DoD What's in a name: Altor, Ereb och Ereb Altor

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,256
Location
Örebro
Låg Chronopia i Altor?? Det har jag totalt missat i alla år. Trodde det var en helt separat värld. :)
Det länkades samman i Altors baksidfa där Chronopias värld beskrevs i helhet och koppladfes samman med att det låg på Altors östra halvklot. Det fanns dimbarriärer (och att världen sågs som en skiva) som skrämde chronopier från att utforska bortom dessa och därmed inte hittat hit - även om vissa ereb-människor tagit sig hit och hittat Jih-Pun.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,256
Location
Örebro
Ok! Var? Om det inte ginns något utgivet, så går det ju också utmärkt att utveckla dessa tankar vidare eller hitta på något helt nytt.
Jag menade att jag skrev min version av Soluna mellan 1994-2000 tillsammans med en tillhörande kampanj på åtta delar som sträckte sig över 60 år som tog äventyrarna igenom Solunas kända - och okända - värld. Torde finnas kvar utspridd över nätet, även om den skulle behöva revideras rätt mycket språkmässigt och konstruktörsmässigt (då det var det första som jag skrev för att andra skulle läsa).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag menade att jag skrev min version av Soluna mellan 1994-2000 tillsammans med en tillhörande kampanj på åtta delar som sträckte sig över 60 år som tog äventyrarna igenom Solunas kända - och okända - värld. Torde finnas kvar utspridd över nätet, även om den skulle behöva revideras rätt mycket språkmässigt och konstruktörsmässigt (då det var det första som jag skrev för att andra skulle läsa).
Kul! Är du med på att samla ihop ditt stoff i en ny forumtråd så kan vi och andra intresserade spåna vidare tillsammans?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Så om någon (inte jag dock) skulle vilja släppa ett eget tredjepartssupplement om exempelvis Soluna, vad krävs då? Att de som gör det först hör med dem (och er?) som tidigare har nämnt kontinenten i annat material?
Utan oss kan man iaf inte placera det i Ereb Altor. Men Soluna är inget skyddat varumärke så ingen kan hindra dig. Ska det passa in i vårt Ereb Altor är det en helt annan sak och blir isf en nytt projekt.

Kan dock avslöja att intresset för att skriva grejer till Ereb Altor är rätt högt och vi börjar närma oss gränsen för vad som känns rimligt att ro iland i närtid.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Modulen hette pedagogiskt nog Altors baksida:
Jag var så förvånad över namnet när jag var liten och såg äventyret i en butik. Jag hade ännu inte koll på vad Ereb Altor var (tror jag bara sett grundboken och nåt tidigt äventyr) så jag trodde namnet åsyftade en person som heter Altors rumpa! 😂
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,256
Location
Örebro
Kul! Är du med på att samla ihop ditt stoff i en ny forumtråd så kan vi och andra intresserade spåna vidare tillsammans?
Det är inte så mycket stoff, som över 200 sidor textmaterial. :gremcrazy:

Det blir lite svårt göra det på ett praktiskt sätt i en forumstråd. Vi får se hur - och när - det kommer bli tillgängligt igen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Det är inte så mycket stoff, som över 200 sidor textmaterial. :gremcrazy:

Det blir lite svårt göra det på ett praktiskt sätt i en forumstråd. Vi får se hur - och när - det kommer bli tillgängligt igen.
Okej, jag har inte alls koll på detta! Men är Soluna alltså en kontinent vars städer, landskap, historia och grupperingar redan är ganska utförligt beskrivna? Jag tänker alltså på vad som skulle gå att spåna vidare kring i en forumtråd.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Jag menade att jag skrev min version av Soluna mellan 1994-2000 tillsammans med en tillhörande kampanj på åtta delar som sträckte sig över 60 år som tog äventyrarna igenom Solunas kända - och okända - värld. Torde finnas kvar utspridd över nätet, även om den skulle behöva revideras rätt mycket språkmässigt och konstruktörsmässigt (då det var det första som jag skrev för att andra skulle läsa).
Kan man kanske hoppas på en remake av kampanjen Det solunska ödet till nya DoD? 🙂
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,256
Location
Örebro
Okej, jag har inte alls koll på detta! Men är Soluna alltså en kontinent vars städer, landskap, historia och grupperingar redan är ganska utförligt beskrivna? Jag tänker alltså på vad som skulle gå att spåna kring i en forumtråd.
Yes! Jag skrev samtliga länder och en del raser tillsammans med en del andra personer i samma stil som landsbeskrivningarna i Ereb Altor-boxen. Historia, geografi och hela alltet. Som sagt var, det var tidigt i min skrivkarriär så jag försökte emulera det som jag kände till om världsbeskrivningar sedan tidigare och då blev det Ereb Altor-boken.

Kan man kanske hoppas på en remake av kampanjen Det solunska ödet till nya DoD? 🙂
Ja! Det är tanken. Jag håller på att spela in det som podd till Altors Vidder i sin originalform och gör noteringar på vad som behöver justeras, skrivas om eller uppdateras i takt med att jag gör det. Sen så får vi se om det blir i Soluna eller i en annan värld.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Yes! Jag skrev samtliga länder och en del raser tillsammans med en del andra personer i samma stil som landsbeskrivningarna i Ereb Altor-boxen. Historia, geografi och hela alltet. Som sagt var, det var tidigt i min skrivkarriär så jag försökte emulera det som jag kände till om världsbeskrivningar sedan tidigare och då blev det Ereb Altor-boken.



