Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Det är det väll ?

jag har en förväntning att film b skall bli lika bra som film a för att film b har samma budget att spendera och sedan om film b inte lever upp till mina förväntningar om att den skall matcha film a så blir jag besviken.

Hur är stämmer det inte in med vad jag tidigare skrivit ?
Jag tycker att det är skillnad på följande påståenden:

"Om jag tex hör att en film har en budget på 500 miljarder dollar så förväntar jag mig att att dom skall hyra in den bästa regissören på marknaden det skall vara a-list skådisar , specialeffekter och cgi , manus skall vara top notch ."

och:

"Jag blir besviken varje gång något inte lever upp till mina förväntningar."

Ser du inte skillnaden kan vi väl bara snälla lägga ner just detta sidospår? Vi kommer inte att enas, vi kommer gå OT och det kommer bli precis som det alltid blir.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Här är en scen från Xena:


Här är en scen från Wheel of Time:


Tycker du att kvalitén är densamma, okej då får vi agree to ddisagree.


Okej, men skrivs saker som "Nja, det är väl kanske mest så att med en budget som Wheel of Time ändock har, så förväntade faktiskt jag mig kvalitet i stil med Game of Thrones" och "Sen hade inte Wheel of Time behövt vara exakt lika snygg/bra som just Lord of The Rings eller Game of Thrones" (och detta är bara ett exempel för att jag inte orkar gå bakåt och leta, det finns mycket mer) så tar jag påståendena för vad som står.


Okej, då tar dig på orden.


Kan vi lägga ner det där med personligt påhoppad? Jag är inte personligt påhoppad, utgå från att jag är kass på att formulera mig om det verkar så



Och det har jag aldrig påstått heller. Jag skrev faktiskt tvärtom, att jag inte vill hindra folk från vad de upplever som kul.
Jag är faktiskt inte alls säker på vart du vill komma? Ja, jag tycker att Wheel of Time är otroligt ful för den budget den har och att dess manus, regi och mycket mer lämnar mycket att önska. Det är inte min kopp te och jag tycker jag återkommande har förklarat varför. Att effekterna inte är exakta kopior från serier som Xena och Herkules trodde jag var en självklarhet och att de skulle vara exakta kopior har heller aldrig hävdats. Jag tycker dock fortfarande att Wheel of Time ger mig för mycket Xena-vibbar än det borde göra för de pengarna som använts för att göra serien. Har du problem med vad jag tycker om en serie så vet jag inte vad jag ska säga för att du ska fälla in taggarna. Sen är det inte bara eller kanske inte ens främst just cgi-effekterna som jag menar med att serien är lik Xena och Herkules, det är snarare ett helhetsintryck.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker att det är skillnad på följande påståenden:

"Om jag tex hör att en film har en budget på 500 miljarder dollar så förväntar jag mig att att dom skall hyra in den bästa regissören på marknaden det skall vara a-list skådisar , specialeffekter och cgi , manus skall vara top notch ."

och:

"Jag blir besviken varje gång något inte lever upp till mina förväntningar."

Ser du inte skillnaden kan vi väl bara snälla lägga ner just detta sidospår? Vi kommer inte att enas, vi kommer gå OT och det kommer bli precis som det alltid blir.
Jag tycker nog att det jag skrev väger in det jag skrivit tidigare . Jag har en förväntning om något satt utifrån en eller flera parameter i detta fall en films budget om filmen sen inte lever upp till mina förväntningar blir jag besviken sedan att jag blir besviken överlag när saker inte lever upp till vad jag förväntat mig väger i allra högsta grad in i det enligt mig .

