Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Tänker att vi behöver en sådan här träd. Den får vara spoilerfull, orkar inte hålla på att tagga allt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag har nu sett de två första avsnitten. Jag är inte överväldigad men den är genomgående över medel - bra tempo, bra skådespelarinsatser, huvudsakligen bra scenografi. Mycket av det som fick mig att gilla de första böckerna har serien fått till rätt anslag på.

Lite blandade reflektioner:
  • Den stora utmaningen i seriens intrig kommer så klart senare, bok 1-2 är nog på alla vis de enklaste att hantera.
  • Överlag framstår de flesta personer i serien som lite mognare och mer eftertänksamma jämfört med min minnesbild av boken - vilket bara känns realistiskt och bra.
  • Det känns lite oklart varför vissa ändringar gjorts - varför Perrin ges en fru och varför Nynaeve plockas bort i intrigen för att sedan komma tillbaka. Det finns kanske en poäng som utkristalliseras senare men jag ser den inte riktigt än. Men det är heller inget som stör och i valet med frun kan det säkert vara något som utvecklas.
  • Det känns lite skakigt att påstå att Draken återfödd kan vara en kvinna som Moiraine säger, utan att ändra premisserna för intrigen - ganska mycket av det som är drivkraften för många grupper så som det beskrivs i böckerna ställs på huvudet om det skulle kunna vara så. Får se om det återkommer som en grej.
  • Första och hittills enda grejen jag verkligen hakat upp mig på i scenografin, som vi ju diskuterade en del före premiären: Vitrockarnas kläder. Någon slags klädnader med massa skärp och symboliska armskydd på vänster arm. Inte så snyggt (subjektivt så klart) men även till synes opraktiskt för vad som ska vara en stridande stryka.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Hollywoodreporters underhållande sågning gör mig nästan nyfiken att åtminstone se ett brottstycke.
t ex den här godbiten:

The feeling that The Wheel of Time is aiming for Xena-level production values extends to the mediocre costumes and to the re-creations of assorted towns and villages, which made me think of the theme park analogy in the first place, or at least a really expensive Renaissance fair. Everything is synthetic and lit in the least flattering way possible. Whether the characters are going through a bustling cosmopolitan city or an abandoned ghost town, no location in the series looks like it has ever been occupied by a human. But at least the producers were able to keep the churro carts and pin vendors off-camera.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har nu sett de två första avsnitten. Jag är inte överväldigad men den är genomgående över medel - bra tempo, bra skådespelarinsatser, huvudsakligen bra scenografi. Mycket av det som fick mig att gilla de första böckerna har serien fått till rätt anslag på.

Lite blandade reflektioner:
  • Den stora utmaningen i seriens intrig kommer så klart senare, bok 1-2 är nog på alla vis de enklaste att hantera.
  • Överlag framstår de flesta personer i serien som lite mognare och mer eftertänksamma jämfört med min minnesbild av boken - vilket bara känns realistiskt och bra.
  • Det känns lite oklart varför vissa ändringar gjorts - varför Perrin ges en fru och varför Nynaeve plockas bort i intrigen för att sedan komma tillbaka. Det finns kanske en poäng som utkristalliseras senare men jag ser den inte riktigt än. Men det är heller inget som stör och i valet med frun kan det säkert vara något som utvecklas.
  • Det känns lite skakigt att påstå att Draken återfödd kan vara en kvinna som Moiraine säger, utan att ändra premisserna för intrigen - ganska mycket av det som är drivkraften för många grupper så som det beskrivs i böckerna ställs på huvudet om det skulle kunna så. Får se om det återkommer som en grej.
  • Första och hittills enda grejen jag hakat upp mig på i scenografin, som vi ju diskuterade en del före premiären: Vitrockarnas kläder. Någon slags klädnader med massa skärp och symboliska armskydd på vänster arm. Inte så snyggt (subjektivt så klart) men även till synes opraktiskt för vad som ska vara en stridande stryka.
Vad kul med en sån här tråd!

