Nekromanti White Wolf

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Jag har precis börjat förkovra mig i White Wolfs WoD svit. Och undrar därför vilka suplement som man bör skaffa sig.

Vilka är bra respektive dåliga?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Personlig åsikt

Mitt påstående är att WoD spelen är helt värdelösa att köpa supplement till. Kanske clanbooks/tribebooks/guildbooks och vad annat de kan vara kallade - men i övrigt är mycket WoD material riktigt tråkig läsning. För den som inte gillar stats på särskilda individer, regeltillägg och tråkig läsning av typen "vem som regerar för tillfället och vilka intriger som byggts upp av den invididen". Mycket känns som nedskrivna spelsessioner, enligt mig.

Ta dock i aktning att jag, p ga denna åsikt, inte läst allt för många supplement så egentligen har jag inget att grunda det på förutom några enstaka supplement :)
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Personlig åsikt

Samtliga grundböcker är mycket bra, sedan kan det vara intressant att köpa de enklaste/vanligaste extraböcker som tex playershandbook till samtliga spel är hyffsade. Som ovan sagt är klanbooks/tribebooks/traditionbooks/guildbooks/kithbooks ganska bra med. Utöver det kan jag inte rekomendera mycket, och till skillnad från spindelfobikern ovan så har jag läst mycket av WoD grejorna.

Can you say kuh-THOO-loo?
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Personlig åsikt

"Mitt påstående är att WoD spelen är helt värdelösa att köpa supplement till. Kanske clanbooks/tribebooks/guildbooks och vad annat de kan vara kallade - men i övrigt är mycket WoD material riktigt tråkig läsning."

följt av:

"För den som inte gillar stats på särskilda individer, regeltillägg och tråkig läsning av typen "vem som regerar för tillfället och vilka intriger som byggts upp av den invididen"."

- Är det bara jag som finner det här lite motsägelsefullt? Det är väl just i clanbooks/tribebooks/guildbooks man hittar stats på särskilda individer, intriger etc.
F.ö är min åsikt att det är jävligt kul att läsa böckerna men det är lite substans i dem. Det jag skulle rekommendera är att man köper grundböckerna och köper tilläggen som man tycker verkar intressanta för en själv. Jag tex. tyckte att ghouls var värda att läsa mer om och köpte "Ghouls: Fatal Addiction", vilket var en jävligt bra bok, liksom "Time of Thin Blood".
Annars brukar det vara så att WW's äventyr är väldigt kassa (iaf skär dom sig mot hur jag vill spela), medan grundböckerna är ganska omfattande, men inte djupträngande och de diverse tillbehören håller väldigt skiftande standard.

//MiDNiGHT. - Som hittils tyckt att varenda Changeling bok han köpt varit värd att läsa. (Har väl en 15-16 böcker, förutom grundboken.)

 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Re: Personlig åsikt

Motsägelsefullt ? Tja, med tanke på att få böcker INTE innehåller stats et cetera så känns det varken motsägelsefullt eller inte.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Jag har inte så mycket övers för white wolf MEN det finns vissa saker som har en viss potential. Clanbook Malkavian är till exempel en riktig höjdare.

Ska man promp spela WW spel så tycker jag att Dark ages är det bästa. Megakampanjen Giovanni Chronichles till nyss nämnda spel ska enl upg vara rätt fet åxå (inte studerat den närmare själv)

Annars tycker jag att de roligaste prylarna är crossovers. Till exempel "Midnight circus" som är en riktigt cool bok och en av "rage across the world" böckerna (vol 2 tror jag). I den sistnämnda finns förslag på en Vampire/werewolf crossover kampanj i Vancover som med en hel del justeringar (som jag tipsa dig om senare) kan vara rätt skoj. Den innehåller bla den coolaste SLP'n någonsin.
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Personlig åsikt

DuärensådandärMeschersmitdtVA?

