Nekromanti WL-regelverk?

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Jag måste erkänna att jag tycker regelverket i WL är mycket bra. Reglerna för att öka och minska i FN, skade och chockmodifikationerna, kvalitetsgraderna..allt tycker jag är bra.

Jag förutsätter att det finns gott om folk som inte tycker som jag..nu har ni er chans att säga emot. Vad tycker ni suger med regelverket, och varför?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
WL?

En dum fråga som jag säkert får ångra, men... WL är förkortning för vilket rollspel?

- Phelan
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Warhammer Lite? Wicked Lands? ...

Witches and Lightsabres?

Wierd Labs?

Sorry, jag har ingen aning. Borde kanske inte postat.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Wastelands-regelverk?

Vad tycker ni suger med regelverket, och varför?

Nu var det ett tag sedan jag läste igenom det (någon stal min bok :gremelak:) men vad jag kan komma ihåg så var det ganska bra regler. Problem jag kommer ihåg:

Blödningsreglerna. Som nästan alla spel där de får för sig att det vore kul att handera blödning så blöder man för snabbt och det lindras för långsamt. Man får känslan av att ett papperssår ger upphov till en fontän av blod.

Försämringsregler för färdigheter. Kanske realistiskt, knappast kul eller värt besväret.

Tidshanteringen i stridssystemet var ganska, ehm, tidskrävande. Det fanns korta snuttar, mellansnuttar och långa snuttar och alla behövde de räknas. Jag föredrar enklare system numera.

Uppdelningen av skada/chock gav inte så mycket imho. De var ju ändå ganska odetaljerade så man hade kunnat slå ihop dem utan problem och spara ett tärningsslag.

Närstridsreglerna förstod jag aldrig... det var tydligt att detta var ett spel byggt för avståndsstrid.

Det finns säkert mer...
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Re: Wastelands-regelverk?

Blödningsreglerna. Som nästan alla spel där de får för sig att det vore kul att handera blödning så blöder man för snabbt och det lindras för långsamt. Man får känslan av att ett papperssår ger upphov till en fontän av blod.

Kan jag iofs hålla med om..men det är inte riktigt så illa faktiskt. Man har ganska mycket blodpoäng och det finns ett flertal sätt att lindra det, dock håller jag med om att det lindras för sakta av egen kraft.

Försämringsregler för färdigheter. Kanske realistiskt, knappast kul eller värt besväret

Håller int med..Wastelands är det spel där man enligt mig använder allra mest non-combat-färdigheter. vilket gör att om man bara använder fördigheterna så sänks dom inte så väldigt mycket. knappt alls om man spelar som man ska.

Närstridsreglerna förstod jag aldrig... det var tydligt att detta var ett spel byggt för avståndsstrid.

Snarare för enkla..man kan sparkas och slåss..typ inget mera.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Vad tycker ni suger med regelverket, och varför?

Att man blöder så förbaskat. (-:
Jag är förstås minst sagt subjektiv i ämnet, men visst finns det brister även i det systemet. Nightowl brukar t.ex ta upp mängden specialiseringar bland färdigheterna (typ, Förfalskning/ID-kort) som gör att de bara kan användas inom rätt smala områden.
Wastelands är systemmässigt sett Khelataar 2.0, och de förbättrade rätt många små knepigheter i den uppgraderingen. Jag saknar dock två saker från Khelataars system som jag tyckte borde ha varit kvar -- skadetyper (Hugg, Stick, Kross) är den ena, och att det fattas är ju anledningen att blödningsbuggen finns; ur Khelataar-perspektiv hanteras alla skador i WL som Stickskador, även om man får dem av en knytnäve.
Det andra är kompetensnivåer (Novis, Kompetent, Expert...). Det är väldigt behändigt i Khelataar att kunna grov-uppskatta folks GEV och FN utan att behöva bolla med en massa siffror, och jag förstod aldrig varför de tog bort det i WL.

En annan bugg som är mindre omtalad men som konstruktören själv tog upp, är att man kan välja att vara offensiv eller defensiv i en strid... men man tjänar inget ur försvarssynpunkt på att vara defensiv, så det är lika bra att vara offensiv för jämnan.
Å andra sidan känns det ganska Wastelands. (-:

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Wastelands-regelverk?

Håller int med..Wastelands är det spel där man enligt mig använder allra mest non-combat-färdigheter. vilket gör att om man bara använder fördigheterna så sänks dom inte så väldigt mycket. knappt alls om man spelar som man ska.

Exakt. Varför så mycket matte för något som oftast påverkar "inte så väldigt mycket. knappt alls"?

Lätt att fixa naturligtvis, men du ville ju ha saker vi inte gillade :gremsmile:

Snarare för enkla..man kan sparkas och slåss..typ inget mera.

Men det fanns knivar, yxor och andra tillhyggen. Hur använder man dem?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Wastelands-regelverk?

...om man bara använder fördigheterna så sänks dom inte så väldigt mycket. knappt alls om man spelar som man ska.
:gremshocked:

Regler för att bli sämre på färdigheter man aldrig använder kan jag förstå, även om jag subjektivt inte gillar sådana regler. Men regler där man blir sämre även om man använder dem, nu måste jag väl ändå ha missuppfattat vad du skrev...?

