D&D Wizards använder AI-konst

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Så istället för att betala konstnärer för deras konst, så generar de egen. Snålt och tråkigt av WoTC
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Skulle gärna bojkotta, men har inte köpt en Wizards-produkt sedan någon gång i höjd med 4E. Riktigt vidrigt, hur som helst, och jag hoppas att backlashen blir brutal.

Men liksom det är Wizards, det här är bara ännu ett exempel på ruttet beteende från dem.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Fast där står det ju såhär:
Kickstarter said:
To create a diverse style for this project he uses his ink and digital drawings, photography, stock images and AI art as reference material.
Liksom, referensmaterial, det är ju typ … ett foto man tagit på ens syskon eller barn med handdukar knutna runt halsen som låtsasmantlar, och moppskaft i handen som låtsassvärd. Eller »papperskorgen i badrummet ser lite ut som en dystopisk cyberpunkmegakorpskyskrapa om man kisar och tar av sig glasögonen«. Eller exakt hela Pinterest (åtminstone om den vore trevligare att navigera).

Det kanske är så att personen som skrev det där bara ljuger, men annars så känns det som att det måste anses vara en djävla skillnad mellan att använda en AI-genererad sörja som referensmaterial, och att bara prompta fram ett sexfingrat smetansikte som man sen stoppar in i sin tryckta produkt rakt av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Liksom, referensmaterial, det är ju typ … ett foto man tagit på ens syskon eller barn med handdukar knutna runt halsen som låtsasmantlar, och moppskaft i handen som låtsassvärd. Eller »papperskorgen i badrummet ser lite ut som en dystopisk cyberpunkmegakorpskyskrapa om man kisar och tar av sig glasögonen«. Eller exakt hela Pinterest (åtminstone om den vore trevligare att navigera).

Det kanske är så att personen som skrev det där bara ljuger, men annars så känns det som att det måste anses vara en djävla skillnad mellan att använda en AI-genererad sörja som referensmaterial, och att bara prompta fram ett sexfingrat smetansikte som man sen stoppar in i sin tryckta produkt rakt av.
Jag tänker att det finns ett spektrum mellan "inte använda en dator annat än till inscanning" och "ge tre ord till en AI och printa det den ger ifrån sig utan justeringar".

Och jag säger inte detta för att på något sätt förlöjliga de som är emot AI helt; den punkt på det spektrumet som är "använder dator till allt möjligt men vägrar använda AI eller AI-verktyg till någon del av processen" är helt rimlig i mina ögon och jag har total respekt för den.

För egen del håller jag nog med dig – för mig är "använda AI-genererade grejer som inspiration/referensmaterial" på rätt sida "gränsen". Om man då förutsätter att det inte bara är kalkering, men ren kalkering av referensmaterial tänker jag är en annan fråga som inte nödvändigtvis är AI-relaterad… Det är så att säga fel, men inte för att det är just AI-konst man kalkerar.

Spontant, då. Jag är öppen för motargument.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Fast där står det ju såhär:


Liksom, referensmaterial, det är ju typ … ett foto man tagit på ens syskon eller barn med handdukar knutna runt halsen som låtsasmantlar, och moppskaft i handen som låtsassvärd. Eller »papperskorgen i badrummet ser lite ut som en dystopisk cyberpunkmegakorpskyskrapa om man kisar och tar av sig glasögonen«. Eller exakt hela Pinterest (åtminstone om den vore trevligare att navigera).

Det kanske är så att personen som skrev det där bara ljuger, men annars så känns det som att det måste anses vara en djävla skillnad mellan att använda en AI-genererad sörja som referensmaterial, och att bara prompta fram ett sexfingrat smetansikte som man sen stoppar in i sin tryckta produkt rakt av.
Har du läst bland kommentarerna på kampanjsidan? Det verkar vara mer än referensmaterial.

Vad är den svenska anknytningen? Att det är icke-officiellt material skapat till ett svenskt spel?
Ja, det är ju tredjepartsmaterial till Cy_borg.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Om man bortser från den etiska aspekten måste jag också bara säga att jag tycker illustrationerna är fruktansvärt tråååkiga. Jag tycker generellt att 5E har haft tråkig visuell stil. Extremt välpolerad men generisk digital fantasykonst. Att byta till AI känns inte bara etiskt on brand för Wizards, men även visuellt.

Subjektivt, men visst är 5E-konst jävligt mellanmjölkig?
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Om man bortser från den etiska aspekten måste jag också bara säga att jag tycker illustrationerna är fruktansvärt tråååkiga. Jag tycker generellt att 5E har haft tråkig visuell stil. Extremt välpolerad men generisk digital fantasykonst. Att byta till AI känns inte bara etiskt on brand för Wizards etiskt, men även visuellt.

Subjektivt, men visst är 5E-konst jävligt mellanmjölkig?
Jo, det passar ju absolut deras etablerade grafiska språk ganska bra.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Ja! Det är så tråkigt att det blir fult.
Jag var tvungen att checka mig själv för att se om jag bara är nostalgisk, så bläddrade lite i mina 3.5-böcker och jävlar vilken skillnad det är. Olika illustratörer med distinkt olika stilar. Väldigt mycket mer uttrycksfullt och roligare att titta på än det jag sett från Wizards senaste tio åren.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Man kan ju fundera lite på hur det kan komma sig att så uppenbara AI-grejer blev godkända, oavsett?
Ja, jag kan hålla med. Men eftersom de (enligt twittraren) nu ska justera sina guidelines så kanske inte ai var en issue för dem förrän de blev påkomna med det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Herre-jävla-gud vilken soppa. Man får hoppas att det kommer något gott ur det och att publicister lär sig att ge fan i ai, om inte av etiska skäl så åtminstone av rädsla för att röra upp sådan här skitstorm runt varumärket.
 
Top