Gör ett rollspelistället ;)

Can you say kuh-THOO-loo?
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Beror på ...

Som de flesta andra har sagt här nedan är standardböckerna
bra att skaffa sig. Vamipre (både Masquerade & Dark Ages)
är förträffliga, Werewolf: The Apocalypse likaså, samt
Changeling och Mage.

World of Darkness är ganska stort och det bästa är att
satsa på något som man själv tycker är intressant först
och sen expandera. Min spelgrupp började med Vampire-
grundböckerna och körde det ett tag tills det började bli
lite urvattnigt och vi ville gå lite djupare in på de
olika klanerna så det blev ett evigt inhandlande av
klanböcker av alla dess slag under några månader (de är
många och kostar mycket så det blev till att dela upp
ansvaret lite :gremwink:. Efter ett tag suktade vi efter varulvar
och magiker så dessa spels grundböcker fick stå på
inköpslistan. WOD handlar mycket om att blanda in det
man känner för liksom, så det blir lite udd på spelandet.
Utgå ifrån grundböckerna och fortsätt sedan.
Gör gärna som vi och dela upp bokinförskaffandet mellan
er för det kostar multum att vara WOD:are.
Bläddra i varje bok för att få en helhetsbild innan
köp är också ett bra tips, det skulle vi tänkt på för då
kunde en mängd mörkerlitteratur ha hoppats över.

Novellerna är prima, om man gillar att läsa mycket ;-)

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Låter som om skaffat rätt saker än så länge då.

Lyckades komma över en hel del grejer genom Legend Hobbyspel (bytte in lite avlagda grejer).
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
För det första skall du skaffa dig "Wraith". Det är helt klart det bästa WW-spelet.

Jag rekommenderar "Spectres" till Wraith, det finns en hel del underbart vackra bilder där samt att man får lite större inblick i vad det egentligen är.

Sen har vi, som någon redan nämnt, "Midnight Circus" som är riktigt skön. Man spelar vilka varelser som helst som är med i en cirkus som försöker korrumpera världen. Eller så vill man kanske hellre spela mot dem?

Ett annat supplement jag rekommenderar är tarotkortleken till Mage. Den är baserad på Raider-Wheite (Hur faan stavar man det?) och kan användas rätt mycket.

Schackspelet ser rätt tufft ut, men jag tror inte man kan räkna det som ett supplement.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"För det första skall du skaffa dig "Wraith". Det är helt klart det bästa WW-spelet."

- Wraith gör sig bäst som "uppföljare" till en lång kampanj i något annat spel tycker jag. Hur som helst - det är jävligt bra, synd bara att det är lagt på is..

"Jag rekommenderar "Spectres" till Wraith, det finns en hel del underbart vackra bilder där samt att man får lite större inblick i vad det egentligen är."

- Den boken vill jag ha. Hmm.. En annan bra bok är 'Ends of Empire', den sista Wraithboken med massor av spoilers. Egentligen bäst att skaffa efter man har gått och funderat över tex. Reapers ett tag..

"Sen har vi, som någon redan nämnt, "Midnight Circus" som är riktigt skön. Man spelar vilka varelser som helst som är med i en cirkus som försöker korrumpera världen. Eller så vill man kanske hellre spela mot dem?"

- Har det tillägget, fast jag tycker det är mest.. umm.. skumt. Coolt, men skumt.

"Ett annat supplement jag rekommenderar är tarotkortleken till Mage. Den är baserad på Raider-Wheite (Hur faan stavar man det?) och kan användas rätt mycket."

- Får jag fråga hur man använder den och om den skiljer sig på en "vanlig" tarot kortlek?

"Schackspelet ser rätt tufft ut, men jag tror inte man kan räkna det som ett supplement."

- Kommersialiseringen vet inga gränser..
"Wow! Tuffa WoD-sockar till min officiella Brujah-tröja med min Camarilla-pin!!"

//MiDNiGHT.

