Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Grejen är att sådana där rustningsdelar som man bara har på armen gör att det känns så D&D på något vis, och jag vill inte att det ska kännas som D&D. Det känns enormt 1. Opraktiskt 2. Varför? 3. Fult 4. Fult igen
Jag fattar inte grejen! Det kan såklart vara en grej i den här världen att man går runt i detta, men då kn de i vart fall ge en kort introduktion till varför? Jag bara förknippar det med kassa produktioner.
Känns det inte som att fantasy rustningar överlag ser jävligt opraktiska ut och att det snarare är rule of cool som gäller än någon praktiskt funktion.

Här misslyckades dom dock med rule of cool och det ser endast korkat , dumt och fult ut .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag irriterade mig för övrigt på att vitrockarna var så rena och propra. Genom skog och mark på hästryggen och ser ut som kläderna kommer direkt ifrån tvättstuga och mangel .

0x0.jpg
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Känns det inte som att fantasy rustningar överlag ser jävligt opraktiska ut och att det snarare är rule of cool som gäller än någon praktiskt funktion.

Här misslyckades dom dock med rule of cool och det ser endast korkat , dumt och fult ut .
Klart att det är så, men det finns variationer i vansinnet. Att rustningarna är opraktiska i tex "Game of Thrones" är nog de flesta insatta överens om, men för en lekman som mig så ser de bra mycket bättre ut än det som visats i "Wheel of Time".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
För min del tycker jag att det blir bäst om man i så stor mån som möjligt skippar att det ska likna en look baserad på någon av våra tidsepoker.
Ja, det är så klart en smakfråga. Jag är inte så känslig, så länge det säljer sin verklighet (vilket då vitrockarnas kläder inte gör) är det ok, och då kan det få se ut som medeltidsfilm 1A. Men som sagt tycker jag överlag seriens kostym är bra hittills. Vi får se hur det hanterar mer extravaganta kulturer längre fram.

Och nej, så himla viktigt är det inte, vi diskuterar detaljer för att det är kul 🙂.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Klart att det är så, men det finns variationer i vansinnet. Att rustningarna är opraktiska i tex "Game of Thrones" är nog de flesta insatta överens om, men för en lekman som mig så ser de bra mycket bättre ut än det som visats i "Wheel of Time".
Håller med dig till fullo.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En av dom roligaste kritiska åsikter jag sett någon höja mot serien var att alla i serien hade alldeles för bra tandstatus. Hen tyckte det att , wow vilken avancerad tandvård dom måste ha i wheel of times värld , alla har så fina och vita och hela tänder samt alla tänder i munnen 🤣🤣
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag irriterade mig för övrigt på att vitrockarna var så rena och propra. Genom skog och mark på hästryggen och ser ut som kläderna kommer direkt ifrån tvättstuga och mangel .

View attachment 7629
Ok, jag fattar att de tänkt att det är någon slags status symbol. Alla har silver utom ledaren som har guld. Eller är alla silver? Några ser nästan vita ut.
Ja hur som, de är störigt fula. Vita kläder måste vara sjukt opraktiskt när man är ute och bränner häxor btw. två timmar på hästryggen ute i resdammet.
"MIn lord, er dress är brun!"
"Vid ljuset, varför valde vi inte gult?"
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En av dom roligaste kritiska åsikter jag sett någon höja mot serien var att alla i serien hade alldeles för bra tandstatus. Hen tyckte det att , wow vilken avancerad tandvård dom måste ha i wheel of times värld , alla har så fina och vita och hela tänder samt alla tänder i munnen 🤣🤣
Som jag tidigare sa, jag skulle hellre typ leva på råttpiss resten av livet än att producera en fantasyserie 😂😂😂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag vill framhålla att jag inte ens tycker det är en big deal, absolut inte en otroligt big sådan. Bara en lite fånig grej om man ska snacka minus.
Nej alltså menade inte det riktat till någon särskild, det var bara lite allmänt 🙂 Sorry 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker personligen att just hur rustningar/kläder, hus och annat i serier och film är en väldigt viktig del hur ett verk uppfattas. Släng in fula kläder/rustningar som ser plastiga ut(ja, armskyddet i plastigt guld ser billigt ut) och hus som ser helt nybyggda ut så upplever jag samma ångest som ett avsnitt av Xena skulle ge mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag tycker personligen att just hur rustningar/kläder, hus och annat i serier och film är en väldigt viktig del hur ett verk uppfattas.
Kanske inte riktat till mig men ändå 🙂. Jag menade mest att det behöver för min del inte vara "fantasy-häftigt" utan gediget och lite tråkigt duger gott i många lägen om verket är bra i övrigt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Som jag tidigare sa, jag skulle hellre typ leva på råttpiss resten av livet än att producera en fantasyserie 😂😂😂
Jag är nog personligen inte lämpad att producera någon sorts serie. Men låt oss säga en serie med samma kvalitet på kulisser, kläder och annat i likhet med HBO Rome, fast fantasy! Ja, då hade jag blivit riktigt nöjd 😄! Jag tyckte att Game of Thrones lyckades väl med det i de flesta säsonger med undantag för de uppenbart fula sista säsongerna där städerna helt plötsligt var omgivna av tomma grässlätter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kanske inte riktat till mig men ändå 🙂. Jag menade mest att det behöver för min del inte vara "fantasy-häftigt" utan gediget och lite tråkigt duger gott i många lägen om verket är bra i övrigt.
Jag håller helt med! Föredrar lagom tråkigt framför överdrivet varje dag, om inte serien gör en poäng av att vara just överdriven då.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag har inte läst böckerna men var på det stora hela ganska nöjd. Jag har såklart inga som helst förväntningar på en Fantasy-serie och lågt och varierande produktionsvärde har jag mer eller mindre utgått från. Det känns lite som att de ändå försökt lägga krutet på platser, monster effekter och action.

