Wheel of Time säsong 2

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tyvärr är WoT-serien något som jag bara inta kan lära mig tycka om. Jag har tidigare nämnt massa anledningar från säsong ett och vill inte klaga ännu mer så jag tänker inte rada upp saker jag ogillar med säsong två. Jag önskar dock verkligen att jag tyckte det var bra men än en gång, tyvärr.

Så även om jag försöker vara som Franz och vara extremt positiv till nästan allt, så räcker det inte för mig i WoT. Men jag gissar på att det inte är konstigare att jag mer eller mindre gillade allt med Ahsoka och väldigt många tyckte serien var betydligt mindre bra eller rent av dålig. Jag skall avsluta med något positivt, säsong två är snyggare än säsong ett.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Tyvärr är WoT-serien något som jag bara inta kan lära mig tycka om. Jag har tidigare nämnt massa anledningar från säsong ett och vill inte klaga ännu mer så jag tänker inte rada upp saker jag ogillar med säsong två. Jag önskar dock verkligen att jag tyckte det var bra men än en gång, tyvärr.

Så även om jag försöker vara som Franz och vara extremt positiv till nästan allt, så räcker det inte för mig i WoT. Men jag gissar på att det inte är konstigare att jag mer eller mindre gillade allt med Ahsoka och väldigt många tyckte serien var betydligt mindre bra eller rent av dålig. Jag skall avsluta med något positivt, säsong två är snyggare än säsong ett.
Det är ju så ibland, att man liksom inte kan komma in i en serie även fast man skulle vilja tycka om den. Så var det för mig med både House of Dragon och The Foundation. Jag kunde absolut se att serierna hade otroliga kvaliteter, men jag sögs bara inte in i historien och kunde inte uppbåda entusiasm nog att fortsätta titta. Så är det ibland. Och man kan ju inte tvinga sig själv att tycka om något 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
@Bifur Vi pratade ju tidigare om att de måste hinna med mycket av historien. Det verkar som att de mer eller mindre skippar bok tre för att hoppa fram till bok fyra och lite av bok fem. Helt rätt beslut tycker jag!

”Judkins revealed that Season 3 will focus primarily on the storylines from Book Four (The Shadow Rising) of Robert Jordan’s series of novels, with a sprinkling of elements from Book Five (The Fires of Heaven).”

 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag hade velat se en karta om hur de rest och vart de befinner sig. Nu är jag väldigt vilse kring detta då jag har noll koll på geografin.
Hört samma sk gällande LOTR-filmerna och även RoP. Gäller väl all film och alla serie där man rör sig över en yta som inte någon som kanske inte läst böcker eller dylikt känner till.
Förstår såklart att man är långt borta i vissa fall, men vart är de? Hur långt bort? Etc.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Helt rätt beslut tycker jag!
Givet omständigheterna, ja, håller med. I det större perspektivet hade jag nog hellre sett att delar av bok 2 kapats, men det är ju så dags.

Ska vara ärlig och säga att från bok 5 blir händelseförloppet allt mer av en gegga i mitt huvud. Tror inte jag kan placera enskilda händelser i rätt bok från 5an och framåt, om än i hyfsat rätt ordning. (Och också från 5e som den generella kvaliteten på berättandet sjunker i mina ögon.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag hade velat se en karta om hur de rest och vart de befinner sig. Nu är jag väldigt vilse kring detta då jag har noll koll på geografin.
Hört samma sk gällande LOTR-filmerna och även RoP. Gäller väl all film och alla serie där man rör sig över en yta som inte någon som kanske inte läst böcker eller dylikt känner till.
Förstår såklart att man är långt borta i vissa fall, men vart är de? Hur långt bort? Etc.
Håller med till 100%, de borde absolut haft en karta. Detta gjorde Game of Thrones på ett genialiskt sätt och Wheel of Time borde gjort samma sak.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Ska vara ärlig och säga att från bok 5 blir händelseförloppet allt mer av en gegga i mitt huvud. Tror inte jag kan placera enskilda händelser i rätt bok från 5an och framåt, om än i hyfsat rätt ordning. (Och också från 5e som den generella kvaliteten på berättandet sjunker i mina ögon.)
Oj, så tidigt i serien? För mig blir det lite så mellan bok 7 och 10. En sak kan vi nog vara eniga om. Det var ju Jordans fru som även var hans förläggare och det var kanske inte världens bästa upplägg. Han hade behövt någon som varit hårdare vad gäller att kapa och strömlinjeforma. Jag gillar ju alla politiska saker kring huvudstoryn, palalellhandlingar, sidospår etc. men det går absolut överstyr tillslut.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
men det går absolut överstyr tillslut.
Jo, precis. Det är sällan att de enskilda trådarna är svaga eller ointressanta utan att de 1) inte faktiskt handlar om huvudpersonerna eller 2) inte bidrar till den övergripande berättelsen intrigen. Då blir den rena mängden text och utvikningar ett problem i sig. Det allra första tecknet finns i bok 4 minns jag, men det fortsätter ju sedan. Och därför blir också mitt helhetsintryck sämre, även av de böcker jag kanske gillade mer när jag läste dem, om det är begripligt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med till 100%, de borde absolut haft en karta. Detta gjorde Game of Thrones på ett genialiskt sätt och Wheel of Time borde gjort samma sak.
Problemet med Game of Thrones och kartan blev att en del karaktärer teleporterades mellan olika platser. Vilket var oerhört störande att se som stort fan av allt som har med Westeros att göra. Men ja, en karta hjälper till om hastigheten karaktärerna i berättelsen rör på sig är logisk inifrån världens egna lagar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Problemet med Game of Thrones och kartan blev att en del karaktärer teleporterades mellan olika platser. Vilket var oerhört störande att se som stort fan av allt som har med Westeros att göra. Men ja, en karta hjälper till om hastigheten karaktärerna i berättelsen rör på sig är logisk inifrån världens egna lagar.
Absolut, men det störiga teleporterandet är ju mer en produkt av att manusen i säsong 4 och framåt var dåliga snarare än existensen av kartan. Men jag är helt med på att teleporterandet var extremt störigt. I Wheel of Time kan ju dock många karaktärer teleportera sig, så jag tror inte att det kommer bli ett lika stort bekymmer här 🙂