 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
MidNight's circus

"Har det tillägget, fast jag tycker det är mest.. umm.. skumt. Coolt, men skumt."

Eftersom jag är av den anledningen att ganska mycket av det som WW kräkts upp på rollspelsbutikernas hyllor luktar ganska surt, så är det skoj med något som är helt annorlunda jämfört med your average WoD pryl.

MC är ett av få supplement där skräckmomentet står i centrum (något som borde vara självklart i vilket annat skräckspelsystem som helst) Jag kände själv en del kalla kårar då jag läste den, något som ingen annan WoD bok jag läst lyckats med.

Dessutom: Har man spelare som är vana vid den vanliga WoD-lunken, så mår de nog bara bra av lite intensiv halvsurrealistisk skräck.

Fast mitt starkaste tips ang det supplementet är att låta spelarna spela vanliga dödliga och att INTE tala om för dem att de spelar i WoD.

Det blev mycket väsen för ingenting det här ser jag...

Men som sammanfattning: Skumt? You bet!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Ha-ha-ha.. =P

"Eftersom jag är av den anledningen att ganska mycket av det som WW kräkts upp på rollspelsbutikernas hyllor luktar ganska surt, så är det skoj med något som är helt annorlunda jämfört med your average WoD pryl."

- Sant.

"MC är ett av få supplement där skräckmomentet står i centrum (något som borde vara självklart i vilket annat skräckspelsystem som helst) Jag kände själv en del kalla kårar då jag läste den, något som ingen annan WoD bok jag läst lyckats med."

- Själv blev jag lite illamående när jag läste Ghouls: Fatal Addiction. Kanske mest för att jag kom på en massa elaka sätt att tortera spelar..*host, host*..rollpersonerna på. /images/icons/cool.gif (varför har dom inte en [ond]?)

"Dessutom: Har man spelare som är vana vid den vanliga WoD-lunken, så mår de nog bara bra av lite intensiv halvsurrealistisk skräck."

- Har man spelare som är vana vis WoD-lunken bör man ifrågasätta om man inte ska ta en break och spela något annat eller om man som SL är så fast i systemet att man inte kan hitta på något nytt..

"Fast mitt starkaste tips ang det supplementet är att låta spelarna spela vanliga dödliga och att INTE tala om för dem att de spelar i WoD."

- Brukar de vara nåt annat än dödliga och ovetande? /images/icons/wink.gif (vill fortfarande ha en [ond]..)

"Det blev mycket väsen för ingenting det här ser jag..."

- Inte alls! Much ado about nothing är betydligt mer komplicerad.. eller inte, egentligen.. /images/icons/crazy.gif

//MiDNiGHT.

 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Grundböckerna kanske? Sen beror det lite på vad du vill spela, även om alla sex "raserna" av övernaturliga varelser potentiellt kan omfattas av samma värld så har olika spel olika tema och stämning.

Vill du ha personlig skräck och intriger? Spela Vampire. Börja med grundboken, tredje utgåvan... sedan kan jag högligen rekommendera de tjocka luntorna om vampyrvärldens två största sekter, Guide to the Camarilla och Guide to the Sabbat, därefter de tre böcker som handlar varelser som är vanliga i vampyr-världen: Elysium (elders), Fatal Addiction (ghouls och revenanter) och Time of Thin Blood (14- och 15-generationen, samt Dhampirer). Klanböckerna är bra, men egentligen bara nödvändiga om du vill sätta en specific klan i focus för din kampanj. Tips: lura spelarna att köpa boken om deras favorit-klan, så slipper du punga ut.

Personlig skräck och intriger på medeltiden? Skaffa dig Vampire: the Dark Ages. De viktiga och välskrivna böckerna till det är Three Pillars, en utmärkt genomgång om det feodala samhället och vampyrernas inverkan i det, och Ashen Knight + Ashen Thief, också alldeles utmärkta böcker om riddare och tjuvar i Vampire.

