Wheel of Time säsong 3

Såg det också nyss. Hemskt tråkigt tycker jag då böckerna är min favoritserie inom fantasy efter Lord of the Rings och tv-serien var min favorit efter de tre första säsongerna av Game of Thrones. Serien blev dessutom bättre och bättre så den hade all potential i världen. Hade drömt om en Wheel of Time-adaption sen jag var tonåring så det känns himla trist att man aldrig fick se den slutföras. Hade egentligen tänkt att gå och lägga mig men nu blir det till att hälla upp en gravöl i seriens ära. Och imorgon ska jag börja läsa om böckerna för jag vet inte vilken gång i ordningen.

Det verkar som att Amazon lägger ner serien. Har inte kollat säsong tre än, och nu känns det inte särskilt motiverande att ge den en chans. Å amdra sidan tyckte jag inte de två första säsongerna var mer än ”ok”, så för mig personligen är det ingen större förlust.
Se den ändå, helt klart värd att se oavsett om den fortsätter eller inte, men det är ju väldigt typiskt att man lägger ner när skeppet plötsligt styrs rätt

personligen gillade jag inte s1 när jag först såg den, men efter att sen ha börjat lyssna om audioböckerna för hela serien så uppskattade jag verkligen hur tvserien hanterade första säsongen (och givet de följande säsongerna) jämfört med hur dryga böckerna egentligen är nu 25 år efter jag läste dom. Dessutom blev s2 sjukt mycket bättre än s1 också, och s3 fortsatte på samma bana.

Oh wow. Men såhär går det när man gör sådana här adaptioner så slarvigt. Visst, den tog sig. Men ett sådant här projekt ska vara fucking Tarantino-nivå från RUTA ETT.

Inte en säsong som känns som amatörskådisar i en lågbudgetprojekt och sedan långsamt bättre men ändå långt ifrån fantastiskt.

Ska du göra sådan här DYR serie måste man ha ståfräs och stå upp och skrika i varje avsnitt. Det har ju knappast detta..

Lite synd med tanke på att den ändå tog sig för varje säsong. Men jag är inte jätteförvånad. Dels kanske man måste lyckas  ännu bättre från starten för att vara värd pengarna och dels gör nog källmaterialets omfattning att det man har snabbare till ett sådant beslut.

Själv funderar jag på om det betyder något för Rings of Power? Serierna verkar ju lite lika sett till resultat vs kostnad av vad man läst.

Nej! Inte den här också... Suck vad jag avskyr dessa streamingjättar, där ekonomi alltid går först. Har du börjat berätta en story får du för sjuttsingen berätta den till slut! Det är ett åtagande som om du bryter det visar total likgiltighet för de tittare du lockat att börja följa serien, och den bristen på respekt gör mig oerhört irriterad.

Dessutom var detta, i mina ögon, den klart bästa av de fantasyserier som går just nu – helt överlägsen såväl ringen-röran som drak-dravlet.

Nu skall det mycket till innan jag någonsin hoppar på Prime igen...

EDIT:
Listan börjar bli lång nu:
- American Gothic
- Firefly
- Westworld
- American Gods
- Wheel of Time

Själv funderar jag på om det betyder något för Rings of Power? Serierna verkar ju lite lika sett till resultat vs kostnad av vad man läst.
Av vad jag förstår kommer det inte att påverka Rings of Power på något sätt. Personligen tycker jag, och har tyckt från början, att det var ett dumt beslut att satsa på två fantasyserier samtidigt, av flera orsaker. Jag hade hellre sett att man satsade allt på Wheel of Time, inte bara för att jag personligen tycker bättre om den, utan för att den hade större potential att nå en bred publik, om man hade lanserat den på rätt sätt, vilket man inte gjorde. Jag tror att vad som hände nu var att Wheel of Time och Rings of Power tävlade mot varandra, vilket fick två konsekvenser: Folk som är lite casual bestämde sig för att bara följa en serie och det fick bli Rings of Power, för att det var något de kände igen och den var lättare att förstå, och bland hardcore fantasynördar fick Amazon mycket badwill då Rings of Power inte är omtyckt av dessa. Så jag tycker att man inte borde gjort Rings of Power eller i alla fall väntat med den tills man sett till att Wheel of Time var en hit. Och detta kommer från någon som gillar Rings of Power (fast inte på samma sätt som Wheel of Time. Rings of Power är mer guilty pleasure för mig medan Wheel of Time är bra på riktigt).

Nu när jag sovit på saken kan jag i alla fall konstatera att några bra sker kommit ur detta:

Jag fick i alla fall se några ikoniska scener från boken gestaltas. Det är något jag drömt om sen jag var tonåring.

