Wheel of Time har premiär i november

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Ser riktigt smaskig ut. Enda klagomålet är att allting ser så himla rent ut. :-D Mer positiv till detta än andra utlovade/pågående fantasyserier.

Känns lite generisk, om jag inte läst Drakens Återkomst tidigare så hade jag nog inte haft en egentlig ide om vad serien handlade om o vad som gjorde den annorlunda från andra fantasy serier. Designen känns också generisk, inget som står ut eller har en egentligt egen stil jämfört med andra fantasy filmer/serier det senaste decenniet.

Inte att säga att det är dåligt, bara generiskt.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Rosamund Pike är en bra skådis så det ger lite hopp ändå.

Sen har jag ännu svårt att förstå hur Jordan kunde gå från att vara så spännande bok 1-9 (svenska, så bok 1 - 4 typ på engelska) till så seeeeg. Så de får gärna fixa upp manuset.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Rosamund Pike är en bra skådis så det ger lite hopp ändå.

Sen har jag ännu svårt att förstå hur Jordan kunde gå från att vara så spännande bok 1-9 (svenska, så bok 1 - 4 typ på engelska) till så seeeeg. Så de får gärna fixa upp storyn i manuset.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Eftersom jag vet mindre än ingenting om böckerna reagerade jag bara på att alla såg extremt nytvättade ut.
Kanske oundvikligt i en tv-produktion?
Ja. Det är ju någon slags look som finns i viss amerikansk fantasy. Svårt att komma ifrån att det nog är medvetet, vilket känns lite konstigt. Kanske ett slags Young Adult-raster (snygga människor behöver vara rena och ha snygga kläder)? Eller en tanke om att skilja ut det från historiska skildringar?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Ja. Det är ju någon slags look som finns i viss amerikansk fantasy. Svårt att komma ifrån att det nog är medvetet, vilket känns lite konstigt. Kanske ett slags Young Adult-raster (snygga människor behöver vara rena och ha snygga kläder)? Eller en tanke om att skilja ut det från historiska skildringar?
... Alltså, böckerna är ju YA. Bara det att termen inte fanns när böckerna skrevs.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
... Alltså, böckerna är ju YA. Bara det att termen inte fanns när böckerna skrevs.
Jo, absolut, även om min bild nog är att YA rent litterärt förväntas vara kortare och mer lättsmält. Hur som helst skulle jag i detta fall säga att den visuella troopen är något som är specifikt för just film/serie-versioner i genren. Den är (av naturliga skäl säkert) inte något som är framträdande i YA i grunden som litterär gren.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Eftersom jag vet mindre än ingenting om böckerna reagerade jag bara på att alla såg extremt nytvättade ut.
Kanske oundvikligt i en tv-produktion?
Jag vet inte vad det är. Om jag bara tar ett slumpmässigt klipp från Sagan om ringen-filmerna, förutom att Aragorn är svettig, så är alla andra väldigt rena men jag stör mig inte på det här:

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Eftersom jag vet mindre än ingenting om böckerna reagerade jag bara på att alla såg extremt nytvättade ut.
Kanske oundvikligt i en tv-produktion?
Det är väl som i filmatiseringen av Sagan om Ringen, det ska se fint och trevligt ut i hembyn så att världen utanför ska vara läskigare när de tvingas lämna sin trygghet?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Kanske ett slags Young Adult-raster (snygga människor behöver vara rena och ha snygga kläder)? Eller en tanke om att skilja ut det från historiska skildringar?
Jag skulle gissa på nr. 2 i sådana fall, då det dels varit ett uttalat mål att serien inte ska vara YA samt ett uttalat mål att skilja ut det från historiska skildringar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag skulle gissa på nr. 2 i sådana fall, då det dels varit ett uttalat mål att serien inte ska vara YA samt ett uttalat mål att skilja ut det från historiska skildringar.
Ja, samtidigt går det ju igen i tex liknande serier som Shannara m.m. Men man ska väl inte döma WoT efter bara några klipp, så vi får väl se.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sen så är det en grej i serien att Robert Jordan verkar se en vägran att acceptera verkligheten som ett tecken på styrka så alla mäktiga karaktärer, både kvinnor och män, tenderar att vara rätt oresonliga.
”I reject your reality and substitute my own.”
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Buuu, personerna ser inte ut exakt som jag visualiserade dem när jag läste böckerna!

Nä men jag är lagom nyfiken på vad det blir av det här. (Och lagom sur på att alla intressanta satsningar ligger utspridda på alla olika streamingtjänster...)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ja, samtidigt går det ju igen i tex liknande serier som Shannara m.m. Men man ska väl inte döma WoT efter bara några klipp, så vi får väl se.
Fast som sagt, det förekommer ju i Sagan om Ringen också. Tycker det är lite konstigt att tala om Wheel of time-serien som YA när de inblandade sagt att det inte är det och ens case är att folk inte är smutsiga när det inte är unikt för YA.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Överlag tycker jag att det är ganska intressant hur saker och ting förändrats sen jag var ung. Då var Sagan om Ringen typ det enda bra som fanns i fantasyväg. Jag och vännerna kollade på den där kassa Dungeouns & Dragonsfilmen, en billig miniserie om Merlin och en vhs-kassett med animeserien Record of Lodoss war om och om igen för att vi var så svältfödda. Nu har vi serier med en budget på 10 miljoner fucking dollar per avsnitt och det råder ändå en sådan otrolig skepsis. Menar med detta inte att man inte har rätt att vara skeptisk, eller att serien per automatik kommer bli bra bara för att budgeten är hög. Men det är intressant, och hade jag berättat detta för 18-åriga Franz hade han nog inte trott sina öron.
 
Top