WOTC nya satsning på kulturell sensitivitet

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
och det är problemen som råder idag vi behöver lösa.
Och ur den aspekten kan jag tycka att det är lite skitsamma vad Tolkien hade för avsikter med orcherna så som han framställde dem. Frågan är om det är ett problem idag, och många verkar tycka att det är det. Då kanske vi borde ta oss en funderare på om vi kan fixa till det på ett sätt så att det inte längre är ett problem idag.

Och om 20 år när dagens lösing har blivit problematiskt av en eller annan anledning ska vi kanske ta oss en ny funderare på hur vi löser det då istället för att muttra om att "för i tiden var det här okej", när det kanske inte ens var okej förr i tiden heller, vi brydde oss bara inte om att lyssna på dem det var ett problem för vid tillfället.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Och ur den aspekten kan jag tycka att det är lite skitsamma vad Tolkien hade för avsikter med orcherna så som han framställde dem. Frågan är om det är ett problem idag, och många verkar tycka att det är det. Då kanske vi borde ta oss en funderare på om vi kan fixa till det på ett sätt så att det inte längre är ett problem idag.

Och om 20 år när dagens lösing har blivit problematiskt av en eller annan anledning ska vi kanske ta oss en ny funderare på hur vi löser det då istället för att muttra om att "för i tiden var det här okej", när det kanske inte ens var okej förr i tiden heller, vi brydde oss bara inte om att lyssna på dem det var ett problem för vid tillfället.
Ja. Tolkiens orcher är ju dock historien som informerar våra nuvarande åsikter. Precis som att vår egen historia gör det. Om Tolkien specifikt tänkt sig orcher som svarta människor som han ville att man skulle kunna döda helt okomplicerat hade det kanske inte funnits så mycket intresse av att reclaima ett uppenbart skadat tankegods istället för att hitta på ett nytt. Nu är det mer "vissa mossiga attityder går att skönja i ett verk som skrevs för 80 år sedan och som inspirerat en bunt saker sedan dess och som ändå inte sticker i ögonen så mycket på moderna människor att de vill kasta den på historiens skräphög". Då kan det kännas värdefullt att uppdatera och göra tankegodset från dem modernare.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Dock verkar det som att de specifika indier vars system britterna valde helt enkelt fortsatte traditionen att trycka ner och stampa på alla andra folkgrupper och kulturer i landet. Något som än idag fortsätter vara ett problem, enligt kollegor och vänner i indien. Skadan var så att säga redan skedd och ekona fortplantar sig genom tiden till idag, och det är problemen som råder idag vi behöver lösa.

Så som WOTC nu försöker göra.
Jomenvisst, indiska härskare och sociala grupper har en millennielång tradition på att förtrycka både undersåtar och grannar. Till exempel ville några mogulkejsare utrota sikherna. De som varit minst rasistiska i den svängen är nog portugiserna, som medvetet ville skapa ett lokalt blandfolk som skulle bli lojalt mot tronen i Lissabon.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Ett annat, mer systemkritiskt perspektiv på hela grejen med progressiva ståndpunkter från stora företag, kommer från Fiona Geist.

I think a lot about the backend math to games production and how to change it. So here is a starting point: most major corporations do not care about the content of the book as such: they are trying to slot something they make into what they see as a market opening.

This is achieved by paying sub poverty wages to a large number of people which generates unmotivated and large work teams none of which receive much of anything beyond a one time payment for services rendered. This puts an impetus on freelancers to constantly find gigs.

The lack of recurring payment for many is to produce profit paid out to shareholders, investors, managers and other individuals whose job is not making a book. There are also enormous expenditures on marketing (if I call you a good marketer or capitalist it isn’t a compliment)

By normalizing this wage structure, large gaming companies can point to their razor margins as evidence they cannot pay more because their only model for making a book is, overall, quite expensive and requires selling a truly massive number of copies (hence marketing)

These large (and often expensive) books have a skewed ratio of “noise” to “signal” (or “fluff” to “useable content”). Pages of useless backstory, elaborate staging for predetermined encounters, mechanics for set pieces and minimalist areas for exploration.

When I say “fuck WotC” I’m not really interested in attacking someone’s personal relationship with material but the system of exploitation that makes it. Most people learn to be comfortable serving a hegemonic game system that has high degrees of name recognition to boost them

Running, promoting, streaming, writing and blogging about major corporations is either seeking a job in a system based on gouging away at customers or buying their product as it allegedly changes the market when they take even a milktoast stand on issues of social justice

There’s a sucker born every minute because no one thinks to say “hey sucker 5e is a serviceable system but playing it is supporting a rapacious company with few, if any, redeeming features that encourages moral cowardice and wage theft.” Stop letting people get took by fast talk

The reason any of big ticket companies make “progressive” overtures is so they can continue to persist—despite their utterly regressive and loathsome pay structure and management culture—and advertise to you without getting told to fuck off. It’s not about principles.

