Nekromanti World of Darkness?

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Min förening har nyligen införskaffat boken World of Darkness, med tillhörande Werewolf och Vampire.Min fråga är ganska enkel: Vad heter systemet?

White Wolf är väl företaget och World of Darkness är väl världen? Vampire och Werewolf är väl bara tillägsmoduler till systemet med det okända namnet?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Trevliga spel men inte system. Enligt min upfattning så är systemet som används i WoD bland de sämmre jag har sett.
Dock lätt att lära sig och lätt att improvisera, men har alledens för konstig slumpfakor.

Känns ofta lättare att "botch:a" än att lyckas bra. Även fast man bjuder runt 10 tärningar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Vi husreglade att 10'or är immuna mot ettor. Då minskar botchandet när man går upp i skicklighet, och spelet får mindre pilsnerfilmskänsla.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Antar att ni talar om oWoD, alltså ST 1.

I nya WoD, ST 2.0, så är det väldigt svårt att botcha, och det händer bara när man verkligen har oddsen emot sig.

/Marcus
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vi kör också de husreglerna så det är inte alltför lätt att botcha då. men i grunden är det väldigt lätt...


och angående Wod2 så tycker jag det är ett nerköp.
andan de ville fånga gick förlorad någon gång de släpte mer än första boken ungefär.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Ja jag har aldrig spelat det...
Vi har bara skapat karaktärer, och jag tyckte det var så oerhört trevliga "grundegenskaper". I alla fall jag ville absolut lägga upp nästa plutt på precis alla egenskaperna, till skillnad från tex DoD6E där man med glädje har låga värden i både perception och spiritus.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Vad är botcha?
Det är ett vanligt hederligt fummel, men de var ju tvungna att hitta på ett nytt ord för att verka balla och nyskapande.

Med alternativ stavning är det också en spansk variant av Petanque.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är ett vanligt hederligt fummel, men de var ju tvungna att hitta på ett nytt ord för att verka balla och nyskapande.
Framförallt var de utrikiska. "Botch" som synomym till "fumble" och i betydelsen "fummel" är äldre än Vampire.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Jag tror håller mig till fummel och critical failure :gremcool:

Men så som jag fatta reglerna så riskerar man bara 'Critical failure' när man gör en 'Chans roll' med en tärning. :t10:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Men så som jag fatta reglerna så riskerar man bara 'Critical failure' när man gör en 'Chans roll' med en tärning.

Jo, så är det. Lika stor chans att lyckas som att total misslyckas.

/Honken
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: WoD moduler?

Funderar på att köpa en kampanj modul och ha som bas i början för att komma igång med lite äventyr. Frågan är vilken?

Funderat på någon av dessa, någon som testat någon av dom?
Eller kan rekomendera någon annan?

World of Darkness: Chicago
Mage: Boston Unveiled
Mage: Reign of the Exarchs
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Nu förstår jag inte vad du menar. Har du redan slått en 10a på en Chans roll så har du redan ett lyckat slag och det spelar ingen roll om du slår en 1 på näsa tärning efter 10an. :gremconfused:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Känns ofta lättare att "botch:a" än att lyckas bra. Även fast man bjuder runt 10 tärningar.
Du måste referera till någon gammal version av Storytelling/Storyteller systemet. I senaste versionen av systemet så är det nästan omöjligt att botcha om man inte är jättedålig och får mängder med modifikationer.

Det som fanns till första utgåvorna av Vampire/Werewolf/Mage var inte sådär bra. De fick en uppfräshning iom. Revised-reglerna men var fortfarande behäftade med stora problem som t.ex. att striderna blev extremt långa då många kunde få mängder med attacker per runda.

Det nya systemet är mycket mer enkelt och strömlinjeformat och det är ganska osannolikt att folk har fler än en attack (och personligen har jag försämrat de förmågor som ger extra attacker i min version av WoD).

Det jag kan tycka är att det är lite för enkelt att lyckas med en vanlig handling. Det är egentligen inte så spännande för har man några tärningar så är det hyfsat stor chans att man får en lyckad tärning och att handlingen därför går hem.

C.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det jag kan tycka är att det är lite för enkelt att lyckas med en vanlig handling. Det är egentligen inte så spännande för har man några tärningar så är det hyfsat stor chans att man får en lyckad tärning och att handlingen därför går hem.

Man får se till att vara lite bättre på att modifiera pölerna lite mer, eller eventuellt att göra motståndsslag, då det är relevant.

/Honken
 
Top