Windows - hur funkar det?

Jag var idag är gammal när jag fick reda på att man kan skriva — (emdash) i Windows 11 genom att trycka Shift+Win+- och – (endash) genom att trycka win+-.

Jag undrar hur länge man kunnat det?

EDIT: Sedan i typ september tydligen, och jag är inte helt 100% säker på att det rullats ut till vanligt folk ännu. Funkar för mig iaf.
Alltså, det här har typ revolutionerat mitt jobb. Tack!

Jag var idag är gammal när jag fick reda på att man kan skriva — (emdash) i Windows 11 genom att trycka Shift+Win+- och – (endash) genom att trycka win+-.

EDIT: Sedan i typ september tydligen, och jag är inte helt 100% säker på att det rullats ut till vanligt folk ännu. Funkar för mig iaf.
För att citera Gert Fylking; "Äntligen!"

Jag är mest förvånad över att det inte gick. Det har väl typ funkat sedan DOS?

Testade just Win+olika knappar för att se vad mer som fanns. Win+´ tar dig till ett superinzoomat hjälpmedelsläge. Win+Esc tar dig ur det.

Ah, sorry, tänkte gamla alt+tecken. Den har funkat för att få fram saker som inte finns på tangentbordet sedan snabbmat var att gå ut och klubba en mammut.

Hur lägger jag upp mitt arbete på min fina windowsdator? Jag jobbar med text och bilder primärt.

Den är låst för att installera saker hur som helst, men jag har Office och Adobe cc.

Det jag främst behöver är ett sätt att organisera anteckningar och 2dos som inte blir övermäktigt.

Möjligen - ska jag bara ha ett worddoc där jag bara öser in saker urskillningslöst. Har hört att det ska vara en bra teknik för en virrpanna som jag.

Hur fan har jag gjort tidigare? Känns som G-Suite som jag satt i tidigare var otroligt mycket lättare att få överblick på än Office. Gmail är ju så överlägset Outlook att knappt går att jämföra.

Att hitta filer är ett aber. Tycker knappt det går att söka i teams/SharePoint/OneDrive eller vad fn nu saker hamnar.

Att hitta filer är ett aber. Tycker knappt det går att söka i teams/SharePoint/OneDrive eller vad fn nu saker hamnar.
Det är absolut ett måste att lägga upp din OneDrive som en vanlig mappstruktur på skrivbordet. Jag hade inte överlevt utan det.

Finns det något som hindrar att du använder Googles grejer även framgent? Iofs kanske det mest är jag som inte bryr mig sådär supermycket ifall jag blandar privat och jobbmässigt i mina olika googlekonton så länge det int är typ känsliga elevuppgifter. Vanliga människor vill hålla isär sånt där, har jag hört.

För ja, jag är inte heller superimpad av Office; jag använder Obsidian om jag får installera saker eller google docs om jag inte får det, och för todos/anteckningar använder jag google keep.

Finns det något som hindrar att du använder Googles grejer även framgent? Iofs kanske det mest är jag som inte bryr mig sådär supermycket ifall jag blandar privat och jobbmässigt i mina olika googlekonton så länge det int är typ känsliga elevuppgifter. Vanliga människor vill hålla isär sånt där, har jag hört.

För ja, jag är inte heller superimpad av Office; jag använder Obsidian om jag får installera saker eller google docs om jag inte får det, och för todos/anteckningar använder jag google keep.
Jobbgrejerna måste ligga på jobbgrejer, tyvärr. Ingen shadow IT.

Jag använder pCloud för filer, ungefär som Dropbox, men säkrare. OneDrive upplevde jag som väldigt opålitlig.

För anteckningar, bilder och annat jox har jag numera Craft Docs. Notion, Obsidian eller Evernote funkar också. Milanote är också en favorit, med en friare arbetsyta där man kan flytta runt anteckningsboxar fritt. Om man gillar sånt.

Det viktiga är väl att webbversionen är bra, eftersom du inte kan installera appar.

Hej.

Ibland råkar jag trycka på oklar kombination av tangenter och då flyttas mina fönster runt mellan olika skärmar, eller byter storlek och sånt. Det vill jag inte. Kan man stänga av denna funktion? Vet inte ens vad det kallas, så kan inte googla.

Hej.

Ibland råkar jag trycka på oklar kombination av tangenter och då flyttas mina fönster runt mellan olika skärmar, eller byter storlek och sånt. Det vill jag inte. Kan man stänga av denna funktion? Vet inte ens vad det kallas, så kan inte googla.

Det tycker jag låter som att du trycker på windowstangenten och olika t.ex. piltangenter.

Jag har inte testat själv, men det verkar gå att stänga av såna snabbkommandon om man vill.

(Själv gillar jag dem ju och saknade den sortens tiling när jag satt i MacOS (ja, jag vet att det finns i nyare versioner))

Back