Wheel of Time säsong 3

Som kritiker av TV-serien har den växt på mig, dels under andra säsong (även om säsongsfinalens klimax var katastrof) men främst under säsong tre när det verkligen lyfte, och avsnittet i Rhuidean var finare än vad jag hade kunnat önska mig. Jag såg fram emot att få ta del av resten. Så jag är riktigt ledsen över det här; i förlusten av vad det hade kunnat bli, på samma sätt som jag var ledsen över säsong 1 - över vad serien kunde ha varit när serien inte var vad jag ville ha… konstigt hur det där funkar :)

För mig är nog det bästa som har kommit ur TV-produktionen nyinläsningen av böckerna som Rosamund Pike gör. Tycker hon gör ett fenomenalt jobb som uppläsare och uppenbart fan av böckerna. Jag hoppas innerligt att de kommer ta nyinspelningen av ljudböckerna i mål och inte ge oss ytterligare en ofullständig produkt. Det finns så mycket i kommande böcker som jag vill ta del av igen genom hennes röst.

Kan man hoppas på att någon plockar upp den på samma sätt som jag tror skedde med The Expanse?

Samma här, gissa är ju det enda vi kan göra 🙂

Angående Wheel of Time så finns det en del fans som hoppas att en annan streamingtjänst ska plocka upp serien. Det hade varit amazing och sådant har ju hänt förr, men just i detta fall tror jag inte att det kommer ske.
För mig personligen så är jag ju inte så engagerad i seriens vara eller inte vara, men jag skulle absolut inte utesluta att något annat företag köper rättigheterna för att göra säsong 4. Allt beror på vad Amazon begär för den möjligheten och hur snabbt en flytt från en tjänst till en annan kan göras då skådespelare och andra medverkande snabbt binder upp sig på andra projekt. Hoppas för din och andra fans skull att serien plockas upp av någon annan streamingtjänst!

För mig personligen så är jag ju inte så engagerad i seriens vara eller inte vara, men jag skulle absolut inte utesluta att något annat företag köper rättigheterna för att göra säsong 4. Allt beror på vad Amazon begär för den möjligheten och hur snabbt en flytt från en tjänst till en annan kan göras då skådespelare och andra medverkande snabbt binder upp sig på andra projekt. Hoppas för din och andra fans skull att serien plockas upp av någon annan streamingtjänst!
Jag tror inte att Amazon kan begära något alls. Det är Sony Pictures som producerat serien medan Amazon var en finansiell partner. Såvitt jag förstår så pågick rätt långa förhandlingar mellan Sony och Amazon innan serien lades ner där Sony var parten som ville fortsätta. Så rättigheterna torde ligga hos Sony nu. Så det man skulle kunna hoppas på är att Sony känner att de investerat så mycket i serien att det vore mest lönsamt för dem att börja samarbeta med en annan streamingkanal. Men det kräver att en annan kanal nappar och det är här jag tror att det blir svårt. Då tittare som inte läst böckerna verkar ha svårt att hänga med i handlingen så torde serien inte vara helt riskfri att satsa på. Och som du säger, alla skådespelare måste vara tillgängliga, så det är mycket praktiskt som måste gå i lås.

Jag tror att Sony är intresserade av att ta serien vidare. De har släppt en del klipp från serien på sin YouTube-kanal och även kommit ut med en poll om serien, detta efter att den cancellerats på Amazon. Många menar att det vore märkligt att göra så om man är helt klar med serien och att Sony nu försöker kolla hur stort intresset är bland folk.

Om serien mot all förmodan skulle plockas upp av en annan streamingkanal tror jag att det skulle innebära väldigt många fördelar gentemot att visas på Prime. Dels tycker jag att Amazon misskött marknadsföringen en del del men framförallt tycker jag att Amazons dumma regel om att bara ha åtta avsnitt per säsong har haft stark negativ påverkan för serien.

torde serien inte vara helt riskfri att satsa på
Ja, att det är svårt att omsätta böckerna är underdrift. Det kan vara det svåraste verk jag kan tänka mig. Så å ena sidan finns det anledning till eftertanke för en ev ny finansiär - Sony har inte heller gjort ett perfekt jobb, å andra sidan har de nog lyckats bättre på många plan än vad i alla fall jag förväntade mig - så visst förtroende förtjänar de att få.

(Samtidigt står jag fast vid åsikten att en serie baserad på WoT löper en överhängande risk att kollapsa i takt med att komplexiteten ofrånkomligen ökar. Jag tycker inte denna versionen, trots dess kvaliteter, motbevisar mig.)

Back