Nekromanti What if?...

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Appropå datorrollspel

Jag är fast för BG 2 just nu och undrar lite över ett antal regler i allmänhet, hitrolls i synnerhet.
Är det enligt AD&D-reglerna att det blir svårare att träffa någon i tung rustning, men att träffarna skadar lika mycket när de väl går igenom? Helt sjukt ivarjefall...

/ Carilion - undrar varför
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Appropå datorrollspel

<I>Är det enligt AD&D-reglerna att det blir svårare att träffa någon i tung rustning, men att träffarna skadar lika mycket när de väl går igenom? Helt sjukt ivarjefall...</I>

Inget sjukt med det - slaget mot motståndarens AC bestämmer inte om du <B>träffar</B> utan om du <B>gör skada</B>; ett hugg som bara gör ett ofarligt klannng mot hans bröstplåt räknas inte som en träff, helt enkelt.

--
Åke
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Re: Översättning...

>Vad skulle man kalla en Beholder ...

Beauty is in the eye of the beholder. Skönheten är i betraktarens öga. Ett monster som heter Betraktare är väl inte så illa?

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte som det hade sett ut i dag. Säga vad man vill, men de la grunderna till hur rollspelutbudet ser ut idag.
Det tror iaf jag.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: What if?... (OT)

Kuriosa-notis att bero på Äventyrsspel och Chaosium: I tredje upplagan av Call of Cthulhu finns bland de avtackade testspelarna en "Fred Malmberg". Eftersom jag själv hört Greg Stafford referera till Fredrik Malmberg som "Fred" kan det ju bara vara en person det rör sig om...

Erik, som äger Fredrik Malmbergs gamla DragonQuest.
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Översättning...

Tja, en "bugbear" är ju en figur man skrämmer barn med eller barn skrämmer sig själva med, den fula gubben under sängen som tar en om man somnar eller "brunnskusen" som äter upp stygga barn som går för nära brunnen.

Man ger ofta översättningen "buse", men man kallar aldrig en slusk eller kriminell eller fridstörare för en "bugbear" på engelska; däremot används det ibland i betydelsen "fantasifoster man hetsat upp sig själv att bli rädd för", ofta i överförd bemärkelse: "The Y2K problem is just another programmer bugbear."

Högerspöke? :)

Erik
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Re: Appropå datorrollspel

Jag tycker ändå det är ganska sjukt - med tanke på att man antingen tar full skada eller ingen alls. I annat fall borde rustningarna ge lämplig resistance mot crushing, slashing osv.
Dessutom har väl inte hög dexterity något att göra med hur mycket skada man tar? (angående AC-bonus alltså). Eller är slag för om man träffar och om träffen skadar alls sammanfört? IMHO är det väldigt omotiverat.

/ Carilion - har inte spelat rollspel på alltför länge.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Appropå datorrollspel och sjukt

Det jag tycker är sjukt är att det utvecklas hur mycket som helst på grafik och ljud, med filmsekvenser osv, osv. Men ROLLSPELANDET ligger på samma klass som de första, textbaserade, gjorde.

Tänk efter, det finns bättre >rollspel< än AD&D, den motorn skulle nog de flesta medge inte är den modernaste; hur mycket regler om rollspelande finns det, egentligen?
Så på alla år borde man ju kanske ta motorn i från lite modernare ROLLspel. Tack och lov så hörde jag om EON CRPG, men jag har en svag misstanke om hack'n'slashande ändå....

- Zire, som HATAR begreppet rollspel på nått som borde heta spel, eller bok eller nått...
 
Top