DoD What's in a name: Altor, Ereb och Ereb Altor

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,701
Vad syftar 'Ereb Altor' på egentligen?

Vi vet att det finns en planet som heter Altor, och en kontinent som heter Ereb. I den klassiska utgivningen syftade Ereb Altor ganska snävt på kontinenten Ereb. Till exempel pryder loggan 'Ereb Altor' omslaget på flera moduler som utspelar sig på kontinenten Ereb eller dess öar: Kandra, Svavelvinter, Marsklandet och Ivanhoe; men saknas på moduler som Krilloan och Kopparhavets kapare som helt eller delvis utspelar sig på andra kontinenter. För oss var det här inte helt lämpligt av två anledningar:
  • Kontinenten Ereb har redan ett namn - Ereb! Det kändes onödigt att ge den en längre form med samma betydelse.
  • Vi själva, och många andra, använder Ereb Altor i en bredare bemärkelse, som ett namn på spelvärlden. Om inte hela Altor så i alla fall de kontinenter som omger kopparhavet.
Vi ville därför ha en definition av Ereb Altor som stämmer med folks etablerade användning, och som är användbar så tillvida att den inte överlappar med bara 'Ereb'.

Lösningen är enkel: vårt 'Ereb Altor' syftar på den kända världen runt Ereb och Kopparhavet. I Ereb Altors spelvärld rör det sig om ett uttryck som går tillbaka på det Jorpagniska imperiet och dess försök att dominera Ereb och länderna runt Kopparhavet. I princip betyder det "Det Altor som hör till Ereb" (och därmed Jorpagna). Termen är flexibel, men kan i grova drag förstås som en kärna på västra halvklotet som innefattar åtminstone Ereb, Kopparhavet, västra Akrogal och norra Samkarna och norra Soluna.
 
Last edited:
Vad syftar 'Ereb Altor' på egentligen?

Vi vet att det finns en planet som heter Altor, och en kontinent som heter Ereb. I den klassiska utgivningen syftade Ereb Altor ganska snävt på kontinenten Ereb. Till exempel pryder loggan 'Ereb Altor' omslaget på flera moduler som utspelar sig på kontinenten Ereb eller dess öar: Kandra, Svavelvinter, Marsklandet och Ivanhoe; men saknas på moduler som Krilloan och Kopparhavets kapare som helt eller delvis utspelar sig på andra kontinenter. För oss var det här inte helt lämpligt av två anledningar:
  • Kontinenten Ereb har redan ett namn - Ereb! Det kändes onödigt att ge den en längre form med samma betydelse.
  • Vi själva, och många andra, använder Ereb Altor i en bredare bemärkelse, som ett namn på spelvärlden. Om inte hela Altor så i alla fall de kontinenter som omger kopparhavet.
Vi ville därför ha en definition av Ereb Altor som stämmer med folks etablerade användning, och som är användbar så tillvida att den inte överlappar med bara 'Ereb'.

Lösningen är enkel: vårt 'Ereb Altor' syftar på den kända världen runt Ereb och Kopparhavet. I Ereb Altors spelvärld rör det sig om ett uttryck som går tillbaka på det Jorpagniska imperiet och dess försök att dominera Ereb och länderna runt Kopparhavet. I princip betyder det "Det Altor som hör till Ereb" (och därmed Jorpagna). Termen är flexibel, men kan i grova drag förstås som en kärna på västra halvklotet som innefattar åtminstone Ereb, Kopparhavet, västra Akrogal och norra Samkarna och norra Soluna.

Ja, det verkar rimligt. Men för att tänka lite framåt, skulle en modul om exempelvis Soluna märkas med etiketten Ereb Altor eller något annat? Soluna Altor?
 
Ja, det verkar rimligt. Men för att tänka lite framåt, skulle en modul om exempelvis Soluna märkas med etiketten Ereb Altor eller något annat? Soluna Altor?
Jag skulle gissa att tydlighet skulle få gå före logik här, det vill säga att den skulle få heta Ereb Altor så alla förstår vilket varumärke det rör sig om. Jag vill minnas att jag tyckte Riotminds rörde till detta rätt rejält och jag fattade aldrig riktigt om DoD16, Ereb Altor och Ruin Masters var en och samma grej eller olika spel.
 
