Nekromanti William Gibson hatar Shadowrun

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dimfrost said:
Arfert said:
Min enda beef med Shadowrun är att de inte ville göra "ren" fantasy av det; vad händer i en fantasykampanj (till exempel Forgotten Realms eller motsvarande) när tech-leveln når cybertech. Då hade man även sluppit gnället. Kanske. :gremwink:
Det skulle vara intressant att se något sådant här med Eberron som bas. Det är ju en fantasyvärld där magin har utvecklats till teknologi på 1800- eller tidig 1900-talsnivå.
Ja just det, Eberron skull fungera utmärkt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker det känns rätt tydligt att han tycker cyberpunk är bra och relevant medan Tolkien och alver är töntigt och tråkigt. Vilket så klart är en åsikt man kan ha, och något som självklart inverkar menligt på ens förmåga att uppskatta Shadowrun. En annan åsikt man kan ha är att det är fånigt att döma folk efter vad de tycker om att fantisera om, men to each their own.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
krank said:
Det är skillnad mellan "jag tycker inte om mashups" och "jag tycker inte om när mashups inkluderar alver".

Och där står han inte ensam. Jag har inget emot mashups; jag gillar ju till exempel urban fantasy så länge jag slipper standardraserna (alver, orker, troll, dvärgar). Men jag gillar inte Shadowruns specifika typ av mashup, eftersom det är en mashup som inkluderar standardraserna.

Inte samma sak som "jag tycker inte om det för det är en mashup".
+1.

Grundkonceptet verkar vara D&D + cyberpunk. Jag ser ingen som helst charm i det konceptet, och har inte sett någon fördel i det jag sett av utförandet - det är liksom trots ingredienserna jag tycker datorspelen är ok.

Jämför med Exalted, som är grekisk mytologi+wuxia+dinosurier+transformers - den settingen älskar jag. (Men inte RIFTS, som också är en kitchen sink-setting)

F ö såg jag inte poängen med att bemöta halmgubbeexempel på varför folk kanske inte gillar Shadowrun. :gremsmile:
 
Top