Nekromanti World of Darkness?

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Min förening har nyligen införskaffat boken World of Darkness, med tillhörande Werewolf och Vampire.Min fråga är ganska enkel: Vad heter systemet?

White Wolf är väl företaget och World of Darkness är väl världen? Vampire och Werewolf är väl bara tillägsmoduler till systemet med det okända namnet?
 
Trevliga spel men inte system. Enligt min upfattning så är systemet som används i WoD bland de sämmre jag har sett.
Dock lätt att lära sig och lätt att improvisera, men har alledens för konstig slumpfakor.

Känns ofta lättare att "botch:a" än att lyckas bra. Även fast man bjuder runt 10 tärningar.
 
Vi husreglade att 10'or är immuna mot ettor. Då minskar botchandet när man går upp i skicklighet, och spelet får mindre pilsnerfilmskänsla.
 
Antar att ni talar om oWoD, alltså ST 1.

I nya WoD, ST 2.0, så är det väldigt svårt att botcha, och det händer bara när man verkligen har oddsen emot sig.

/Marcus
 
Vi kör också de husreglerna så det är inte alltför lätt att botcha då. men i grunden är det väldigt lätt...


och angående Wod2 så tycker jag det är ett nerköp.
andan de ville fånga gick förlorad någon gång de släpte mer än första boken ungefär.
 
Ja jag har aldrig spelat det...
Vi har bara skapat karaktärer, och jag tyckte det var så oerhört trevliga "grundegenskaper". I alla fall jag ville absolut lägga upp nästa plutt på precis alla egenskaperna, till skillnad från tex DoD6E där man med glädje har låga värden i både perception och spiritus.
 
Vad är botcha?

Det är ett vanligt hederligt fummel, men de var ju tvungna att hitta på ett nytt ord för att verka balla och nyskapande.

Med alternativ stavning är det också en spansk variant av Petanque.
 
Det är ett vanligt hederligt fummel, men de var ju tvungna att hitta på ett nytt ord för att verka balla och nyskapande.

Framförallt var de utrikiska. "Botch" som synomym till "fumble" och i betydelsen "fummel" är äldre än Vampire.
 
Jag tror håller mig till fummel och critical failure :gremcool:

Men så som jag fatta reglerna så riskerar man bara 'Critical failure' när man gör en 'Chans roll' med en tärning. :t10:
 
Men så som jag fatta reglerna så riskerar man bara 'Critical failure' när man gör en 'Chans roll' med en tärning.

Jo, så är det. Lika stor chans att lyckas som att total misslyckas.

/Honken
 
Re: WoD moduler?

Funderar på att köpa en kampanj modul och ha som bas i början för att komma igång med lite äventyr. Frågan är vilken?

Funderat på någon av dessa, någon som testat någon av dom?
Eller kan rekomendera någon annan?

World of Darkness: Chicago
Mage: Boston Unveiled
Mage: Reign of the Exarchs
 
Nu förstår jag inte vad du menar. Har du redan slått en 10a på en Chans roll så har du redan ett lyckat slag och det spelar ingen roll om du slår en 1 på näsa tärning efter 10an. :gremconfused:
 
Känns ofta lättare att "botch:a" än att lyckas bra. Även fast man bjuder runt 10 tärningar.

Du måste referera till någon gammal version av Storytelling/Storyteller systemet. I senaste versionen av systemet så är det nästan omöjligt att botcha om man inte är jättedålig och får mängder med modifikationer.

Det som fanns till första utgåvorna av Vampire/Werewolf/Mage var inte sådär bra. De fick en uppfräshning iom. Revised-reglerna men var fortfarande behäftade med stora problem som t.ex. att striderna blev extremt långa då många kunde få mängder med attacker per runda.

Det nya systemet är mycket mer enkelt och strömlinjeformat och det är ganska osannolikt att folk har fler än en attack (och personligen har jag försämrat de förmågor som ger extra attacker i min version av WoD).

Det jag kan tycka är att det är lite för enkelt att lyckas med en vanlig handling. Det är egentligen inte så spännande för har man några tärningar så är det hyfsat stor chans att man får en lyckad tärning och att handlingen därför går hem.

C.
 
Det jag kan tycka är att det är lite för enkelt att lyckas med en vanlig handling. Det är egentligen inte så spännande för har man några tärningar så är det hyfsat stor chans att man får en lyckad tärning och att handlingen därför går hem.

Man får se till att vara lite bättre på att modifiera pölerna lite mer, eller eventuellt att göra motståndsslag, då det är relevant.

/Honken
 
Back
Top