Lord Hubba said:
...mitt intryck är att det är ett strömlinjeformat spel som verkar vara riktigt enkelt att spelleda.
Det är mitt intryck också men med samma reservation som du, alltså att jag inte provat att faktiskt spela det. Så där har mr Rodney Thompson mer på fötterna än vi. Jag misstänker att han sitter och jämför med D&D.
"Monster stat blocks need serious work in becoming easier to read."
Hallå, hur svårt är det egentligen? Gissar att han bara känner sig ovan vid formatet.
"Figuring out how to build dice pools needs to be easier."
Det har han kanske rätt i... Det är inte komplicerat men däremot omständligt, ett enda slag har ofta flera led när man samlar tärningar av olika typer. Så tidsvinsten med att bara slå ett slag (istället för att båda parterna slår varsitt slag) kan delvis försvinna.
"Figuring out how to interpret dice pool results on the fly, especially when improvising effects, needs to be easier."
Jaså? De flesta andra slumpmässigt utvalda internetanvändare vars beskrivningar jag läst verkar tycka att det går snabbt att lära sig läsa av tärningarna.
Improvisera effekter är kanske en helt annan femma men frågan är om det är vad just det här spelet är avsett för?
"I have no idea how to create a new monster."
Hallå, det är ju därför vi ska köpa moduler!
Dyra moduler!!
Ärligt talat är det väl få spel som inkluderar regler för detta men Thompson har ju jobbat med D&D som har sådana regler, så man får väl ge honom en poäng. Men jag tycker att han gör det svårt för sig när han vill skapa egna monster utifrån materialet i coreboxen. (Jag skapar ytterst sällan egna monster när jag spelleder - såå mycket fritid har jag inte...)
"Creating a balanced encounter seems difficult (admittedly, I've only run it twice now)."
Han besvarar sin egen frågeställning här. Att förbereda bra och balanserade encounters kräver kunskap och erfarenhet i alla rollspel, även i de spel som gör detta bra finns det nybörjartabbar att göra. Som tex att använda överlevlade monster av soldiertyp i D&D4.
"I found that, without the cheat sheets downloaded from BGG, there's a lot of time spent looking in the books."
Men använd spelhjälpmedel för bövelen, och håll det enkelt. Jag har nästan alltid någon form av kom ihåg-papper för sånt jag använder ofta och det är inte säkert att det är samma saker som står på spelledarskärmen om sådan finns. Jag har en spelledarskärm till D&D4 som brukar ligga ihopvikt bredvid mig när vi spelar...
Gordeg