Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det känns nog rätt mycket som att målgruppen är young adults som någon skrev att det inte alls kändes som. Visst, det är lite blod här och där, men nä, det känns som att jag inte tillhör målgruppen öht.
En liten undran: Då böckernas huvudpersoner är unga, yngre än i serien, hur skulle man förhållit sig till källmaterialet så att det inte skulle kännas young adult för dig?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
En liten undran: Då böckernas huvudpersoner är unga, yngre än i serien, hur skulle man förhållit sig till källmaterialet så att det inte skulle kännas young adult för dig?
Har ej läst böckerna ska tilläggas.
Jadu, det var en bra fråga. Kan inte påstå att jag på rak arm sitter med ett bra svar.
Återkommer om det dingar till!

En sak gillade jag! Tyckte magin var coolt gjord och jag gillade att man kunde se magin strömma. Den scenen i byn när hon går lös var rätt häftig. Men det var en av väldigt få coola bitar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Har ej läst böckerna ska tilläggas.
Jadu, det var en bra fråga. Kan inte påstå att jag på rak arm sitter med ett bra svar.
Återkommer om det dingar till!
Ah jag förstår. Jag frågade då jag tycker de har gjort serien betydligt mer rå och blodig än böckerna, och de har tagit bort rätt mycket trams från böckerna som jag tror att man hade behållit om man verkligen velat göra young adult. Men har man inte läst böckerna så är det klart att det är en omöjlig fråga att besvara 🙂

Men angående att den känns billig, och frågar inte för att kivas utan är bara nyfiken, hur tycker du att produktkvaliten står sig mot exempelvis Witcher, Cursed och Blood & Bone? För jag tänkte när jag såg avsnitten att folk kommer säkert ha åsikter om storyn, men den är ju så snyggt och proffsigt gjort jämförelse med de andra serier jag nämnde så där lär konsensus råda. Men tji fick jag 😄😄
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ah jag förstår. Jag frågade då jag tycker de har gjort serien betydligt mer rå och blodig än böckerna, och de har tagit bort rätt mycket trams från böckerna som jag tror att man hade behållit om man verkligen velat göra young adult. Men har man inte läst böckerna så är det klart att det är en omöjlig fråga att besvara 🙂

Men angående att den känns billig, och frågar inte för att kivas utan är bara nyfiken, hur tycker du att produktkvaliten står sig mot exempelvis Witcher, Cursed och Blood & Bone? För jag tänkte när jag såg avsnitten att folk kommer säkert ha åsikter om storyn, men den är ju så snyggt och proffsigt gjort jämförelse med de andra serier jag nämnde så där lär konsensus råda. Men tji fick jag 😄😄
Cursed var riktigt kass. Blood & Bone var väl inte så dåligt producerad? Känns som att WoT och den ligger på ungefär samma nivå, fast jag tyckte Blood & Bone var mer intressant, kan itne sätta fingret på vad.Tyckte inte det var så snyggt och proffsigt. Men! Det har bara släppts tre avsnitt, så det kanske tar sig, vem vet?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Finns annat inom genren de borde försöka med istället, t ex Abercrombie
Ooh, det vore najs!! (Kunde bli en riktigt fläskig besvikelse… :) )

Angående Blood & Bone så säger mitt luddiga minne att jag tyckte den var produktionsmässigt minst på samma nivå som WoT om inte bättre.
(Den hookade mig också mera men minns inte om jag orkade se slut den… )
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
OK, ska jag ge mig in i scenografin i detalj skulle jag nog säga att:
  • Kostym överlag var över medel. Folk har på sig ganska trovärdiga generiska medeltidsfantasy-kläder och de ser ut att vara i ungefär i det skick som de kan förväntas vara. Bättre än t.ex. Witcher, inte särskilt nära det bästa i genren (Lord of the Rings etc.). Vitrockarna är ett uppenbart men (än så länge) inte särskilt tongivande undantag.
  • Naturmiljöerna är rätt häftiga, också över medel - även om den inte ger mig någon känsla för att landskapet förändras naturligt i takt med att karaktärerna förflyttar sig. Men det är inte så konstigt, det är svårt att åstadkomma annat än i vår värld där jag som tittare kan bära med mig en massa förförståelse som saknas här.
  • De fysiska miljöerna i övrigt var medel men inte mer. Hus och så ser rätt ut men det ger ändå intryck av att vara nya. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, kanske inte bara utseendet utan även placeringen i landskapet?
Jag tycker nog att nivån på Wheel of Time liknar den för Shadow & Bone (visst menar ni den när ni skriver Blood & Bone?), men reservationen att Shadow & Bone har en lite enklare resa att göra eftersom den har en modernare setting och kanske kan använda fler inspelningsplatser med lämpliga historiska byggnader etc. (ingen aning om det är så, bara en fundering).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Angående vitrockarna så tycker jag dock att det är konstigt att de lyckas döda aes sedaier. Hur tusan lyckas de med det?! Jag antog typ att de har gaffelrot (ört som gör att man inte kan bruka Kraften) som de förgiftar aes sedaier med, kanske smetar det på pilar eller så. Men min fru trodde att man i serierna måste röra på händerna för att bruka Kraften och att det var därför som vitrockarna huggit av händerna på hon som brändes. Lite otydligt.
Att gaffelrot förhindrade en från att bruka Kraften var väll något som var väldigt okänt i böckerna?

