Witcher 4

Liiite OT, men bara liiite.

Jag är så pass gammal att jag minns när folk pratade om "den där polska fantasybokserien" där de två första novellsamlingarna var fantastiskt bra, sedan kom ett par böcker där det var tråkig storpolitik och huvudrollen knappt var intressant längre.

Jag tycker det är komiskt att diskursen är nästan identisk med tv-serien, så det borde ju egentligen vara toppbetyg om man pratar adaptioner :P

Alltså, folk hade inte fel om böckerna 😂 De är verkligen bäst när det är novellerna från tidningar samlade. De är okej senare, och det finns bra bitar, men den stora handlingen är nog den svagaste biten.

Instämmer författaren fattade inte riktigt vad som gjorde serien bra, det är ganska medioker episk fantasy men Witcher grejen är inte så dum.

alltså... De kan ju inte byta skådis på huvudkaraktären och tro att det kommer att funka.

Det är som när Vampire Diaries trodde att säsong 8 skulle funka utan att huvudkaraktären för hela serien ens fanns med.

alltså... De kan ju inte byta skådis på huvudkaraktären och tro att det kommer att funka.
Varför inte? Det är inte som att Cavill är en exceptionell skådis. Hängiven, ja, men han gjorde inte någon direkt otrolig insats. Mellanmjölk.

Fast det var ibland att jag kände vagt att Yennifer var otrogen när jag såg henne med den nya skådisen. :D

Last edited:
Varför inte? Det är inte som att Cavill är en exceptionell skådis. Hängiven, ja, men han gjorde inte någon direkt otrolig insats. Mellanmjölk.

Fast det var ibland att jag kände vagt att Yennifer var otroligen när jag såg henne med den nya skådisen. :D

CAVILL ÄR EN ÄNGEL! HAN KOMMER GÖRA EN 40K SERIE SOM INTE ALLS ÄR JÄTTEDUM. HAN HAR FAKTISKT MINST 2 ANSIKTSUTTRYCK!

Fast det var ibland att jag kände vagt att Yennifer var otroligen när jag såg henne med den nya skådisen. :D
Det handlar inte om det. Det handlar om igenkännelse. Om huvudkaraktärens skådis byts ut blir det som att se en ny serie imho.

Angående att byta skådisar. När Heath Ledger dog startades många diskussioner om hur nästa skådespelare som skulle tolka rollen i filmerna vara. Jared Letho gjorde ett första försök i Suicide Squad och misslyckades fatalt. Personligen tyckte jag att han gjorde en lika usel som skamlös Heath Ledger-imitation. Joaquin Phoenix försökte sedan och gjorde betydligt bättre från sig, inte minst för att han gjorde en helt egen tolkning av karaktären.

Med andra ord, om Liam Hensworth försöker göra en imitation av Henry Cavills tolkning tror jag inte det blir bra, men om han gör sin egen tolkning av karaktären så kan det mycket väl bli bra.

Och apropå detta så tycker jag nog att Cavills tolkning i mångt och mycket var en imitation av häxkarl’n så som han var i tv-spelen.

Det handlar inte om det. Det handlar om igenkännelse. Om huvudkaraktärens skådis byts ut blir det som att se en ny serie imho.
Jag håller med dig till viss del. Är det en tv-serie så blir det jäkligt lustigt när skådespelarna byts ut på så etablerade karaktärer.
Det är en annan sak att Superman eller Batman får gestaltas av olika skådisar såvida det inte är en filmserie. Tänk övergången från Christian Bale i Batman Begins till Ben Affleck i den efterföljande filmen The Dark Knight.

Angående att byta skådisar. När Heath Ledger dog startades många diskussioner om hur nästa skådespelare som skulle tolka rollen i filmerna vara. Jared Letho gjorde ett första försök i Suicide Squad och misslyckades fatalt. Personligen tyckte jag att han gjorde en lika usel som skamlös Heath Ledger-imitation. Joaquin Phoenix försökte sedan och gjorde betydligt bättre från sig, inte minst för att han gjorde en helt egen tolkning av karaktären.

Med andra ord, om Liam Hensworth försöker göra en imitation av Henry Cavills tolkning tror jag inte det blir bra, men om han gör sin egen tolkning av karaktären så kan det mycket väl bli bra.

Och apropå detta så tycker jag nog att Cavills tolkning i mångt och mycket var en imitation av häxkarl’n så som han var i tv-spelen.
Gjorde verkligen Jared Letho en tolkning av Ledgers Joker? Jag håller nog inte med där. Håller dock med dig att Jared inte gjorde något bra jobb i de filmerna.

Jag vet att jag går lite off topic. Men jag bara måste:

Tycker inte att byta skådis är fel som princip. Ibland är det fel ibland rätt (tex om det handlar om att gestalta långa tidshopp). Sen har det så klart i praktiken ofta större risker än möjligheter.

Tänker ofta på den (fantastiska) spartacus blood and sand där huvudpersonen tragiskt dog efter säsong 1. Det var otroligt smärtsamt att se nya säsongen med nytt ansikte men gradvis vande man sig och till slut så var han också helt klockren.

Back