Nekromanti WL-regelverk?

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Re: Wastelands-regelverk?

När WL ändå är på tråden kan jag tipsa om en modifikation till Battlefield1942 som är inspirerad av WL.
Klicka här för att komma till deras sida.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Wastelands-regelverk?

Det verkar snarare vara inspirerat av ett av världens (fortfarande) bästa datarollspel Wasteland (utan -s), snarare än Lancelots Wastelands (där virus och utomjordingar snarare än kärnvapenkatastrofen låg bakom).
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
dock kan man ju till skillnad från många andra spel använda färdigheten utan att ha den om SL tycker det är rimligt. Slå dina 2T10 och försök komma över svårighetsgraden eller som vi i allmänhet säger: DC!
Kruxet är att det är nästan omöjligt att lyckas då. Och jag föredrar SG. Som det faktiskt heter.

/Joel
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Wastelands-regelverk?

Jag blev mer förvirrad över hur initiativet fungerade

Nästan exakt som i DnD..du slår en tärning och lägger till din IB (initiativbonus)

IB baseras på två värden, Stridserfarnehet och reflexbonus..skitenkelt :gremsmile:
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Kroppsskydd

Regeln som beskrev hur kroppsskydd fungerade fattar jag fortfarande inte hur det fungerar - antagligen har jag en mental blockering mot just det stycket. =)

nejdå..problemet är bara att tryckfelsnisse varit där..läs stycket igen men byt ut alla "skadenivå" mot "skademodifikation" så släpper nog blockerningen =)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nightowl brukar t.ex ta upp mängden specialiseringar bland färdigheterna (typ, Förfalskning/ID-kort) som gör att de bara kan användas inom rätt smala områden.
Jo, det är en av mina pet peeves; jag hatar "splitting". Det kan vara befogat på grund av ett visst mått av realism, visst, men ibland är det icke fallet (ett flertal bergsklättrande vänner har förtalt mig det fullständigt moroniska i att ha Bergsklättring och Klättra som separata färdigheter, jag vet inte hur man bär sig åt för att bli bra på att Gömma Sig utan att kunna Smyga alls, etc., och eftersom värdet i grejer MÄTS i varor vet jag inte riktigt hur man kan ha Värdesätta i en varugrupp utan att ha det i flera). Sedan är en del splittande bara dumt därför att det rör sig om färdigheter man använder så sällan att de är onyttiga, så man kan lika gärna slå ihop dem. Det stör inte mitt sinne för realism för fem öre att alla i spelet som kan förfalska enkronor kan förfalska ID-kort också, även om det inte direkt är fallet i verkligheten.

Splittande har två värdefulla effekter: det kan i viss mån vara realistiskt, och, framförallt, det uppmuntrar till att särskilja karaktärer speltekniskt. Lägg märke till att det sista blir viktigast när det gäller grejer alla kan. I WL kan det kännas motiverat att inte ha färdigheten Skjutvapen, för det särskiljer en kille med pickadoll från en kille med hagelbrakare att det är separata färdigheter. Mitt favoritexempel på god splitting är Pendragon; där särskiljer man på en hel hög färdigheter som andra spel skulle sammanfatta som "Etikett", för att skilja tornernings-fanatikern från den trånande romantikern och den intrigerande hovskvallraren. Däremot är alla färdigheter bonnjävlar skall syssla med sammanslagna till EN färdighet. Ingen skall spela bonnjävel ändå.

Wastelands är ett mycket mindre nischat spel, men jag tycker ändå det är VANSINNIGT onödigt att splitta de färdigheter som inte har med överlevnad, strid och förhandling - de tre prylar man gör mest i Wastelands. Det gäller bland annat akademiska färdigheter.

Erik
 
Top