A principled WotC would address the exploitive nature of DMs guild contracts, the distribution of pay, the ownership of IP, the generationally compounded problems of setting assumptions and would work on making something like the idealized D&D that exists in its defenders heads

Principled majors would take accountability for their many lapses of judgement and taste in hiring, publishing and general employee treatment—because people don’t like thinking about how their sausage is made and where their money goes (not to creators that’s for fucking sure)

A fan base who actually cares would continually pressure their hero to do better rather than treating all criticism as defiling their childhood and attacking them personally. There’s a reason our scene is so easily filled with missing stairs: people don’t want accountability

I have outstanding projects but I’ve been focused on issues of wage, better hiring practices, fair and transparent contracts and offsetting environmental damage. I’m publishing my backend math from now on and dare a major to post the pay and royalties for each credit

If you care about issues of social justice: stop buying identity washed corporate projects that offer as little substantial change as a bank that practiced redlining and discriminatory lending hanging a Black Lives Matter banner while continuing to profit from inequality
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Femman är OGL. Alltså open source. Det går att spela utan att vara allt för ingeggad i WotC. DMs Guild är en dålig deal på många sätt; en del tycker det är värt det för det har varit en stepping stone till en betalande karriär för dom, jag tycker inte det för jag vill (som vi har pratat om i rättigheter-tråden) inte att mina grejer ska bli ännu sämre än vad dom redan är genom att fjättras i en restriktiv licens.

Många av femmans hardbax suger verkligen. Konstigt men sant. Där har hon rätt. Spelet blir bara sämre för varje år som går. Men… det började på en sån hög high med en sån genial design att det typ gör nada att det har blivit 3% sämre.

Dåliga hiring practices och employee treatment är en bra poäng. Produktionsmedlen är inte i goda händer när det gäller Wizards in house. Magic-teamet tog upp det i sitt svar på kritiken (med iofs hittills bara tomma löften) men D&D-teamet har inte gjort det på samma sätt.

Men till skillnad från Magic så är det bara att köra femman utan en enda cent till Wizards om man nu så vill. Finns gott om fantastiska 3rd party–grejer. D&D är det nya posix.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Ett annat, mer systemkritiskt perspektiv på hela grejen med progressiva ståndpunkter från stora företag, kommer från Fiona Geist.
Låter som jäklig vettig kritik mot WOTC i stort. Fast jag kan tycka det känns lite konstigt att kritisera dem för att de jobbar mot mer progressiva ståndpunkter av ett vinstintresse snarare än allmän välvillja. Det senare hade så klart varit det trevligaste, men är inte påverkan genom marknadskraft ett av de klassiska sätten att tvinga företag att bli bättre på?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Låter som jäklig vettig kritik mot WOTC i stort. Fast jag kan tycka det känns lite konstigt att kritisera dem för att de jobbar mot mer progressiva ståndpunkter av ett vinstintresse snarare än allmän välvillja. Det senare hade så klart varit det trevligaste, men är inte påverkan genom marknadskraft ett av de klassiska sätten att tvinga företag att bli bättre på?
Det beror väl på vilken allmän ståndpunkt man intar -- Geists kritik är ju väldigt tydligt en antikapitalistisk, anarkistisk kritik mot den mer PK-liberala synen att marknadspåverkan är viktigt och att företag på ett meningsfullt sätt kan bli "bättre".
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Fast jag kan tycka det känns lite konstigt att kritisera dem för att de jobbar mot mer progressiva ståndpunkter av ett vinstintresse snarare än allmän välvillja.
Kritiken går ut på att dom bara till synes jobbar mot dom ståndpunkterna och inte gör allt vad dom skulle ha kunnat göra för att närma sig dom. "Wokewashing."
PS jag vet att politik är olagligt på wrnu, vingt ans de guerre contre les moustiques och allt det… ska försöka hålla mig inom ramen för det
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Först och främst är jag väldigt glad att se att man fortfarande kan citera flera personer på en och samma gång, på ett ännu enklare sätt än förr till och med!

Det beror väl på vilken allmän ståndpunkt man intar -- Geists kritik är ju väldigt tydligt en antikapitalistisk, anarkistisk kritik mot den mer PK-liberala synen att marknadspåverkan är viktigt och att företag på ett meningsfullt sätt kan bli "bättre".
Kritiken går ut på att dom bara till synes jobbar mot dom ståndpunkterna och inte gör allt vad dom skulle ha kunnat göra för att närma sig dom.
Efter att ha läst om Geists inlägg igen så verkar det bara som att jag la in betydelser i det som inte alls finns där, enbart baserat på Svarte Faraons inledande uttalande =)

Geist verkar inte alls kritisera att WOTC utlovar progression av fel anledningar, utan bara krasst konstatera att de gör vad de gör för att de ser en vinst i det. Och den faktiska kritiken verkar enbart handla om att WOTC behandlar sina anställda (och icke anställda) jäkligt kasst och att folk kanske borde ställa lite högre krav på dem än så.

Viktig lärdom i hur presentation påverkar upplevelsen av innehållet =D
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag hade låga förväntningar af men det här var ännu sämre än jag trodde. Dom har ex vis fortfarande Evil Eye. Och kannibalerna fortfarande lika puckade.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja? Jag vet den historiska kontexten. Jag vet inte riktigt hur onda ögat är mer problematiskt än zombies eller en känslighet för cold iron som också är gamla vidskepelser från förr? Det är väl mest namnet på en förmåga eller?
Eller vänta. Är det Vistani som har den? Trodde det var något i Chult. I withdraw my previous statements.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja, det är vistani som direkt kopplas till gamla föreställningar om romer som " socialt ej tolererade individer " som kan få mjölken att sina etc.
Jag tänkte att det var en Chultisk witch som gav någon onda ögat och fick dem att få otur. Vilket så klart också är baserat på en fördom, men en fördom härstammandes ifrån kulturen man efterapar och inte en som lagts på dem utifrån av andra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag tror vi alla är överens om när onda ögat och kannibalism är ok och när det inte är ok (bra och tydlig reaktion av dig Anarchclown).

Jag tycker definitivt att båda kan vara coola inslag i en setting vara man undviker de specifika fallgroparna/stereotypern. Det är helheten som kan bli problematisk
 
Top