Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med. För mig som läst böckerna är det inga problem, men för nykomlingar är det nog rätt desorienterade. Nu får ni alla håna mig, kasta gödsel på mig och sätta mig i stupstocken, för jag har ju just rantat om att man inte kan jämföra allt med Game of Thrones, men....here goes....serien borde haft en karta i början precis som Game of Thrones! Väven i introt borde vävt en karta!
Tyvärr får kartan i Game of Thrones också den effekten att man som tittare undrar hur Littlefinger kan vara i hela Westeros på samma gång ;-)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Apropå Rand och Mat så gillar jag verkligen deras del i avsnittet. Platsen de kommer till är intressant och karaktärerna de träffar likaså. Tycker att mörkvännen i detta avsnitt är mycket intressantare än typ alla mörkvänner i böckerna som är typ onda fascistiska pyramidspelare. Hon vad hon nu hette har en motivation som känns rimlig utifrån hennes eget resonemang. Gillar relationen mellan Mat och Thom och att Mats tjuverier i avsnitt ett (vilka jag inte var särskilt förtjust i) får en payoff och att han utvecklas som karaktär. Gillar också att Mats pappa var ett asshole och att thom verkar bli lite av en fadersfigur för honom.
Jo, rent karaktärsmässigt är det bra, det är mer platsen och hur de hamnar där som känns off. Men där är vi tillbaka i geografin.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tyvärr får kartan i Game of Thrones också den effekten att man som tittare undrar hur Littlefinger kan vara i hela Westeros på samma gång ;-)
Haha, ja och alla andra också för den delen i de sista säsongerna! Har ett minne av att Jon Snow och grabbarna sitter i ett land långt söderut och säger "Hörrni, ska vi hämta en white walker och visa upp för Cersi?" och vips en halvtimme senare är de på andra sidan muren :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jo, rent karaktärsmässigt är det bra, det är mer platsen och hur de hamnar där som känns off. Men där är vi tillbaka i geografin.
Sant. Jag undrar lite hur de ska göra senare när alla är i olika delar av världen på sina egna uppdrag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Åh, en annan grej. Marcus Rutherford som spelar Perrin, jävlar i min låda vilken duktig skådis han är! Som både jag och @Bifur tyckte, Perrins och Egwenes story var rätt händelselös. Men trots att han inte har mycket att jobba med äger han varenda scen han är med i! Hoppas att han har en stor karriär framför sig oavsett vad som händer med serien!
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Kan själv inte jämföra med böckerna annat än jag läst på olika wikis, men jag håller med om att det vore coolare med ”riddare” med vita mantlar än det vi fick. Håller helt med om The Witcher, som jag tycker lider av rätt liknande problem som Wheel of Time.
Så här beskrivs de i The Eye of the World vid första mötet med Rand och Mat på en gata i Baerlon (staden är inte med i TV-serien):

“Three men in breastplates and conical steel caps, burnished till they shone like silver, were making their way down the street toward Rand and Mat. Even the mail on their arms gleamed. Their long cloaks, pristine white and embroidered on the left breast with a golden sunburst, just cleared the mud and puddles of the street. Their hands rested on their sword hilts, and they looked around them as if looking at things that had wriggled out from under a rotting log. Nobody looked back, though. Nobody even seemed to notice them. Just the same, the three did not have to push through the crowd; the bustle parted to either side of the white-cloaked men as if by happenstance, leaving them to walk in a clear space that moved with them.”

Håller med. För mig som läst böckerna är det inga problem, men för nykomlingar är det nog rätt desorienterade. Nu får ni alla håna mig, kasta gödsel på mig och sätta mig i stupstocken, för jag har ju just rantat om att man inte kan jämföra allt med Game of Thrones, men....here goes....serien borde haft en karta i början precis som Game of Thrones! Väven i introt borde vävt en karta!
Det finns faktiskt en karta, både på hemsidan och i Prime-apparna. Om man pausar serien och väljer X-Ray så finns det trivia, information om skådespelarna och karaktärerna, en karta med korta beskrivningar av nyckelplatserna i den nuvarande scenen.