Stora delar av Soluna är ju en del av Ereb Altor enligt vår definition, så vi tror inte det är ett problem som uppstår.
 
Man blir ju sugen på att göra de rasslande rasernas arkipelag - Myrornas Krig - en kampanj i tre akter.
 
Lika stort som Ereb? Det stämmer nog. Men vårt Ereb Altor är ju som sagt ovan ett större område än kontinenten Ereb

Jo, jag förstår att det är ett varumärke ni jobbar med och att det behöver bli igenkänt, särskilt initialt. Men jag tror att det åtminstone så småningom kommer frågor och funderingar om andra delar av världen. Självklart kan ni då säga att ni har gjort en avgränsning och att det är den som gäller. Den räcker säkert ändå för många produkter. Den som vill ha variation (koncept åtminstone delvis en annan värld) kan ju välja att spela under någon annan punkt på tidslinjen.
 
Last edited:
Man blir ju sugen på att göra de rasslande rasernas arkipelag - Myrornas Krig - en kampanj i tre akter.

Vi har ju flyttat på arkipelagen så nu är den ett reelt hot för Ereb befolkning. Vilket inte minst den 3:e konfluxen visade!
 
Jo, jag förstår att det är ett varumärke ni jobbar med och att det behöver bli igenkänt, särskilt initialt. Men jag tror att det åtminstone så småningom kommer frågor och funderingar om andra delar av världen. Självklart kan ni då säga att ni har gjort en avgränsning och att det är den som gäller. Den räcker säkert ändå för många produkter. Den som vill ha variation (koncept åtminstone delvis en annan värld) kan ju välja att spela under någon annan punkt på tidslinjen.

För mig ingår det i avgränsning en tyst löfte om att områden längre bort aldrig kommer beskrivas ingående. I ett spel om Romarriket finns det liksom ingen anledning att beskriva samtida kulturer i Sydamerika, exempelvis. Jag ser det på samma sätt.

I EA boxen finns kartor och namn på halva Altor. Men då är stora delar av dessa helt omöjliga för RP att dra runt i. Såväl yttersta norden, med sin extrema kyla, och yttersta södern, med sin dödliga hetta, är i princip no go zones (om uttrycket ursäktas). Och redan innan det finns det ju enorma områden som minst sagt är ogästvänliga - enorma glaciärer, giftöknar, vindlösa hav... Mycket längre bort än Marjura åt norr, och Ormsjön åt söder, är svårt att även in-game motivera som resmål. Och båda dessa omfattas av vår (eller de gamla jorernas) definition av Ereb Altor.

Det som återstår är Altors östra klothalva, men det har ju en lite problematisk historia. Jag personligen vill inte peta i den grytan. Varken Jih-Pun* eller Chronopia intresserar mig, och jag ser dem som egna spelvärldar, skilda från Ereb Altor.

Vi kommer börja avtäcka vår världskarta framöver, och om man ser den och tänker "Shit, jag vill veta vad som finns utanför!" så har vi misslyckats. Men jag vågar lova att den reaktionen kommer vara sällsynt. Det som ryms på kartan räcker för att skriva spelmoduler i minst två decennier, och en längre horisont än så känns inte meningsfullt :)

*Det sagt kan jag absolut tänka mig en "upptäckt" kontinent i öster.
 
För mig ingår det i avgränsning en tyst löfte om att områden längre bort aldrig kommer beskrivas ingående. I ett spel om Romarriket finns det liksom ingen anledning att beskriva samtida kulturer i Sydamerika, exempelvis. Jag ser det på samma sätt.

I EA boxen finns kartor och namn på halva Altor. Men då är stora delar av dessa helt omöjliga för RP att dra runt i. Såväl yttersta norden, med sin extrema kyla, och yttersta södern, med sin dödliga hetta, är i princip no go zones (om uttrycket ursäktas). Och redan innan det finns det ju enorma områden som minst sagt är ogästvänliga - enorma glaciärer, giftöknar, vindlösa hav... Mycket längre bort än Marjura åt norr, och Ormsjön åt söder, är svårt att även in-game motivera som resmål. Och båda dessa omfattas av vår (eller de gamla jorernas) definition av Ereb Altor.