Men som du sa vi lägger ned den diskussionen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag är faktiskt inte alls säker på vart du vill komma? Ja, jag tycker att Wheel of Time är otroligt ful för den budget den har och att dess manus, regi och mycket mer lämnar mycket att önska. Det är inte min kopp te och jag tycker jag återkommande har förklarat varför. Att effekterna inte är exakta kopior från serier som Xena och Herkules trodde jag var en självklarhet och att de skulle vara exakta kopior har heller aldrig hävdats. Jag tycker dock fortfarande att Wheel of Time ger mig för mycket Xena-vibbar än det borde göra för de pengarna som använts för att göra serien.
Jag förstår inte heller vart du vill komma? Det är ju du som jämfört med Xena, jag tycker att jämförelsen är mer än lovligt haltande. Om du säger att serien känns jättebillig, den ger dig Xenavibbar och jag visar ett jämförande klipp och svaret är att det är väl klart att den inte är lika billig som Xena, och att jag skulle göra något oärliga genom att lyfta din jämförelse, då förstår jag faktiskt inte vitsen med din jämförelse.

Har du problem med vad jag tycker om en serie så vet jag inte vad jag ska säga för att du ska fälla in taggarna.
Men för det första var det faktiskt du som började kommentera på vad jag skrev. Jag har aldrig pekat ut dig, tror faktiskt mitt inlägg var ett direkt svar på ett inlägg skrivet av någon annan. Men om du svarar mig måste jag väl i rättvisans namn få svara tillbaka?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju inget konstigt att som @Minimoni gör dra referenser till något för att påvisa ett exempel.

Att TEX säga Wheel of time är en ful och billig serie den ger mig xena vibbar , det betyder inte att serien ser ut precis som xena utan att serien ser FUL och BILLIG ut precis som xena och därför ger associationer till xena .

Om jag säger att jag bjöd in till forumsöl och säger det blev Kalle anka (en referens till Kalle anka ) av allt så tror jag ingen tror att det uppenbarade sig massa fabeldjur i ankform på partyt utan snarare att situationen blev en fadäs.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Vill bara for the record säga att jag kollade upp Kranks recensioner av Game of Thrones och jag förstår inte alls jämförelsen med vad som skrivs här??? I de recensionerna jag såg (hann såklart bara läsa ett litet fåtal) tar Krank upp saker som tempo, dramaturgi, struktur, motiv, intersektionell analys, planteringar, dramaturgiska bågar, relationer etc. Om jag på något sett ens på det minsta sätt antydigt att det skulle vara fel att prata om sådana saker så vill jag å det starkaste dementera det! Om inte förstår jag inte alls relevansen?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag förstår inte heller vart du vill komma? Det är ju du som jämfört med Xena, jag tycker att jämförelsen är mer än lovligt haltande. Om du säger att serien känns jättebillig, den ger dig Xenavibbar och jag visar ett jämförande klipp och svaret är att det är väl klart att den inte är lika billig som Xena, och att jag skulle göra något oärliga genom att lyfta din jämförelse, då förstår jag faktiskt inte vitsen med din jämförelse.


Men för det första var det faktiskt du som började kommentera på vad jag skrev. Jag har aldrig pekat ut dig, tror faktiskt mitt inlägg var ett direkt svar på ett inlägg skrivet av någon annan. Men om du svarar mig måste jag väl i rättvisans namn få svara tillbaka?
Jag ville förklara att varför jag och uppenbarligen många med mig om man skall tro många recensioner, inte tycker att serien lever upp till sitt potential. En användare förklarade hur kulisser och liknande inte såg ”bebodda” ut och att många scener utspelade sig mot en klippvägg i vad som förmodligen är ett gammalt grustag eller liknande. Detta gör för många och även för mig att serien känns billig, det är alltså inte bara de numera ökända rustningarna vi talar om. Det är hela kombinationen som gör mig och kanske också andra besvikna och därmed inser att de inte gillade serien speciellt mycket. Jag är knappast den första att få just vibbar från riktigt billig fantasy av Wheel of Time och när flera personer oberoende av varandra upplever liknande saker i förhållande till en serie så kanske det ligger något i just den åsikten. Med detta sagt så betyder inte det att man inte kan tycka annorlunda och jag försöker inte ta ifrån dig dina åsikter om serien. Du tycker vad jag har förstått att serien är snygg, har bra skådespeleri, musik och effekter? Om så är fallet så bra, hoppas du fortsätter att gilla serien! Så hela min poäng när jag svarade dig grundar sig i att det är oärligt att tro att folk ogillar hela serien på grund av de där vita rustningarna, de är självklart bara en del av ett mycket större bygge med för mig alldeles för många dåliga delar.

