Wheel of Time har premiär i november

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Läste av en slump nu att TV-serieversionen ska komma på Amazon i november. Har lite gått mig förbi även om jag hade en vag uppfattning om att den skulle göras. Någon som har mer koll? Kommer den bli bra? Trots att jag har rätt låga tankar om grundmaterialet blir jag lite nyfiken. Fast risken är nog att den kommer att kännas rejält amerikanskt och plastig (fast det kanske även är sant om böckerna... ;) ).
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag vill så gärna att det ska bli bra, men har dämpat mina förväntningar både efter Witcheradaptionen och de korta teasers de släppt. Sen som God45 skriver, har bildmaterial som släppts och andra läckor sätt lite "billiga ut" så oron att det blir på Shannara Chronicles-nivå finns ju där... Hoppas det är något som blir annorlunda i slutgiltig TV-produkt. Det borde inte behöva bli dåligt, vad jag har förstått är det här en av Amazons dyraste produktioner någonsin, eventuellt kan kommande LoTR-serien ha högre budget?

  • Amazon släpper första Teaser Trailern ikväll svensk tid (17.30 eller 18.00?). Vad "Teaser Trailer" innebär vet jag inte, men förväntningarna i diskussioner på nätet ligger vid minst 90 sekunders längd.
  • Fokus i första säsongen ska enligt uppgift skifta från första bokens huvudkaraktärer till Rosamund Pike (Moiraine Sedai).
  • Första säsongen (8 avsnitt) ska behandla första boken (The Eye of the World) och ungefär hälften av den andra (The Great Hunt) baserat på namnen på avsnitten som läckt/släppts.
  • Ungdomarna från Emonds Field har åldrats upp; istället för att vara 16-18 kommer de vara några år äldre. Det är bra på samma sätt som det var bra i GoT-adaptionen.
  • Som alltid har TV-produktionen fått välja bort mycket av källmaterialet för att det ska fungera. Flera platser och personer kommer saknas, andra kommer att slås ihop. Karaktärer kommer introduceras vid andra tillfällen än i böckerna av praktiska skäl. Det är svårt att kontraktera en skådespelare för en eller två scener i säsong 1 för att blir en återkommande central rollfigur i säsong 3.
  • Brandon Sandersson, som haft en oklar mindre roll (bollplank?) , har beskrivit det som att TV-serien är en annan cykel av tidens hjul istället för en adaption av den cykel Robert Jordan skrivit...

Jag vill så gärna att det här blir bra, men är orolig för de friheter produktionen tagit kommer göra det svårt att inte känna någon form av frustration eller ledsenhet att de valt att gå den vägen de valt.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag förväntar mig att en stor del av speltiden kommer att gå åt till närbilder på kläder och frisyrer.

Jag kan tänka mig att det blir ungefär samma nivå som Shadow & Bone på Netflix. Dvs inte HELT värdelöst, men bra långt ifrån GoT. Hoppas såklart att det blir bättre men det känns som en ganska svår filmatisering.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag hoppas på det bästa. Har väntat på detta sen tonåren :) De har en skyhög budget, varje enskilt avsnitt har en högre budget än hela den första säsongen än Game of Thrones. Casten består till stor del av erkänt duktiga skådespelare och av det lilla jag sett tycker jag de passar riktigt bra till karaktärerna. Både kostymdesigners och make up artister är bland de mest erkända i branschen. Uta Briesewitz som varit inblandad i bland annat Westworld, Stranger Things och Altered Carbon regisserar de första avsnitten och säger att det är den bästa produktionen hon varit inblandad i. Producenten Rafe Judkins är ett stort fan och har lovat att det inte kommer bli en tramsig UA-serie.

Tycker allt detta är väldigt lovande! Ingen garanti på att det blir en bra serie såklart, sånt kan man ju aldrig garantera, men det lovar gott!