 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det finns faktiskt en karta, både på hemsidan och i Prime-apparna. Om man pausar serien och väljer X-Ray så finns det trivia, information om skådespelarna och karaktärerna, en karta med korta beskrivningar av nyckelplatserna i den nuvarande scenen.



Jo, jag vet. De har även lite animerade filmer som beskriver världen mer. Jag vet inte hur förtjust jag är i detta. Eller, klart det är bra att det finns. Men jag vet inte om det är så lockande för nykomlingar som inte fattar vart folk befinner sig att de måste gå in på hemsidor och appar för att förstå vart karaktärerna befinner sig. Det är ju nördar som jag som kollar upp alla extragrejer, men jag vet ju redan vart alla är :)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jo, jag vet. De har även lite animerade filmer som beskriver världen mer. Jag vet inte hur förtjust jag är i detta. Eller, klart det är bra att det finns. Men jag vet inte om det är så lockande för nykomlingar som inte fattar vart folk befinner sig att de måste gå in på hemsidor och appar för att förstå vart karaktärerna befinner sig. Det är ju nördar som jag som kollar upp alla extragrejer, men jag vet ju redan vart alla är :)
Haha, ja, samma här. Jag gillade faktiskt också hur GoT gjorde med kartan i sitt intro, men osäker på hur det skulle gå till utan att det blev en ripoff.

De hade ju kunnat göra en CGI-version av introt till varje bok. Du vet "A wind rose in the Mountains of Mist... the wind blew east out across the Sand Hills, once the shore of a great ocean. Down it flailed into the Two Rivers, in the tangled forest called the Westwood..." fast de använder vinden som ögon eller POV för att visa kontinenten innan de närmar sig första scenen i avsnittet där handlingen tar vid. Det hade varit coolt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
De hade ju kunnat göra en CGI-version av introt till varje bok. Du vet "A wind rose in the Mountains of Mist... the wind blew east out across the Sand Hills, once the shore of a great ocean. Down it flailed into the Two Rivers, in the tangled forest called the Westwood..." fast de använder vinden som ögon eller POV för att visa kontinenten innan de närmar sig första scenen i avsnittet där handlingen tar vid. Det hade varit coolt.
Det hade ju verkligen varit awesome!!!
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Beklagar om mitt inlägg här tidigare verkade som att jag spottade på serien - det var inte alls meningen!
Mitt nördande i fantasyvärldars utseende är helt tangentiellt och har inte direkt med serien att göra egentligen, den blev bara ett oskyldigt offer :)
Överlag tycker jag WoT ser riktigt bra ut, och om karaktärerna och ploten hade greppat mig så skulle jag ha 0 problem att följa den med intresse. (Och diskutera annat än dess utseende! :) ) Sen kunde jag ju kanske djupdyka i detaljer kring varför storyn inte hookade mig, vilket jag absolut också finner intressant att fnula på, men det skulle knappast vara så sprittande heller :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Beklagar om mitt inlägg här tidigare verkade som att jag spottade på serien - det var inte alls meningen!
Det är jag som ska be om ursäkt! Mitt långa inlägg var verkligen inte riktat till dig direkt, utan en mer allmän uppgivenhet över hur fantasy ofta diskuteras jämfört med andra genres, men det var jättedumt av mig att citera dig då det kanske verkade som att det var dig enskilt som jag svarade. Som sagt, ber verkligen om ursäkt för det!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är jag som ska be om ursäkt! Mitt långa inlägg var verkligen inte riktat till dig direkt, utan en mer allmän uppgivenhet över hur fantasy ofta diskuteras jämfört med andra genres, men det var jättedumt av mig att citera dig då det kanske verkade som att det var dig enskilt som jag svarade. Som sagt, ber verkligen om ursäkt för det!
Det är inte bara du som ska be om ursäkt, jag ber också om ursäkt för att ha varit så extremt negativ. Jag hatar vintern och är extra negativ till allt i det här mörkret och är grymt trött på pandemi, att vabba, själv vara förkyld till den grad att jag med stor sannolikhet inte ser varken serier eller det andra skriver med speciellt snälla ögon. Jag ber som sagt om ursäkt och skall försöka vara mindre provokativ på forumet samt att ge serien en till chans när jag inte lider av vinterdepression, lovar inte att älska serien men jag kan lova att ge en mer nyanserad recension utan att onödigt säga att saker är fula etc. Jag skall försöka bedöma världen i Wheel of Time på sina egna meriter utan att jämföra med andra serier där jämförelser faktiskt inte behövs.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag ska se klart säsongen och hoppas innerligt att det blir bättre med kommande avsnitt.