Så eftersom jag var en av de som just klagat på rustningarna så ville jag med mitt svar till dig visa att helhetsbilden är betydligt större. Hade det bara varit rustningarna som var fula så hade det inte spelat allt för stor roll, även om jag garanterat fortfarande ogillat just det valet från skaparna av serien. Nej, det är som sagt så mycket mer som inte stämmer överens med det jag vill ha i en bra fantasy-serie eller film och jag tycker jag redan nämnt dessa. Sen kan du tycka jämförelsen med Xena haltar, jag tycker inte jämförelsen haltar och jag varken tror att det går eller ens vill övertyga dig att tycka exakt som jag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill bara for the record säga att jag kollade upp Kranks recensioner av Game of Thrones och jag förstår inte alls jämförelsen med vad som skrivs här??? I de recensionerna jag såg (hann såklart bara läsa ett litet fåtal) tar Krank upp saker som tempo, dramaturgi, struktur, motiv, intersektionell analys, planteringar, dramaturgiska bågar, relationer etc. Om jag på något sett ens på det minsta sätt antydigt att det skulle vara fel att prata om sådana saker så vill jag å det starkaste dementera det! Om inte förstår jag inte alls relevansen?
Så det enda riktiga sättet att kritisera en serie på är att använda de metoder Krank då tydligen använde? Kan jag ogilla och kritisera en serie på andra grunder eller kommer jag bli arresterad av fantasy-polisen?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Det är ju inget konstigt att som @Minimoni gör dra referenser till något för att påvisa ett exempel.
Nej klart att det inte är konstigt, jag har aldrig påstått det, jag blir däremot förvånad över att det ses som konstigt när jag diskuterar samma exempel.

Om jag säger "Dune var skitful och billig, den gav mig vibbar av Plan 9 from outer space" och någon menar att "Men Plan 9 from outer space är ju verkligen skitbillig, kolla en scen från den och en scen från Dune" så skulle jag inte tycka att det var konstigt. Antingen skulle jag säga att ja jo, det kanske är en haltande jämförelse, eller så skulle jag kanske utveckla mitt resonemang och göra det lite mer tydligt hur jag menar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nej klart att det inte är konstigt, jag har aldrig påstått det, jag blir däremot förvånad över att det ses som konstigt när jag diskuterar samma exempel.

Om jag säger "Dune var skitful och billig, den gav mig vibbar av Plan 9 from outer space" och någon menar att "Men Plan 9 from outer space är ju verkligen skitbillig, kolla en scen från den och en scen från Dune" så skulle jag inte tycka att det var konstigt. Antingen skulle jag säga att ja jo, det kanske är en haltande jämförelse, eller så skulle jag kanske utveckla mitt resonemang och göra det lite mer tydligt hur jag menar.
Och du tycker fortfarande inte att jag utvecklat varför jag tycker som jag gör? Jag tycker att jag tillsammans med andra i tråden givit väldigt många exempel på varför serien känns billig och ful. Sen så är det tydligt att jag inte har samma intresse i serien som du och heller inte samma motivation eller för den delen talang att skriva underhållande text som Krank, därför tänker jag inte skapa en helt egen tråd där jag i detalj berättar om allt som är dåligt och varför. Jag tycker jag har berättat nog om varför jag tycker som jag tycker utan att vara skyldig att utveckla ännu mer då desto djupare jag gräver fram vad jag ogillar, så kommer du gräva ännu hårdare för att påvisa att mina subjektiva åsikter om underhållning inte gäller.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej klart att det inte är konstigt, jag har aldrig påstått det, jag blir däremot förvånad över att det ses som konstigt när jag diskuterar samma exempel.