Har inte sett episoden men kan det vara så att aes sedaien som dödas inte var en riktig aes sedai? Vi har exempel i böckerna på scentrollkarlar som påstås vara aes sedaier, kanske det var en sådan?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Blood & Bone var väl inte så dåligt producerad? Känns som att WoT och den ligger på ungefär samma nivå, fast jag tyckte Blood & Bone var mer intressant, kan itne sätta fingret på vad.
Ah, vi tycker typ precis tvärtom 😄 Tyckte Shadow & Bone (tack för rättningen @Bifur Det var jag som började skriva fel) kändes rätt billigt, var seg och var young adult så att det stänkte om det. Smaken är som baken 😄
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Att gaffelrot förhindrade en från att bruka Kraften var väll något som var väldigt okänt i böckerna?
jo, men med tanke på alla andra ändringar tycker jag inte att det skulle störa om det var mer känt i serien.

Har inte sett episoden men kan det vara så att aes sedaien som dödas inte var en riktig aes sedai? Vi har exempel i böckerna på scentrollkarlar som påstås vara aes sedaier, kanske det var en sådan?
Det var utan tvekan en riktig aes sedai.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Ah, vi tycker typ precis tvärtom 😄 Tyckte Shadow & Bone (tack för rättningen @Bifur Det var jag som började skriva fel) kändes rätt billigt, var seg och var young adult så att det stänkte om det. Smaken är som baken 😄
Tyckte som sagt inte Shadow & Bone såg billig ut i jämförelse, men den var absolut mer young adult. De troperna har som du säger inte WoT visat upp. (Tvärtom gillar jag att Rand och Egwene direkt ges ett mer moget förhållande än vad jag har för mig att de har i boken.)
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Shadow & Bone (visst menar ni den när ni skriver Blood & Bone?)
Så var det ju. Kände att nåt var fel, men ville kalla den Blood & Bronze hela tiden, och insåg att det ändå var ännu mer fel :)

Och jo, mer YA var den nog. Men man måste ju kunna sälja sin lööve story, och då spelar inte genren så stor roll om du nailar det :) (Inte för att S&B vad jag minns var någon Romeo & Julia, men fick nog ingen hjärtklappning direkt av ToW :) )

(Mera kärleksdiskussioner i wrnu! :) )
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
(Tvärtom gillar jag att Rand och Egwene direkt ges ett mer moget förhållande än vad jag har för mig att de har i boken.)
Håller med! Ser fram emot hur förhållanden kommer skildras i serien då det var bland det absolut sämsta i böckerna. Jordan kunde verkligen inte skriva kärleksrelationer..
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag tyckte böckerna var ganska tråkiga. Hittills är tv-serien ungefär lika. Känns ännu mer tråkigt att man ska behöva traska igenom ett par säsonger av standardfantasy innan det kan börja bli intressant.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har ännu inte kommit mig för att se tv-serien.

Jag har läst en hel del recensioner online och det verkar som om serien delat internet i två läger , dom som tycker serien är det bästa som hänt sen skivat bröd och dom som tycker det är den värsta dynga som någonsin skapats och att Jeff Bezos totalt misslyckats i sitt försök att skapa en GoT dräpare.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Glatt överraskad. Känns välgjord, inte överdrivet wokeifierad och mycket tätare än böckerna, vars stora problem jämte det något grunda världsbygget är långrandigheten.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Och sanningen är så klart någonstans mittemellan ;)
Man får bara mycket färre klick och läsare om man skriver "det var väl en okej serie, men inget spektakulärt", även om det antagligen är mer korrekt. (Jag har inte sett den.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har läst en hel del recensioner online och det verkar som om serien delat internet i två läger , dom som tycker serien är det bästa som hänt sen skivat bröd och dom som tycker det är den värsta dynga som någonsin skapats och att Jeff Bezos totalt misslyckats i sitt försök att skapa en GoT dräpare.
Då tycker jag båda lägren har väldigt fel. Skulle säga att det är en väldigt bra och påkostad serie som absolut inte är utan brister. Sen förstår jag om man tycker att bristerna är större än det som är bra, tycker inte det själv på långa vägar, men det är ju en fråga om tycke och smak :)

Sen har jag väldigt svårt att förstå de som tycker att serien känns billig, men även där kan ju folk såklart tycka olika :)

Jag tror att de flesta som är fans av fantasy kommer att hitta grejer i denna serie som de gillar. Om man inte alls tycker om fantasy eller tycker att källmaterialet är dåligt så kommer denna serie inte vinna över en.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Då jag är hemma ifrån jobbet med förkylning så har det passar bra att kolla in wheel of time, jag har sett avsnitt 1-3.

Det här var inte riktigt min kopp med te .
Jag avskydde färgsättningen (om det är rätt ord) serien känns alldeles för glad och glättig och ren i färgerna.

Jag gillar inte heller seriens pacing avsnitt 1 led jag mig igenom dom första 30-35 minuterna innan något spännande hände över huvud taget.

nästa klagomål jag har är att det känns som att serien förutsätter att jag redan är ett fan av wheel of time och har en massa förkunskap sen innan
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Glatt överraskad. Känns välgjord, inte överdrivet wokeifierad och mycket tätare än böckerna, vars stora problem jämte det något grunda världsbygget är långrandigheten.
Jag upplevde att serien var ganska wokeifierad när det kommer till castingen men inget som stör mig.. serien hade betydligt större problem än att vara wokeifierad i min mening
 
Top