Gällande screen shotsen så brukar ju sådana se väldigt billiga ut. Gå tillbaka och kolla på sceen shots till Game of Thrones, de ser också ofta rätt billiga ut.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
På en skala mellan Shannara (bland den sämsta smörja som någonsin producerats och en gigantisk besvikelse) och GoT (på det stora hela fantastisk) hoppas jag så klart att WoT hamnar nära den senare. Jag orkar inte med en till serie som känns som en utdragen MTV-video...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Ang. Shannara, som jag sa tidigare så har Rafe Judkins lovat att Wheel of Time inte kommer att bli UA och han har specifikt sagt att de inte på något sett vill närma sig Shannara utan snarare inspireras av Game of Thrones och Lord of the Rings. Wheel of Time har dessutom en högre budget och mer erkänt duktig personal som arbetar på serien än vad Shannara hade. Det finns ingenting som ens antyder att Wheel of Time skulle bli som Shannara. Som jag tidigare sagt, det finns inga garantier för att serien blir bra, det finns det aldrig, men om den skulle bli dålig skulle den med absolut största sannolikhet inte bli dålig för att den skulle påminna om Shannara.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag är försiktigt positiv. Allt handlar om manus för min del. Jag kan stå ut med mycket skräp i design och kläder och sånt om grunden i storyn lockar mig. Se även: Braveheart.

Men förlagan är ju inte bra. Många bra idéer, fruktansvärt platt och segt genomförande. Att se försöker klämma in en och en halv bok på åtta avsnitt gör mig glad. Det tyder på att de skurit bort en massa filler och onödigt skräp.

Som sagt. Försiktigt positiv.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag hade svårt att få någon intryck från trailern jag hittade. Halvdassig CGI blandat med hyfsat bra kostymer tyckte jag det såg ut som. Om CGI:n mest var temp, eller inte kommer vara så framträdande i serien så kan det blir rätt bra. Men jag tror GOT skämt bort oss lite när det kommer till produktionsvärde...

Men jag är lite med Khan här. Så länge manuset är bra tror jag det jag sett av det visuella kommer vara acceptabelt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag hade svårt att få någon intryck från trailern jag hittade. Halvdassig CGI blandat med hyfsat bra kostymer tyckte jag det såg ut som. Om CGI:n mest var temp, eller inte kommer vara så framträdande i serien så kan det blir rätt bra. Men jag tror GOT skämt bort oss lite när det kommer till produktionsvärde...
Vart hittade du trailern? Trodde trailern kom först om några timmar.

Gällande produktionsvärde så har Wheel of Time ett högre sådant än Game of Thrones, åtminstone högre än de tidiga säsongerna, så just där tror jag inte att vi behöver vara oroliga :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vart hittade du trailern? Trodde trailern kom först om några timmar.
Jag sökte bara på youtube of fick upp den här. Om det inte är den riktiga trailern utan bara ihopklipp av små miniteasers så låter det bra. Då är det jag är mest skeptisk till förhoppningsvis just temp.

Gällande produktionsvärde så har Wheel of Time ett högre sådant än Game of Thrones, åtminstone högre än de tidiga säsongerna, så just där tror jag inte att vi behöver vara oroliga :)
Jag använder måhända ordet en smula fel. Jag bryr mig egentligen inte om vad de har för budget, bara den upplevda kvalitén på kostymer, sceneri och manus. Nu tenderar ju den kvalitén följa hand i hand med budgeten, men inte alltid.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag sökte bara på youtube of fick upp den här. Om det inte är den riktiga trailern utan bara ihopklipp av små miniteasers så låter det bra. Då är det jag är mest skeptisk till förhoppningsvis just temp.
Det är mycket riktigt ett ihopklipp av en massa miniteasers som släppts under året, ingenting som ska föreställa en slutgiltig produkt :) Hade också varit skeptisk om det var den slutgiltiga trailern :)