Om jag säger "Dune var skitful och billig, den gav mig vibbar av Plan 9 from outer space" och någon menar att "Men Plan 9 from outer space är ju verkligen skitbillig, kolla en scen från den och en scen från Dune" så skulle jag inte tycka att det var konstigt. Antingen skulle jag säga att ja jo, det kanske är en haltande jämförelse, eller så skulle jag kanske utveckla mitt resonemang och göra det lite mer tydligt hur jag menar.
Men vad är det du efterfrågar , räcker det inte med att säga att serien ser billig ut därför får jag associationer till Herkules och xena och legend of the seeker och annan lågbudget fantasy . Hur kan jag utveckla mitt resonemang att serien ser billig ut så att mitt resonemang är godtyckligt enligt din standard ?

Det har ju flera gånger punktlistats varför folk upplever serien som billig , vad mer vill du ha ?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jaha... animerad diskussion. Jag har i alla fall hunnit klämma det tredje avsnittet nu, kanske ser jag det fjärde ikväll.

Tråkigt nog var det ett ganska svagt avsnitt. Egwenes och Perrins spår skildras bäst men får också minst tid. Det känns som storyn snabbt tappar riktningen och står och stampar. Nu har jag ju läst boken så jag vet ju hyfsat var de är på väg men annars hade jag nog blivit lite konfunderad. Men det är möjligt att detta är en inbyggd berättelsemässig svaghet från originalet jag inte minns?

Här får serien också snabbt problem med sin geografi, landskap och förflyttningar är svåra att få grepp om. Var är huvudpersonerna på väg och varför? Rand och Mat hamnar uppenbarligen till fots i Breens Spring - varför tar sig inte de andra dit? Jag hade velat se mer etablering som förklarar detta. Var tog Whitebridge vägen som nämndes i förra avsnittet? Till del hänger det här kanske ihop med ovanstående och Jordan - liksom många i genren - famnar ofta alldeles för brett i sin geografi där de till slut bara får ihop sina egna trådar genom magisk förflyttning (jfr Game of Thrones där Martin är väldigt bra på att hantera geografi i böckerna och då därför också serien gör det bra för att sedan helt tappa koncepten).

Annars börjar vi se Lan och Nyaneves relation utvecklas - i förväntad riktning. Tur att hon inte rycker sig i flätan i alla fall. Nu ska jag inte döma i förhand men jag hade hoppats att serien skulle ta ett annat grepp och försöka bygga upp deras romans mer trovärdigt. Kanske låta den börja bra och med genuin attraktion sedan försämras eller något. Som jag upplever att man försökt göra med Rand och Egwene. Åtminstone inte en upprepning av Jordans smått undermåliga karaktärsteckning. Nåja, vi får se.

Har nog inte så mycket annat att säga om 3e, hoppas 4e är bättre.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Så eftersom jag var en av de som just klagat på rustningarna så ville jag med mitt svar till dig visa att helhetsbilden är betydligt större. Hade det bara varit rustningarna som var fula så hade det inte spelat allt för stor roll, även om jag garanterat fortfarande ogillat just det valet från skaparna av serien.
Men alltså, om du läser mitt inlägg som "Jag är arg för att folk sågar Wheel of Time bara på grund av rustningarna" så uppmuntrar jag dig verkligen att gå tillbaka i tråden och läsa om inlägget. Jag nämner absolut rustningarna som ett exempel, men det är inte min poäng. Jag kan förtydliga om du vill, jag kanske var lite otydlig.

Så det enda riktiga sättet att kritisera en serie på är att använda de metoder Krank då tydligen använde? Kan jag ogilla och kritisera en serie på andra grunder eller kommer jag bli arresterad av fantasy-polisen?
Hörru, vem är det som har taggarna utåt här egentligen? Vart har jag påstått att man inte får kritisera fantasy på annat sätt en Krank? Vart har jag ens antytt det? Du tog upp Kranks recensioner, jag undrade om de påminde om saker jag reagerade på i denna tråd, du sa att han hade pet peevs, jag läste hans recensioner och tyckte att de var bra och fattade inte vad de hade med detta att göra. Vart i detta finns resonemang om att man inte får kritisera saker på mer än ett sätt? Återigen, jag var otroligt tydlig i mitt ursprungliga inlägg att jag inte vill hindra folk från vad de uppskattar.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Men vad är det du efterfrågar , räcker det inte med att säga att serien ser billig ut därför får jag associationer till Herkules och xena och legend of the seeker och annan lågbudget fantasy . Hur kan jag utveckla mitt resonemang att serien ser billig ut så att mitt resonemang är godtyckligt enligt din standard ?
Alltså, jag vet inte hur många gånger jag ska orka förklara, så om du inte förstår mig den här gången så kan vi väl bara snälla lägga ner?