[Edit: tog bort ett "Urrk!?"]
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Wastelands-regelverk?

Vad jag kan komma ihåg har varje färdighet en försämringstakt och om man inte lyckas motverka denna med insamlade förbättringspoäng så kan den försämras. Fasligt detaljerat och ett sablans slöseri mer matte IMHO.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Min erfarenhet av WL är som spelledare under 56 veckor realtime under 73 speltillfällen (på den tiden hade vi stenkoll och jag anser fortfarande att WL är ett av de mest coola spel som gjorts) och det har hänt en del mer eller mindre underliga saker under resans gång.

För att upprepa vad andra har sagt - blödningsreglerna är absurda. En lätt skada dödade en RP på tio sekunder är exemplet jag minns bäst. RPn blir skjuten av en .22:a i överarmen, får en lätt skada, slår 10 på T10:an för blödningstakt och då han har 50 Blodpoäng dör han efter fem rundor, sammanfattat.

Fast inte bara blödningssystemet var underligt - en hel del av det övriga skadesystemet var också underligt ... "godtyckligt" är nog ordet jag söker. Det mest subjektiva är väl att jag aldrig fattade varför en "svår skada" var farligare än en "allvarlig skada"... De olika nivåerna av "Dödliga skador" var också lite smålustiga; "Du får en dödlig skada tre".

Ammunitionens skademod och chockmod påverkade för lite - de 2T10 som avgjorde skadans typ hade för stor inverkan (återigen subjektivt).

Regeln som beskrev hur kroppsskydd fungerade fattar jag fortfarande inte hur det fungerar - antagligen har jag en mental blockering mot just det stycket. =)

Färdigheterna var för många och för snäva, och i vissa fall väldigt obalanserade (Vapenkunskap någon?). Dessutom saknade de någon form av besläktning vilket fick den absurda effekten att en RP kunde skjuta med Automatvapen men inte gevär, så han fick inte, enligt reglerna, skjuta enkelskott, utan var tvungen att skjuta helauto hela tiden. Eller att färdigheterna Gevär och Hagelgevär inte var kopplade till varandra...

Det är det jag minns - det kan vara så att jag minns fel och då ber jag om ursäkt redan nu. =)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag gillar på det stora hela Lancelots regelmotor mycket, men jag tyckte Wastelands var en försämring jämfört emd Khelataar, även om förenklingen av stridssystemet kanske var vettig (även om närstrid är extremt vanligt i Wastelands... ammunitionen räcker sällan till någon längre eldstrid :gremwink:).

Den största buggen delas av bägge spelen, nämligen bristen på grundchanser och släktskap. Detta blir än mer påtagligt i Wastelands, där det är tämligen hårt uppstyltat hur många färdigheter du har från början.

/Joel - hoppas på lite kreativt regelmeck från officiellt håll, nu när det finns ett sånt.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Re: Wastelands-regelverk?

Som Vindhand beskriver så är det större chans att tappa i färdigheten om man använder den LITE!

Detta är även väldigt reglerbart av SL eftersom det beror på antalet erfarnehtespoäng man får i varje färdighet, SL kan dela ut dessa helt godtyckligt.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Re: Wastelands-regelverk?

Som sagti tidigare inlägg så är det ju väldigt reglerbart av SL. Han kan dela ut exakt den mängd erfarnehtespoäng som ger upphov till minskning och ökningspoäng som han känner för.

Men det fanns knivar, yxor och andra tillhyggen. Hur använder man dem?

Det finns en färdighet som heter Närstridsvapen*

Asterisken betyder att man måste specialisera den mot ett visst vapen såsom kniv, klubba, järnrör o.s.v.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Den största buggen delas av bägge spelen, nämligen bristen på grundchanser och släktskap. Detta blir än mer påtagligt i Wastelands, där det är tämligen hårt uppstyltat hur många färdigheter du har från början.

Där sa du ett sannings ord min käre joel :gremgrin:

dock kan man ju till skillnad från många andra spel använda färdigheten utan att ha den om SL tycker det är rimligt. Slå dina 2T10 och försök komma över svårighetsgraden eller som vi i allmänhet säger: DC!
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,041
Location
Göteborg
Blödningar?

Kan inte låta bli att dra en paralell från exemplet du gav...

Så vitt jag vet får man i ett visst Eon 22 i blödningstakt efter en extraskada i armen som blir "Artärblödning"..

En extraskada kanske är lite mera än WL:s "lätt skada" men ändå..det kanske var en artärblödning din WL-RP råkade ut för :gremwink: :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Blödningar?

Som du själv säger - en artärblödning är inte en "lätt skada". Extraskadorna (eller allvarliga skador som det kallas i Eon III) är just allvarliga skador, sådana som man riskerar att dö av.

Jag håller med att tidiga utgåvor av Eon hade lite underliga blödningsregler, men inte fan blödde någon ihjäl på 2½ runda av en lätt skada...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Wastelands-regelverk?

Det finns en färdighet som heter Närstridsvapen*

Asterisken betyder att man måste specialisera den mot ett visst vapen såsom kniv, klubba, järnrör o.s.v.


Jag blev mer förvirrad över hur initiativet fungerade... men det var som sagt många år sedan jag läste det sist :gremsmile:
 
Top