Wheel of Time har premiär i november

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Men det skulle vara skönt om vi på detta forum som alltid kommer så bra överens fick 100 miljoner dollar för att göra en egen jävla fantasyserie. Så hade vi visat de där amerikanerna att det inte bara är zombies som kan vara smutsiga för att driva en handling framåt.

Mer smutsiga hjältar, ge oss gubbsvett och lukttv. Mer sunk i fantasyn, mer historiskt spetälskt och lera
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Varför ska folk vara smutsiga i fantasy? Det finns magi och grejer. Och liksom, bortom det, vatten och tvål finns även om teknologin inte är modern?
Håller helt med, och många för (liksom nu) tog sig tid att se bra ut många gånger, o då ingick det att inte vara smutsig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Varför ska folk vara smutsiga i fantasy? Det finns magi och grejer.
Det är så klart bara en smakfråga, även det om det för mig påverkar saker som inlevelse och känsla för trovärdighet. För min del handlar det inte om att skådespelarna ska vara smutsiga i ansiktet, det är bara en representation som syns mycket i bild, utan att världen ska kännas bodd i. Att färgen kan flagna på husen, att kläder kan vara slitna, golven osopade etc.

Håller för övrigt inte med om att LotR faller I samma fåra här, om något är det i dem tydligt att man ansträngt sig för att visa upp att världen används av personerna i dem.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Härligt att dem inte ser ut som tandlösa lortgrisar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Håller för övrigt inte med om att LotR faller I samma fåra här, om något är det i dem tydligt att man ansträngt sig för att visa upp att världen används av personerna i dem.
Absolut, men det är ju renare och snyggare hemma hos Bilbo än i exempelvis The Prancing Pony. Vi måste ju dessutom komma ihåg att värdshuset som skildras i Wot-klippet ägs av stadens borgmästare, att en närstående viktig högtid är i antågande vilket ju kan göra folk extra motiverade att piffa upp sig etc. Jag har svårt att hitta något i klippet som tyder på att världen inte används av personerna i den?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Mer smutsiga hjältar, ge oss gubbsvett och lukttv. Mer sunk i fantasyn, mer historiskt spetälskt och lera
Annars tycker jag i och för sig att det ofta är _för skitigt_.

Men alltid antingen eller: antingen för rent och helt, eller total misär. Jag saknar mellanmjölken där: saker som ser väl underhållna ut, men _slitna_ för att de varit väl underhållna i en generation eller två.

Där folk är skitiga om de sovit i skogen i tre veckor, men inte när de går på byfest.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men alltid antingen eller: antingen för rent och helt, eller total misär. Jag saknar mellanmjölken där: saker som ser väl underhållna ut, men _slitna_ för att de varit väl underhållna i en generation eller två.
Det där är en grej med särskilt kläder - de ser för nya ut. Som om de kommit rätt ur Fylkes Herrekipering.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det där är en grej med särskilt kläder - de ser för nya ut. Som om de kommit rätt ur Fylkes Herrekipering.
Precis! Och de känns ofta alldeles för tunna och lätta ut. Gjorda enligt modern standard där kläder ska hålla i några år, och folk har uppvärmda hus.

ge mig tjock ylle! Pälsfoder där päls är vänd innåt för att behålla värmen! Kläder gjorda för att hålla folk vid liv i en tid där man var tvungen att knacka sönder islagret på vattenhinken på morgonen, och ämnade att räcka livet ut!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Vi måste ju dessutom komma ihåg att värdshuset som skildras i Wot-klippet ägs av stadens borgmästare, att en närstående viktig högtid är i antågande vilket ju kan göra folk extra motiverade att piffa upp sig etc. Jag har svårt att hitta något i klippet som tyder på att världen inte används av personerna i den?
Nu tänkte jag nog mer på trailern än just det klippet. Men som sagt, vi får se hur serien ter sig.

(Det är inte som att det visuella är det enda som är viktigt, det är en detalj vi diskuterar - är serien bra i övrigt så är den. Jag gillar flera fantasyfilmer trots att de innehåller stilmarkörer jag i sig inte uppskattar.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
(Det är inte som att det visuella är det enda som är viktigt, det är en detalj vi diskuterar - är serien bra i övrigt så är den. Jag gillar flera fantasyfilmer trots att de innehåller stilmarkörer jag i sig inte uppskattar.)
Här är vi helt överens! Och jag har såklart också mina farhågor gällande serien. Jag undrar om sex avsnitt verkligen är nog för att göra hela första boken rättvisa. Det jag sett hittills tycker jag är väldigt lovande. Men man vet ju aldrig såklart, är det dåligt så tar jag fram sågen 🙂
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tror det absolut svåraste för mig med den här serien kommer vara alla namn. Jag är inte bra på namn, och jag läser slarvigt. Perrin och Mat och Rand är väl för allt del rätt straight forward. Men jag är rätt säker på att "Nynnavé" varken stavas eller uttalas alls som det gjort i mitt huvud =D
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Här är vi helt överens! Och jag har såklart också mina farhågor gällande serien. Jag undrar om sex avsnitt verkligen är nog för att göra hela första boken rättvisa. Det jag sett hittills tycker jag är väldigt lovande. Men man vet ju aldrig såklart, är det dåligt så tar jag fram sågen 🙂
Det beror lite på hur långa avsnitten är. Är det 1.5-timmars avsnitt så låter det väldigt görbart. 24-minutersavsnitt? Nja...

Jag tror det absolut svåraste för mig med den här serien kommer vara alla namn. Jag är inte bra på namn, och jag läser slarvigt. Perrin och Mat och Rand är väl för allt del rätt straight forward. Men jag är rätt säker på att "Nynnavé" varken stavas eller uttalas alls som det gjort i mitt huvud =D
Nynaeve? Har alltid uttalata Nyna-Eve i mitt huvud.

Übereil
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Här är vi helt överens! Och jag har såklart också mina farhågor gällande serien. Jag undrar om sex avsnitt verkligen är nog för att göra hela första boken rättvisa. Det jag sett hittills tycker jag är väldigt lovande. Men man vet ju aldrig såklart, är det dåligt så tar jag fram sågen 🙂
Jag tänker tvärtom. Finns det tillräckligt mycket i boken för att fylla sex avsnitt? Jag är övertygad om att det skulle gå utmärkt att göra en klassisk tvåtimmars film och ändå inte bli av med något väsentligt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tänker tvärtom. Finns det tillräckligt mycket i boken för att fylla sex avsnitt? Jag är övertygad om att det skulle gå utmärkt att göra en klassisk tvåtimmars film och ändå inte bli av med något väsentligt.
Det kommer ju finnas minst två sidohandlingar i serien som inte är med i böckerna så det tycks som art skaparna håller med dig i detta 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det kommer ju finnas minst två sidohandlingar i serien som inte är med i böckerna så det tycks som art skaparna håller med dig i detta 🙂
Jaså, på vilket sätt? Jag har bara ytligt läst att de skalat bort eftersom det inte går att visa allt.
 
Top