Wheel of Time säsong 2

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Hon sa åt Min att möta upp en person på värdshuset. Denne någon visade sig vara Ishamael, den mäktigaste av alla Förlorade. Större indikation än så kan det väl knappast bli?
När då? I s1? Mitt minne är uselt i så fall.

Eller säger Liandrin det alltså? Såg om scenen när hon och Min pratar i bageriet (?) i avsnitt 3 men det var inte då i alla fall.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,985
När då? I s1? Mitt minne är uselt i så fall.

Eller säger Liandrin det alltså? Såg om scenen när hon och Min pratar I bageriet (?) i avsnitt 3 men det var inte då i alla fall.
Det är underförstått av två orsaker.

För det första säger Min till värdshusvärden: ”Någon kommer fråga efter mig, skicka upp personen på mitt rum”. I och med att Min fått uppdraget av Lindarin utgår jag från att hon sagt till Min att någon kommer möta henne där.

Men ännu viktigare är att Ishamael säger till min: ”Hon lovade dig att hon skulle hjälpa dig att ta bort dina syner. Tror du verkligen att det är något en aes sedai skulle kunna göra?” Personen som Ishamael talar om kan inte vara någon annan än Lindarin.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Det är underförstått av två orsaker.

För det första säger Min till värdshusvärden: ”Någon kommer fråga efter mig, skicka upp personen på mitt rum”. I och med att Min fått uppdraget av Lindarin utgår jag från att hon sagt till Min att någon kommer möta henne där.

Men ännu viktigare är att Ishamael säger till min: ”Hon lovade dig att hon skulle hjälpa dig att ta bort dina syner. Tror du verkligen att det är något en aes sedai skulle kunna göra?” Personen som Ishamael talar om kan inte vara någon annan än Lindarin.
Jag gissat att du är i avsnitt 4 nu? Det har jag inte sett än.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,985
Jag gissat att du är i avsnitt 4 nu? Det har jag inte sett än.
Oj förlåt! Då ber jag om ursäkt för att jag spoilade, missade att det var avsnitt 3 du pratade om.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Oj förlåt! Då ber jag om ursäkt för att jag spoilade, missade att det var avsnitt 3 du pratade om.
Det är absolut lugnt. (Sen jag tycker inte berättandet i e3 lyfts av det ges en kontext i e4, men det avsnittet i sig kan ju vara bättre. Ser fram emot att se det imorgon.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,985
Sen jag tycker inte berättandet i e3 lyfts av det ges en kontext i e4
Nä precis, det var inte min mening heller, jag trodde att du pratade om avsnitt 4. Sen hade jag inte lika stora problem med Mat-storyn i avsnitt 3 men jag förstår samtidigt hur du menar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Nu har jag sett avsnitt 4 också.