Serien fick sluta när den fortfarande var riktigt bra. Lost och Game of Thrones är exempel på serier som hann bli riktigt kassa innan de avslutas och det gör mig besviken på ett annat sätt.

Folk som inte kände till Wheel of Time innan upptäckte böckerna. Jag känner folk som blev nyfikna på bokserien i och med tv-serien och nu är helt uppslukade av böckerna. Det är riktigt kul!

Last edited:
Nej! Inte den här också... Suck vad jag avskyr dessa streamingjättar, där ekonomi alltid går först. Har du börjat berätta en story får du för sjuttsingen berätta den till slut! Det är ett åtagande som om du bryter det visar total likgiltighet för de tittare du lockat att börja följa serien, och den bristen på respekt gör mig oerhört irriterad.
Jag håller med. En stor orsak till att Prime valdes till att göra Wheel of Time av de som hade rättigheterna, bland annat Robert Jordans familj, var att de på den tiden var kände för att inte lägga ner serier. Vilket ju gör det lite extra surt.

Jag håller med. En stor orsak till att Prime valdes till att göra Wheel of Time av de som hade rättigheterna, bland annat Robert Jordans familj, var att de på den tiden var kände för att inte lägga ner serier. Vilket ju gör det lite extra surt.
Vill bara säga att det inte är något nytt som kom med streaming när det gäller att lägga ned serier mitt i handlingen. Det har skett under hela mitt liv varav streaming bara funnits under en del av det. Nu var det inte du Franz som sa att ”streamingjättarna” alltid låter det ekonomiska gå först, dock så har väl alltid det ekonomiska gått först när det gäller serier oavsett om serien streamas eller sänds via en kanal!?

Det är alltid surt att en serie man gillar läggs ned och jag har själv upplevt det massor av gånger, men något nytt fenomen är det inte. Amazon la ju ned “The Peripheral”, en serie jag gillade trots att många tyckte den var skit.

Sen tror jag att Amazon fortsätter med ”Rings of Power” av en enda anledning, det har blivit ett prestigeprojekt för dem. Och jag håller med dig i att Amazon förmodligen inte borde ha arbetat med två stora fantasyprojekt samtidigt.

Vill bara säga att det inte är något nytt som kom med streaming när det gäller att lägga ned serier mitt i handlingen. Det har skett under hela mitt liv varav streaming bara funnits under en del av det. Nu var det inte du Franz som sa att ”streamingjättarna” alltid låter det ekonomiska gå först, dock så har väl alltid det ekonomiska gått först när det gäller serier oavsett om serien streamas eller sänds via en kanal!?
Absolut, du har helt rätt. Det är dock lite speciellt med just Prime Video, eller var i alla fall det när Wheel of Time utannonserades. Detta var 2017 och då var streamingtjänsten Prime Video rätt ny. Av vad jag läste mig till vid den tiden så var det viktigt för Prime att ses som en pålitlig tjänst tittarna kunde räkna med vilket innefattade att serier inte lättvindigt lades ner, vilket Netflix vid den tiden fick mycket kritik för. Vidare räknade Prime Video sin vinst på ett lite annorlunda sätt än de andra streamingkalerna. En serie ansågs vara lyckad om den ledde till att nya personer registrerade ett konto på Amazon. Netflix och HBO har ju ett annat sätt att räkna vad gäller serier. Detta var dock läget 2017, nästan tio år sedan, så mycket har ju hänt sedan dess.

Vill dock understryka att jag tycker du har helt rätt i att det inte är nytt att serier läggs ned. Tänker exempelvis på Twin Peaks, Rome och Deadwood, alla fantastiska serier som lades ned alldeles för tidigt.

Absolut, du har helt rätt. Det är dock lite speciellt med just Prime Video, eller var i alla fall det när Wheel of Time utannonserades. Detta var 2017 och då var streamingtjänsten Prime Video rätt ny. Av vad jag läste mig till vid den tiden så var det viktigt för Prime att ses som en pålitlig tjänst tittarna kunde räkna med vilket innefattade att serier inte lättvindigt lades ner, vilket Netflix vid den tiden fick mycket kritik för. Vidare räknade Prime Video sin vinst på ett lite annorlunda sätt än de andra streamingkalerna. En serie ansågs vara lyckad om den ledde till att nya personer registrerade ett konto på Amazon. Netflix och HBO har ju ett annat sätt att räkna vad gäller serier. Detta var dock läget 2017, nästan tio år sedan, så mycket har ju hänt sedan dess.