Person A: Dune ser billig ut.
Person B: Jag håller inte alls med. På vilket sätt ser den billig ut?
Person A: Den ger mig vibbar av Plan 9 from outer space.
Person B: Fast nivån av billighet i Plan 9 är ju inte jämförbar med den i Dune.
Person A: Nä precis, det är klart att den inte är!
Person B: Men vad är det då för mening med att jämföra? Kan du utveckla?
Person A: Båda ser billiga ut! Vilken godtycklig standard du har!

Jag vet redan att du inte kommer hålla med, men nu kanske du någonstans kan förstå mitt resonemang och med det kan vi kanske snälla nöja oss?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Nu är diskussionen dels väldigt aggressiv, och dels handlar den väldigt lite om Wheel of Time, och väldigt mycket om hur man får och bör diskutera Wheel of Time. Det är inte speciellt produktivt. Fokusera mer på tv-serien.

Tack på förhand.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Men alltså, om du läser mitt inlägg som "Jag är arg för att folk sågar Wheel of Time bara på grund av rustningarna" så uppmuntrar jag dig verkligen att gå tillbaka i tråden och läsa om inlägget. Jag nämner absolut rustningarna som ett exempel, men det är inte min poäng. Jag kan förtydliga om du vill, jag kanske var lite otydlig.


Hörlurar, vem är det som har taggarna utåt här egentligen? Vart har jag påstått att man inte får kritisera fantasy på annat sätt en Krank? Vart har jag ens antytt det? Du tog upp Kranks recensioner, jag undrade om de påminde om saker jag reagerade på i denna tråd, du sa att han hade pet peevs, jag läste hans recensioner och tyckte att de var bra och fattade inte vad de hade med detta att göra. Vart i detta finns resonemang om att man inte får kritisera saker på mer än ett sätt? Återigen, jag var otroligt tydlig i mitt ursprungliga inlägg att jag inte vill hindra folk från vad de uppskattar.
Poängens med att visa på Kranks recension var delvis att visa att jag kan gilla en serie och samtidigt ha full förståelse eller i sämsta fall acceptans för att andra tycker helt olika än jag. Sen vad jag minns så erkände Krank själv att han medvetet varit överdrivet provokativ och upprepat saker för att just påvisa det han tyckte var sämst och självklart också för att underhålla. Krank själv får svara för exakt varför han skrev som han skrev och jag kan mycket väl minnas en del saker fel då det var som att läsa en (underhållande) bok.

Det kan mycket väl vara så att en del av det jag skrivit kan upplevas som ”taggarna” utåt och jag kan erkänna det, men undersök gärna din egen argumentation och se om inte det du själv säger också kan upplevas som att det faktiskt är du och inte serien som du tror att jag kritiserar. Jag kan lova dig att det just är serien jag kritiserar och inte dig. Detta då det inte tycks spela roll hur jag än motiverar mina åsikter, så tycks det fortfarande inte räcka för dig.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag tror att ett av problemen jag upplever är att det är ganska stora skillnader i nivån mellan olika scener och miljöer. Vissa delar tycker jag absolut att serieskaparna har lyckats riktigt väl med, medan andra saker upplever jag som ganska "billiga". Om det är Xena-nivå, Shannara Chronicles eller något annat spelar inte så stor roll. Jag tror att produktionen behöver lyfta de här sämre bitarna som de fått kritik för, för att upprätthålla immersionen eller upplevelsen av serien som helhet.

Om vi tar exemplet med Ljusets Söner (mycket "vitrockar hit, vitrockar dit i den här tråden -- vandrar ni verkligen i ljuset, mörkvänner?) så tycker jag deras kostymer passar bättre i en produktion som Shannara. I "bakom kulisserna Ep2" diskuterar de deras kläder.