Ja! Det är tanken. Jag håller på att spela in det som podd till Altors Vidder i sin originalform och gör noteringar på vad som behöver justeras, skrivas om eller uppdateras i takt med att jag gör det. Sen så får vi se om det blir i Soluna eller i en annan värld.
Okej, du verkar redan ha mutat in detta ganska väl, så jag lämnar tanken på Soluna där. Tänkte mest att det hade varit en kul forumgrej att spåna kring om det varit en hyfsat vit fläck på kartan.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,256
Location
Örebro
Okej, du verkar redan ha mutat in detta ganska väl, så jag lämnar tanken på Saluna där. Tänkte mest att det hade varit en kul forumgrej att spåna kring om det varit en hyfsat vit fläck på kartan.
Sorry. Det var inte meningen att döda glädjen, utan att diskret försöka peka på en annan kontinent som är ännu mer okänd. 😜

Kontinenten Samkarna ligger också söder om Ereb (och väst om Soluna) är ju en stor blank fläck. Tänker att det skulle kunna bli ett utmärkt sådant projekt!

Edit: Det ska dock sägas att ”mitt” Soluna på ingalunda sätt är det enda eller rätta. Det kan förstås finnas fler.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Sorry. Det var inte meningen att döda glädjen, utan att diskret försöka peka på en annan kontinent som är ännu mer okänd. 😜

Kontinenten Samkarna ligger också söder om Ereb (och väst om Soluna) är ju en stor blank fläck. Tänker att det skulle kunna bli ett utmärkt sådant projekt!

Edit: Det ska dock sägas att ”mitt” Soluna på ingalunda sätt är det enda eller rätta. Det kan förstås finnas fler.
Ah, fint! Ser att det finns en kort introducerande om Samkarna här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Samkarna

Oklart dock (för mig) hur pass mycket kanon materialet på den sidan är. Vet inte ens vem det är som har skrivit.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Samkarna är en fantastisk kontinent - från Morëlvidyns fria piratstater i norr, till Mosgilaks reptilrike i syd, från de Rasslande Rasernas Arkipelag i väster till det väldiga Krilloan vid Ormsjöns nordspets i öster. Och i dess hjärta de väldiga ångande djungelträsken!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Ah, fint! Ser att det finns en kort introducerande om Samkarna här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Samkarna

Oklart dock (för mig) hur pass mycket kanon materialet på den sidan är. Vet inte ens vem det är som har skrivit.
Nu gissar jag delvis men det finns väl inget annat "kanon" än det som står i Ereb Altor-boxen? Och det är ändå rätt lite. (Och det är väl formellt inte kanon idag oavsett?) Sen det som @Mogger och @Leon utvecklat till KH och som de vill behålla.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Nu gissar jag delvis men det finns väl inget annat "kanon" än det som står i Ereb Altor-boxen? Och det är ändå rätt lite. (Och det är väl formellt inte kanon idag oavsett?) Sen det som @Mogger och @Leon utvecklat till KH och som de vill behålla.
Nä, det verkar vara ganska öppet. Men varifrån har den eller de som har skrivit på erebaltor.se hämtat sin info? Har de hittat på själva eller hämtat från utgivet material? Eller har de blandat eget och utgivet?

Det jag tänkte mig var någon bara nästan vit fläck som vi på forumet hade kunnat göra något av. Exempelvis en sydlig tropisk kontinent (men inte Soluna då).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Nä, det verkar vara ganska öppet. Men varifrån har den eller de som har skrivit på erebaltor.se hämtat sin info? Har de hittat på själva eller hämtat från utgivet material? Eller har de blandat eget och utgivet?

Det jag tänkte mig var någon bara nästan vit fläck som vi på forumet hade kunnat göra något av. Exempelvis en sydlig tropisk kontinent (men inte Soluna då).
Både jag och @Leon var aktiva på erebaltor.se när det drog igång 2007. Mycket av våra tankar kring hur ett framtida Ereb Altor kunde utformas grundades där. Vårt projekt har dock en annan ambition än erebaltor.se. Erebaltor.se vi renovera varsamt och behålla allt som skrevs av Äspel, och fylla ut där det behövs. Nu var ju källmaterialet på många håll motsägelsefullt så det är inte så lätt som det låter.

Så infon kommer från källor, sannolikt även Granströms romaner. Och resten är egna extrapolerande påhitt.

Som @Bifur är inne på kommer vi löst beskriva delar av västra Akrogal.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Men varifrån har den eller de som har skrivit på erebaltor.se hämtat sin info? Har de hittat på själva eller hämtat från utgivet material? Eller har de blandat eget och utgivet?
Och resten är egna extrapolerande påhitt.
Precis. erebaltor.se ägnar sig väl framför allt åt att hitta på nytt inom ramen för vad Äventyrsspel skapat, så det senare.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Det jag tänkte mig var någon bara nästan vit fläck som vi på forumet hade kunnat göra något av. Exempelvis en sydlig tropisk kontinent (men inte Soluna då).
Det är ju himla mycket att fantisera ihop en kontinent. Jag vill ju blanda mig i Ereb Altor men jag kommer hålla mig till mina slps, äventyrsplatser. Men jag kunde inte hålla mina tankar i styr i jiphun tråden så startar någon en kontinent tråd kommer jag bergis lägga mig i
 
Top