Jag använder måhända ordet en smula fel. Jag bryr mig egentligen inte om vad de har för budget, bara den upplevda kvalitén på kostymer, sceneri och manus. Nu tenderar ju den kvalitén följa hand i hand med budgeten, men inte alltid.
Håller helt med om detta! :)

En sak som är säker är att de ändrat ganska mycket från böckerna. I första boken besöker de ju en hel uppsjö städer och byar och Rafe Judkins har sagt att även med en astronomisk budget så skulle de inte kunna visualisera alla platser utan att tumma på kvaliteten. Då valde de istället att ha med ett fåtal platser men att göra dessa platser så bra som möjligt. Städer som Baerlon, Whitebridge och Caemlyn kommer sannolikt inte att förekomma i första säsongen. Däremot kommer Two Rivers, Shadar Logoth och Tar Valon att finnas med. Personligen tycker jag att det är helt rätt väg att gå, och det tyder ju på att de är måna om att serien ska vara visuellt outstanding och inte kännas billig. Å andra sidan så finns ju risken att de ändringar som görs inte är till de bättre. Vi får se hur det blir, jag håller tummarna!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Det låter som att man får försöka ställa in sig på att det här kommer vara som om en annan författare än Robert Jordan fick för sig att skriva om bokserien från grunden (fast i TV-serieformat, då).

Übereil
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det låter som att man får försöka ställa in sig på att det här kommer vara som om en annan författare än Robert Jordan fick för sig att skriva om bokserien från grunden (fast i TV-serieformat, då).
Ja, Brandon Sanderson som skrev de sista böckerna efter Jordans bortgång har sagt att han tycker att man kan se TV-serien som "another turning of the wheel", det vill säga en alternativ historia som utspelar sig i en annan tidcykel än böckerna. Jag fattar att många kommer bli besvikna av det, men å andra sidan tror jag att böckerna som de är är nästintill ofilmbara, så jag var hela tiden beredd på stora omfattande ändringar i manus. Och om vi ska vara helt ärliga så hade ju böckerna en hel del brister som vi kanske slipper nu :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag har bara några snabba frågor då jag läste denna bok för länge sedan och tyckte inte riktigt den lyfte innan Brandon Sanderson kom in och skrev klart.
1. Hur gamla är barnen: Rand och hans kompisar är de 15 eller ska de typ vara 20?
2. Jag försökte förklara för min fru att detta kanske skulle vara en serie att se på sen råkade jag nämna att Rand tydligen har tre fruar, kommer de lyckas göra nåt bra av det?
3. Hur lång tid utspelar sig boken på, när jag läste den upplevde jag det som allt bara pågick så typ tre år eller?
4. Är vitrockarna häxjägare eller är de mer som FN-soldater och manliga magiker är typ IS?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har bara några snabba frågor då jag läste denna bok för länge sedan och tyckte inte riktigt den lyfte innan Brandon Sanderson kom in och skrev klart.
1. Hur gamla är barnen: Rand och hans kompisar är de 15 eller ska de typ vara 20?
2. Jag försökte förklara för min fru att detta kanske skulle vara en serie att se på sen råkade jag nämna att Rand tydligen har tre fruar, kommer de lyckas göra nåt bra av det?
3. Hur lång tid utspelar sig boken på, när jag läste den upplevde jag det som allt bara pågick så typ tre år eller?
4. Är vitrockarna häxjägare eller är de mer som FN-soldater och manliga magiker är typ IS?
1. Rand, Mat och Perrin är 19, Egwene är 16 och Nynaeve är 23. Rafe Judkins har sagt att de är äldre i tv-serien då han inte vill att den ska förknippas med UA.
2. Rafe Judkins har sagt att de är medvetna om att det kan vara problematiskt och att arbetar på att försöka göra det mindre problematiskt. Det har spekulerats i att fruarna i serien kommer att vara lika förälskade i varandra som i Rand så att det inte är tre tjejer som bara trånar efter en man. Personligen vet jag inte om det gör det hela bättre. Men vi vet ju inte helt och fullt om det är så de kommer göra. De verkar hur som helst begripa att det lätt kan bli problematiskt.
3. Menar du första boken eller hela serien? Hela serien utspelar sig under ungefär två års tid tror jag.
4. Jag ser dem som typ häxjägare. Religiösa fanatiker och fascistoida. Jag ser inga likheter mellan manliga magiker och IS. Manliga magiker är män som på grund av att de kan magi är dömda att bli galna och döda alla sina närstående eller ruttna bort. Men nu blir jag riktigt nyfiken! Varför skulle vitrockarna vara som FN-soldater och manliga magiker som IS? Det låter ju som en troligt spännande tolkning :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
1. Hur gamla är barnen: Rand och hans kompisar är de 15 eller ska de typ vara 20?
I böckerna, typ 15. Han som gjort serien sa att de avsikligt gjort dem äldre i serien för att de inte vill att det ska kännas som en "young adult"-serie.