Som jag tidigare sa så tycker jag att serien hittills är mycket bra! Framförallt om man jämför med fantasyserier i stil med Witcher, Shadow and bone och Cursed så är produktionsvärdet skyhögt och stämingen är på allvar. Fotot känns stort och episkt, framförallt med hjälp av musiken som jag verkligen gillar. Jag är glad att serien inte är glättig och tramsig Det finns ju en hel del fånigheter i Jordans böcker, men det är bortskalat till förmån för de sakerna åtminstone jag gillar. Gillar även skådespelarna, tycker verkligen att alla porträtterar karaktärerna spot on! Gillar även actionscenerna, att de inte ryggar för att visa blod, tarmar och grisigheter! Har saknat det här råa våldet i fantasy.

Vad gäller ändringar som gjorts så tycker jag att de är hit or miss. Har läst att många klagat på tempot, att saker går för fort. Men när jag nyligen läste om första boken tyckte jag att den var rätt seg, så jag är glad att de skruvat upp tempot lite.

Angående att Nynaeve försvinner ut historien för att sedan komma tillbaka, det hände ju i boken med. Hon är inte med i början men möter upp dem senare. Eller menar @Bifur att hon möter upp dem på en annan plats i boken?

Angående att Perrin har en fru så tänker jag såhär: Perrins karaktär i böckerna är en väldigt stor och stark men väldigt osäker person som ser sig själv som en stor klumpeduns som alltid är rädd att skada andra. Då Robert Jordan typ inte vet vad "show, don't tell" innebär förklaras detta genom inre monologer, sida upp och sida ner. Jag tror de ville ha en yttre händelse för att förklara Perrins karaktär. Jag tycker att det är ett bra beslut, jag önskar att Jordan hade visat fler saker genom händelser och inte genom en massa berättande.

En sak som retade mig var att Moirraine redan från början säger att någon av dem är draken återfödd och att alla reagerar så casual på det. Draken återfödd är liksom förutbestämd att förstöra världen och om någon av grabbarna är draken så betyder det att han kan bruka Kraften, vilket betyder att han är något av det mest fruktade och hatade som finns i den här världen och dessutom förutbestämd att bli galen och döda alla sina närstående. Men alla verkar liksom ta det med en axelryckning.

Det finns en del andra saker som jag inte tycker va så bra. Alla ser att en andra amré av trollocker är på väg mot byn och Moirraine säger att de måste ge sig av då trollockerna är ute efter dem. Men liksom, skulle trollockerna när de då når byn säga: "Ah, de är inte här. Jaja, vi drar väl vidare då, det är ju ingen vits med att skada folket i byn här. Vi är ju inga monster". Nej, de skulle såklart döda alla i byn i alla fall. Tycker även det är lite fjompigt när de står på färjan över floden, trollockerna är typ sju meter bort och ingen har pilbåge?

Är inte överfötjust i hur de visar när någon använder Kraften. alla "fartränder" eller vad man ska kalla det. Det är kanske jag som är bokpurist här, då man i böckerna inte kan se om någon använder Kraften, men tycker inte det är så snyggt. Man hade kunnat göra det lite mindre in your face. Jämför med när Gandalf och Saruman fajtas i Sagan om Ringen, både i Orthanc och på Caradras. Man gjorde så att man fattade att det var magi där med kameraarbete och ljudeffekter, det behövdes inga fartränder.

Rörande kostymerna och att saker känns rent. Jo, vitrockarna är ju riktigt rena, men tycker att det ändå passar, att det gör dem obehagliga. Vi kan väl i alla fall enas om att huvudpersonerna på färden inte känns så rena, där är det rätt skitigt tycker jag. Utom Moirraine dårå som lyckas hålla sina kläder rena trots att hon får ett värdshus vält över sig....