Det som återstår är Altors östra klothalva, men det har ju en lite problematisk historia. Jag personligen vill inte peta i den grytan. Varken Jih-Pun* eller Chronopia intresserar mig, och jag ser dem som egna spelvärldar, skilda från Ereb Altor.

Vi kommer börja avtäcka vår världskarta framöver, och om man ser den och tänker "Shit, jag vill veta vad som finns utanför!" så har vi misslyckats. Men jag vågar lova att den reaktionen kommer vara sällsynt. Det som ryms på kartan räcker för att skriva spelmoduler i minst två decennier, och en längre horisont än så känns inte meningsfullt :)

*Det sagt kan jag absolut tänka mig en "upptäckt" kontinent i öster.

Det är förmodligen klokt med en både konceptuell och geografisk avgränsning. Tanken på områden bortom kartans kant infinner sig dock lätt, oavsett spelvärld. Därav frågan. Jag tror inte heller att ett rollspel om Romarriket hade behövt ett Kina-supplement. Samtidigt är det lätt att tänka sig att just ett sådant ändå dyker upp.
 
Last edited:
Stora delar av Soluna är ju en del av Ereb Altor enligt vår definition, så vi tror inte det är ett problem som uppstår.
Det tog alldeles för lång tid för mig att inse att du skrivit Soluna och inte Sollentuna.
 
Det är förmodligen klokt med en både konceptuell och geografisk avgränsning. Tanken på områden bortom kartans kant infinner sig dock lätt, oavsett spelvärld. Därav frågan. Jag tror inte heller att ett rollspel om Romarriket hade behövt ett Kina-supplement. Samtidigt har jag lätt att tänka mig att just ett sådant ändå dyker upp.

Ja, och jag ser egentligen inga problem med det. Rollspel handlar ju om fantasi och att säga att "nej, just det får ni inte fantisera om" är ju kontraproduktivt. Dock, i fallet Ereb Altor är det vi som förvaltar över varumärket och vi har nog med våra egna fantasier. Så i det här specifika fallet finns inte den "risken".

Och jag ser det som sagt inte som något problem heller. Vi kommer garanterat beskriva platser som inte ens ligger på Altor. Det är bara en värld av många, och redan i Svavelvintersviten bjöd Granström på utomaltoriska upplevelser i Grå hallarna och Bythos. Även i Kopparhavets hjältars systervärd har vi öppnat dörren mot Multiversum.

Men fokus är, och kommer alltid vara, Ereb Altor.
 
Så om någon (inte jag dock) skulle vilja släppa ett eget tredjepartssupplement om exempelvis Soluna, vad krävs då? Att de som gör det först hör med dem (och er?) som tidigare har nämnt kontinenten i annat material? Det skulle kunna vara en riktigt cool twist på ett storskaligt tredjepartsutgivet världsbygge: olika utgivare (eller olika författare på samma förlag) tar hand om olika kontinenter i samma värld. Helst då förstås i kommunikation med varandra, så att materialet från olika utgivare går att kombinera.

Vill någon brainstorma om vad Soluna skulle kunna vara (det är väl en sydlig tropisk kontinent?) i en tråd här på forumet, så är jag på. Det hade varit kul att göra kontinenten till något riktigt udda och helt olikt Ereb. Om inte annat så kan man tänka sig en märklig (och farlig) flora och fauna.
 
Last edited:
Vill någon brainstorma om vad Soluna skulle kunna vara (det är väl en sydlig tropisk kontinent?) i en tråd här på forumet, så är jag på. Det hade varit kul att göra kontinenten till något riktigt udda och helt olikt Ereb. Om inte annat så kan man tänka sig en märklig (och farlig) flora och fauna.

Det är redan gjort... ;)
 
Det som återstår är Altors östra klothalva, men det har ju en lite problematisk historia. Jag personligen vill inte peta i den grytan. Varken Jih-Pun* eller Chronopia intresserar mig, och jag ser dem som egna spelvärldar, skilda från Ereb Altor.

Låg Chronopia i Altor?? Det har jag totalt missat i alla år. Trodde det var en helt separat värld. :)
 
Back
Top