EDIT: Vill för övrigt tillägga att jag inte tycket det är särskilt konstigt att en fantasy serie blir nitpickad av ett gäng nördar som spelar rollspel, kanske framförallt just fantasy och Sci-Fi.
Dessutom kanske man inte ska ta det så personligt!
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag hatar vintern och är extra negativ till allt i det här mörkret och är grymt trött på pandemi, att vabba, själv vara förkyld till den grad att jag med stor sannolikhet inte ser varken serier eller det andra skriver med speciellt snälla ögon.
Jag känner igen mig. Hatar vintern, är överöst av jobb och har väldigt lite fritid. Ber om ursäkt jag med.

Jag tänkte dra lite spontana intryck från avsnitt fyra som jag just såg :) Spoilers ahead!

Början är väldigt episk, med Logain i sitt esse som intar en borg. Och riddarna har rustning! Det blir ju ännu mer konfunderade varför inte vitrockarna har det då.. Nåja, jag gillar striden, gillar verkligen borgen, och gillar Logain. Däremot är jag lite förvånad över att de lägger denna början just här? Personligen tycker jag den skulle passat bättre i början av första avsnittet istället för inledningen där som inte alls var särskilt bra. Här kändes den lite malplacerad.

Storyn om Egwene och Perrin är fortfarande tråkig. Marcus Rutherford äger alla scener han är med i men storymässigt händer verkligen ingenting! Tycker de nästan kunde strukit denna side story i detta avsnitt och kanske istället fokusera mer på Rand och Mat.

Och apropå Rand och Mat, där är det mer intressant. Mat får gripande moments och Barney Harris får chans att glänsa. Måste säga att jag överlag tycker att de hittat otroligt duktiga skådisar! En sak som överraskade mig är att Thom hamnar i en fajt med en myrdraal redan nu. För i böckerna kommer han sen inte tillbaka förrän långt in i nästa bok. Om det är samma här var det ett väldigt kort gästspel må jag säga. Det är en duktig skådespelare så jag hade gärna sett mer av karaktären. Men antar att det kanske blir mer spännande om Rand och Mat är ute på villovägar alldeles ensamma, vi får se.

Och sen kommer vi till storyn om Morraine, Lan och Nynaeve. Jag var ju orolig att Nynaeve skulle vara gnällig och jobbig, vilket hon rätt mycket är i första boken (sen blir hon min favoritkaraktär). Men jag blev positivt överraskad! Gnälligheten är i princip icke existerande och kemin mellan henne och Lan är gullig! Det finns också stridigheter i form av en attack här som är ball, men inte lika häftig som trollockattacken i första avsnittet. I denna story framkommer dock vissa saker som jag inte vet om jag är helt ombord med. Framförallt att det ens övervägs att Logain kan vara Draken. Jag fattar att vi som tittare ska fundera över om det kan vara så (eller de som inte läst böckerna) men då måste man ju helt bortse från drakprofetian. Vilket de kanske gör, men det tror jag kommer komplicera saker längre fram. Vi får se, de har kanske tänkt på det. Men jag är skeptisk. Jag är också lite konfunderad över att både kvinnor och män kan vara Draken. Jag vet att det hintats i böckerna om tidigare kvinnliga drakar, men är inte det faktum att folk är rädda för Draken att han är mäktigast i världen men samtidigt kommer bli galen och då kan förgöra hela världen? Kanske lite för nördiga funderingar? För det sista tycker jag att slutet är sjukt episkt när Nynaeve blir förbannad och kör in instaheal! Jag vet att det är på premissen att hon typ är kär i Lan som hon känt i en eftermiddag och att det är så typiskt filmklyscha, men jag ÄLSKAR såna episka scener i fantasy! Här är jag helt 100% feelings over facts!!!