Två allmänna reflektioner:
  • Serien har lyft sin scenografi en hel del. Vissa enstaka interiörer känns fortfarande teatrala och vissa stilval tycker jag skär sig mot varandra (framför allt kan de ibland kännas som att de hör hemma i olika utvecklingsfaser vilket lite förtar upplevelsen av att världen sitter ihop) men i allmänhet bättre än förra säsongen.
  • Skådespeleriet och relationerna mellan karaktärerna är fortsatt det serien gör bäst. Den lyckas med konststycket att göra en trist karaktär som Nyaneve spännande.
Avsnittet i övrigt:
  • Annars flyter Rands tråd på bra och det funkar bra att Moiraine kommer in i den. Bra scener med Logain och Selene. Tycker det är synd att Moiraines del står och stampar så mycket i avsnitt 1-3 men fine.
  • Samma med Tar Valon-tråden, bra genomförd. Jag tycker fortfarande set-upen för den var ganska svag i säsongsinledningen men det börjar bli överspelat här.
  • Perrins tråd är mest tråkig (och får lite tid) men den får i alla fall lite kontext här genom att Elyas (hette han väl?) förklarar hur saker och ting förhåller sig. (Men i slutändan bryr jag mig inte om Perrin i böckerna och så länge serien inte gör något annorlunda med honom kommer jag nog aldrig gå igång på hans delar, oaktat att skådespelaren gör det bra.)
  • Mats tråd börjar äntligen få lite riktning vilket känns välbehövligt. Återigen kan jag tycka att allt som lett dit hade kunnat läggas upp på ett helt annat vis men ok.
  • Lans tråd är intetsägande.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag är fortfarande besviken över att det inte är en riktig drake som återkommer.
I övrigt helt ok, kommer se klart säsongen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Har plöjt de fyra avsnitt som kommit.
Önskar jag hade läst böckerna , det lär vara betydligt roligare att titta då!
Bättre än säsong 1 , men det är rätt rörigt för någon som inte har koll sedan innan kan jag känna.
Det är mycket name-dropping och man undrar "jaha, vad/var/vem är det då?".
Helt ok fantasy att slå ihjäl en kväll med.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
188
Har plöjt de fyra avsnitt som kommit.
Önskar jag hade läst böckerna , det lär vara betydligt roligare att titta då!
Bättre än säsong 1 , men det är rätt rörigt för någon som inte har koll sedan innan kan jag känna.
Det är mycket name-dropping och man undrar "jaha, vad/var/vem är det då?".
Helt ok fantasy att slå ihjäl en kväll med.
Om du läst böckerna så finns det överhängande stor risk att du avskytt serien, så du har förmodligen större chans att gilla den utan att läst.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,985
Mats tråd börjar äntligen få lite riktning vilket känns välbehövligt. Återigen kan jag tycka att allt som lett dit hade kunnat läggas upp på ett helt annat vis men ok.
Håller helt med. Anledningen till att vägen dit var så svajig är att Mat från början inte ens skulle vara i Tar Valon nu. Barney Harris som spelade Mat i säsong 1 fick lämna mitt i filmandet så de fick skriva in att han inte följde med genom porten till vägarna och fick sen hitta på nåt i princip på stående fot. Tror de tänkte att de behövde en konflikt till Mat och att de därför lät Morraine kontakta röda ajah för att fånga honom. Sen när de hade lite mer tid kom de på att det var bättre om bara Lindarin fångade honom. Menar inte att detta skulle ursäkta att storyn är svajig i början, men det är en rätt rimlig förklaring.

Generellt var ju de två sista avsnitten i säsong 1 en shit show att filma, de fick både Barney Harris frånvaro och rigorösa coronarestriktioner i knät och fick ändra på stående fot. Sen blev ju sista avsnittet av första säsongen en shit show på grund av det. Men tycker det är extra kul att se säsong 2 då det inte är en massa problem kring produktionen som sabbar. Det finns fortfarande problem, men det är problem som känns bättre att kritisera då de inte beror på yttre faktorer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Menar inte att detta skulle ursäkta att storyn är svajig i början, men det är en rätt rimlig förklaring.
Jo, och detta har ju diskuterats tidigare. Men jag tycker ändå att den omständigheterna lett till mindre kloka konstnärliga val, som även om de utlösts av den ändå varit oberoende. Om man nu inte ville ha in en ny skådespelare (kanske begripligt, men det hade nog ändå varit det bästa) så finns det flera andra vägar som man hade kunnat gå. (Om vi står där vi står idag i avsnitt 4 kunde tex Min getts en helt annan roll och relation till Mat, hon har ju ändå varit helt obetydlig i intrigen fram tills nu osv.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,985
Jo, och detta har ju diskuterats tidigare. Men jag tycker ändå att den omständigheterna lett till mindre kloka konstnärliga val, som även om de utlösts av den ändå varit oberoende.
Jag håller helt med. Det är därför jag säger att det är en förklaring, inte en ursäkt.

Om man nu inte ville ha in en ny skådespelare (kanske begripligt, men det hade nog ändå varit det bästa)
Här tror jag inte att det handlar om vad de ville utan vad som var möjligt. Som jag förstår det var det en överraskning att Barney Harris inte dök upp, de hade såvitt jag förstår inte möjlighet att hitta en ny skådis med så kort varsel utan fick skriva om på plats.

