Willow - Tv-serien

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Finns det sådana? Alltså, som har hållit igång någon form av fandome till den gamla filmen?
Jag trodde inte det heller, men det är en massa människor på nätet som är otroligt arga för att serien inte matchar med filmen i stämning. Och då det är ett ytterst märkligt beteende att ägna tid åt att bli förbannad över en adaption av ett verk man inte bryr sig nämnvärt om utgår jag från att det finns en stor fanskara som gått mig helt förbi.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Filmen var ju lite småtöntig redan när den kom. Val Kilmer blev ju tuff först i Heat.
Problemet var ju att innan sagan om ringen var man ju svältfödd på fantasyfilm.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag trodde inte det heller, men det är en massa människor på nätet som är otroligt arga för att serien inte matchar med filmen i stämning. Och då det är ett ytterst märkligt beteende att ägna tid åt att bli förbannad över en adaption av ett verk man inte bryr sig nämnvärt om utgår jag från att det finns en stor fanskara som gått mig helt förbi.
Fast det är väl som med en massa andra saker folk är "fans" till som inte har en kontinuerlig produktion? (Även om det nästan alltid är rätt onödigt att vara arg på Internet :).) Som en älskad bok eller något. (Kanske inte en jättebra jämförelse men om det kom en usel filmtolkning av Övärlden skulle jag säkert kunna ha en massa kritiska åsikter utan att jag sitter och "fanar" över LeGuins böcker till vardags.)

Vad jag far efter är väl att en "fandom" inte behöver ha ett community eller underhållas av nya verk för att finnas, det räcker ju med att att en tillräckligt stor skara personer tycker tillräckligt mycket om verket.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Fast det är väl som med en massa andra saker folk är "fans" till som inte har en kontinuerlig produktion? (Även om det nästan alltid är rätt onödigt att vara arg på Internet :).) Som en älskad bok eller något. (Kanske inte en jättebra jämförelse men om det kom en usel filmtolkning av Övärlden skulle jag säkert kunna ha en massa kritiska åsikter utan att jag sitter och "fanar" över LeGuins böcker till vardags.)

Vad jag far efter är väl att en "fandom" inte behöver ha ett community eller underhållas av nya verk för att finnas, det räcker ju med att att en tillräckligt stor skara personer tycker tillräckligt mycket om verket.
Så kan det absolut vara, har ingen koll på under vilka omständigheter folk gillar Willow. Allt jag säger är att om man tycker filmen Willow och blev glad när man fick höra att det skulle komma en uppföljare i form av en tv-serie, så förstår jag helt och fullt om man blir besviken då detta har en helt annan stämning än vad filmen hade. Jag tycker att det finns utrymme för att diskutera hur väl exempelvis Wheel of Time eller Rings of Power representerar verken de adapterar (men kommer inte diskutera det just här) men i detta fall finns det inte utrymme för diskussion; jag personligen road väldigt mycket av denna serie, men tycker inte att den över fungerar som en uppföljare till filmen. Och jag fattar som sagt att det upprör folk som gillar filmen väldigt mycket.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Så kan det absolut vara, har ingen koll på under vilka omständigheter folk gillar Willow. Allt jag säger är att om man tycker filmen Willow och blev glad när man fick höra att det skulle komma en uppföljare i form av en tv-serie, så förstår jag helt och fullt om man blir besviken då detta har en helt annan stämning än vad filmen hade. Jag tycker att det finns utrymme för att diskutera hur väl exempelvis Wheel of Time eller Rings of Power representerar verken de adapterar (men kommer inte diskutera det just här) men i detta fall finns det inte utrymme för diskussion; jag personligen road väldigt mycket av denna serie, men tycker inte att den över fungerar som en uppföljare till filmen. Och jag fattar som sagt att det upprör folk som gillar filmen väldigt mycket.
Ja ganska exakt som du beskriver är hur jag känner. Det är ett märkligt drag att göra en uppföljare till någonting och att betala en bunt originalskådisar för att återvända för att sedan totalt ignorera känslan och utseendet på originalet. Då hade de lika gärna kunnat göra en reboot. En reboot hade i alla fall kunnat stödja sig på en story och dialog från förr istället för vad nu detta var.

Hade jag personligen varit en sådan person som tyckte det var kul att titta på dålig media och skratta åt det så hade jag nog också tyckt bättre om detta men det är i princip aldrig något jag funnit kul att göra.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Samtidigt är referenserna superbra! Att rustningen har ett svärd som kommer ut från handleden i striden mot Airk speglar ju att när Airk i första filmen dör så Madmartigan tar upp hans svärd som kommer ut ur handleden att ha på ena armen.
Tänkte på exakt samma grej när jag såg det. Skrattade tom till lite sambon frågade vad det var så fick jag förklara referensen till filmen 😀

Cog.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Tittar lite då och då. Såg 20 minuter igår. Kändes mer som ett lajv någon filmat. Skådespelarinsatserna är verkligen usla.

Ska ta mig igenom detta om det så ska ta hela året!
Snackar du skit om Jade och Boorman så slår jag näbben av dig!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Älskade filmen.

Visst, den har åldrats men har en viss känsla

Tog mod till mig och såg TV-serien igår.
Kom drygt halvvägs i första avsnittet.
Vafan är det här? Vilket skit.

Jag ska samla mig och se klart de två första avsnitten, lär kräva ett lyckat slag i viljestyrka 😑
C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Snackar du skit om Jade och Boorman så slår jag näbben av dig!
Haha, Boorman klarar sig för trots att han är rätt töntig och drar dåliga skämt så bryter han mot en del stereotyper men Jade är ju den ende som är intressant av alla. På någon form av normalnivå då. Övriga bryr jag mig lite om eller avskyr aktivt :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Boorman är booring. Hela behållningen är prinsen med flöjten förutom hans kärlekshistoria som är kääs. Tycker han är precis som en rp- ska va. Demonbesatt som barn, mördat sin älskade storebror. Kämpar för att ta en plats och inser att magi är ju inte så svårt egentligen
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Boorman är booring. Hela behållningen är prinsen med flöjten förutom hans kärlekshistoria som är kääs. Tycker han är precis som en rp- ska va. Demonbesatt som barn, mördat sin älskade storebror. Kämpar för att ta en plats och inser att magi är ju inte så svårt egentligen
Synd bara att skådisen är så jävla trist! Samma med prinsessan. Båda ser ut som att de tror att de är med i något infantilt High School Drama. Gäller i högsta grad även Elora.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Boorman är booring. Hela behållningen är prinsen med flöjten förutom hans kärlekshistoria som är kääs. Tycker han är precis som en rp- ska va. Demonbesatt som barn, mördat sin älskade storebror. Kämpar för att ta en plats och inser att magi är ju inte så svårt egentligen
Han skriker också Lovecraft grejer när jan kastar magi ibland! I sista avsnittet skriker han Yog-Sothoth när han skjuter på häxan. Vilket ju är perfekt när hans efternamn är Hastur!
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Han skriker också Lovecraft grejer när jan kastar magi ibland! I sista avsnittet skriker han Yog-Sothoth när han skjuter på häxan. Vilket ju är perfekt när hans efternamn är Hastur!
Visst säger de Yog-Sothoth också när de utför excorcismen i nåt tidigare avsnitt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Visst säger de Yog-Sothoth också när de utför excorcismen i nåt tidigare avsnitt?
Ja. Willow säger att det är det onda språket och säger namnet på det… Men jag kan inte minnas vad det hett…. de var något på P tror jag…
 
Top