WOTC nya satsning på kulturell sensitivitet

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag tror vi alla är överens om när onda ögat och kannibalism är ok och när det inte är ok (bra och tydlig reaktion av dig Anarchclown).

Jag tycker definitivt att båda kan vara coola inslag i en setting vara man undviker de specifika fallgroparna/stereotypern. Det är helheten som kan bli problematisk
Ja. Eftersom magi inte funkar på riktigt så är nästan allt av det tankegodset baserat på fördomar från förr. Tricket med att behålla magi är att kanalisera de fördomarna på ett coolt sätt utan att förstärka nidbilder från ett hemskare förflutet.
 
Last edited:

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är, som jag har sagt tidigare, det specifika encountret som är wack. Har för mig jag klistrade in sidnummer i T of A också. Vi vet alla att specifika instanser kan vara bra eller wack.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
För att komma tillbaks till WotC som företag:

 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
För att komma tillbaks till WotC som företag:

Det var någon som kommenterade i den där aslånga tråden efter den nyheten att WOTC öppnat upp sig själv för anklagelser av alla möjliga sorter då man sagt att man ska vara bättre men inte har gett ut eller ens announcat en enda produkt som påvisar någon form av diversity. De ville komma ut med en statement nu PGA George Floyd, men egentligen borde de nog hållit käften för att inte få ögonen på sig innan de var redo att göra något mer konkret än lite errata till några av sina böcker.

Greg Tito som är en av de som jobbar med kommunikation på WOTC är för övrigt helt rosenrasande på Twitter och verkar sjukt arg och frustrerad på att ha försökt göra något för att hjälpa Orion men inte fått något gehör mer än medhåll. DVS att det inte är så många som inte håller med på företaget men att ingen vågar göra något. Det är fortfarande oklart vad Greg och Orion talar om exakt än så länge.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Ah... så jag börjar ställa mig mer och mer helhjärtat på Geist sida: Not good enough, WOTC! Mer och mer... helt och hållet snarare.

Bättre representation i bilderna känns inte lika mycket värt om företaget bakom aktivt motarbetar den representationen i företaget.

Så vad är de bästa sätten att be WOTC skärpa sig? Att skriva om det på ett svenskt forum känns av någon anledning inte bra nog. Är det andra forum som är mer tongivande som man borde hänga på? Bör man maila dem direkt? Andra idéer?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Ah... så jag börjar ställa mig mer och mer helhjärtat på Geist sida: Not good enough, WOTC! Mer och mer... helt och hållet snarare.

Bättre representation i bilderna känns inte lika mycket värt om företaget bakom aktivt motarbetar den representationen i företaget.

Så vad är de bästa sätten att be WOTC skärpa sig? Att skriva om det på ett svenskt forum känns av någon anledning inte bra nog. Är det andra forum som är mer tongivande som man borde hänga på? Bör man maila dem direkt? Andra idéer?
Låt bli att köpa/marknadsföra deras grejer. Det är det enda som egentligen funkar.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Låt bli att köpa/marknadsföra deras grejer. Det är det enda som egentligen funkar.
Problemet är att denna taktik redan utnyttjades för att få dem att sluta med den usla 4th edition. Chansen är att Hasbro skulle uppfatta det som att det var dags för en ny edition istället för att fatta att man var missnöjd med deras interna struktur.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Problemet är att denna taktik redan utnyttjades för att få dem att sluta med den usla 4th edition. Chansen är att Hasbro skulle uppfatta det som att det var dags för en ny edition istället för att fatta att man var missnöjd med deras interna struktur.
Så låt bli att köpa den eventuella nya utgåvan också? Det är ju skit samma ifall de går under och någon annan får bli herre på täppan; det är ju också ett sätt att få dem att sluta bete sig illa.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Så låt bli att köpa den eventuella nya utgåvan också? Det är ju skit samma ifall de går under och någon annan får bli herre på täppan; det är ju också ett sätt att få dem att sluta bete sig illa.
D&D driver expansionen av rollspelshobbyn. Mer än 50% av alla rollspelare spelar mest D&D enligt den information som finns tillgänglig. Att tro att vi kan göra oss av med D&D och inte kraftigt minska hobbyns genomslagskraft är inte realistiskt. Jag tror inte på att man dödar det man älskar för att rädda det. Jag tror risken är ganska mycket större att man bara dödar det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Bojkott är i sig ett VÄLDIGT trubbigt och dåligt verktyg för att driva förändring. Som redan påpekats finns det ju exakt ingenting som säger att företaget vid en bojkott "förstår" vad bojkotten grundar sig i.

Dessutom är individuell, personlig bojkott extra poänglös eftersom man ju trots allt bara är en ensam individ. Om bojkott ska ha någon effekt måste det ske genom samarbete och kollektiv aktion, som dessutom kombineras med ett massivt kommunikationsarbete.

Det är säkert bara en slump att alla lösningar som har en chans att komma någon vart innebär att man behöver organisera sig. =)
 
Top