2. Jag försökte förklara för min fru att detta kanske skulle vara en serie att se på sen råkade jag nämna att Rand tydligen har tre fruar, kommer de lyckas göra nåt bra av det?
Jordan har ju kritserats väldigt mycket för extremt platta kvinnoporträtt. Även om jag vill minnas att han försökte ge många kvinnorna rätt mycket agens. Fast kanske inte alltid med de bästa stereotyperna i grunden...

Jag hoppas tv-serien är lite med på noterna och gör något vettigare av det. Polygama förhållanden _måste_ ju inte vara något dåligt. Det är väl mest en fråga om på vilka vilkor det sker. I böckerna var det kvinnornas val att alla tre skulle gifta sig med honom, vill jag minnas. Om de kör hårdare på det men jobbar med porträtterignen kan det funka.

3. Hur lång tid utspelar sig boken på, när jag läste den upplevde jag det som allt bara pågick så typ tre år eller?
[no idea]

4. Är vitrockarna häxjägare eller är de mer som FN-soldater och manliga magiker är typ IS?
Mer som IS och häxjägare.

/Edit: Franz har bättre koll. Jag har ännu inte läst de sista böckerna, och de jag läste var nog tjugo år sedan XD
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Angående ålder så gissar jag faktiskt att Jordan hade tänkt att de skulle vara yngre från början, typ 15 som @Rymdhamster säger, men att han senare retconnade det och gjorde dem äldre (är ganska säker på att deras ålder inte uttalas i de tidiga böckerna) och senare gjorde det officiellt att de skulle vara äldre. Om jag minns rätt, här får någon gärna rätta mig om jag har fel, så ville Robert Jordan från början göra huvudkaraktärerna rätt gamla, men på den tiden var det poppis med tonårspojkar som huvudpersoner i fantasylitteratur så att de skulle vara unga var ett direktiv från förlaget. Sen när böckerna blev väldigt populära och Jordan fick mer fria händer så fastslog han att de var lite äldre. Men som sagt, detta är bara ur minnet, jag kan ha alldeles fel. Men det skulle ju förklara varför de är så barnsliga i första boken men ändå 19 år.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Jordan har ju kritserats väldigt mycket för extremt platta kvinnoporträtt. Även om jag vill minnas att han försökte ge många kvinnorna rätt mycket agens. Fast kanske inte alltid med de bästa stereotyperna i grunden...
Jag tycker personligen att den här kritiken är överdriven. Det är inte som att de manliga porträtten är några under av nyans heller. Sen så är det en grej i serien att Robert Jordan verkar se en vägran att acceptera verkligheten som ett tecken på styrka så alla mäktiga karaktärer, både kvinnor och män, tenderar att vara rätt oresonliga. Ju mäktigare desto oresonligare.

Übereil
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Men det skulle ju förklara varför de är så barnsliga i första boken men ändå 19 år.
Första boken? Jag håller på och läser om böckerna och jag har kommit till bok 9 och de är fortfarande rätt barnsliga. :D

Übereil
 
Top