WRNU:s filmklubb 2021 v37

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,442
Location
Helsingborg
Dune
2021

En film de säger är ofilmbar. Två har försökt tidigare. Jag är tacksam för att sådan här SF görs idag, även om det inte är min kopp te. Mästerligt foto, varenda en av den lång raddan av skådespelare levererar stort, ett soundtrack som är bortom denna värld. Dock lite för luddigt och profetiskt för min smak. Hade säkert kunna klippa bort 30 minuter från den 2,5 långa filmen utan att tappa något. Funkar dock helt att softa till, men borde dock ses på bio för upplevelsens skull.

BETYG: 3/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,442
Location
Helsingborg
Jumanji: The Next Level
2019

Gillade inte Robin Williams-filmen. Kollade på rebooten, fast där det är ett datorspel istället för brädspel, och jag blev positivt överraskad. En historia som handlar om att växa som person. Helt klart sevärd. Tänkte att jag kunde softa och kolla på uppföljaren och den har precis samma budskap, fast dragit med två gamla pensionärpersonligheter som bara är rakt upp och ned gnäll- och senil-irriterande. Jag började kolla på Youtube medan jag såg på filmen och var nästan på väg att spola stora stycken i slutet av filmen. Det är knappt den är duger om man vill desperat slökolla på något.

BETYG: 2/5
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,090
Location
Stockholm
men jag fick intrycket av att det här var en ganska beat-by-beat filmatisering av (första halvan av) första boken –
Det är det inte, bl.a. är det ett antal grejer de inte hade med (några som är väldigt intressanta att tog bort, fast de kanske flyttar över dem till del 2), och den delen där de möter doktorn igen är helt ny.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Skillnaden i dina slutkommentarer o dit betyg känns lite kluvet.
På vilket sätt? Det här är alltså mitt betygssystem:
1 - Jag vill ha tillbaka de här två timmarna, helst med lite ränta för sveda och värk.
2 - Dålig, kommer att uppmuntra andra att undvika filmen.
3 - Meh. Kommer varken att uppmuntra eller avvärja. Okej, duger att se som tidsfördriv.
4 - Kan tänka mig att se igen nån gång, och kan rekommendera till andra. Bra film, men fallerar på några punkter.
5 - Skulle kunna se om filmen imorgon. Det blir nog inte bättre än såhär i den här genren.

Det är ganska konkreta kriterier, för såna gillar jag som lärare och lite fyrkantig i mitt tänkande. Systemet är konstruerat på så vis att varje steg ska vara tydligt skiljt från de andra och att det ska finnas anledning att använda hela skalan. Sedan brukar jag mest sätta betyg kring 4, men det är för att jag mest ser film jag tror att jag kommer att uppskatta.

Jag tycker att den här filmen utan tvekan är bra nog att se om någon gång, och jag kan rekommendera den. Den är ruskigt snygg, den har bra skådespeleri, och så vidare. Att den inte var speciellt medryckande hindrar inte det på något vis.

Däremot var den inte bra nog för att jag skulle kunna se om filmen dagen efter, den var liksom inte sådär "WOW nu kan jag inte tänka på annat än den här filmen de närmaste dagarna"-bra.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,090
Location
Stockholm
Det är det inte, bl.a. är det ett antal grejer de inte hade med (några som är väldigt intressanta att tog bort, fast de kanske flyttar över dem till del 2), och den delen där de möter doktorn igen är helt ny.
Vill rätta mig själv här. Jag skrev att "den delen där de möter doktorn igen är helt ny" och jag hade fel, den är med i boken, jag hade bara helt glömt att den skede. Ber om ursäkt för misstaget. Där emot så är bl.a. scenerna på Calledan då Paul o Leto går bland gravar o talar om framtiden, och representationen från kejsaren som ceremoniellt förklarar överlämningen av Arrakis med officer signering, nya.
 
Top