(Om vi står där vi står idag i avsnitt 4 kunde tex Min getts en helt annan roll och relation till Mat, hon har ju ändå varit helt obetydlig i intrigen fram tills nu osv.)
Du menar att de skulle känt varandra innan off screen? Typ att hon kunde besökt Tufloden innan och lärt känna Mat där?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Här tror jag inte att det handlar om vad de ville utan vad som var möjligt. Som jag förstår det var det en överraskning att Barney Harris inte dök upp, de hade såvitt jag förstår inte möjlighet att hitta en ny skådis med så kort varsel utan fick skriva om på plats.
Aha

Du menar att de skulle känt varandra innan off screen? Typ att hon kunde besökt Tufloden innan och lärt känna Mat där?
Nej. Jag tänker att om nu Mat vänder om i sista stund så kan man kanske jobba mer med det. Det är ju inte helt orimligt givet vad som etablerats om honom i serien tidigare. Låt Moirane skicka bud till någon lite trevligare än Liandrin, eller varför inte bara till "Tornet", som typ ska "se efter honom" och varför inte samma sak gällande Min, utan att antyda att han kanske är ond. Lite som faktiskt sker i böckerna. Sen ge honom några scener i avsnitt 1 och 2 (ta lite tid från Moiraine och Lan kanske ;)) där han hankar sig fram i Tar Valon (vilket för övrigt vore en blinkning till bok 1) och då lär han känna Min. Sen kan det visa sig att hon jobbar för Liandrin under tvång på samma sätt som i serien (för Moriranes meddelande hamnade hos henne av misstag). Men Liandrin vill så klart bara få iväg honom åt rätt håll vid rätt tillfälle. Så när läget är rätt (när Ishamael skickar bud) då kliver hon in och skrämmer upp dem (och vi vet ju att Mat ogillar Aes Sedai) och då drar de med Min som falsk vägvisare.

Jag tycker berättandet skulle mått bra av att komma bort från Moiranes konstiga bud, fängslandet (hur märker inte andra i Tornet det?, jag förutsatte hela tiden att de var på någon black site), det ganska tramsiga "göra hål i väggen-mötet", det falska frisläppandet. Mer tid för karaktärsutveckling och en lite rimligare händelsekedja.

(Sen tycker jag serien inte riktigt gör bruk av Min på ett vettigt sätt än så länge. Sett till böckerna är hennes syner en plot-divice men det har ju inte kommit in här. Hon har heller ingen särskild relation till Rand, vilken ju byggs upp redan i bok 1 men deras interaktion var väldigt slätstruken i säsong 1. Jag skulle inte alls ha något emot om hennes roll blev en helt annan, men än så länge känns det inte som att serien jobbar så. Tvärtom kastar man gärna runt händelser för att sedan landa på bokens punkter, samtidigt som man lägger till helt ovidkommande utvikningar, som Väktaren som dör i säsong 1. Så jag tror tyvärr man kommer göra så med Min också.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,985
Låt Moirane skicka bud till någon lite trevligare än Liandrin, eller varför inte bara till "Tornet", som typ ska "se efter honom" och varför inte samma sak gällande Min, utan att antyda att han kanske är ond. Lite som faktiskt sker i böckerna. Sen ge honom några scener i avsnitt 1 och 2 (ta lite tid från Moiraine och Lan kanske ;)) där han hankar sig fram i Tar Valon (vilket för övrigt vore en blinkning till bok 1) och då lär han känna Min. Sen kan det visa sig att hon jobbar för Liandrin under tvång på samma sätt som i serien (för Moriranes meddelande hamnade hos henne av misstag). Men Liandrin vill så klart bara få iväg honom åt rätt håll vid rätt tillfälle. Så när läget är rätt (när Ishamael skickar bud) då kliver hon in och skrämmer upp dem (och vi vet ju att Mat ogillar Aes Sedai) och då drar de med Min som falsk vägvisare.
Det skulle funka med. Jag skulle ju dock hellre vilja att de klippte bort Lans historia till förmån för Perrins.

Gällande Mat så tror jag det hade varit bättre om Thom varit i cellen bredvid. De känner ju varandra sen innan så då hade man inte behövt etablera en ny relation. Sen hade Lindarin eller Ishamael eller båda hotat Thom med Elayne, typ antingen att de avslöjar att han är hennes far vilket skulle spoliera hennes rätt till tronen, eller rätt och slätt hota med att döda henne.

Jag tycker berättandet skulle mått bra av att komma bort från Moiranes konstiga bud, fängslandet (hur märker inte andra i Tornet det?, jag förutsatte hela tiden att de var på någon black site), det ganska tramsiga "göra hål i väggen-mötet", det falska frisläppandet. Mer tid för karaktärsutveckling och en lite rimligare händelsekedja.
Jag gillar relationen mellan Mat och Min men det går lite fort. Kanske om han redan hade gjort ett hål i väggen och de två lärt känna varandra?