Min största invändning är snarare att de är dåliga på att måla upp sammanhangen, det är mycket tell i förhållande till show. Jag upplever det inte som någon intressant backstory och nästan inget av det man får se etableras på ett bra sätt. Vad som kanske är ännu värre är att jag inte bryr mig om någon av karaktärerna eller deras uppdrag.

Betygsmässigt ligger det mellan Eragon och D&D- filmed. Ett ”starkt Meh”. Men än så länge tittar vi i alla fall.

//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag är nog personligen inte lämpad att producera någon sorts serie. Men låt oss säga en serie med samma kvalitet på kulisser, kläder och annat i likhet med HBO Rome, fast fantasy! Ja, då hade jag blivit riktigt nöjd 😄! Jag tyckte att Game of Thrones lyckades väl med det i de flesta säsonger med undantag för de uppenbart fula sista säsongerna där städerna helt plötsligt var omgivna av tomma grässlätter.
Rome?! De har alldeles för välansade näsborrar i den serien! Och sandalerna är inte tillräckligt dammiga! De gör den romerska hälsningen fel! Titta Pullos sår läker alldeles för snabbt! Och olika karaktärer åldras olika fort! Nä, den seriens billiga produktion ger mig helt klart Xena-vibbar! 😜
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag gillar fantasy, men den här serien känns billig. Jag får Xena och Herkules-vibbar av en del scener och även om andra scener kan vara snygga så är ”kulisser” och andra bakgrunder väldigt själlösa. Jag säger inte detta för att vara elak eller för att trycka ned någon som tycker annorlunda, jag önskar verkligen att jag kunde gilla det jag sett hittills men tyvärr… Hoppas att de som verkligen längtat efter serien och som Franz är stora fans av böckerna också kommer älska serien, populär fantasy kommer leda till att mer fantasy produceras. Så trots att just den här serien inte faller mig i smaken så önskar jag ändå att det blir en stor succé då det ger mig ännu fler framtida serier inom fantasy-genren.
Bra genomgång av serien Minimoni. Låter som en kass produkt som bara försöka kapitalisera på folks fanboyerism. Synd att det alltid verkar bli såhär numera.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Bra genomgång av serien Minimoni. Låter som en kass produkt som bara försöka kapitalisera på folks fanboyerism. Synd att det alltid verkar bli såhär numera.
Ja, tacka vet jag gammal kvalitetsfilm inom fantasy, exempelvis Yor, the Hunter from the Future, Red Sonja, Thor the conqurer och The Sword and Sorcerer. Och under sent 90-tal/tidigt 2000-tal hade vi odödliga klassiker som Eragorn, Dungeons & Dragons och In The Name of the King: A Dungeon Siege Tale. Varför görs inte filmer/serier av den höga kvalitén längre??
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, tacka vet jag gammal kvalitetsfilm inom fantasy, exempelvis Yor, the Hunter from the Future, Red Sonja, Thor the conqurer och The Sword and Sorcerer. Och under sent 90-tal/tidigt 2000-tal hade vi odödliga klassiker som Eragorn, Dungeons & Dragons och In The Name of the King: A Dungeon Siege Tale. Varför görs inte filmer/serier av den höga kvalitén längre??
Hörru dissa inte red Sonja och sword and sorcerer , dom har sin plats här i filmhyllan under 80-tals B-sword and sorcery/barbarfilmer . 🤣🤣
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ja, tacka vet jag gammal kvalitetsfilm inom fantasy, exempelvis Yor, the Hunter from the Future, Red Sonja, Thor the conqurer och The Sword and Sorcerer. Och under sent 90-tal/tidigt 2000-tal hade vi odödliga klassiker som Eragorn, Dungeons & Dragons och In The Name of the King: A Dungeon Siege Tale. Varför görs inte filmer/serier av den höga kvalitén längre??
Visst fantasy har blivit bättre än på 1900-talet med serier som GoT och filmer som LOTR. Synd bara att det numera mest verkar göras billiga försök att fånga den publiken med b-serier. Man har väl sett med star wars att det funkar ändå.[/QUOTE]
 
Top