Nekromanti William Gibson hatar Shadowrun

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Shadowrun är, och har alltid varit, en hybridsetting mellan cyberpunk och fantasy. Det är väl ingen vettig person som någonsin påstått något annat. Därför blir det fel om man jämför SR med rena cyberpunkspel rakt av, eftersom det inte är exakt samma genre.

Ganska meningslöst om någon som gillar ren cyberpunk stör sig på SR för att det inte är ren cyberpunk. Jaha, och?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag ÄLSKAR shadowruns koncept! Magi är lite tråkigt, i och för sig, det har jag alltid tyckt, men alver och troll i en cyberpunktmiljö? Awesome! Ända sedan jag läste om dataspelet (vilket var det sätt jag hörde talas om det) i en av brorsans Nintendotidningar blev jag förälskad i konceptet. Vi hade inget supernintendo, så det blev aldrig av att spela det, men jisses vad många timmar jag slösade bort i min ungdom där jag satt och drömde mig in i världen som beskrevs.

Några år senare, o lyckliga dag, berättade en kompis till mig om en supernintendoemulator till datorn, och att man kunde ladda ner massa spel gratis. Tanken på Shadowrun poppade genast upp och till min lycka fans det där. Jag plöjde genom det fast emulatorn sög och spelet inte funkade ordentligt. Några år senare spelade jag om det på en bättre emulator. Jag älskade spelet båda gångerna. Och så det där andra spelet till Sony eller vad tusan det nu var till. Annan konsol i alla fall, men samma underbara värld. I loved it to!

Rollspelet i sig är jag också mycket förtjust i, även om jag så här i efterhand känner att det är hopplöst komplicerat i sina applikationer. Men jag älskar alverna och orcherna och trollen (och dvärgarna). Och jag älskar sättet de kom till på då jag tycker att det förklarar rätt bra varför exempelvis trollen har dåligt humör. Trodde du att du hade växtvärk i tonåren? Pröva att växa en meter på ett par veckor så ska du få se på växtvärk.

Men så ska ju erkännas att jag inte bara älskar cyberpunkt, jag älskar också urban fantasy, och shadowrun är ju helt enkelt de två genrerna hopslagna till ett. Och det är väl nog det som är tricket. Shadowrun är inte till för de som gillar Cyberpunk. Det är heller inte till för de som gillar urban fantasy. Det är till för de som gillar båda och "äntligen" (Sedan årtionden tillbaka) har kunnat tillfredsställa båda aptiterna samtidigt =)

Tanken på ett troll i skinnpaj med ett avsågat hagelgevär över axeln. En alv med cybernetiska skallportar som surfar runt i matrisen, dvärgar på motorcycklar (ja, jag älskade squats); I bloody love all of them!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Det är till för de som gillar båda och "äntligen" (Sedan årtionden tillbaka) har kunnat tillfredsställa båda aptiterna samtidigt =)
Det är möjlöigen till för de som gillar båda och vill köra båda samtidigt. Jag gillar urban fantasy (även om jag föredrar sådan utan standardraserna) och jag gillar cyberpunk.