Sen tycker jag serien inte riktigt gör bruk av Min på ett vettigt sätt än så länge. Sett till böckerna är hennes syner en plot-divice men det har ju inte kommit in här. Hon har heller ingen särskild relation till Rand, vilken ju byggs upp redan i bok 1 men deras interaktion var väldigt slätstruken i säsong 1. Jag skulle inte alls ha något emot om hennes roll blev en helt annan, men än så länge känns det inte som att serien jobbar så. Tvärtom kastar man gärna runt händelser för att sedan landa på bokens punkter, samtidigt som man lägger till helt ovidkommande utvikningar, som Väktaren som dör i säsong 1. Så jag tror tyvärr man kommer göra så med Min också.
Angående Mins karaktärsutveckling så tycker jag att den är bättre än i böckerna. Hon var ju en karaktär som det klagades på att hon var väldigt tunn. Hon såg syner, hon var tomboy och hon var kär i Rand men djupare än så kom vi aldrig. Här tycker jag att hon är mer spännande. Som sagt, hade föredragit Thom med Mat, men vad de gör med Min är riktigt intressant! Jag läste en analys på nätet som liknade hennes samtal med Ishamael som gay convertion therapy, att man blir intalad att något essentiellt hos en, som ens familj skammat en för, är fel och att man kan bli botad från det, när det egentligen inte är något fel eller skamset utan en del av en själv. Liknande resonemang och allusioner om hennes syner fanns inte i böckerna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Gällande Mat så tror jag det hade varit bättre om Thom varit i cellen bredvid. De känner ju varandra sen innan så då hade man inte behövt etablera en ny relation. Sen hade Lindarin eller Ishamael eller båda hotat Thom med Elayne, typ antingen att de avslöjar att han är hennes far vilket skulle spoliera hennes rätt till tronen, eller rätt och slätt hota med att döda henne.
Jo, det hade också varit en bra lösning. Ännu bättre kanske. Även om jag slipper charaden kring att de är fångna, alternativt i så fall hade sett att de lyckades "fly" på riktigt snarare än Liandrin släppte dem. (Hela segmentet där Mat vandrar runt, ser Egwene och struntar i henne, känns som en väldigt svag del i Liandrins plan.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Angående Mins karaktärsutveckling så tycker jag att den är bättre än i böckerna.
Kanske, återstår att se, tycker fortfarande hon är outnyttjad (inte olik Loial). Men ja, hon är tunn i böckerna som så många andra. Som sagt, jag ser gärna att man gör något helt nytt med henne (tex att hon inte alls hänger med Rand) och oavsett tycker jag hon inte riktigt tagit form än (men det gäller tex även Mat i någon mån). Sen tror jag inte serien kommer göra det (något nytt) - men det är givetvis bara spekulation.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Om du läst böckerna så finns det överhängande stor risk att du avskytt serien, så du har förmodligen större chans att gilla den utan att läst.
Det där tror jag inte stämmer, med tanke på att det är en hejdlöst populär bokserie, och de som är arga mest verkar vara det på att folk har annan hudfärg i modern tv.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
188
Det där tror jag inte stämmer, med tanke på att det är en hejdlöst populär bokserie, och de som är arga mest verkar vara det på att folk har annan hudfärg i modern tv.
Nope. Däremot så är det väldigt lätt att skylla på det. Samma med Rings of Power, all typ av legitim kritik viftast bort med rasse/chauvinistkortet för att en högljud minoritet av idioter har yttrat sig.

Sen att bokserien är hejdlöst populär har ju ingen som helst bäring i hur tvseriens kvalitet är. De två verken står ju på egna ben.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,985
Nope. Däremot så är det väldigt lätt att skylla på det. Samma med Rings of Power, all typ av legitim kritik viftast bort med rasse/chauvinistkortet för att en högljud minoritet av idioter har yttrat sig.
Håller inte alls med om att all legitim kritik viftas bort. Åtminstone här på forumet tycker jag att diskussionerna är väldigt nyanserade. Vi som gillar serierna kan absolut köpa att det finns aspekter med dem som är mindre bra och de som inte gillar serien visar förståelse för att det finns aspekter med dem som tilltalar andra.
 
Top