Rafe Judkins: "Our costume designer Isis Mussenden, she's incredible because she's here to do something that feels really inspired by all the different cultures that exist in the book. "
Isis Mussenden: How do you not fall into medieval when you have swords horses and capes? An incredibly difficult problem for me. So - it's bringing some contemporary up, some fashion, some historic silhouettes. Mash it all together and you've got the White Cloaks."

Jag förstår inte varför inte Ljusets Söner hade kunnat få fortsätta vara det tunga kavalleri de är i böckerna, med nitiskt välputsade harnesk och vita mantlar istället för den här munkorden vi har fått nu. Kanske det ändrar sig, när Ljusets Söner gör sig redo för strid?

--

Det här är samma problem som The Witcher drabbades av, när Nilfgaards rustningar sågades längs med fotknölarna. Även där anser jag att dalarna i säsong 1 var lite för djupa.

--

Ett annat problem jag blir lite ledsen över är att vissa, i boken tydligt beskrivna, signifikanta detaljer tolkas om istället för att ge bokälskarna små godbitar av igenkänning. Jag tänker till exempel på Rands svärd, Tuflodens långbågar, dolken... Egentligen passar väl Thoms harpa in här också men det kan ha varit en rent praktiskt nödvändig förändring.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alltså, jag vet inte hur många gånger jag ska orka förklara, så om du inte förstår mig den här gången så kan vi väl bara snälla lägga ner?

Person A: Dune ser billig ut.
Person B: Jag håller inte alls med. På vilket sätt ser den billig ut?
Person A: Den ger mig vibbar av Plan 9 from outer space.
Person B: Fast nivån av billighet i Plan 9 är ju inte jämförbar med den i Dune.
Person A: Nä precis, det är klart att den inte är!
Person B: Men vad är det då för mening med att jämföra? Kan du utveckla?
Person A: Båda ser billiga ut! Vilken godtycklig standard du har!

Jag vet redan att du inte kommer hålla med, men nu kanske du någonstans kan förstå mitt resonemang och med det kan vi kanske snälla nöja oss?
Jag kommer att dra mig ur den här tråden då jag tycket den har blivit något av att jag tycker såhär,,,, jaha men du tycker fel och här låt mig berätta för dig varför du TYCKER fel .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tror att ett av problemen jag upplever är att det är ganska stora skillnader i nivån mellan olika scener och miljöer. Vissa delar tycker jag absolut att serieskaparna har lyckats riktigt väl med, medan andra saker upplever jag som ganska "billiga". Om det är Xena-nivå, Shannara Chronicles eller något annat spelar inte så stor roll. Jag tror att produktionen behöver lyfta de här sämre bitarna som de fått kritik för, för att upprätthålla immersionen eller upplevelsen av serien som helhet.

Om vi tar exemplet med Ljusets Söner (mycket "vitrockar hit, vitrockar dit i den här tråden -- vandrar ni verkligen i ljuset, mörkvänner?) så tycker jag deras kostymer passar bättre i en produktion som Shannara. I "bakom kulisserna Ep2" diskuterar de deras kläder.

Rafe Judkins: "Our costume designer Isis Mussenden, she's incredible because she's here to do something that feels really inspired by all the different cultures that exist in the book. "
Isis Mussenden: How do you not fall into medieval when you have swords horses and capes? An incredibly difficult problem for me. So - it's bringing some contemporary up, some fashion, some historic silhouettes. Mash it all together and you've got the White Cloaks."

Jag förstår inte varför inte Ljusets Söner hade kunnat få fortsätta vara det tunga kavalleri de är i böckerna, med nitiskt välputsade harnesk och vita mantlar istället för den här munkorden vi har fått nu. Kanske det ändrar sig, när Ljusets Söner gör sig redo för strid?

--

Det här är samma problem som The Witcher drabbades av, när Nilfgaards rustningar sågades längs med fotknölarna. Även där anser jag att dalarna i säsong 1 var lite för djupa.