Ett Shadowrun som var cyberpunk + magi och drakar, men inga standardfantasyraser, skulle jag nog tycka mycket bättre om. Mitt problem är inte att jag inte gillar urban fantasy, det är att jag inte gillar standardfantasy.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
krank said:
Mitt problem är inte att jag inte gillar urban fantasy, det är att jag inte gillar standardfantasy.
Well, touché =) För oss som gillar cyberpunk, urban fantasy och standardfantasy, då =)
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
krank said:
Ett Shadowrun som var cyberpunk + magi och drakar, men inga standardfantasyraser, skulle jag nog tycka mycket bättre om.
Det finns inget som hindrar dig från att köra så; det finns väl en del grejer man får arbeta runt (Tir Tairngire och Tir nA nOg) men på det stora hela tror jag inte det är några bekymmer med den grejen; bara vrida upp den klassiska rasismen några snäpp istället.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Sure. Men då kommer man till frågan: varför lägga ner en massa tid på ett rollspel där man måste skriva om en massa för att kunna spela det när man bara kan ta ett rollspel som redan är spelbart för en =)
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Fast vadå skriva om? Om jag skulle köra SR utan standardraserna skulle det inte hända så jättemycket. Visst, läser man en sourcebook (man kan ju strunta i de två nationerna jag nämnde) så kan man ju ignorera ras-bitarna. Missing Blood, Arcology Shutdown och Chicago kan man ju använda rakt av bara genom att ignorera om det står "elf" framför nåt. Väldigt stora delar av settingen är ju inte värst ras-specifika. CalFree, till exempel: California är fristående stat men i princip under belägring av ett japanskt corp, och det bor en drake i Shasta Dam. Häpp. Det finns så mycket i SRs värld som är sjukt häftigt eller sjukt bra gjort (jag har pratat om det elsewhere) så att säga "bättre att ta ett annat spel" (eller finns det ett cyberpunk+urban fantasy+drakar-rpg nånstans?) istället för "bara ignorera det du inte tycker om" känns ju lite lustigt?

Edit: alltså, om man bortser från just de två nationerna tycker jag inte raserna tar så mycket plats att det blir svårt att arbeta runt. Äventyrsidé: "alv-tjej försvunnen, hennes pojkvän ber om hjälp, det visar sig att Aztechnology har kidnappat henne" är ju inte svårt att arbeta om till "tjej försvunnen..."
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Nu använder Krank förvisso sällan eller aldrig färdigskrivna äventyr, men det hade varit största källan av bekymmer för mig själv, exempelvis.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Shadowrun har dock lyckats hålla sig i blickfånget genom att ha fantasytropes så att människor slipper tänka komplicerat eller nåt
Jag köper inte det här, varför skulle magin göra att man inte behöver tänka komplicerat? Världen är om något djupare än andra Cyberpunkrollspel (kanske mest på grund av fler böcker och editioner) och magin används inte för att "förklara" några Cyberpunk element.

Om något lägger magin till ett extra lager som man måste planera med i sina planer. Där är det fysiska, Matrixen och magi att ta sig förbi och hantera. Som någon som blivit fuckad av en säkerhetsmagiker borde jag veta.

Fantasy raserna är mest där som ett sätt att ha med riktigt grov och explicit rasism som ett världs element och att kunna ha handlingar om det. Det är för det mesta väldigt klart vad raserna är stand-ins för i olika sammanhang.

Och är det egentligen någon skillnad att ha med magi från att ha med psionics?
Fantasytropes är ju stereotyper kring karaktärer, tänker jag mig, vilket ju simplifierar karaktärsskapande och roller sjukt mycket. I fantasy funkar det så här: Göra en krigare? Dvärg eller människa. Magiker? Alv eller människa. Tjuv? Halvlängdsman eller människa.

Alla troperna kommer med några lämpliga klasser så att man kan ge sig fan på att alven har en båge någonstans och att dvärgen har en stor jävla yxa, dricker öl och svinar till det.

Det där med stereotyper är rätt svårt att undvika. Och då har vi inte ens nämnt alla könsstereotyper och etnicitetsstereotyper som är utmärkta exempel på samma problematik.

Jag tror alltså inte att det handlar om att magi gör att man inte behöver tänka komplicerat. Det känns som att det är ett annat ämne som ni kan ägna er åt att diskutera för jag har inga referenspunkter kring det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Brokk said:
Jag tycker om shadowruns värld, indianer som tagit makten, Irlandsalver, Bayerntroll. Skithäftigt, just eftersom det är vår värld och fantasy/cyberpunk. Det som få mig att inte orka SLa det längre är systemet och de olika initiativen när saker händer i vilken verklighet vare sig det är cyberrymden, astralt eller köttvärlden. Min hjärna klarar inte av det nu trots att systemet är kraftigt förenklat nu. Synd å skam :gremfrown:
Eyyyyy

