedgången och sörjer sin döde far är banne mig mästerlig.

Och så är det någon karateunge med också då och då, men han var aldrig viktig.

3/5, inte lika bra som första och framför allt slutet är lite för tramsigt och abrupt, men överraskande bra fram tills dess.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett Brubaker ifrån 1980 med Robert Redford i huvudrollen.

Brubaker bygget på boken accomplices to the Crime: The Arkansas Prison Scandal från 1969, om en verklig fängelseskandal i Arkansas 1967. Jag har inte läst boken så kan inte uttala mig om filmen är boken trogen eller ej .

Henry Brubaker (Robert Redford) går undercover som fånge på wakefield state prison där han upptäcker fruktansvärda missförhållanden , våld och korruption. Efter en konfrontation med en våldsam fånge avslöjar sig Brubaker som fängelsets nye fängelsedirektör .

Brubaker försöker reformera fängelset och införa en mer human hållning vilket stöter på patrull ifrån stadens styrande elit som skott sig på den korruption som råder.


Betyg. Ett riktigt bra fängelsedrama 4/5
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Dune

5/5


Bra utav bara helvete!

Enda som störde mig lite var att referenserna till vissa kulturer, såsom skottar och araber blev lite övertydliga ibland.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag har sett Divergent.
"Passa in eller dö", "kampen om den fria viljan" (fast bra till skillnad från Assassins Creed) och så lite tonårsvibbar men det kan jag stå ut med trots att jag tydligen är 40 nu för tiden.

Hade ingen koll på filmen innan (det är lite typiskt mig) och blev lite nojjig i början med hela "fem fraktioner där alla medlemmar definieras av ett enda attribut", liksom hur dynamisk kan den här filmen bli? Men tji fick jag för jag blev underhållen, det var lagom spännande och inte en enda gång himlade jag med ögonen åt manus (låga krav här efter min två senaste recensioner).

Så tummen upp.
 
Top