D&D Wizards använder AI-konst

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Det känns som WoC försöker få skandalbingo eller något.
Vilket fot har de inte trampat snett med i år?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,897
Location
Marjura
Hur ser man ens skillnad på deras illustrationer…
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Man kan ju fundera lite på hur det kan komma sig att så uppenbara AI-grejer blev godkända, oavsett?
Som jag fattar det skickas bilderna in till Wizard för över ett år sedan. Det är svårt att minnas idag, men för ett år sedan var inte AI något alla pratade om hela tiden.

För referens startades wrnu-tråden ”AI konstens baksida är redan här” först i september 2022.

Så jag skulle nog påstå att det är helt rimligt att ansvariga på Wizards inte omedelbart tänkte ”hm det här ser AI ut”.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Som jag fattar det skickas bilderna in till Wizard för över ett år sedan. Det är svårt att minnas idag, men för ett år sedan var inte AI något alla pratade om hela tiden.

För referens startades wrnu-tråden ”AI konstens baksida är redan här” först i september 2022.

Så jag skulle nog påstå att det är helt rimligt att ansvariga på Wizards inte omedelbart tänkte ”hm det här ser AI ut”.
Ja. Jag är nog, min misstro till företaget till trots, beredd att tro att det här från Wizards sida i huvudsak handlar om brist på kvalitetskontroll snarare än något annat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Så, med andra ord är det en del av de här bilderna som saknar upphovsrätt och kan användas av vem som helst?

Jag är inte direkt sugen på nån av dem. Men det är ju alltid lite kul att peka finger åt WOTC, och påminna dem om en av anledningarna till att AI konst är en dåligt approach för företag :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Som jag fattar det skickas bilderna in till Wizard för över ett år sedan. Det är svårt att minnas idag, men för ett år sedan var inte AI något alla pratade om hela tiden.

För referens startades wrnu-tråden ”AI konstens baksida är redan här” först i september 2022.

Så jag skulle nog påstå att det är helt rimligt att ansvariga på Wizards inte omedelbart tänkte ”hm det här ser AI ut”.
Fair enough, det är en klok reflektion. Då blir ju frågan istället varför de har godtagit bilder som innehåller så märkliga slarvgrejer, men det blir som sagt en fråga om brist på kvalitetskontroll än brist på etik i just det här fallet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Så, med andra ord är det en del av de här bilderna som saknar upphovsrätt och kan användas av vem som helst?

Jag är inte direkt sugen på nån av dem. Men det är ju alltid lite kul att peka finger åt WOTC, och påminna dem om en av anledningarna till att AI konst är en dåligt approach för företag :)
Nja, jag vette fasen om det där verkligen skulle hålla rent juridiskt om det handlar om verk som bara till del är gjorda med ai. Med förbehåll för att jag absolut inte är någon jurist så misstänker jag att det bara gäller för illustrationer som är mer eller mindre helt ai-genererade. En konstnär som använder ai för låt oss säga 60-70% av processen kan säkert hävda verkshöjd.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Så, med andra ord är det en del av de här bilderna som saknar upphovsrätt och kan användas av vem som helst?

Jag är inte direkt sugen på nån av dem. Men det är ju alltid lite kul att peka finger åt WOTC, och påminna dem om en av anledningarna till att AI konst är en dåligt approach för företag :)

“Vi hörde att du har använt en bild som tillhör Wizards of the Coast…”
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Fair enough, det är en klok reflektion. Då blir ju frågan istället varför de har godtagit bilder som innehåller så märkliga slarvgrejer, men det blir som sagt en fråga om brist på kvalitetskontroll än brist på etik i just det här fallet.
Gissningsvis nån överarbetad AD (elller vad de heter på wizards) med 30 olika projekt som bara var glad att kunna bocka av ”giant book, final artwork” på att-göra-listan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Okej, så jag fattar inte en grej efter att ha sett närmre på bilderna. Någon gjorde bilderna… och sedan körde de en AI över dem? Eller? Är det inte bara ett avancerat filter? Eller har jag missförstått.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
Okej, så jag fattar inte en grej efter att ha sett närmre på bilderna. Någon gjorde bilderna… och sedan körde de en AI över dem? Eller? Är det inte bara ett avancerat filter? Eller har jag missförstått.
I många AIs kan man ju stoppa in en bild och kombinera det med en prompt, typ "hej du AI som är tränad på att göra anime waifu-bilder, här är en bild på mig – gör mig mer anime waifu-lik tack" och så gör den det.

Det är väl något sådant de gjort här – det är alltså lite som ett avancerat filter som besatår av en generativ AI men istället för att bygga upp allt från brus så använder den en bild som grund.

Det är ju om inte annat ett sätt att se till så att alla bilderna i ens bok är precis samma tråkiga vaniljsmak, ifall man har konstnärer som har något så jobbigt som individuella stilar eller så, antar jag.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Det är ju om inte annat ett sätt att se till så att alla bilderna i ens bok är precis samma tråkiga vaniljsmak, ifall man har konstnärer som har något så jobbigt som individuella stilar eller så, antar jag.
Det här är ju så satans deppigt. För att du har rätt. Ai kommer liksom en del annan digital teknik användas för att likrikta mer och mer, så att visuella uttryck får kanterna bortslipade, och de kommer att kalla det för att det visuella "harmoniserar". Lite på samma sätt som CGI medfört att typ alla filmer i en genre ser likadana ut.

Hitta en stil som ingen hatar men ingen tycker om. Kör all kultur genom det filtret. Dystopiskt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Nja, jag vette fasen om det där verkligen skulle hålla rent juridiskt om det handlar om verk som bara till del är gjorda med ai. Med förbehåll för att jag absolut inte är någon jurist så misstänker jag att det bara gäller för illustrationer som är mer eller mindre helt ai-genererade. En konstnär som använder ai för låt oss säga 60-70% av processen kan säkert hävda verkshöjd.
Du har säker rätt. Och oavsett vet vi ju att man inte behöver ha rätten på sin sidan för att stämma någon, så det kanske är ett nöje att spara tills när man desperat måste bli av med ett par miljoner dollars.
 
Top