Enkelt: https://dl.dropboxusercontent.com/u/986437/sixth_world_revised.pdf

Enklare: http://sentientgames.wordpress.com/2012/05/31/shadow-hack/

Enklast: http://sentientgames.files.wordpress.com/2012/07/world-of-shadows2.pdf
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag fattar inte riktigt vad det är Gibson säger här. Menar han att författarna borde bett honom om tillåtelse för att få skriva Shadowrun? Så rövigt, isåfall. :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Ah, bra att du tog upp det. Jag ställer mig också lite undrande. Jag tror han säger att han inte var inblandad i Shadowrun på något sätt och inte gillar spelet heller. Men jag är inte säker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Arvidos MC said:
Jag fattar inte riktigt vad det är Gibson säger här. Menar han att författarna borde bett honom om tillåtelse för att få skriva Shadowrun? Så rövigt, isåfall. :gremsmile:
Han har ett tidigare uttalande i en artikel från 1998 som egentligen är bättre och som jag också borde postat som klar gör det lite.

Gibson: To the extent that there was a Cyberpunk movement-and there wasn't, really, but to the extent that there was, the five or six people who I knew in 1981 who were doing this stuff and had a radical aesthetic agenda, at least in terms of that pop-art form of science fiction, [and] one of the things that we were really conscious of was appropriation. Appropriation as a post-modern aesthetic and entrepreneurial strategy. So we were doing it too. We were happily and gloriously lifting all sorts of flavours and colours from all over popular culture and putting it together to our own ends. So when I see things like ShadowRun, the only negative thing I feel about it is that initial extreme revulsion at seeing my literary DNA mixed with elves. Somewhere somebody's sitting and saying 'I've got it! We're gonna do William Gibson and Tolkien!' Over my dead body! But I don't have to bear any aesthetic responsibility for it. I've never earned a nickel, but I wouldn't sue them. It's a fair cop. I'm sure there are people who could sue me, if they were so inclined, for messing with their stuff. So it's just kind of amusing.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Ah, så i princip är det just alver han inte gillar. Eller kanske fantasy i stort.

I can dig it.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Rymdhamster said:
Jag ÄLSKAR shadowruns koncept! Magi är lite tråkigt, i och för sig, det har jag alltid tyckt, men alver och troll i en cyberpunktmiljö? Awesome!

...

Rollspelet i sig är jag också mycket förtjust i, även om jag så här i efterhand känner att det är hopplöst komplicerat i sina applikationer. Men jag älskar alverna och orcherna och trollen (och dvärgarna). Och jag älskar sättet de kom till på då jag tycker att det förklarar rätt bra varför exempelvis trollen har dåligt humör. Trodde du att du hade växtvärk i tonåren? Pröva att växa en meter på ett par veckor så ska du få se på växtvärk.

Men så ska ju erkännas att jag inte bara älskar cyberpunkt, jag älskar också urban fantasy, och shadowrun är ju helt enkelt de två genrerna hopslagna till ett. Och det är väl nog det som är tricket. Shadowrun är inte till för de som gillar Cyberpunk. Det är heller inte till för de som gillar urban fantasy. Det är till för de som gillar båda och "äntligen" (Sedan årtionden tillbaka) har kunnat tillfredsställa båda aptiterna samtidigt =)

Tanken på ett troll i skinnpaj med ett avsågat hagelgevär över axeln. En alv med cybernetiska skallportar som surfar runt i matrisen, dvärgar på motorcycklar (ja, jag älskade squats); I bloody love all of them!
+1
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
All respekt för Gibson, men han låter som en grinig gammal gubbe.

Jag älskar shadowrun just för blandningen mellan cyber och fantasy. Tycker spelet förmedlar en unik och intressant värld. Jag förstår att spelet och settingen inte är allas kopp, men alla borde ändock uppskatta att shadowrun inte är ett spel som försöker vara som alla andra traditionella fantasy-spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
MiniMoni said:
alla borde ändock uppskatta att shadowrun inte är ett spel som försöker vara som alla andra traditionella fantasy-spel.
Grejen är väl att det är just att det försöker vara som ett traditionellt fantasyspel en del av oss inte uppskattar =)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
krank said:
MiniMoni said:
alla borde ändock uppskatta att shadowrun inte är ett spel som försöker vara som alla andra traditionella fantasy-spel.
Grejen är väl att det är just att det försöker vara som ett traditionellt fantasyspel en del av oss inte uppskattar =)
Näe, men alltså, det går väl ändå inte att påstå nånstans att Shadowrun försöker vara som ett traditionellt fantasyspel? I så fall hade det varit mycket mindre datorer, helikoptrar och megakorporationer.

