NYHET WotC är fackfientliga

När WOTC ägnar sig åt union busting, så kränker de sina anställdas mänskliga rättigheter.
Det beror på hur man gör det. Om man argumenterar för att det är en dålig idé inför de anställdas interna omröstning är det bara en del av en debatt. Det gäller även om man tar in konsulter.

Ja, det är väl inte förvånande men deprimerande förutsägbart.

Frågan är bara varifrån det här kommer inom WoTC - är det nuv. ledning, Hasbro eller något annat?

WotC har kommenterat det hela med lite snömos:
We have received the filing and are reviewing it carefully. Our employees are the lifeblood of what makes us great, and we are committed to fostering a workplace where every person feels heard, valued, and supported. We believe we have a strong connection with everyone at Wizards of the Coast and that direct relationship with our employees is essential to how we work together to capture the imagination of our fans and players, inspiring a lifetime love of our games. We appreciate hearing about the needs and interests of our employees through this filing, and will respond through the appropriate process.

Frågan är bara varifrån det här kommer inom WoTC - är det nuv. ledning, Hasbro eller något annat?
Amerikanska fack är inte som svenska, som har så mycket makt att de blivit tvungna att vara mer ansvarstagande med den. Amerikanska fack tenderar att vara mer fientliga mot företagen och mer destruktiva för verksamheten. Det är inte konstigt från företagets sida om man hellre slipper dem. Så länge man bara argumenterar mot det är det legitimt.

Typ, tänk er om alla svenska fack var som Hamnarbetarna.

Typ, tänk er om alla svenska fack var som Hamnarbetarna.
Gud så underbart!

Det finns ju så att säga anledningar till att just hamnarbetarförbundet ses som lite av ett föredöme bland alla svenska fackliga som önskar sig lite mer verkstad från de svenska facken. Lite mindre lägga sig platt, lite mer strejk.

Men ja, amerikanska fack har mycket riktigt inte hunnit tjocka till sig; de har inte glömt bort att arbetsköparna är en motpart. De har inte drabbats av missuppfattningen att arbetsköparna vill dem väl, för det är så omedelbart uppenbart att de inte är det.

EDIT: Vi får väl se hur det blir i det här fallet – vad jag vet har inte WOTCs inlejda fackförhindrare börjat arbeta ännu; när de faktiskt påbörjat sina operationer får vi väl hoppas att vi får reda på vad exakt de gör. Amerikanska företag brukar ju som vi alla vet använda exakt alla metoder, lagliga som olagliga, för att förhindra facklig organisation eftersom de vet att organiserade arbetare inte kan köras över lika lätt.

Jag antar att MTG Arena är en relativt liten del av WoTC never mind Hasbro. Frågan är om det här avspeglar företagens policy mer allmänt.

Tänk ändå att man kan skriva 610 tecken formerade i existerande ord och i grammatiskt korrekta meningar utan att säga ett enda någonting.
Jo det är sant.

Det är tyvärr också sant att det nog är det enda de kan göra i det här läget, för de kan inte lova att de ska säga "jepp, vad bra", eller säga att de kommer att säga "screw you". Stämningar skulle regna från himlen i båda fallen tror jag.

Sen har ju vi rollspelare väldigt dåligt tålamod med såna här processer, där vi (alltså ett teoretiskt kollektivt "vi") ofta vill se snabba resultat, där det troligen istället handlar om månaders förhandlingar hit och dit.

Minns inte hur lång tid det tog när Paizos anställda organiserade sig, och det var ju en hel del tjolahoppsan kring det också, även om Paizo snabb insåg att deras kunder verkligen, verkligen ville att de anställde skulle organisera sig, och att Paizo positionerat sig som "det sjyssta alternativet" vilket gjorde att de till slut inte kunde annat än säga "jippi, vad ... roligt ... vi är verkligen glada att detta sker."

Senaste gången jag köpte något från WotC var när D&D5 var relativt nysläppt och jag skaffade core-böckerna, så det var väl strax över tio år sedan. Det har inte varit på grund av någon bojkott eller så utan snarare att jag inte känt att jag har behövt av något mer till mitt D&D-spelande. Och då jag numera har tröttnat en del på D&D så har jag heller inte haft några direkta planer på att köpa fler av deras titlar, även om jag har varit öppen för att det kan komma att ändra sig i framtiden. Men det känns nu som att även det fönstret har stängts.

Senaste gången jag köpte något från WotC var när D&D5 var relativt nysläppt och jag skaffade core-böckerna, så det var väl strax över tio år sedan. Det har inte varit på grund av någon bojkott eller så utan snarare att jag inte känt att jag har behövt av något mer till mitt D&D-spelande. Och då jag numera har tröttnat en del på D&D så har jag heller inte haft några direkta planer på att köpa fler av deras titlar, även om jag har varit öppen för att det kan komma att ändra sig i framtiden. Men det känns nu som att även det fönstret har stängts.
Man kan ju handla begagnat om man vill ha nya DnD-böcker utan att ge sina pengar till WotC.

Hör att det finns ett eller annat ytterligare förlag som har givit ut andra spel med klasser, levels och tjugosidiga tärningar... ;)

Jo det är sant.

Det är tyvärr också sant att det nog är det enda de kan göra i det här läget, för de kan inte lova att de ska säga "jepp, vad bra", eller säga att de kommer att säga "screw you". Stämningar skulle regna från himlen i båda fallen tror jag.

Sen har ju vi rollspelare väldigt dåligt tålamod med såna här processer, där vi (alltså ett teoretiskt kollektivt "vi") ofta vill se snabba resultat, där det troligen istället handlar om månaders förhandlingar hit och dit.

Minns inte hur lång tid det tog när Paizos anställda organiserade sig, och det var ju en hel del tjolahoppsan kring det också, även om Paizo snabb insåg att deras kunder verkligen, verkligen ville att de anställde skulle organisera sig, och att Paizo positionerat sig som "det sjyssta alternativet" vilket gjorde att de till slut inte kunde annat än säga "jippi, vad ... roligt ... vi är verkligen glada att detta sker."
Jag menar, inget hindrar ju dem från att säga ”vi välkomnar att våra anställda väljer att utöva sin mänskliga rättighet att organisera sig fackligt och ser fram emot att mötas vid förhandlingsbordet”. Annat än att de är rövhattar.

Back