--

Ett annat problem jag blir lite ledsen över är att vissa, i boken tydligt beskrivna, signifikanta detaljer tolkas om istället för att ge bokälskarna små godbitar av igenkänning. Jag tänker till exempel på Rands svärd, Tuflodens långbågar, dolken... Egentligen passar väl Thoms harpa in här också men det kan ha varit en rent praktiskt nödvändig förändring.
Kan själv inte jämföra med böckerna annat än jag läst på olika wikis, men jag håller med om att det vore coolare med ”riddare” med vita mantlar än det vi fick. Håller helt med om The Witcher, som jag tycker lider av rätt liknande problem som Wheel of Time.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Tråkigt nog var det ett ganska svagt avsnitt. Egwenes och Perrins spår skildras bäst men får också minst tid. Det känns som storyn snabbt tappar riktningen och står och stampar. Nu har jag ju läst boken så jag vet ju hyfsat var de är på väg men annars hade jag nog blivit lite konfunderad. Men det är möjligt att detta är en inbyggd berättelsemässig svaghet från originalet jag inte minns?
Jag tyckte nog tvärtom att detta var det bästa avsnittet hittills, men håller med om mycket av dina invändningar ändå. Ja, det händer inte så mycket med Eqwene och Perrin, deras story är lite av en transportsträcka i det här avsnittet. Kanske händer det mer där i dagens avsnitt, men här var det lite segt.

Nja, jag tror det faktum att de är på väg mot Tar Valon etableras mer i boken. Har för mig att de pratar mer om den saken och att Rand drömmer om platsen. Här känns det mer som att de bara är på flykt, även om Rand och Mat talar om vart de borde bege sig.

Apropå Rand och Mat så gillar jag verkligen deras del i avsnittet. Platsen de kommer till är intressant och karaktärerna de träffar likaså. Tycker att mörkvännen i detta avsnitt är mycket intressantare än typ alla mörkvänner i böckerna som är typ onda fascistiska pyramidspelare. Hon vad hon nu hette har en motivation som känns rimlig utifrån hennes eget resonemang. Gillar relationen mellan Mat och Thom och att Mats tjuverier i avsnitt ett (vilka jag inte var särskilt förtjust i) får en payoff och att han utvecklas som karaktär. Gillar också att Mats pappa var ett asshole och att thom verkar bli lite av en fadersfigur för honom.

Här får serien också snabbt problem med sin geografi, landskap och förflyttningar är svåra att få grepp om.
Håller med. För mig som läst böckerna är det inga problem, men för nykomlingar är det nog rätt desorienterade. Nu får ni alla håna mig, kasta gödsel på mig och sätta mig i stupstocken, för jag har ju just rantat om att man inte kan jämföra allt med Game of Thrones, men....here goes....serien borde haft en karta i början precis som Game of Thrones! Väven i introt borde vävt en karta!

Annars börjar vi se Lan och Nyaneves relation utvecklas - i förväntad riktning. Tur att hon inte rycker sig i flätan i alla fall. Nu ska jag inte döma i förhand men jag hade hoppats att serien skulle ta ett annat grepp och försöka bygga upp deras romans mer trovärdigt. Kanske låta den börja bra och med genuin attraktion sedan försämras eller något. Som jag upplever att man försökt göra med Rand och Egwene. Åtminstone inte en upprepning av Jordans smått undermåliga karaktärsteckning. Nåja, vi får se.
Ja, varje gång karaktärer blev tillsammans i böckerna utbrister man "What?! När var de två ens intresserade av varandra?!". Jag hoppas verkligen att det blir bättre i serien. Gillar hittills relationen mellan Nynaeve och Lan väldigt mycket. Men jag är lite orolig för när Morraine vaknar upp, Nynaeve typ hatar ju henne över allt annat i de första böckerna och gnäller på henne hela tiden. Risken finns att det kan bli rätt tjatigt i en seie. Typ ja, hon är aes sedai. Ja, hon har en massa hemligheter för er. Ja, hon kan vara fett dryg. Men hon räddar er just nu från en armé av fucking trollocker! Lägg ner, bara för stunden i alla fall! Men vi får se hur det blir.
 
Top