Om du hellre vill spela håriga monster ute för att besegra en urspårad naturkraft och rädda världen ska du köpa Werewolf. En ny utgåva kom ut ganska nyligen. Tråkigt nog måste man nästan börja med att köpa Werewolf Players Guide Second Edition för att förstå andra supplement... men det vägs upp av att det är en bra bok. Det nya supplementet Umbra (varulvarnas andevärld), Book of the Wyrm Second Edition (om den urspårade naturkraften, varulvarnas huvudfiende) och Book of the Weaver (en annan, mer subtil, urspårad naturkraft som också ogillas av varulvar) är alla bra böcker.

Sen kan jag inte tillräckligt om de andra raserna för att berätta om deras spel och böcker.

En av mina vänner räknade ut att jag har spenderat ungefär 6000 på WoD-böcker... fördelat över sex år, iochförsig, men ändå.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"En av mina vänner räknade ut att jag har spenderat ungefär 6000 på WoD-böcker... fördelat över sex år, iochförsig, men ändå."

- Jag tror jag fick mina WoD-böcker till ett värde av 12000+... Där ser man, he' e' dyrt att va rollspelare.

//MiDNiGHT. - som undrar hur han egentligen har råd med alla sina böcker, förutom ovan nämnda WoD-samling.

 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"- Den boken vill jag ha. Hmm.. En annan bra bok är 'Ends of Empire', den sista Wraithboken med massor av spoilers. Egentligen bäst att skaffa efter man har gått och funderat över tex. Reapers ett tag.."

Du nämnde "Ghouls - Fatal Addiction"? Jag har inte läst den, men enligt utsago är den knappt i närheten av "Spectres". Tänk dig ett spädbarn med piercad pung som är fastvuxen i magen på en kvinna i lackkläder. Det är en av bilderna.

"- Har det tillägget, fast jag tycker det är mest.. umm.. skumt. Coolt, men skumt."

He he, visst är det...

"- Får jag fråga hur man använder den och om den skiljer sig på en "vanlig" tarot kortlek?"

Den skiljer sig så till vida att den är baserad på Mage med karaktärer därifrån. De fyra färgerna är de fyra avatartyperna och har varsin fraktion kopplad till sig. I övrigt är det en riktig Tarot med samtliga kort och instruktioner hur man lägger det keltiska korset. Det finns dessutom instruktioner för hur man använder kortleken för att skapa en karaktär, lägga upp ett äventyr eller rådfråga sin läromästare. Jag har själv bara använt min för att spå folk med i icke-rollspelssammanhang, men en kompis (Rödhake) använde sin Tarotlek (Crowleys tarot, inte Mage) för att skapa en karaktär. Han hävdar att det blev bra, men jag vet inte...

"Wow! Tuffa WoD-sockar till min officiella Brujah-tröja med min Camarilla-pin!!"

Du, ett par tubisar med spöken på vore faktiskt rätt tufft... Fast jag vet vad du menar. Själv har jag varken pin eller t-shirt från WW och är rätt nöjd ändå. Fast ett par Wraith-sockar skulle nog inte skada...

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, imho är nog "Kindred of the East" det bästa WW gjort, en serie enormt östasienfetischistiska tillbehör till Vampire- The Masquerade, som kompenserar för alla de brister vanliga Vampire har i fråga om koboldtendenser och taskiga (men förvisso urcoola) temagrejer. Inget för folk som inte är inbitna östasien-älskare, dock. Samma sak gäller "Blood & silk" till Dark ages, ett annat av mina favorittillbehör- Kindred of the East under Songdynastin på 1100-talet. "Hengeyokai" är också en bra modul - varulvarna är rejält mycket intressantare i östasien.

I övrigt är det främst de övriga vampyrspelen (Vampire, Vampire Dark Ages) som faller mig i smaken. Resten av WWs produkter tilltalar mig inte särskilt.

- Ymir, sinofil.
 
Top