Jag tänkte förresten fråga, nu när vi diskuterar Wheel of Time och fantasy. Har du funderat på att ge böckerna en chans? Jag har förstått det som att du tycker väldigt mycket om worldbuilding och de böcker i mitten av serien som många ogillar handlar just om att det blir väldigt mycket worldbuilding så jag skulle absolut kunna tänka mig att det som många tycker är ett minus skulle kunna bli ett plus för dig 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Absolut, men det störiga teleporterandet är ju mer en produkt av att manusen i säsong 4 och framåt var dåliga snarare än existensen av kartan. Men jag är helt med på att teleporterandet var extremt störigt. I Wheel of Time kan ju dock många karaktärer teleportera sig, så jag tror inte att det kommer bli ett lika stort bekymmer här 🙂

Jag tänkte förresten fråga, nu när vi diskuterar Wheel of Time och fantasy. Har du funderat på att ge böckerna en chans? Jag har förstått det som att du tycker väldigt mycket om worldbuilding och de böcker i mitten av serien som många ogillar handlar just om att det blir väldigt mycket worldbuilding så jag skulle absolut kunna tänka mig att det som många tycker är ett minus skulle kunna bli ett plus för dig 🙂
Jag skulle kunna ta det som en kul utmaning! Jag har begåvats med några få bra egenskaper, en av dem är att jag läser extremt snabbt och jag läser väldigt mycket. Dessutom är jag sjukskriven och har mycket tid till att läsa, så nu passar väl bättre än någonsin. Jag är sjukskriven för utmattningssyndrom samt depression och ångest(en jävla massa saker, men det är inte synd om mig då jag har en superb familj och goda vänner) så jag har haft och fortfarande har väldigt låg energi.

Men jag skall kolla var jag kan få tag i böckerna i digital form för en inte allt för dyr kostnad :) Sen är det bara att köra och efter det blir det recension.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag minns någon sjuk sak gällande detta, kanske är något OT, Men du lånade allt till.....Werewolf? och hade läst det på en vecka och mindes allt.
Så ja, det kan man absolut kalla en bra "egenskap" eller till och med en begåvning.
Tackar! Jag minns dock att du har en hög med begåvningar också som är nyttiga i rollspelskontext och förmodligen i vardagslivet också :) Ingen annan spelare jag haft eller SL heller för den delen har investerat så mycket energi i kampanjer och karaktärer som du. Det saknar jag enormt mycket när jag är SL nu, och du vet att jag ändå spelar med bra människor. Men det vore enormt häftigt att åter få till det där extra med inlevelse och fantasi som bara väldigt få människor har till den grad att det smittar av sig, du har de egenskaperna. Det lyfter en hel spelgrupp när någon som du är med och när någon som du är i sitt esse, ja då blir det fantastiska rollspelstillfällen där både den imaginära världen och karaktärerna verkligen får ett eget liv!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Teleporteringen i GoT var bara av godo. Det var för mycket ”vänta sju avsnitt på att x kommer fram och kan prata med y” i början.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag skulle kunna ta det som en kul utmaning! Jag har begåvats med några få bra egenskaper, en av dem är att jag läser extremt snabbt och jag läser väldigt mycket. Dessutom är jag sjukskriven och har mycket tid till att läsa, så nu passar väl bättre än någonsin. Jag är sjukskriven för utmattningssyndrom samt depression och ångest(en jävla massa saker, men det är inte synd om mig då jag har en superb familj och goda vänner) så jag har haft och fortfarande har väldigt låg energi.

Men jag skall kolla var jag kan få tag i böckerna i digital form för en inte allt för dyr kostnad :) Sen är det bara att köra och efter det blir det recension.
Det vore fantastiskt kul att få ta del av recensioner och åsikter kring böckerna om du ville läsa dem! 😊😊
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
(En sidoreflektion: Det här avsnittet påminner mig också om allt jag tycker är böckernas svaga sida - att så otroligt mycket av allt som händer inte betyder något för berättelsens kärna. Som allt med Seanchan. Typ allt Perrin gör. Valeres horn. Allt med Havsfolket. Poängen är ju Draken återfödd och Den sista striden. Jag ska inte säga att serien börjat tappa greppet redan men jag tycker mig se frön till det.)
Håller med om detta. Finns en del sidotrådar som faktiskt är eller skulle kunnat vara intressanta i böckerna. I slutändan så spelar de inte någon roll eller har minimal påverkan med tanke på hur mycket tid som läggs på det i böckerna.
 
Top