Willow - Tv-serien

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
(Tyckte att den såg sådär ut, men man ska inte döma alltför hårt från trailer.)
Nåja, lite ojämn, men absolut viss kostym såg väldigt "lajvig" ut. Fast för min del har jag verkligen helt andra förväntningar på Willow. Tonträff är allt för den, kan den hitta samma lättsamma charmiga anslag som filmen kommer den komma undan med mycket i övrigt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Eftersom tråden om Rings of Power kändes som fel plats för att diskutera Willow-tv-serien bröt jag ut det till en ny tråd.

Edit: Sedan upptäckte jag att det fanns en gammal tråd, och flyttade inläggen dit.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Nåja, lite ojämn, men absolut viss kostym såg väldigt "lajvig" ut. Fast för min del har jag verkligen helt andra förväntningar på Willow. Tonträff är allt för den, kan den hitta samma lättsamma charmiga anslag som filmen kommer den komma undan med mycket i övrigt.
Vad gäller Willow kan man svårligen irritera sig över hur den förhåller sig till källmaterialet, i alla fall. Men jag försökte se om originalet men fixade det inte på grund av specialeffekterna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag är riktigt pepp! Det verkar röra sig om en ensemble-historia och jag älskar sådana!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Då har jag kunnat avverka de första två avsnitten ihop med sonen, Ganska mycket som förväntat.

Det sämre:
  • Kostym och scenografi ligger på nivån av typisk amerikansk fantasy. Acceptabelt men inte mer.
  • Dialog och skådespeleri också ok, men det sprakar inte om det. Det är svårt att få till bra fantasy-dialog, den ska ju gärna kännas lite tidlös men inte bli alltför högtravande, och där är det som sagt inte fantastiskt. Filmen gjorde det bättre.
  • Tempot är lite yxigt så tillvida att vissa vändningar kommer på plats väldigt snabbt. Inte på fel ställe i sig, bara att uppbyggnaden ibland hade kunnat få ta aningen mer tid och motivation.
Det bättre:
  • Jag gillar intrigen och konflikten som kastas ut. Ja den kommer på plats lite hastigt (se ovan, tex vet Willow vilken plats de ska leta på, vilket inte behöver vara fel, men det föregås liksom inte av en introduktion av frågeställningen), men den känns duglig inom ramen för det trots allt tunna världsbygget. Inga uppenbara motsättningar eller underligheter.
  • Jag tycker äventyrargänget tussas ihop på ett bra vis, jag kan förstå varför var och en av dem är där och vad som driver dem, även om gestaltningen inte alltid är 100.
  • En ganska stor dos humor där man försöker slå an samma nivå av lättsamhet som i filmen, även om det kanske inte finns samma träffsäkerhet. Särskilt Amar Chadha-Patel (som spelar karaktären Boorman) har tajming.
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Ojojoj, ajajaj... vad skall man säga... Jag hade skruvat upp mina förväntningar lite väl tror jag :)

Lite blaskigt och blekt är kanske det främsta intrycket. Håller definitivt med @Bifur om kostym och scenografi. Blaskigt.
Tycker också att det är yxigt tempo, och känslan av verklig värld lider. Känns som att vissa sammanhållande scener klippts bort.

Gillar dock upplägget med äventyrargäng, även om jag inte är helt 100 på rollerna i gruppen. Gillar också att de försöker hålla det lättsamt och humoristiskt, men inte heller här lyckas de helt...

Tonträff är allt för den, kan den hitta samma lättsamma charmiga anslag som filmen kommer den komma undan med mycket i övrigt.
Håller med om det här, och hittills har den nog inte lyckats, tyvärr...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är besviken då jag verkligen ville gilla det här.

Willow är en av min barndoms favorit filmer så därför såg jag fram emot serien men ack sån hjärtesorg jag fick när jag såg denna dynga som stank som en hästskit som legat och marinerat i solen en varm sommardag.

Detta hamnar på soptippen ihop med Wheel of time och rings of power
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Trailern ser riktigt usel ut!

Översättning: det kommer förmodligen vara en serie med dåligt manus, kassa kostymer, undermåligt skådespeleri, tradiga karaktärer och kommer därför påstås uppskattas av många självspäkande fans.

Jag är pepp!!

Edit: ser att den redan kommit igång och fått hela 5.5 av 10 på imdb. Måste ha recentionsbombats av dödsknarkarnazister.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Trailern ser riktigt usel ut!

Översättning: det kommer förmodligen vara en serie med dåligt manus, kassa kostymer, undermåligt skådespeleri, tradiga karaktärer och kommer därför påstås uppskattas av många självspäkande fans.

Jag är pepp!!

Edit: ser att den redan kommit igång och fått hela 5.5 av 10 på imdb. Måste ha recentionsbombats av dödsknarkarnazister.
Troligtvis samma fruktansvärda kabal av alt-right dödsknarkarnazister som topstyrs av Putin och Trump och som recentionsbombade rings of power
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Översättning: ”serien föll mig inte i smaken”.
Tack för att du finns här och kan översätta ifrån min grova arbetarklass svenska . Det känns bra så att alla kan få ta del av vad jag säger. Handhjärta till dig ❤🤗
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Men det är underligt att Disney ändå inte kan fixa lite skitigare miljöer och att husen ser ut som man faktiskt bor i dem. När de fixade det i Andor
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Ungdomsserie där karaktärerna för sig som amerikanska tonåringar. Ser ut som amerikanska tonåringar. Har relationer dom amerikanska tonåringar. Pratar som amerikanska tonåringar. "Hey, guys!" Inget är på riktigt, bara kulisser. Lagom wokifierat, men inte för påklistrat. Pigan lajvar bara piga, för vi måste ju skicka gardeschefen efter en försvunnen piga i en feodal monarki. Vi låtsas att det råder en social hierarki, lite ojämlika genusrelationer, men äsch egentligen är vi bara amerikanska tonåringar som rider runt i ett folktomt landskap.. Allt är rent och prydligt, och riktigt fult, direkt från systugan.

Sedan hände något. Willow med kortväxta vänner gav det lite hjärta. Landade ändå i lite humor. Vi får se. Kanske lyckas få till en egen stil som man kan leva med.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Att pigan inte är en riktig piga kan man ju fatta då hon är ödesbestämd att bli kejsarinna. Jag köper storyn och karaktärerna. Klart att det ska vara unga riddare som räddar våpet till prins stör mig inte det minsta. Men vill att det ska vara skitigare. Är det för rent blir det medeltidslajv
 
Top