Såhär (jag vänder mig inte till dig krank, utan lika mycket till Gibson och många andra). Om det finns en grej som Shadowrun är, så är det en MASHUP. Det är en mashup byggd på två huvudingredienser, och det är liksom det det är.

All kritik som då bygger på "jag tycker det är dåligt att de har med ingrediens B" blir i mina ögon helt bisarr. Utan det som kritiseras så hade ju verket varit något helt annat. Något det inte är.

Det försöker inte vara ett traditionellt fantasyspel, för då hade det inte bestått av 50% cyberpunk. Det försöker heller inte vara traditionell cyberpunk, för då hade det varit mycket mindre fantasyelement.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ac1X16K5XlU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Ac1X16K5XlU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
"Det hade varit mycket bättre utan Beatles."
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Simon said:
krank said:
MiniMoni said:
alla borde ändock uppskatta att shadowrun inte är ett spel som försöker vara som alla andra traditionella fantasy-spel.
Grejen är väl att det är just att det försöker vara som ett traditionellt fantasyspel en del av oss inte uppskattar =)
Näe, men alltså, det går väl ändå inte att påstå nånstans att Shadowrun försöker vara som ett traditionellt fantasyspel? I så fall hade det varit mycket mindre datorer, helikoptrar och megakorporationer.

Såhär (jag vänder mig inte till dig krank, utan lika mycket till Gibson och många andra). Om det finns en grej som Shadowrun är, så är det en MASHUP. Det är en mashup byggd på två huvudingredienser, och det är liksom det det är.

All kritik som då bygger på "jag tycker det är dåligt att de har med ingrediens B" blir i mina ögon helt bisarr. Utan det som kritiseras så hade ju verket varit något helt annat. Något det inte är.

Det försöker inte vara ett traditionellt fantasyspel, för då hade det inte bestått av 50% cyberpunk. Det försöker heller inte vara traditionell cyberpunk, för då hade det varit mycket mindre fantasyelement.

[video:youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Ac1X16K5XlU[/video]
"Det hade varit mycket bättre utan Beatles."
Word up

Mashups har jag inte provat förut! Sweet!

https://www.youtube.com/watch?v=Au16TTI7nQc

Edit: Men det här är ju den givna kombon, seriöst: https://www.youtube.com/watch?v=82LCKBdjywQ
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Simon said:
All kritik som då bygger på "jag tycker det är dåligt att de har med ingrediens B" blir i mina ögon helt bisarr. Utan det som kritiseras så hade ju verket varit något helt annat. Något det inte är.
Fast det är väl inget konstigt med åsikten "Jag tycker alla anrättningar med ingrediens B är osmakliga"? Eller för all del "Jag tycker att ingrediens B skär sig mot ingrediens A, som jag annars gillar"? Att folk kritiserar Shadowrun för att de inte förstår att det är en mashup tycker jag inte verkar stämma. De verkar kritisera Shadowrun för att de antingen inte gillar mashups som sådana eller inte gillar just Shadowruns blandning.

Själv har jag ingen relation alls till Shadowrun. Och har inte heller sökt skaffa mig en, just på grund av konceptet. Det beror inte på att jag inte förstår att Shadowrun är menat att vara en mashup, utan för att jag blandningen inte attraherar mig för fem öre. För min smaks skull är ju upphovsmännens intention och vision med spelet helt irrelevant.

Edit: För min del blir saker inte automatiskt bra bara för att de är mashups. Är någon av de ingående delarna i mashupen något jag även ogillar i sitt traditionella sammanhang är förstås chansen mycket mindre att jag gillar mashupen också.
 
Top