Angående vitrockarna så tycker jag dock att det är konstigt att de lyckas döda aes sedaier. Hur tusan lyckas de med det?! Jag antog typ att de har gaffelrot (ört som gör att man inte kan bruka Kraften) som de förgiftar aes sedaier med, kanske smetar det på pilar eller så. Men min fru trodde att man i serierna måste röra på händerna för att bruka Kraften och att det var därför som vitrockarna huggit av händerna på hon som brändes. Lite otydligt.

Så, det var mina spontana tankar av de första avsnitten. Tyckte som sagt att de var riktigt riktigt bra! Inte perfekta, men bra! Ska bli spännande att se hur det artar sig!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Angående att Nynaeve försvinner ut historien för att sedan komma tillbaka, det hände ju i boken med. Hon är inte med i början men möter upp dem senare. Eller menar @Bifur att hon möter upp dem på en annan plats i boken?
Hm, måste vara jag som minns boken dåligt då. Hade för mig att hon var med från start. Oavsett kändes det lite billigt att man ska trott att hon dött. Tycker aldrig det funkar något vidare som plot-twist, jfr Aragon i Två tornen.

Det finns en del andra saker som jag inte tycker va så bra. Alla ser att en andra amré av trollocker är på väg mot byn och Moirraine säger att de måste ge sig av då trollockerna är ute efter dem. Men liksom, skulle trollockerna när de då når byn säga: "Ah, de är inte här. Jaja, vi drar väl vidare då, det är ju ingen vits med att skada folket i byn här. Vi är ju inga monster". Nej, de skulle såklart döda alla i byn i alla fall. Tycker även det är lite fjompigt när de står på färjan över floden, trollockerna är typ sju meter bort och ingen har pilbåge?
Just det, tänkte också på detta men hade hunnit glömma det tills jag skrev. Ja det var ett lite konstigt val - övertydligt och onödigt.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag hittade igår en serie på Amazon prime som hette Sagan om drakens återkomst och började lite förstrött titta. Efter en stund började jag tycka att det liknade ganska mycket trailern till Wheel of time... :)

Den greppade mig nog inte särskilt tyvärr, men svårt att sätta fingret på varför egentligen (har inte läst boken) Möjligen var det karaktärerna som jag inte riktigt fick någon kläm på, eller så var det världen som inte heller riktigt lät mig slukas, ploten som kändes generisk eller nåt annat. (Inget fel på en generisk plot förresten, men en sådan kan inte riktigt samexistera med andra saker som skaver.) Störde mig också, precis som Franz, på de vita magivirvlarna och att bestarna dök upp och försvann som det behagade manusförfattarna.

Men jag skall inte spotta på serien - som fantasyälskare får man ta vad man får och det här var ju bättre än mycket!

Men jag började fundera på hur känslig en fantasyvärld är att framställa. Det är så små saker som kan fälla den. Det kan just vara kläder som inte är på rätt sätt smutsiga eller hur layouten på en by ser ut, och så börjar världen gnagas sönder i kanterna. En av mina favoritstötestenar är avsaknaden av kulturbygd. Det finns liksom stad eller vildmark i fantasy, inget däremellan. Ofta pluppar städer eller borgar upp ur ingenting - galet störande :) Jag vill se mera betesmarker och åkrar, kossor och små gårdar!
I Wheel of Time såg jag på två ställen vägar som såg väldigt mycket ut som grusvägar, av lämplig bilbredd - gaah!
Kläderna var dock ganska bra tycker jag, men flickan hade ett sadeltäcke som såg ut att vara fleecetyg. Och de vitklädda typerna var nog snäppet för rena. Alla filmkläddesigners borde ha en kopia av Gandalfs vita mantel från Sagan om ringen-filmerna. Perfekt grundfärg - vit, men lite gräddtonad - och framförallt: perfekt smutsad i fållen! :love::)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Nynaeve i böckerna joinar de andra i stallet när de ska lämna Two Rivers. Det som händer i serien är mer dramatiskt, men kändes onödigt.