Men nu tror jag att serien måste komma igång under nästa avsnitt! Om det är ytterligare ett avsnitt där Perrin och Egwene inte gör någonting och Rand och Mat bara knalla på, då kommer jag inte bli så jätteglad..
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Ser fram emot avsnitt 4 ikväll, skippar spoilerinlägget ovan, men heja Franz!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Du kunde väl gott ha spoilermarkerat hela inlägget? Eller åtminstone allt efter ovanstående text?
Ingen har ju spoilermarkerat någonting tidigare. Trodde inte det var en stor grej att spoila här, det står ju i trådnamnet och första inlägget: Den får vara spoilerfull, orkar inte hålla på att tagga allt.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Den här urspårade diskussionen påminner mig om när jag pluggade filmvetenskap i Lund i slutet av 90-talet. En kille går fram till läraren och börjar diskutera prestanda på tekniken. Läraren bara glor på honom. "Vem är du? Vad gör du här? Vi ska se Leni Riefenstahls propagandafilm Viljans triumf om nazisternas partidagar 1934 och du diskuterar... tekniken?"

Vi diskuterar underhållningsfilm. Det är inte Akira Kurozawa, Ken Loach, Bernardo Bertolucci eller bröderna Kaurusmäki.

Då har jag all förståelse för att man gnäller på produktionsvärdet. Bra film kan kompensera det, det har underhållningsfilm svårt att göra (om det inte är medvetet dåligt och/eller slapstick som Xena).

Nåväl. Hade pluggat samhällsgeografi hela dagen när jag såg igenom 1-3, så gick nog in med en sådan skada.

För det första var det oerhört svårt att greppa vad det handlade om. (Läste ett halvdussin böcker av Jordan för 20 år sedan innan jag tröttnade. ) Fick ingen relation till karaktärerna, blev förvisso positivt överraskad när den där dryga Nanaeve blev plockad (tyvärr dök hon upp igen). Som någon lyfte reagerade även jag på tandraderna (att Moiraine med systrar fixar tänderna går väl an, men resten av boskapen?). Dryga eller menlösa karaktärer som bara vimsar runt.

För det andra behriper jag mig inte på hålans ekonomi eller denografi. Som någon påpekade gar någon slängt ut ett dussin stenbyggnader i oländig terräng. Omgivningen är knappast tjänlig för jordbruk. Ett klassisk värdshus med plats för 50-100 personer ute i ingenstans. Var är det demografiska underlaget? Utomhus förekommer någon form av marknad, som om det var Ica. En (1) nasare åker förbi, det inte direkt en handelsrutt som fyller tavernan.
För det tredje är demografin knas. Just den ålder (18-25) som ger sig av till storstan sitter istället och häckar på tavernan. En överdimensionerad del av pyramiden. Är de bidragsberoende?
För det fjärde tror jag inte att det handlar om hollywoodliberal wokifiering utan att någon räknenisse har optimerat det kommersiella underlaget och därför gjort hålan på vischan till ett USA i minatyr. Oerhört konstruerat. Problemet är inte icke-vita fantasyskådisar, problemet är på kommersiella grunder barocka mångfaldsbyar. Det blir bara dumt.
 
Top