Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Sweet! Nu är de väl redan full uppe i att göra klart säsong två, men jag hoppas att det här gör att de tar ut svängarna ännu mer när de kan låta saker löpa över två säsonger med lite mer säkerhet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Sweet! Nu är de väl redan full uppe i att göra klart säsong två, men jag hoppas att det här gör att de tar ut svängarna ännu mer när de kan låta saker löpa över två säsonger med lite mer säkerhet.
Ja, jag hoppas på fler och/eller längre avsnitt! Och lite bättre tempo. Lite långsammare, ingen stress med handlingen. Samt inga covid-restriktioner som sabbar såklart 😄
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det börjar också kännas som att det gått så länge sen jag hörde att Donal Finn ska ta över som Mat att jag internaliserat det och nu ser fram emot att se honom i rollen.

Jag ser väldigt mycket fram emot säsong två nu!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Hur många säsonger borde det bli för att avluta hela bokserien (i nuvarande eller önskat tempo)?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det börjar också kännas som att det gått så länge sen jag hörde att Donal Finn ska ta över som Mat att jag internaliserat det och nu ser fram emot att se honom i rollen.
Håller helt med, det kommer inte störa mig alls att de bytt skådis.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Hur många säsonger borde det bli för att avluta hela bokserien (i nuvarande eller önskat tempo)?
Jag tror att jag läst nånstans att åtta säsonger planeras. Med tanke på att böckerna är sega dom sirap i mitten av serien tycker jag att detta låter rimligt, då kan de skala bort alla biljoners onödiga sidostorys som fanns i böckerna, trimma de storys som var bra och fokusera på huvudpersonerna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag tror att jag läst nånstans att åtta säsonger planeras. Med tanke på att böckerna är sega dom sirap i mitten av serien tycker jag att detta låter rimligt, då kan de skala bort alla biljoners onödiga sidostorys som fanns i böckerna, trimma de storys som var bra och fokusera på huvudpersonerna.
Också mina tankar. Som jag skrivit förut - här finns stora möjligheter att göra en hel del av det så gör böckerna undermåliga på ett bra sätt istället. Men det kräver ett fritt förhållande till intrigen för att lyckas.

Sen hur många säsonger det är vet jag inte, 6-9?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Jag läste de första 6-8 böckerna slaviskt, sedan ledsnade jag brutalt på det...
(kom till 10, 11? )
Som ung gillade jag långa bokserier, men att inte kunna avsluta och hålla en koncis berättelse, det är misslyckat slag på färdigheten FÖRFATTARE :)

Var dock positivt överraskad av serien, även om man gör som med alla adaptioner av litterära fantasyförlagor numera...
Ser fram emot en fortsättning!
C
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Jag läste de första 6-8 böckerna slaviskt, sedan ledsnade jag brutalt på det...
(kom till 10, 11? )
Som ung gillade jag långa bokserier, men att inte kunna avsluta och hålla en koncis berättelse, det är misslyckat slag på färdigheten FÖRFATTARE :)

Var dock positivt överraskad av serien, även om man gör som med alla adaptioner av litterära fantasyförlagor numera...
Ser fram emot en fortsättning!
C
Du slutade innan det blev riktigt bra. 😅
Skämt o sido, Sanderson lyfte serien igen. Blev klart bättre när han slutförde.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Även jag tillhör de som tyckte mycket om bokserien de första halvdussinet böcker eller så, hängde sedan i till bok 10 eller 11, men där gav jag upp. (Som med GRRMs fantysepos; de första tre var lysande, men trots tre seriösa försök kommer jag inte igenom bok 4...).

Hade inga förväntningar alls på Amazon Primes version av WoT, och tur det då den är långt från lysande, men ändå sevärd. Bästa skådisen (han som spelade Mat) slutar dessutom efter säsong 1... Kommer att se vidare ändå, men skulle önska en satsning i nivå med GoT på HBO avseende skådisar och ekonomi. Då hade det kunnat bli riktigt bra, nu är det solklart i b-ligan. Som fantasy brukar vara i filmvärlden (det är väl bara Peter Jacksons Ringen-filmer och HBOs GoT som bryter detta).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nice för er/ni som gillade serien. Som tidigare nämnts behövs fler kvalitativa fantasy-serier oavsett om jag är speciellt förtjust i dem eller inte. Så detta är en bra nyhet för alla som gillar fantasy även om jag personligen blev mätt redan efter några avsnitt och fick trycka mig igenom den säsong som redan finns.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Yepp. Då jag bevisligen lider av någon form av masochism så kommer jag förmodligen tvinga mig igenom dyngan (borde f.ö. hetat The Dragon Reborn: A WoT fanfiction), allt för att gynna mer fantasy på duk/skärm.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ett av mina största klagomål på första säsongen var tempot, att det ibland kändes hackigt och mycket bortklippt då man hade för få och för korta avsnitt. Därför är jag väldigt glad över nyheten att avsnitten i säsong 2 kommer vara längre! Tyvärr fortfarande bara åtta avsnitt per säsong, men att dessa åtta avsnitt är längre är ett steg i rätt riktning tycker jag! 🙂

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ett av mina största klagomål på första säsongen var tempot, att det ibland kändes hackigt och mycket bortklippt då man hade för få och för korta avsnitt. Därför är jag väldigt glad över nyheten att avsnitten i säsong 2 kommer vara längre! Tyvärr fortfarande bara åtta avsnitt per säsong, men att dessa åtta avsnitt är längre är ett steg i rätt riktning tycker jag! 🙂

Noterar också att artikeln noterar hoppen i tid och rum som böckerna ägnar sig åt (visserligen med hjälp av magi) och att det är en utmaning för serien. Jag skulle ju hänföra ganska stora delar av ryckigheten i säsong 1 till att huvudpersonerna ganska mycket kastas mellan scener på olika platser så det kommer nog inte bli lättare att lösa (och då är bok 1 ändå mer hanterbar i det avseendet än någon av de andra).

Annars ser det ut som att delar av handlingen redan är framme i bok 4 vilket jag tror är bra. Det finns en hel del innehåll i bok 2 och 3 (och 4) som när man ser på hela serien i backspegeln framstår som sidospår och antagligen kan kapas/återges på andra sätt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ska bli trevligt med WoT igen. Blir spännande att se var intrigen tar vägen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ska bli trevligt med WoT igen. Blir spännande att se var intrigen tar vägen.
Ja verkligen! Efter Rings of Power så funderar jag på att ge House of Dragon en chans till, men även om jag tar mig igenom den serien kommer det ju vara fantasy-torka efter det ett tag. Så det ska bli najs när säsong 2 av denna serie börjar 😊
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ja verkligen! Efter Rings of Power så funderar jag på att ge House of Dragon en chans till, men även om jag tar mig igenom den serien kommer det ju vara fantasy-torka efter det ett tag.
Willow i november och The Witcher: Blood Origin i december!
 
Top