Saker jag störde mig på: Det känns som om de ibland glömmer bort att en Aes Sedai inte kan ljuga rakt ut. Eller så kommer de ihåg det, men då gör det korkade saker sanna, som att det går rykten om fyra ta'veren i Two Rivers. Jag avskydde att Perrin fick en fru, för hon är helt irrelevant. Min första tanke när de nämnde att han var gift var "hon kommer dö". De hade kunnat låta henne överleva, då hade det blivit lite stakes för Perrin och något för honom att komma tillbaka till senare i serien. Vitrockarna behöver rustning. Kulturella skillnader i kläder saknade jag också, men det hoppas jag blir bättre när de kommer till mer civiliserade trakter.

Fantastiska saker: Padan Fain blev perfekt. Att de döda fåren var utlagda i formen av symbolen för Draken var också fint.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Men jag började fundera på hur känslig en fantasyvärld är att framställa. Det är så små saker som kan fälla den. Det kan just vara kläder som inte är på rätt sätt smutsiga eller hur layouten på en by ser ut, och så börjar världen gnagas sönder i kanterna. En av mina favoritstötestenar är avsaknaden av kulturbygd. Det finns liksom stad eller vildmark i fantasy, inget däremellan. Ofta pluppar städer eller borgar upp ur ingenting - galet störande :) Jag vill se mera betesmarker och åkrar, kossor och små gårdar!
I Wheel of Time såg jag på två ställen vägar som såg väldigt mycket ut som grusvägar, av lämplig bilbredd - gaah!
Kläderna var dock ganska bra tycker jag, men flickan hade ett sadeltäcke som såg ut att vara fleecetyg. Och de vitklädda typerna var nog snäppet för rena. Alla filmkläddesigners borde ha en kopia av Gandalfs vita mantel från Sagan om ringen-filmerna. Perfekt grundfärg - vit, men lite gräddtonad - och framförallt: perfekt smutsad i fållen! :love::)
Vart livet än för mig, vad jag än bestämmer mig för att göra så lovar jag mig själv att aldrig aldrig, vad som än står på spel, producera en fantasyserie 😂😂😂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Nynaeve i böckerna joinar de andra i stallet när de ska lämna Two Rivers. Det som händer i serien är mer dramatiskt, men kändes onödigt.
Jo, hon joinar de andra i första staden de hamnar i strax efter färjan. Men i serien kommer de inte till en stad då, så det är nog största orsaken till att hon joinar den i vildmarken istället.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Vart livet än för mig, vad jag än bestämmer mig för att göra så lovar jag mig själv att aldrig aldrig, vad som än står på spel, producera en fantasyserie 😂😂😂
😂 Jag tror dessvärre att om en sådan möjlighet skulle uppenbara sig för mig så skulle jag hoppa på som en manisk känguru. Och resultatet skulle säkert bli därefter :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag startade första avsnittet. Exposition med dialog om någon sorts chosen one inleddes. Jag stängde av. Tror det blev nästan två minuter totalt. Får se om jag ger den en ärlig chans någon dag!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jo, hon joinar de andra i första staden de hamnar i strax efter färjan. Men i serien kommer de inte till en stad då, så det är nog största orsaken till att hon joinar den i vildmarken istället.
Nynaeve blir inte kidnappad i trollockräd i början av första boken utan lämnar byn i sällskap med alla andra. Hon ansluter sig helt enkelt i stallet och vägrar gå därifrån. Sen blir de separerade vid Shadar Logoth och då är Nynaeve med Moiraine, Lan och Thom. I Caemlyn blir hela gruppen återsamlad, om jag minns helt rätt.