Vill dock understryka att jag tycker du har helt rätt i att det inte är nytt att serier läggs ned. Tänker exempelvis på Twin Peaks, Rome och Deadwood, alla fantastiska serier som lades ned alldeles för tidigt.
Deadwood hade jag glömt! En serie som jag verkligen uppskattar på alla sätt och som bättre sent än aldrig fick en film att avrunda serien på. Men ja, dagens Amazon Prime är säkert inte vad det en gång var. Du lär ha bättre koll än mig gällande det då jag är helt okunnig hur de olika tjänsterna räknar vinst etc.

Deadwood hade jag glömt! En serie som jag verkligen uppskattar på alla sätt och som bättre sent än aldrig fick en film att avrunda serien på. Men ja, dagens Amazon Prime är säkert inte vad det en gång var. Du lär ha bättre koll än mig gällande det då jag är helt okunnig hur de olika tjänsterna räknar vinst etc.
Medhåll angående Deadwood! En av mina favoritserier. Blev riktigt glad åt den avslutande filmen!

Nja, jag skulle inte säga att jag har så bra koll. Jag letade en massa info om just Prime när Wheel of Time lanserades då jag var så taggad, men annars har jag ingen vidare koll 🙂

Nåväl, nu när serien är nerlagd så har du ju ännu en orsak att ta dig an bokserien 😉

Känns riktigt surt med tanke på hur bra det började bli. Samtidigt hade jag nog inga förväntningar på att de skulle få tillräckligt med säsonger för att kunna berätta hela berättelsen ändå

Jag tror att vad som hände nu var att Wheel of Time och Rings of Power tävlade mot varandra
Ja,jag menade inte nödvändigtvis negativa konsekvenser. Kanske står RoP på säkrare mark nu?

Annars håller jag med. WoT var den bättre och den man borde satsat på, om det nu var ett val.

Annars håller jag med. WoT var den bättre och den man borde satsat på, om det nu var ett val.
Jag kanske har helt fel, men jag vill minnas att Amazon är bundna av kontrakt att de måste fullfölja Rings of Power?

Aha? Det är inget jag känner igen.

"The rights that Amazon bought were for a 50-hour show. They knew from the beginning that was the size of the canvas — this was a big story with a clear beginning, middle, and end. There are things in the first season that don't pay off until season 5,"

"The rights that Amazon bought were for a 50-hour show. They knew from the beginning that was the size of the canvas — this was a big story with a clear beginning, middle, and end. There are things in the first season that don't pay off until season 5,"
Hm, jag undrar jag. Som jag läser det skulle det alltså vara en del av rättighetsavtalet med Tolkien Estate? Det är så klart möjligt men låter otroligt, varför skulle någon part ha intresse av det? Jämfört med att det det första avsnittet ska sändas senast [datum]. Jag läser det snarare som Amazons avsikt/marknadsföring.

Det är så klart möjligt men låter otroligt, varför skulle någon part ha intresse av det?
I och med att Amazon betalade över 250 miljoner dollar enbart för rättigheterna till Tolkiens material så ville de förmodligen säkra ett flerårigt avtal. De får garanterad exklusivitet och maximal avkastning.

Angående Tolkien Estate så ger ett flerårigt kontrakt dem möjlighet att påverka helheten från början. De får en säker inkomst under flera år. Och ett avtal på fem säsonger signalerar seriositet, vilket är viktigt för arvingarna till ett så vårdat litterärt arv.

I och med att Amazon betalade över 250 miljoner dollar enbart för rättigheterna till Tolkiens material så ville de förmodligen säkra ett flerårigt avtal. De får garanterad exklusivitet och maximal avkastning.

Angående Tolkien Estate så ger ett flerårigt kontrakt dem möjlighet att påverka helheten från början. De får en säker inkomst under flera år. Och ett avtal på fem säsonger signalerar seriositet, vilket är viktigt för arvingarna till ett så vårdat litterärt arv.
Jo, visst. Flerårigt, exklusivitet m.m. absolut. Men en viss specificerad output ner till omfång? Så vi får väl se, jag vet så klart inget utan gissar bara.

Jo, visst. Flerårigt, exklusivitet m.m. absolut. Men en viss specificerad output ner till omfång? Så vi får väl se, jag vet så klart inget utan gissar bara.
Samma här, gissa är ju det enda vi kan göra 🙂

Angående Wheel of Time så finns det en del fans som hoppas att en annan streamingtjänst ska plocka upp serien. Det hade varit amazing och sådant har ju hänt förr, men just i detta fall tror jag inte att det kommer ske.

Back