WotC nya enbladsäventyr är inte perfekta, men de har något

En tanke.

Om man ändå inte har nycklade rum/kartor så skulle man i teorin kunna frikoppla platser från äventyr. Då skulle man kunna ha "block" av äventyr som man bygger ihop.

Typ:
- Välj/slumpa äventyr/plot/uppdrag
- Välj/slumpa karta/plats
- Välj/slumpa motstånd/utmaningar

Det är väl ingen ny tanke, men just med konceptet enbladsäventyr så känns det som att det skulle kunna funka rätt bra. Man skulle säkert kunna sy ihop det med någon form av kampanjtanke också.
Bra idé! Du har inga planer på att skriva ihop något?

Det känns ofta som att WotC-böcker är snäppet ifrån att göra något kul. Det hade ju varit otroligt om de stod för en konsekvent och stabil kvalitet, om de nu ska vara det mest välspridda spelet!

Jag gillar det ofullständiga. Det var det oifyllda som fick mig att gå igång på AD&D1ed en gång i tiden (1981), och nu använder jag enbladingarna i DMG och Advetures in Faerun som input till min egen fisktanksandlåda.

De bakomliggande konflikterna och krokarna står jag själv för. Så för mig har det funkat utmärkt.

En tanke.

Om man ändå inte har nycklade rum/kartor så skulle man i teorin kunna frikoppla platser från äventyr. Då skulle man kunna ha "block" av äventyr som man bygger ihop.

Typ:
- Välj/slumpa äventyr/plot/uppdrag
- Välj/slumpa karta/plats
- Välj/slumpa motstånd/utmaningar

Det är väl ingen ny tanke, men just med konceptet enbladsäventyr så känns det som att det skulle kunna funka rätt bra. Man skulle säkert kunna sy ihop det med någon form av kampanjtanke också.

Så här gör jag. Förutom uppdraget. Spelarna måste ha sin egen agens.

I min värld är äventyret det som uppstår i spelet. Kartor och konflikter är vad som sätter igång det.

Back