EDIT: Okej. Det var visst i Baerlon hon mötte upp de. Mitt minne svek mig!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag startade första avsnittet. Exposition med dialog om någon sorts chosen one inleddes. Jag stängde av.
Glömde skriva innan, tycker första avsnittet börjar ganska dåligt. Jag tycker att det blir bättre sen men ja, det känns billigt och klyschigt och cheesy I början.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Glömde skriva innan, tycker första avsnittet börjar ganska dåligt. Jag tycker att det blir bättre sen men ja, det känns billigt och klyschigt och cheesy I början.
Jag har aldrig läst böckerna och har från början lite svårt för fantasy. Så min startpunkt är inte den snällaste. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har aldrig läst böckerna och har från början lite svårt för fantasy. Så min startpunkt är inte den snällaste. :)
Ah, ja om du inte gillar fantasy vettetusan om du kommer gilla detta, även om i alla fall jag tycker det blir bättre. Men det är the chosen one, magiska svärd, kungen utan kungarike etc. Så premissen kanske inte är din grej 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar fantasy, men den här serien känns billig. Jag får Xena och Herkules-vibbar av en del scener och även om andra scener kan vara snygga så är ”kulisser” och andra bakgrunder väldigt själlösa. Jag säger inte detta för att vara elak eller för att trycka ned någon som tycker annorlunda, jag önskar verkligen att jag kunde gilla det jag sett hittills men tyvärr… Hoppas att de som verkligen längtat efter serien och som Franz är stora fans av böckerna också kommer älska serien, populär fantasy kommer leda till att mer fantasy produceras. Så trots att just den här serien inte faller mig i smaken så önskar jag ändå att det blir en stor succé då det ger mig ännu fler framtida serier inom fantasy-genren.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag gillar fantasy, men den här serien känns billig. Jag får Xena och Herkules-vibbar av en del scener och även om andra scener kan vara snygga så är ”kulisser” och andra bakgrunder väldigt själlösa. Jag säger inte detta för att vara elak eller för att trycka ned någon som tycker annorlunda, jag önskar verkligen att jag kunde gilla det jag sett hittills men tyvärr… Hoppas att de som verkligen längtat efter serien och som Franz är stora fans av böckerna också kommer älska serien, populär fantasy kommer leda till att mer fantasy produceras. Så trots att just den här serien inte faller mig i smaken så önskar jag ändå att det blir en stor succé då det ger mig ännu fler framtida serier inom fantasy-genren.
Du behöver inte vara orolig för att vara elak, det är såklart each to their own med vad man tycker om 🙂 Det är intressant angående att den skulle se billig ut, för jag tycker precis tvärtom; Blev superglad över en serie som, till skillnad från Witcher, Cursed, Shadow & Bone etc. inte kändes billig utan grandios och episk! Älskade även naturmiljöerna och tyckte det märktes att man försökt hitta miljöer som är unika. Spännande att man kan tycka så olika 🙂
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag tyckte också att det var rätt kasst i ärlighetens namn. Jag satt och störde mig på en rad saker som jag nu glömt bort och serien lämnande mig inte sittandes mållös när tredje avsnittet var färdigt.
Kan sträcka mig till att ge den 5/10, men då främst för att det är fantasy och för att jag känner mig givmild, men de första tre avsnitten var rätt sega och tråkiga.
Det känns nog rätt mycket som att målgruppen är young adults som någon skrev att det inte alls kändes som. Visst, det är lite blod här och där, men nä, det känns som att jag inte tillhör målgruppen öht.
Jag vänder mina förhoppningar mot Amazon´s LOTR, men med den här serien så sjönk mina förväntningar rejält, vilket kanske i och för sig är bra!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Då ser jag nog ingen anledning att titta. Mitt intryck är inte detta är en serie som vinner över folk till genren som kanske Game of Thrones gjorde. Det försöket kommer nog med Amazons LotR-serie (inte alls säkert de lyckas).
GoT var väl fantasy not fantasy, dvs fick även in icke-inbitna utan koll, mugglarna, i en fiktiv värld, genom vissa skickliga berättartekniska grepp.
Tror tyvärr inte på LotR heller. Finns annat inom genren de borde försöka med istället, t ex Abercrombie, Fahrd o Gråkatt, eller en seriös satsning på Conan…
 
Last edited:
Top